Komodo Startet 4.Juli.2017 Del på Facebook Startet 4.Juli.2017 Det er mange tråder om batterimonitorer her inne allerede, men jeg fant ingen med relevant overskrift så jeg starter en ny. I går kom nemlig denne godteripakken i posten fra Farco Den gamle NASA monitoren tok kvelden i fjor, så en ny måtte inn. NASAèn var jeg uansett ikke særlig fornøyd med, så det var jo et greit påskudd til å få skiftet den ut Det første spørsmålet jeg har til forsamlingen går på innstillinger. Dere som har en slik monitor, har dere justert peukert-verdien for egne batterier? Jeg ser av manualen at den har en "defoult setting" på 1,25, noe som antagelig er ca midt på treet, og de anbefaler ikke å justere den når man har bly-batterier. Men Peukert-verdien er jo ganske forskjellig på et rendyrket forbruksbatteri med tykke plater, og et AGM batteri for start (eks Optima) som kan gi ekstremt mye strøm. Til orientering har jeg Haze GEL batterier i forbruksbanken. Langdryg diskusjon om lading av disse batteriene kan leses her for ekstremt interesserte batterinerder https://baatplassen.no/i/topic/82337-erfaringer-med-haze-hzy-mr12-110-gel-batterier/ Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Fantastisk timing Komodo, nå gleder jeg meg til enda en høykvalitetstråd som vi kan lære mye av Ta gjerne med litt om delene du har valgt og kost Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Fin den der, Komodo . I mangel av et tall i databladet så kan Peukerts eksponenten regnes ut med bakgrunn i observasjoner fra to utladinger, ned til samme spenning men med forskjellig belastning. Da får man et tall for hvor mange Ah man klarer å trekke ut i løpet av to gitte tidsrom. To sånne observasjoner gir et grunnlag for å regne ut Peukerts eksponent. Googlet meg frem til et datablad for HAZE HZY12-110 (mangler MR i betegnelsen ift. dine) og en kalkulator som forhåpentligvis er korrekt. Et par vilkårlige kalkulasjoner gir meg en verdi mellom 1.16 og 1.20, så du kan evt. justere litt ned. Nå er vel Peukerts eksponent ganske omtrentlig, så du tråkker nok ikke veldig feil hvis du beholder defaultverdien heller. For spesielt interesserte: Kalkulator for formålet finner man her Grunnlagsdata for HAZE batteriet jeg nevnte finner man her. Bruker "Constant Amps Discharge" tabellen (til 1.75V/celle). Der finner man hvor mange A man kan belaste over en viss tid, og disse dataene må omregnes fra A til Ah før de går inn i kalkulatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Begynte selv å montere akkurat det samme i dag. For å beregne peukert så tar jeg altså 2 nedtappinger med forskjellig belastning og omgjør det til ah? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Ja, det stemmer @Kjellg, med en presisering om at du før hver belastning må starte med fulladede batterier og at du avslutter på samme spenning (og unøyaktigheter i datagrunnlaget forplanter seg videre). Hold temperaturen noenlunde på samme nivå (er kanskje ikke noe problem nå for tiden). Gjør noen øvelser med HAZE databladet og kalkulatoren jeg nevnte så får du lettere forståelsen, men her er et eksempel fra databladet: Du lader ut med 13.7A i 6 timer for å få batteriet ned til 10.5V. Da har du belastet batteriet med 82.2Ah på 6 timer. Kall det gjerne at "C6" kapasiteten = 82.2Ah. C20 kapasiteten er 103Ah (siden man kan lade ut batteriet i 20 timer med en belastning på 5.15A før det er nede på 10.5V). Det skal ikke være nødvendig å tømme batteriet så mye som i eksempelet over, men jeg tror jeg ville gått ned mot 12V ihvertfall. De første tidels volt faller veldig raskt, og jeg er usikker på hvor nøyaktig man kan være i det helt "øvre" området. I kalkulatoren fyller du da inn dette (spiller ingen rolle hvilken avlesning du tar først eller sist). Ser også at jeg i dette tilfellet havnet på Peukert = 1.23, så @Komodo er nok ikke så langt unna med defaultverdien i monitoren. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Takker @StorStas, det skal jeg prøve når jeg har alt oppe og går. Synes egentlig det er litt merkelig at sønnak ikke har datablad på sine batterier. Har prøvd å etterlyse disse, men får bare info om det jeg allerede vet, ladespenning, temperatur osv. Ikke noe interessante data.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Dieselfan: Takk for tilliten, men det er vel heller jeg som skal lære i denne tråden StorStas: Takk for hjelpen! Da tror jeg godt jeg kan trekke konklusjonen at 1,25 er ok for Haze batteriene. Det viktigste er egentlig å ikke sette for lav verdi, og heller holde seg på den konservative siden. Bruken av forbruksbanken kommer jo til å bli mye lavere enn C20, så jeg får jo en konservatisme der også. For vår del er det stort sett kjøleskap samt at barna ser litt på film, men når det blir kjølig sent på året blir det nok også litt dieselvarmer. Banken består av seks slike batterier. Jeg ser i den andre tråden som jeg linket til at de databladlinkene ikke virker lenger. Heldigvis hadde jeg lastet ned det ene som er på to sider. Legger ut bilder her: Shunten til Victroninstrumentet var av et helt annet kaliber enn shunten fra NASA. Her ser vi dem ved siden av hverandre NASA shunten har 1/4" pinneskruer som stikker opp, det er alt for spedt etter min mening. På Victron shunten