Jump to content

Gearproblemer, Borg Warner


Frivakten

Recommended Posts

Har et ordinært gass/gear hendel av Ultraflex?-typen. Det er en en-spaks med en knapp for trykke inn ved tomgangskjøring. Forover virker gearet helt utmerket, men reversen virker ikke. Ved å trekke hendelen tilbake høres et et klikk (gearskifte?), og ved å ta hendelen enda litt til bakover, ser jeg at akslingen går rundt, men kanskje ikke propellen?. Det klarte jeg ikke å sjekke alene. Selv med roterende aksling, går ikke båten bakover eller akterover. :nonod: Er akslingen koblet på et drev eller er aksling og propell i et stykke. Motoren er en gammel Ford med Borg Warner gearboks med en slange som går til en tank/plastkanne. Overskuddsolje?. Skal gearboksen påfylles olje, og hvor mye? fant ingen peilestav. :confused:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Du bør i alle fall sjekke at girspaken på giret går helt til endeposisjon. Sett giret i revers med ultraflexen (trenger ikke ha motoren i gang) og så se på giret om spaken står helt i endestilling, ta tak i spaken på giret og kjenn om den går lenger enn ultraflexen klarer å bevege den. Går den ikke helt til endestilling kan det være wiren trenger justering eller evt. utskifting. Ofte kan wiren kobles til i flere hull, både i manøverspaken og i giret. Om bevegelsen ikke er lang nok kan du prøve å sette wiren et hakk nærmere girspakakslen på giret eller et hakk lenger ute på armen i manøverspaken.

 

Regner med at akslingen ikke går like fort rundt i revers som forover. Om den gjør det kan propellen være løs men det tviler jeg egentlig på.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Svein Ha. :cheers:

 

Jeg gjorde som du sa, flyttet wiren et hakk bakover på hendelen til girboksen, men da ville den ikke i gir fremover. Flyttet så wiren tilbake til utgangspunktet. Demonterte så kontrollboksen (MORSE) og fjernet gammel gult fett, satte inn ny fett. Girboksen var halvfull. Påfyllingsskruen var nesten løs, men jeg fyllte opp girboksen slik at den ble 3/4 full. Skruen er defekt, klarte ikke å tette den skikkelig. Er det viktig? Nå går propellen begge veier, men det skrangler felt i revers noen ganger. :eek: Så det er vel ikke helt iorden enda.

 

Nå gjentar jeg meg selv, men du store verden for en glimrende forum dette er. Her kan man få hjelp midt i en helg. Men æren for dette ligger kun på at enkelte viser en sjelden omtanke og hjelpsomhet.

 

Takk igjen SveiHa og dine likemenn. :flag::flag::flag:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

....men det skrangler felt i revers noen ganger. :eek:  Så det er vel ikke helt iorden enda.

<{POST_SNAPBACK}>

Skranglingen kan godt være i demperplaten, den som ligner en bil-clutch mellom motor og gir. Hvis skranlingen gir seg når du gir på et par hundre omdreininger over tomgang ville jrg ikke brydd meg om det. Ganske normalt på enkelte motor-gir kombinasjoner. Poenget med demperplaten er å utligne de noe rykkvise bevegelsene til motoren og for å oppnå det brukes gjerne stålfjærer i demperplaten (der brukes også andre ting som gumme og plast). Om fjærene er litt slakke kan de lage et voldsomt spetakkel men det er ikke noe problem bortsett fra støyen da.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Den skal helt sikkert IKKE fylles helt opp. Ta en telefon til Halaas & Mohn i Kr.sund så får du svar på denslags.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...