MR Swe Startet 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2017 Hei. Har en dolce gusto kaffemaskin som jeg gjerne villet hatt i båten.står 1450w på maskinen..betyr det da att jeg minimum må ha 1450 w inverter? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Minimum, men med tanke på virkningsgrad, må den være noe større. men du er klar over at den da vil trekke over 100A fra batteriene når du brygger kaffe? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MR Swe Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Uffa meg ..kona for klare seg med nescafe...:-) Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Har en Nespresso maskin i båten. Drar ca 1200 watt. Brukes på en 200Ah batteribank med en lnverter som tåler 1500w kontinuerlig. Lades i uthavn av et 100 watts solcellepanel. Fungerer utmerket. Viktig å ha inverter som leverer ren sinus. Selv om maskinen drar endel,strøm er ikke strømtrekket langvarig så er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Har den minste Dolce Gusto'en, oppgitt til 1460W. Den trekker rundt 1700W fra batteriene inkl. inverterens egenforbruk (140A ved 12V). Det må inverteren minst tåle, og helst litt til. Som TerjeFjern sier, er ikke strømtrekket langvarig. Ca. ett og et halvt minutt for å brygge en kopp, fra helt kald maskin. Har omtrent sluttet med pulverkaffe etter at den kom ombord, dette er utstyr man kan venne seg til . Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Sett fjernkontroll på inverter så bruker den ikke strøm når du ikke har behov for den. Jeg har laget dette panelet med av/på bryter for inverter. Mulighet for å koble inverter banken sammen med vanlige forbruksbanken og fjernstyring av gassventilen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Lars H. skrev for 13 timer siden: Minimum, men med tanke på virkningsgrad, må den være noe større. men du er klar over at den da vil trekke over 100A fra batteriene når du brygger kaffe? Du og jeg er nok smågutter, Lars når det kommer til strømforbrukenede utstyr i båten . . . . Tipper at du som jeg lager god gammeldags kokekaffe ombord . . .? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Ja, vær du sikker! Og kaffe har jeg med hjemmefra for hele ferien, får ikke god kokekaffe i Sverige. Kaffen lages i god gammeldags kaffekjel på Wallas Safeflame kokeapparat. Men når jeg bruker baugpropellen (ny av året), går det MANGE ampere, dog kun i få sekunder av gangen levert fra to 140Ah semitraction batterier som forbruksbank, men med 1000CCA hver. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tb55 Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Terje Fjern, hvorfor er det viktig med ren sinus på en kaffetrakter ? Trodde dette kun var viktig på enkelte fintfølende data/tv er etc.... ? Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 (redigert) Er noe pumpe/motor i Nespresso maskinen som ikke liker modifisert sinus. En ren kaffetrakter går bra på modifisert sinus. Redigert 25.Juni.2017 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Det synes jeg er en smule pussig. Pumpa er definitivt ingen årsak, da den er en ren mekanisk sak. Motoren som driver den derimot er jo elektrisk. Nå er vel ikke disse motorene spesielt kravstore på sinuskurvens geometri, men om kurven blir veldig firkantet må man vel ha en noe større inverter for å kompensere for effekten. Den andre faktoren er vel et varmeelement som skal varme opp vannet. Dette elementet er vel blant det minst kravstore på kurven. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TerjeFjern Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Ser på nett at flere, også på båtplassen, har opplevd dette med både Nespresso og Bosch Dolche Gusto? pga motorer. Fordelen med ren sinus er at jeg har mulighet for å kunne kjøre annet utstyr også dersom jeg skulle ønske det, ulempen er at ren sinus inverter er mye dyrere i innkjøp men i det totale båtbudjettet er det alikevel ingenting :-) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 (redigert) Jeg trodde tidligere at ren sinus kun var viktig for finere elektronikk, det har jo i årevis blitt brukt vanlige aggregater som strømkilde for de som arbeider fjernt fra strømnettet og jeg har personlig brukt blandemaskiner og annet motordrevent utstyr på vanlig gammeldags strømaggregat uten nevneverdig problem. Jeg har en omformer uten ren sinus i bruk på hytta, kan gi opp til 2000 watt og har blitt brukt til alt fra støvsuging til strøm til tv. Det er allikevel kun sporadisk bruk, spesielt støvsugingen, da det jo er ganske stor belastning på batteribanken å ta ut 1400 watt. Forrige året begynte det å lukte brent fra støvsugeren og like etter konket den ut. I ettertid har jeg forstått at motorer trives best med ren sinus og det er forsåvidt forståelig at belastningen på motoren blir større når en hele tiden kutter litt av spenningskurven, noe som skjer ved firkantpulsene når en ikke har ren sinus. Det kan gå i lang tid, men plutselig..... Redigert 26.Juni.2017 av Shore (see edit history) Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
