Komodo Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 (edited) Endelig var skuta satt på vannet, så da var det tid for å hente den hjem fra opplagsplassen i Fredrikstad. Siden det er blitt så polulært med hentetråder tenkte jeg at jeg fikk komme med et lite bidra Og det er ingen et hvilket som helst henteprosjekt heller. Viksunden skulle nemlig fraktes helt fra Fredrikstad der den har ligget i opplag i vinter, og ut til Asmaløy på Hvaler. Og på en slik tur kan jo det meste skje. Ingen tur for pyser dette med andre ord! Etter å ha kastet loss i Fredrikstad Motorbåtforening (Fjeldberg) kom turens første dilema: Skal jeg velge vesterelva ut og gå rundt Vesterøy, eller skal jeg ta østerevla og gå Løperen ut mot Asmaløy Etter en kjapp diskusjon med meg selv falt beslutningen på å gå ut vesterelva mot Strømtangen. Her med Fjeldberg i bakgrunnen. Det var tungt skydekke og litt regn i lufta, så det var ganske tøffe forhold! Kursen settes ut mellom Kråkerøy og Huthholmen Til babord ligger båthavnene og marinaene som perler på en snor. Her Herføl marina på Gressvik. På styrbord side, altså Kråkerøysiden, ligger Stene Stål som driver med gjenvinning av metall. Mye støy herfra, så det er ikke akkurat den mest populære naboen. Når man passerer Huthholmen får vi det gamle bygget til Fjordfisk SL på babord side som forlengst er omgjort til leiligheter. Og litt lenger ute ligger Tankodden, eller "Solodden" som den ble omdøpt til når de oppførte en drøss med leiligheter der. Pussig det der med bygging i strandsona, det kommer visst litt an på hvem som søker... Ikke noe å si på utsikten heller, Søsterøyene ses i bakgrunnen her. På styrbord side ligger Krossnes. I utløpet av elva, der Glomma går over i Lera ligger Marnet Marina på Onsøysiden. Denne marinaen ble overtatt av de samme folkene som eier Sand Marina for et par tre år siden. Vi får satse på at de får litt mer skikk på stedet enn sinnsyke Thue. Deretter satte jeg kursen mot Hvaler. Her er kursen satt til mellom Nordbåane (utenfor Papperhavn) og Søndre Søster. Men det gikk ikke lenge før nok en kritisk situasjon oppstod; her har en pinnebåt kommet på kollisjonskurs! Nå blir det spennende å se hvilken kurs den velger å ta videre; vil den velge å holde stø kurs, eller kanskje den vil gå litt mot babord? I så tilfelle kan situasjonen fort bli enda mer kritisk Det er jo aldri lett å vite hva disse pinnebåtene finner på. Stø kurs er visstnok like gjerne sikk-sakk som rett fram Nå gikk riktignok denne pinnebåten for motor, men allikevel... Takket være at jeg la meg kloss inntil Lille Marnet (liten holme) gikk jeg klar med et nødskrik Tipper at avstanden her ikke er mer enn 4-5 meter. Og som man ser av dette bildet var det like før gelcoaten subbet i granitten på Lille Marnet! Det er heldigvis brådypt der, men allikevel, man vet aldri. Etter denne nervepirrende opplevelsen var det deilig å ha Lera for seg selv videre. Her utenfor Lyngholmen ved Vesterøy. Papper med Bukta kan skimtes i bakgrunnen. Og litt utenfor ligger Papperhavn Litt urent på nordsiden av Nordbåane, men det går På Nordbåane satt ålekråka og tørket vingene Utenfor Vauerbrottet bet makrellen villig. Fint, så slipper jeg og resten av familien og gå sultne til sengs i kveld Lenger vest bader Torbjørnskjær i sola Så var det på tide å bunkre litt solar, i hvert fall om man skal stole på dette slitne instrumentet Så da var det å sette kursen mot idylliske Utgårdskilen Hyggelig pumpepris i Utgårdskilen. De pleier å være billigst i distriktet. Det er smart å fylle i Utgårdskilen av flere grunner enn prisen. Det er her alle fiskebåtene fyller, så her er det god omløp på dieselen. Aldri hørt om noen som har fått dårlig diesel her. Så et lite tips til de som måtte finne på å stikke innom her for å bunkre. På brygga lenger inn i kilen ligger fiskemottaket, og bak der har Fjordfisk utsalg. Her får man nystekte fiskekaker, og er man litt heldig med timeingen får man nykokte reker som er varme ennå (digg!) Dette oppussingsobjektet tror jeg går billig (sikter da til trebåten til venstre i bildet). Etter Utgårdskilen valgte jeg indre lei innafor Sauholmen mot Asmalsund. På dette tidspunktet hadde nervene begynt å legge seg etter nestenulykken utenfor Lille Marnet, men nå begynte adrenalinet å pumpe igjen! Tenk om det kommer en pinnebåt på kryss, tvers, slør eller en eller annen hals inn her, grøss... Men det gikk heldigvis bra. Ingen møtende trafikk i sundet Dette er vel forøvrig et eksempel på hvor jeg synes det er greit at de legger ut slike blå bøyer. Dette er vel ingen typisk attraktiv svaiplass, men med denne bøya kan det være et greit overnattingsalternativ for folk underveis. Deretter gikk ferden videre syd mot Asmalsund. I bakgrunnen ser vi Akerøya og Festningsholmen, og til venstre i bildet ligger Brattestø. I utløpet av Asmalsund ligger Brattestø havn og Pikesten fyr på Asmaløysiden. På Spjærøysiden ligger Labukta med ei fin sandstrand. Så ble det faktisk tid til å stikke en tur innom Østfoldtreffet på Sand Marina som også er denne helgen Husket dessverre ikke å ta noen bilder der, men fikk slått av en trivelig prat med sap_2000, Pettern1972 og Bjørn Løvjomås. Veldig hyggelig å treffe på deg her ute Bjørn, og mektig imponert over at du velger å ta en helgetur fra Arendal til Hvaler! Satser på at vi treffes igjen i morgen Etter de sosiale utskeielsene på Sand var det på tide å vende nesa hjemover mot Asmaløy. Det var godt å klappe til kai i hjemmehavna etter en lang og strabasiøs ferd med vekslende vær. Her er båten endelig trygt fortøyd. Utsikten er mot Løperen og Kirkøy. Så da var det bare å komme seg hjem og banke kjerring og unger. Edited June 16, 2017 by Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 (edited) Glemte visst de to siste bildene. Her er makrellen på plass i gryta. Kanskje litt uvanlig på denne kanten av landet, men vi foretrekker kokt makrell framfor stekt. Godt med stekt makrell også, men jeg blir veldig fort fornøyd med den stekeosen fra makrellfettet. Putter litt krydder i gryta, det smaker. Her har jeg hatt i salt. helpepper, laubærblad, litt chilli, og en liten dæsj eddik. Så kom guttungen inn døra og fortalte at de skulle ha krabbefiskekonkurranse med klassen (3. klasse) på tirsdag, så da ble makrellhodene lagt i et spann med salt. Da skulle fangsten være i boks på Skjærhalden på tirsdag Edited June 16, 2017 by Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bonus Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Høres ut som en vanvittig sterk opplevelse, Komodo. Kanskje lurt å få hjelp et sted til å bearbeide de sterke inntrykkene Link to post
Komodo Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 (edited) Ja, det var ikke bare bare den turen der! Er det noen hjernekrypmpere på treffet der borte? I så tilfelle kommer jeg bort i morgen for litt terapi Lagt til: Det var forresten hyggelig at jeg fikk hilst på deg også Bonus, selv om det ikke ble tid til en prat. Vi prøver igjen i morgen! Edited June 16, 2017 by Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
weedy Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Herlig hentetråd med mange fine reiseskildringer :) Ble litt mere kjent i et område vi ferdes en del i. Bra at været holdt og ingen av seilbåtene ble for nærgående ellers kunne du vært ille ute..... Link to post
Bonus Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 (edited) Komodo skrev 24 minutes ago: Er det noen hjernekrypmpere på treffet der borte? I så tilfelle kommer jeg bort i morgen for litt terapi ... hyggelig at jeg fikk hilst på deg også Bonus, selv om det ikke ble tid til en prat. Vi prøver igjen i morgen! Tja, vet ikke hvor mange krympere det er her, Komodo ... Jeg kan prøve en liten opptelling før du kommer i morgen ? Edited June 16, 2017 by Bonus (see edit history) Link to post
Komodo Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 (edited) Takk for det Weedy! Joda, det var på hengende håret der en del ganger. Men å si at været holdt er vel å ta i. Jeg følte vel at det til tider var ganske ekstremt, nesten på kante av det forsvarlige. Utenfor Fredrikstad sentrum var det både overskyet og duskregn, og nesten antydning til tåke Lagt til: Oi, her renner det inn med svar ja... Ja, vi ses i morgen Bonus (hvis jeg ikke blir hentet av noen med hvit frakk i natt) Edited June 16, 2017 by Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
boble65 Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Her var det nære på mange ganger.. helt utrolig at du tør gå ut i slike farvann..og samtidig klare og ta bilder du må være en av Norges beste skippere? tør knapt løsne fortøyningene jeg.. Link to post
Adec 530 Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 artig satire lesning på kvelden. ja disse pinnebåtæne skumle greier Link to post
Vosso63 Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Utrulig koslig å lese, og se bilder! Så greit, så enkelt, så fint og "naturlig". Akk! Dette er min barndoms ferieparadis på seksti- og søttitallet. I utvalgte av de beskrevne havområder har jeg besøkt hver stein og grunne. Lett oppvippbar trehester med splint, samt gode årer gjorde susen. Jeg ser fram til flere slike tråder. Vi trenger det, særlig vi med landlov! Hvorvidt pir skal spises kokt eller stekt kommer an på antallet. En klarer flere kokt og krydra enn stekt. Det er på grunn av Asmalsundet, Akerøya og Utgårdskilen at jeg er båt-elsker. Link to post
