Jump to content

Turteller som svinger - hva er problemet


"Mathilde"

Recommended Posts

Turtelleren har begynt å svinge opp og ned til tross for at motoren går jevnt. Problemet er ofte størst når motoren er kald. Da gir ikke turtelleren utslag i det hele tatt.

 

Har startet feilsøk. Det ser ikke ut til at drivremen slurer. Heller ikke ser det ut til at det er kontaktproblemer, men dette feilsøket er jeg ikke ferdig med.

 

Jeg ble fortalt at årsaken kan kan være sviktende dynamo. Eventuelt at børstene må byttes. Noen som har peiling på dette - kan denne teorien stemme??? (Ladelampen slukker umiddlebart etter start, men iflg. mine kilder skulle det ikke ha noe med saken å gjøre).

Link to post
Share on other sites

Tror nok du er inne på det med dårlig kontakt eller slakk reim. Det er ikke alltid så lett å finne ut om reimen slurer, over litt tid vil det gjerne samle seg gummistøv rundt reimskivene om den slurer. Ofte skriker reimen når den slurer men slett ikke alltid. På noen motorer må reimen strammes kraftig for ikke å slure, det har med hvor stor anleggsflate reimen har på veivskiven og dynamoskiven.

 

Kald motor gir større turtallsvariasjon: Nystartet motor gjør at batteriet er sultent og belaster dynamoen ekstra mye=sluring om reimen ikke er stram nok. Dette ordner seg etterhvert som batteriet fylles.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg har nettopp hatt tilsvarende symptomer, dvs et voltmeter som vippet frem og tilbake og ikke gav topp lading selv etter en tids kjøring. Jeg skiftet dynomo og problemet forsvant. Kan imidlertid ikke utelukke at det var dårlige kontakter på den gamle som var egentlig årsak, men jeg brukte de gamle ledningene til den nye.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

PS. Ser av innlegg at det er turtelleren og ikke voltmeteret som vipper. Da blir det vel kanskje litt annerledes. Problemet på min motor var litt omvendt, nemlig den at turtelleren var stødig, men lyden på motoren var ujevn. Det er den fortsatt. Imidlertid ble ladespenningen jevn etter at jeg skiftet dynamo.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Er det da så å forstå at jeg kan utelukke dårlig dynamo som mulig feilkilde???? :confused:

Som Hulda sier så vil du da ikke ha lading, turteller-uttaket er det siste som svikter.

Du sier at turtelleren er helt død når motoren er kald, dersom du samtidig har lading er ikke dynamoen årsaken til feilen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har 2 VP31 motorer med dynamoer med senseledninger. Har satt på dioder på senseledningene, for å øke ladespenningen litt.

Snakket med Paul fra Ladac på båtmessa i Lillestrøm om dette opplegget.

Han sa det var helt greit, sålenge jeg passet på væskenivået på batteriene. Han sa også at turtelleren min antageligvis fusket innimellom, og at det var normalt. Husker ikke hvorfor han visste det, men han hadde i hvertfall rett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...