hanto1 Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 1500- 2000w inverter med ren sinus er en ypperlig måte å lage middels god kaffe ekstremt dyrt... Den dagen jeg har det så hektisk i båten at jeg ikke har tid til og koke kaffe, da er det på tide å finne en annen kilde til rekreajon og hygge Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Ungdommen i dag skjønner ikke hvordan skikkelig kaffe smaker de er blitt ødelagt av disse latte dit og datt greiene ...Få en kaffekjel ombord og kok skikkelige saker folkens Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
StorStas Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 He he, kapsel- vs. kokekaffe kan bli den neste store diskusjonen innimellom vannscooter- og flaggregler. Kokekaffe er for gæmlisser! Neida, kokekaffe er digg det også . Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Kokekaffe er godt, og var min preferanse tidligere, men de senere årene har jeg lagt meg ti len vane å kun drikke mørkbrent kaffe og det har jeg ikke funnet som kokekaffe. Vi har ikke diger inverter og kaffemaskin i båten, så løsningen har blitt en løs filterholder fra en moccamaster og helle vann over. Lager kun 1-2 kopper om gangen, og får da alltid nybrygget kaffe. Vi kjøper kun Zoegas Skånerost. Både som filtermalt til båten og i hele bønner til kaffemaskinen hjemme. Har prøvd de fleste andre mørkbrente og espressobrente varianter, men vi har ikke funnet noen annen kaffe med like fyldig og god aroma. https://www.google.no/search?q=skånerost&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjR_Y7qn9vUAhWhZpoKHXngDLEQ_AUICigB&biw=1164&bih=558#imgrc=5SGwfbnFWcu0UM: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 (redigert) Hehe... Zoegas Skånerost... jaså har det spridit sig ända till Norge. Det är såklart vår husblandning härnere oxå. Beträffande inverter så upprepar jag vad jag skrivit förut. En stor inverter /med sinusvåg/ är något man lätt vänjer sig vid och som i mitt tycke sparar in sig själv genom att den ger tillgång till billiga och bra 230V apparater ss kaffebryggare, hårtork, allsköns laddare, borrmaskin, brödrost dammsugare, mm mm. Själv kör jag sedan 10 år även ett 130 liters kylskåp via min 2000W Mastervolt Mass Combi. Den är alltid inkopplad och tomgångsförlusterna är inget som besvärar. Jag tror heller inte att den knäcker några batterier. Jag driver den från förbrukningssystemet med 640Ah batterier och vilket innebär 8 st 80Ah batterier parallellkopplade och om invertern i värsta fall tar ut 180 A när både kaffebryggaren och brödrosten går några minuter till frukost så innebär det ju trots allt bara drygt 20 A per batteri och det tåler dom ju utan vidare i fem minuter. Även halva den batterikapaciteten borde kunna användas, givetvis med lite större aktsamhet. Vill man gör något tyngre inverterdrivet jobb t ex ett tio minuters pass med dammsugaren så kan man ju passa på under gång när man har hjälp från motorladdning. Beträffande tuffa uppgifter för batterierna så kan man ju jämföra med startbatterierna som för min del är 5 st 72 Ah Biltema-batterier. Förutom att starta motorerna så driver dom villigt mina Aft och Bow-thrusters som gör av med 1000A när man kör dom samtidigt vilket ofta förekommer när man skall in och ut från kaj. Föralldel går ju då motorerna och bidrar med laddningsström och driftstiden liggar väl oftast under en minut. Men det innebär ju hur som hur nära 200A per batteri! Redigert 26.Juni.2017 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 ebonita skrev 5 minutes ago: Hehe... Zoegas Skånerost... jaså har det spridit sig ända till Norge. Det är såklart vår husblandning härnere oxå. Joda, den har nok kommet hit også ebonita Jeg ble introdusert for den på jobben til kona for en 8-10 år siden. Det skal nevnes at det var flere svensker på arbeidsplassen der. Den gang måtte vi til Sverige for å få Zoegas, men når har de fleste butikker i Norge Zoegas også. En kopp med sterk Skånerost og et nybakt wienerbrød som ennå er varmt og sprøtt i skorpa.... Støtter forøvrig