boble65 Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Jeg måtte lese tråden i to omganger da skildringene ble meget sterke.. Link to post
Popeye70 Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Burde ikke et BP-treff inkludere et heldagskurs i "hvordan forstå de j*vla pinnebåtene som virrer hodeløst omkring", samt et terapeutisk heldagskurs for de som allerede har vært eksponert for slike pinnebåter og trenger å bearbeide traumene? På kveldene kan kursdeltagerne på begge kurs bedrive felles samtaleterapi og selvmedisinering med voksenbrus, og så er de mye bedre rustet for fremtiden og nye "nær pinnebåt-opplevelser" når de våkner dagen etter. ? SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Komodo Posted June 16, 2017 Author Share Posted June 16, 2017 Meget godt forslag Popeye Får satse på litt gruppeterapi og voksenbrus på Sand i morgen Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjøbliss Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Kostelig og bra skrevet. Mere av dette! Takk for bilder og god tekst! Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
adeneo Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 (edited) Jeg gjorde i buksene når den seilbåten kom på kollisjonskurs. Måtte ta en times pause i lesingen, å har ikke orket å se på resten av bildene før nå. Skremmende lesing, ikke bare turen men kokingen av makrellen også, man vet aldri hva som kan skje i slike situasjoner. Der røyk den nattesøvnen ! Edited June 16, 2017 by adeneo (see edit history) Link to post
Bjørn Løvjomås Posted June 16, 2017 Share Posted June 16, 2017 Utrolig bra skrevet Komodo. Høydepunktet på Bp . Særdeles trivelig å treffe deg. Et av årets trivelige møter. Satser på at vi sees senere i dag. Endelig ble det Bobåt Link to post
ivar Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 hmm , en sånn tur uten hverken radar eller ais? Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
SøndreSvaberg Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 (edited) Herlig (hente)tråd! Det er viktig at sansene er ekstra skjerpet når man ferdes på sjøen. Spesielt når det er lenge siden man har vært utpå! Ekstra viktig er det når forholdene er slik som bildene viser. Sola er jo helt fraværende under hele turen. Fatter ikke at det er mulig å bevege seg utpå under slike forhold. Man må tenke på ALLE eventualiteter. Det synes jeg du etterlever og har beskrevet meget godt i tråden!! Eneste jeg synes var litt dårlig håndtert var ved den nestenkollisjonen med pinnebåten. Utfra bildene ser jeg at det går i svimlende fort! 6 knop så jeg på et av bildene. Da skjer ting fort!! Og du sier det selv: Du kan ikke vite hva den kommer til å gjøre... Selvom den går for motor, kan seilet bråsprette opp nårsomhelst og da bør man ha MYE større avstander enn det bildet viser. SKREMMENDE! Men det er slike episoder man lærer av. Jeg vil tro du agerer helt anderledes neste gang du ser en pinnebåt på sjøen! Edited June 17, 2017 by SøndreSvaberg (see edit history) Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Brigg Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Godt skrevet, Komodo. Men jeg savner kommentarer knyttet til hekkbølgene fra seilbåten. Ble alt av inventar ombord hos deg kastet hulter til bulter, eller hadde du forberedt deg godt og sikret alle løse gjenstander skikkelig? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
kokken Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Du har vell ikkje gass ombord til koking? Link to post
Langedahl Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Er jammen meg Glad for at jeg Seiler på Mjøsa: Når jeg ser hvilken farer som lurer på det store Hav. Link to post
nomen Posted June 17, 2017 Share Posted June 17, 2017 Nok et eksempel på en hodeløs båtfører som setter egene interesser fremfor sin egen og andres sikkerhet. Galskapen vil ingen ende ta, hadde det enda vært et snev av ironi fra ts sin side??. God sommer til "firfisla,og dere andre med! Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Arvid_A Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Veldig bra reisereportasje, Komodo! Dette er er bevis på at man ikke trenger å dra langt avsted til fremmede kyster for å få fart på adrenalinet! Link to post
lurvetass Posted June 18, 2017 Share Posted June 18, 2017 Veldig bra historie. Godt å få ting i litt perspektiv. Denne turen gjør jo vår hentetur for noen uker siden til rene koseturen. Hilsen båtløs Hilsen Lurvetass Link to post
Recommended Posts