Jump to content

Motor til 56 fots aluminumsbåt


boatis

Recommended Posts

Hei! 

Jeg har mulighet til å få en gammel aluminiumsbåt til en ok pris. (omtrenet bare et skrog), men må få ordnet med motor, siden gammel motor er fjernet. 
Jeg kan lite (ingenting) om motorsystemer til båt, så lurer på om det er noen som her litt peiling som har lyst og tid til å gi noen tips? :)

Det trenger IKKE å være kraftige motorer, kommer aldri til å ha behov for høy fart, men vil bare ha muigheten til å flytte litt rundt på den. 
Jeg ønsker å kunne stå fremst på båten å styre den. 

Som dere skjønner trenger jeg "full pakke" av motor + styringssystem + alt ekstrautstyr som kobler dette sammen og får alt til å funke:)

Skjønner at dette er mye info å be om, så hvis du gidder må du gjerne bare svare med hvilken ord jeg skal søke etter, siden jeg har null oversikt. Har prøvd å søke litt rundt men forstår egentlig ikke hva jeg trenger overhode. 

Håper på tips!! OG hvis noen vet hva dette OMTRENT vil koste, så er det fantastisk:) 

Link to post
  Ruby skrev On 29.6.2017 at 16.36:

Har du bilder av båten som du kunne postet, slik at vi får et inntrykk av prosjektet ditt?

Vis hele sitatet  

 

  Sjeldenutpå skrev On 29.6.2017 at 16.36:

Har det vert innenbordsmotor på den før?

Da har den evt akslinger og propeller?  

Bilde av skrog og båt, dimmensjon på aksling og kanskje du kan klare å finne dimmensjon på propellene, så er det lettare å guide deg mot maskiner som passar til båten.  

Vis hele sitatet  



Takk for velviljen! Får dessverre ikke tak i noen bilder av båten nå. Det eneste jeg vet er at alt av tidligere motor er fjerner, så jeg trenger "alt". Så det innebærer vel ny aksling og proppeler også. Ser fort for meg at alt dette kan ende opp med å bli ganske dyrt. 

Link to post

Dukker mykje opp på finn.no innimellom. Du bør få nokon som er litt kyndige til å gå over skroget før du legg planer. Då får du svar på det meste om passande imstallasjon, og også om skroget er brukandes mtp tæring.  

Det må sjekkast kva styringssystem som har vert, størrelse på ror, evt tettinger på rorakslinger bør sjekkast.  Brukte styresylindre og styrepumper dukker opp jevnlig. 

Dieseltanker må sjekkast grundig og reingjerast også før montering av maskiner og utstyr. Det er ofte vanskeleg å evt bytte tankar når maskiner og innredning er på plass.  Også slanger og ventiler mellom tank og motor bør sjekkast både dimmensjon og kvalitet.  Skroggjennomføringer til sjøvannskjøling må sjekkast og også tilpassast motorvalg. Eksosslanger må også viast ein tanke.  

Om du finn brukt alt du treng, unntatt gjennomføringer, akseltettinger til propellakslinger og kuleventiler-det kjøper du nytt,  så kan du sleppa unna med under 100.000.-,men då må du belage deg på å skru meget motor.   

Eg vil anslå fornuftig bruktinstallasjon til 180.000.- 200.000 ++ pr motorisering

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...