Benji Startet 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2017 Har nettopp montert opp min NASA BM-1 batterimonitor, hadde en i forrige båten, og var godt fornøyd. Det er ett par dager siden nå, og regnet med at den hadde "satt" seg med tanke på rett avlesning. Utgangspunkt: 3 batterier, ett til start, og to til forbruk - BEP skillerele som styrer ladestrømmen mellom start/forbruk, originalt satt opp fra leverandør. Solcellepanalel på 140 watt, som sender sin ladestrøm til forbruksbanken. Batteriene var fulladet når jeg satte inn BM-1, men jeg får noen veldig rare avlesninger. I dag var vi ute noen timer, og da avleser jeg ett forbruk på 3 til 8 ampertimer - MENS jeg går, det er ikke mye som bruker strøm da, og det lades med over 14 volt, hva kan forårsake dette? Når jeg stoppet opp, og slo av motoren, så stabiliserer det seg på -0,2 - 0,3 amper i forbruk, og batteriene viser etter kort tid fult på søylen ved siden av.. Kan det att solcellepanelet lader direkte til forbruksbatteriene lage "rare" avlesninger på BM-1 - ettersom BEP rele får sine signaler fra motorens dynamo? Burde jeg koble solcellestrømmen også på startsiden, og la BEP rele ta seg av resten, eller vil det ikke virke? NB - alle jord er tatt over shunt, og jordingen (minus) fra solcelleregulator står på minussiden av forbruksbatterier. Kobler jeg på landstrøm, så viser BM-1 at den lader "charging" - da regner jeg med at lader står til startbatteri (ikke lett å huske to dager tilbake kl 0020 på natten) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Komodo Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Det høres ut som om shunten din ikke får med seg ladestrømmen fra dynamoen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Benji Svart 24.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Komodo skrev 1 minute ago: Det høres ut som om shunten din ikke får med seg ladestrømmen fra dynamoen. Ja, men hvordan kan jeg "knekke" det - bør jeg sette en kabel mellom minus start, og shunt (motsatt side på shunten av forbruk. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Komodo Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Pluss fra dynamoen legger du rett på forbruksbatteriene, ikke på startmotor. Minus fra dynamo skal innom shunt før batteri. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gerhard Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Benji skrev for 10 timer siden: NB - alle jord er tatt over shunt, og jordingen (minus) fra solcelleregulator står på minussiden av forbruksbatterier. "NB - alle jord er tatt over shunt" - Riktig! D.v.s. all jord til forbruksbatteriet. "og jordingen (minus) fra solcelleregulator står på minussiden av forbruksbatterier." - Hva mener du her? Hvis den står RETT PÅ minussiden på batteriet så blir det feil (men da stemmer ikke det første du skrev) Sagt på en annen måte: Forbruks bankens minus skal bare være koblet til shunten. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Gerhard skrev for 1 time siden: "NB - alle jord er tatt over shunt" - Riktig! D.v.s. all jord til forbruksbatteriet. "og jordingen (minus) fra solcelleregulator står på minussiden av forbruksbatterier." - Hva mener du her? Hvis den står RETT PÅ minussiden på batteriet så blir det feil (men da stemmer ikke det første du skrev) Sagt på en annen måte: Forbruks bankens minus skal bare være koblet til shunten. Gerhard Hei Ja ser den feilen, skal flytte minus (jording) fra solcelle til shunten, fått tips om det på IM. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 (redigert) For å si dette litt enkelt(?): BM-1/BM-2 (eller andre battmetere) skal måle strøm inn og ut av forbruksbatteriet via en shunt. Da er det kun å konsentrere seg om minuspolen på forbruksbatteriet/banken. Der kan det være et ukjent, gjerne stort antall kabler av forskjellig tykkelse tilkoblet. Hvor de kommer fra, trenger en ikke å bry seg om. Det en da gjør, er å løsne alle disse kablene og koble de til den ene enden av shunten. Så trekker man en ny feit kabel mellom den andre siden av shunten til minuspolen på forbruksbatteriet. Så er det kun å koble de tynne kablene fra battmeteret iht. koblingsskjema for battmeteret. Da trenger en ikke å tenke på skilledioder eller voltsensitive releer. Redigert 25.Juni.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 25.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Løst. Nå virker alt som det skal. Flyttet på jording fra solcelle, også hadde jeg glemt jording fra startbatteti til shunt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Gerhard Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Startbatteriet? Det skal ikke måles. Bare forbruksbatteriet skal kobles til den ene siden av shunten. Men du mener kanskje den andre siden av shunten. Der skal alt jord kobles, også startbatteriet. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2017 Det var vel det jeg skrev like ovenfor? Alt som tidliger var koblet til forbruk minus skal nå til shunten , uansett hvor disse måtte komme fra av forbrukere, batterier eller ladekilder. Var ikke det greit å forstå? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 26.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2019 Lars H. skrev On 25.6.2017 at 13.10: For å si dette litt enkelt(?): BM-1/BM-2 (eller andre battmetere) skal måle strøm inn og ut av forbruksbatteriet via en shunt. Da er det kun å konsentrere seg om minuspolen på forbruksbatteriet/banken. Der kan det være et ukjent, gjerne stort antall kabler av forskjellig tykkelse tilkoblet. Hvor de kommer fra, trenger en ikke å bry seg om. Det en da gjør, er å løsne alle disse kablene og koble de til den ene enden av shunten. Så trekker man en ny feit kabel mellom den andre siden av shunten til minuspolen på forbruksbatteriet. Så er det kun å koble de tynne kablene fra battmeteret iht. koblingsskjema for battmeteret. Da trenger en ikke å tenke på skilledioder eller voltsensitive releer. Låner denne tråden her jeg siden jeg skal i gang med samme operasjon snart. Har kjøpt meg en BM-1 som jeg skal sette opp, og har solcellepanel i min båt også. Planen er å montere displayet her: Og koble Shunten her på veggen : Kan en da bare gjøre som du sier her og bare koble alle småkablene for minus på forbrukene over på shunten, og dra en tykk kabel over på minus polene fra den andre siden av shunten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.