Jump to content

Koster here we come :-)

PiperBill

Recommended Posts

Noen som er på Koster nå om dagen? Ganske fullt i gjestehavnene? Vi drar over fra Skjærhalden  i  morgen (onsdag) og blir et par dager. Tenkte oss til Ekenäs, Vettnet, Kyrkosund eller en passende uthavn.  24 fots med jolle på slep. Første gang på Koster for oss da J Litt spent J

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

1. Er på Koster støtt og stadig. Vi har ca 40 minutter å kjøre for å komme dit. Jobber dessverre også denne uka, men til fredag er vi heldigvis i gang.

2. Ekenäs er vel et greit sted å begynne. Garantert ledig plass i morgen. Vettnet er bra utgangspunkt hvis det er bra vær og bading som er planen. Av uthavner har man områdene syd for Koster som er helt fantastisk fine. Gråa Holmarna, Tjälleskär, Store/Lille Bror, Jutholmen osv.

Vet ikke om det bare er meg, men inntrykk av at det har vært lite båt ute i år. Mange søndager som vi omtrent ikke har sett en eneste båt i det vi har kjørt nordover i Sekken og Singlefjorden.

Her i Skjærhalden er det godt med plasser, så kommer du innom her før du går til Koster, er det ingen problemer med plass. Vi går hjem til Son imorgen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Svart (redigert)

Men da ble som det ofte er med planlagte båtturer. Skulle gå ganske tidlig men våknet til torden og plaskregn som holdt på i nesten 3 timer. Da syntes jeg turen ville vært alt for kort da vi matte tilbake i dag uansett (bare en overnatting på Koster). Hadde heller ikke vært noe hyggelig tur hjemover i vinden som vi hadde nå på ettermiddag.

Er det bare meg eller synes andre at det er mye vind som skifter i alle rettinger i år. Mye nordavind i juli er litt uvanlig.. eller?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Nei da, det er ikke bare du som har registrert mye vind i år. Vi dro nedover svenskekysten 22. mai i år og kom hjem igår. Jeg kan ikke huske at vi på de sikkert siste 20 årene har hatt så mye landligge med venting på mindre vind (og sjø) noen gang. Men vi har omtrent ikke hatt regn, mye sol og helt OK temperaturer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi tok samme turen i år som sist år, og i år var vi kun innom halvparten så mange steder. Kanskje vi er blitt pysete, men jeg drar ikke på båttur for å sloss med vind og vær. Turene mellom havnene skal være en glede slik at vi kan nyte turene.

Klimaet endrer seg. Det er jeg ikke i tvil om. Mye vind iår.

Så et par episoder igår på Discovery av "Deadliest Catch". Krabbene hadde trukket mot dypere vann pga varmere vann enn vanlig. Dette er da i Beringehavet.

Edit: S13. Tatt opp i 2016

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

PiperBill skrev On 4.7.2017 at 9.38:

Noen som er på Koster nå om dagen? Ganske fullt i gjestehavnene? Vi drar over fra Skjærhalden  i  morgen (onsdag) og blir et par dager. Tenkte oss til Ekenäs, Vettnet, Kyrkosund eller en passende uthavn.  24 fots med jolle på slep. Første gang på Koster for oss da J Litt spent J

Er du på Koster, Ekenäs fortsatt? Hva er status i gjestehavn, smekk fullt?

• 3 uker senere...

Liten oppdatering. Vi hadde 3 helt utrolige bra dager på Jutholmen. Brukte jolla til å utforsker flere holmer også en tur inntil Kostersund og Brevik. Det var god plass på Jutholmen selv om det var mange båter der.

Men du verden man må ha tunga rett i munnen når man nærme seg holmer for å legge til første gang. Vanskelig å beregner dybden når vannet er så klart. Men med lav fart og en på baugen gikk det helt fint. Jeg så 2 båter som gikk rett på grunner. En seilbåt kom in på nord enden av Jutholmen der det ser helt åpen ut men er ikke mer en 20 cm på det minste. At han ikke så at det fløyt tang på overfaten forstår jeg ikke men det var jo sent på kvelden.  Hadde alt for stor fart og virket litt ubestemt på hvilken retning han skulle. Så smalt det og hele båten løftet seg en meter. Så veldig stygg ut men de klarte å bakke ut igjen og stakk av med halen mellom beina. Godt det gikk såpass bra da.

Vi gikk sekken ut og selv om det var nærmest vindstille så var det sjø fra all kanter på utsiden av sekken. Turen tilbake gikk via Strømstad og Norskerenna.

Neste tur til Koster er allerede planlagt men fra innerste i Singlefjord (Høysand) så tar det litt tid med en marsjfart på 9 knop. Tror jeg må snart ha raskere båt. :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...