lnostdal Startet 12.Juni.2017 Del på Facebook Startet 12.Juni.2017 Tanker og erfaringer rundt ferrosement? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=98125158 ....kanskje gambling og mye problemer med slikt(??) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Uten å ha noe som helst erfaring med ferrosement, er min første tanke at det bør finnes nok av båter i tre og plast å velge i. Jeg ser for meg at tre og plast er enklere å reparere/vedlikeholde. Det står årsmodell 2000, stemmer virkelig det? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Langedahl Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Har hatt et Ferrosementskrog stående i 25 År. Planen var å bygge ferdig selvsagt, men det har blitt ventebåter i alle disse Årene. Den gang studerte jeg dette mye. Skrogene er vel nærmest "usårbare" Det formes spanter i Armeringsjern som sveises fast i er ramme i Taket eller et stativ. På spantene legges det "bordgang" av Armeringjern,så det blir et rutenett på 8-10 cm. På dette rulles og komprimeres flere Hundre Meter med Hønsenetting. Støpeprosessen foregår ved at To Arbeidslag går på hver sin side inne i Båten og kaster på sement til det tyter ut på utsiden. På utsiden går det en på hver side å pusser sementen til en jevn fin flate. Så følger en nøye tørkeprosess med tilføring av fuktighet. I krigsårene og tiden etter ble det bygd skip i Ferrosemet, de ble bygget i glideforskaling,så ble det støpt på Hekk og Baug alt etter hvor stort skipet skulle være. Skrogene på skøyter og Seilbåter er som regel 25-30 Millimeter. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Langedahl skrev 1 time siden: Skrogene er vel nærmest "usårbare" Ferrosement er fantastisk så lenge det er gjort riktig, å en elendighet uten like dersom det ikke er gjort riktig. Det finnes mye rart av hjemmeproduserte ferrosementbåter, og det kan ofte være vanskelig å avgjøre om båten er fantastisk bygget, eller hører hjemme på fyllinga. Dersom det har kommet luftbobler i sementen under støping, altså at man ikke har klart å fylle det helt jevnt ut, og å presse ut all luft, så har man som regel et problem i ettertid som vanskelig lar seg løse. Ikke nok med at kondens samler vann i disse luftboblene, men den minste luftboble ved armeringen fører normalt til at stålet ruster og utvider seg slik at skroget sprekker, ofte etter flere år. Det er derfor båter bygget av ferrosement generelt sett er billige, fordi det er vanskelig å vite hva man får, men finner man en velbygd båt så er det minst like bra som andre byggemetoder. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Som alt annet,må det jo være riktig utført for at det skal holde mål. Sitér dette innlegget Link to post
lnostdal Svart 12.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Takker for svar! Sjekket litt rundt på andre forum også og ser mye blandet bl.a. skrekkhistorier hvor ting *ser* bra ut, men så stikker en et skrujern inn i malingen så er det bare våt sand på undersiden. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.Juni.2017 Del på Facebook Svart 12.Juni.2017 Har vore med og støypt ein slik båt. Det som Adeneo her skriv kan eg slutta meg til! Og legge til at denne støypemetoden passar best på dobelkromme flater, slik som denne Colin Archer-båten. Tunge og solide båtar. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Fordelen med å kjøpe eit skrog som er ein del år, er at då kan ein ofte sjå om det har blitt gjort dårleg arbeid, td vil rust frå armerings då kunne vise seg. Har ein i familien som har ein båt der skroget vart støypt på 70-talet. Ser framleis perfekt ut, like jamt og fint som på dei flotteste glassfiberbåtane. Men, som sagt i tråden, det var også mange som tok snarvegar både med støyping og materialkvalitetar. Finn du ein der jobben er gjort skikkeleg, så har du nok båt til "evig" tid? Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 13.Juni.2017 Del på Facebook Svart 13.Juni.2017 Jeg hjalp en bekjent å se etter båt en gang på 80-tallet. Da var (hjemmebygde) ferrosementbåter mye mer populære og vanlige enn idag, men det var tydelig at forsikringsbransjen ikke var overbevist: Vi fant knapt noe selskap som ville forsikre slike båter, - eller de tok seg svært godt betalt. Jeg vet ikke om det er slik idag, men det er i alle fall et tips om man har en konkret båt i kikkerten å kontakte et forsikringsselskap og be om tilbud..... Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Hilde Svart 14.Juni.2017 Del på Facebook Svart 14.Juni.2017 Har selv hatt en CA i ferro i 10 år. Mine erfaringer med denne skrogtypen er de beste. Men som nevnt over forutsettes det at støpejobben er skikkelig utført. Så vidt jeg har skjønt kan dårlig arbeid avdekkes ved at det etter en tid dannes rustutslag på skroget. Dette kan forekomme både på inn- og ytterside. Dette skal da skyldes at vann kommer i kontakt med armering eller netting på grunn av sprekker eller dårlig overdekkning.. Finner man ikke noen rustutslag tyder det på at skroget er i god forfatning, og det er da nærmest evigvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.