boatis Startet 29.Juni.2017 Del på Facebook Startet 29.Juni.2017 Hei! Jeg har mulighet til å få en gammel aluminiumsbåt til en ok pris. (omtrenet bare et skrog), men må få ordnet med motor, siden gammel motor er fjernet. Jeg kan lite (ingenting) om motorsystemer til båt, så lurer på om det er noen som her litt peiling som har lyst og tid til å gi noen tips? :) Det trenger IKKE å være kraftige motorer, kommer aldri til å ha behov for høy fart, men vil bare ha muigheten til å flytte litt rundt på den. Jeg ønsker å kunne stå fremst på båten å styre den. Som dere skjønner trenger jeg "full pakke" av motor + styringssystem + alt ekstrautstyr som kobler dette sammen og får alt til å funke:) Skjønner at dette er mye info å be om, så hvis du gidder må du gjerne bare svare med hvilken ord jeg skal søke etter, siden jeg har null oversikt. Har prøvd å søke litt rundt men forstår egentlig ikke hva jeg trenger overhode. Håper på tips!! OG hvis noen vet hva dette OMTRENT vil koste, så er det fantastisk:) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Høres ut som et par utenbordsmotorer er riktig for ditt behov..... Sitér dette innlegget Link to post
boatis Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Ruby skrev On 29.6.2017 at 16.26: Høres ut som et par utenbordsmotorer er riktig for ditt behov..... Vis hele sitatet Tusen takk for svar!! Da skal jeg søke litt etter det!:) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Har du bilder av båten som du kunne postet, slik at vi får et inntrykk av prosjektet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Har det vert innenbordsmotor på den før? Da har den evt akslinger og propeller? Bilde av skrog og båt, dimmensjon på aksling og kanskje du kan klare å finne dimmensjon på propellene, så er det lettare å guide deg mot maskiner som passar til båten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boatis Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Ruby skrev On 29.6.2017 at 16.36: Har du bilder av båten som du kunne postet, slik at vi får et inntrykk av prosjektet ditt? Vis hele sitatet Sjeldenutpå skrev On 29.6.2017 at 16.36: Har det vert innenbordsmotor på den før? Da har den evt akslinger og propeller? Bilde av skrog og båt, dimmensjon på aksling og kanskje du kan klare å finne dimmensjon på propellene, så er det lettare å guide deg mot maskiner som passar til båten. Vis hele sitatet Takk for velviljen! Får dessverre ikke tak i noen bilder av båten nå. Det eneste jeg vet er at alt av tidligere motor er fjerner, så jeg trenger "alt". Så det innebærer vel ny aksling og proppeler også. Ser fort for meg at alt dette kan ende opp med å bli ganske dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Dukker mykje opp på finn.no innimellom. Du bør få nokon som er litt kyndige til å gå over skroget før du legg planer. Då får du svar på det meste om passande imstallasjon, og også om skroget er brukandes mtp tæring. Det må sjekkast kva styringssystem som har vert, størrelse på ror, evt tettinger på rorakslinger bør sjekkast. Brukte styresylindre og styrepumper dukker opp jevnlig. Dieseltanker må sjekkast grundig og reingjerast også før montering av maskiner og utstyr. Det er ofte vanskeleg å evt bytte tankar når maskiner og innredning er på plass. Også slanger og ventiler mellom tank og motor bør sjekkast både dimmensjon og kvalitet. Skroggjennomføringer til sjøvannskjøling må sjekkast og også tilpassast motorvalg. Eksosslanger må også viast ein tanke. Om du finn brukt alt du treng, unntatt gjennomføringer, akseltettinger til propellakslinger og kuleventiler-det kjøper du nytt, så kan du sleppa unna med under 100.000.-,men då må du belage deg på å skru meget motor. Eg vil anslå fornuftig bruktinstallasjon til 180.000.- 200.000 ++ pr motorisering Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
boatis Svart 29.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Takk for veldig utfyllende svar! Da er det nok så dyrt som jeg fryktet ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Juni.2017 Del på Facebook Svart 29.Juni.2017 Høres ut som et kult prosjekt! Men du må nok komme med noe mer konkret informasjon om båten for å få noen gode råd. Det med utenbordsmotorer var nok en ironisk vending Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Cral Svart 30.Juni.2017 Del på Facebook Svart 30.Juni.2017 Og... Siden båten er over 50 fot, så trenger du kystskipper for å føre den, og det er gjort i en håndvending å ta det. Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
POL Svart 30.Juni.2017 Del på Facebook Svart 30.Juni.2017 Trenger vel ikke Kystskipper, men Fritidsbåtskipper D5L. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.