dine betraktninger om bruk av inverter. Har man litt innsikt og oversikt over hvordan man belaster batteriene bør det være uproblematisk å ha en stor inverter om bord. Som du sier, hvert batteri blir jo lite belastet i en så stor bank, og sørger man for å få ladet opp så fort man kan går nok dette bra Jeg har akkurat puttet inn 6 Haze gel batterier til forbruk og to Victron 110 AGM til start, så jeg kan nok bruke litt inverter jeg også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Shore Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 StorStas skrev 1 time siden: He he, kapsel- vs. kokekaffe kan bli den neste store diskusjonen innimellom vannscooter- og flaggregler. Kokekaffe er for gæmlisser! Neida, kokekaffe er digg det også . Ha, ha. Du har nok temmelig rett i det med gæmlisser, men det tror jeg kommer mye av hvor enkelt vi på død og liv skal ha det idag. Vi har jo også blitt tutet ørene fulle av hvor usunt det er med kokekaffe i forhold til filterkaffe. Jeg brukte kokekaffe langt tilbake i forrige århundre, ble så fanget av Moccamasterbølgen, før jeg i mange år gikk over til å helle varmt vann direkte i filterholderen, med kaffe i selvsagt. Nå kjøper jeg kun ganske finmalt og kraftig boksekaffe i Sverige, der den er nær halve prisen av i Norge. Bruker stort sett presskanne, men vurderer å gå tilbake til å helle i filter-metoden. Ellers tar jeg en Cappuccino en gang iblant. Utrolig nok fikk jeg verdens beste slik på DFDS til Køben for et par år tilbake, de hadde egen avdeling med en slik proff kaffekæll. Cappuccino med kraftig kaffesmak er himmelrike, men i ukyndige hender blir det som regel kaputtkino. Rent sosialt er det ingenting som slår en litt sliten, bulkete gammel aluminium kaffekjele, med renner av nylig overkokt kaffegrut nedover siden, rykende varm, på et gammelt kjeleunderlag midt på respatexbordet. Svartkokt kaffe i blomstermønstrede flintkopper fra Egersund Fayancefabrik og en boks med pepperkaker fra forrige jul. Da kommer skrønene tett som regnbyger på vestlandet. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Komodo Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 Glimrende innlegg Shore Shore skrev 30 minutes ago: ...gikk over til å helle varmt vann direkte i filterholderen, med kaffe i selvsagt. Ja, hvis ikke blir den tynn Samme metode som vi bruker forøvrig. Og ja, både finmalt kaffe og hele bønner fra Zoegas kjøper inn i Sverige til langt billigere pris Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
TerjeFjern Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 hanto1 skrev for 3 timer siden: 1500- 2000w inverter med ren sinus er en ypperlig måte å lage middels god kaffe ekstremt dyrt... Den dagen jeg har det så hektisk i båten at jeg ikke har tid til og koke kaffe, da er det på tide å finne en annen kilde til rekreajon og hygge Dette plasserer jeg i kategorien for flåsete bemerkninger men å bruke 3000kr en gang på en inverter er peanuts i årsregnakspet på å ha en større båt. Det har for fruens del ikke noe med å ha det hektisk (jeg drikker ikke kaffe) men kun et ønske om å ha muligheten for forskjellige smaker. Jeg er rimelig sikker på at samme diskusjoner ang nødvendigheten av kjøleskap eller varmer i båten var et tema blant båteiere når slike bekvemligheter kom på markedet. Verden og båtlivet også endrer seg enten man liker det eller ikke men det er frivillig om man ønsker å ha kjøleskap eller inverter eller begge deler . Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 TerjeFjern skrev 1 minute ago: Jeg er rimelig sikker på at samme diskusjoner ang nødvendigheten av kjøleskap eller varmer i båten var et tema blant båteiere når slike bekvemligheter kom på markedet. Forskjellen er at det er mange alternativer for å lage god kaffe som ikke går på strøm. Så da er det vanskelig å skjønne poenget. Men folk er jo vanedyr. I tillegg til kokekaffe kan man jo bruke presskanne, moka kanne, aeropress, chemex/hario. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 TerjeFjern skrev 5 minutes ago: Dette plasserer jeg i kategorien for flåsete bemerkninger men å bruke 3000kr en gang på en inverter er peanuts i årsregnakspet på å ha en større båt. ... I forhold til statsbudsjettet er det enda mindre, men i forhold til en pose peanøtter er det enormt mye. 3.000,- er 3.000,- uansett hva man sammenligner med. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2017 En god inverter som kan ha konstant min 1500w koster typisk over 6 K + fjernkontroll Flåsete eller ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.