er det kraftige messingklosser som er gjenget med M10, det likte jeg bedre. Når jeg installerte NASA instumentet fikk jeg ikke tak i kabelsko til 70 mm2 kabel med mindre hull enn 9mm. Jeg løste det ved å dreie to skiver med en styrekrage til kabelskoen. På den måten fikk jeg sentrert kabelskoen slik at jeg fikk god terminering allikevel. Her med to kabelsko montert Men jeg var ikke helt fornøyd med Victron shunten heller, jeg syntes skruene var litt korte. Som man ser på dette bildet går faktisk skruen helt ned uten verken kabelsko eller skiver. Siden jeg skal ha to kabelsko på den ene (for visning av spenning på start) ble løsningen å sette inn pinneskruer. En gjengestang ble skrudd ned i hullet og påmontert to kabelsko for å sjekke hvor lang den bør være. Og det ferdige resultatet Videre fikk jeg trekt kabler og montert instrumentet i dasjbordet, men jeg fikk ikke koblet opp. Finerbiten som shunten står på limte jeg i skroget bak batteriene med fugemasse, så i morgen får jeg skru opp shunten og koble til. Nå har jeg lagt om alt av batterikabler, så det blir vel litt grubling for å få plassert dette riktig Det er jo ikke få som har hatt problemer med måling og visning pga feil plassering av kabler ... Slik ser det altså ut der shunten skal kobles til. Batteriet til venstre tilhører forbruksbanken, og de to til høyre er startbatteriene. Jeg tror det blir riktig hvis jeg legger en kabel fra det blå og opp til shunten, og en fra den andre siden av shunten og ned til start. Den tykke som kommer inn fra venstre i bildet er minus til trusteren. Den som går fra høyre siden av det høyre grå og ut av bildet går til splint for forbruk, men startmotoren hentes også ut fra den splinten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Da har jeg fått koblet til instrumentet, og det ser jo ut til å virke utmerket. Shunten Hvilespenning Hvilespenning på startbanken Strømtrekk med kjøleskapet i gang Og trekket i watt Men jeg klarer ikke å få kontakt med dongel... Har lastet ned appen og forsøkt å slå inn seks nuller, men får det ikke til. Noen tips? Dongelen blinker mellom blått og rødt (error) i høy hastighet, skal den gjøre det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Du gjør deg som vanlig flid med det du holder på med Komodo! Kan dessverre ikke bidra stort ang. dongelen, men ble nysjerrig når jeg så hvilespenningen på startbatteriet ditt. Hadde du nylig ladet det batteriet, eller har det 13.2V reell hvilespenning? Lurer fordi jeg har nesten den samme hvilespenningen på AGM forbruksbatteriene mine, men har inntrykk av at det ikke er vanlig med såpass høy hvilespenning. Hadde vært interessant å få bekreftet ihverfall én annen som har det samme... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Mange takk for hyggelig melding StorStas Når det gjelder spenningen på startbatteriet så har den stått og stabilisert seg ganske lenge, så den er nok ganske reel. Det er bra mange dager siden motoren var i gang eller landstrømsladeren tilsluttet. Spenningen på forbruksbanken er med kjølekapet i gang. Når kjøleskapet stoppet vippet den over 13 den også. Startbatteriene er forøvrig to stk Victron AGM deep cycle 110Ah, kjøpt brukt av Framtia. Nå er vel egentlig dette typiske forbruksbatterier, men to såpass store batterier bør allikevel egnes til startbank. Nå er vel ikke brukte batterier det jeg vanligvis står i kø for å få tak i, men når det gjelder den karen der er jeg ikke skeptisk. Ellers, om noen skulle ha noe å bidra med angående å få kontakt med dongelen er det fint, hvis ikke blir det en telefon til Farco i morgen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars Hansen Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Du må koble til dongelen via Victron-appen, ikke via telefonens vanlige måte å koble sammen enheter på... Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 (redigert) Takk for svar Komodo. 220Ah AGM er en solid startbank, deep cycle eller ikke, og høres ut som et trygt kjøp. Når det gjelder dongelen så fant jeg manualen på nettet her, om du ikke allerede har den. Der står det bl.a. om LED status koder. edit: og der kom larshans1 sikkert med løsningen Redigert 5.Juli.2017 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 larshans1 skrev 4 minutes ago: Du må koble til dongelen via Victron-appen, ikke via telefonens vanlige måte å koble sammen enheter på... Ok, ser at Farco skriver det samme i mailen når jeg bestilte. Jeg vet ikke egentlig helt hva det innebærer, men jeg forsøkte også å åpne appen og oppdatere den mens jeg satt i båten i stad. Nå har jeg slettet appen og lagt den inn på nytt, så da blir det et nytt forsøk i morgen. I morgen melder de forresten knallvær her ute på Hvaler, så da tar vi med barna og svigermor på dagstur @Stor Stas Glimrende Jeg laster ned den og tar en titt! Tusen takk for hjelpsomheten deres Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 (redigert) Koblet også opp i dag, og min dongle blinket også. Blinkene betyr at den trenger en firmware oppdatering. Koble den til telefon eller PAD og bruk app'en. Min hentet oppdateringer på nettet både for dongle og selve monitoren og oppdaterte automatisk. Alt fungerer utmerket nå. Editert. Så et lite tips. Forandre PIN-koden fra 000000 til noe annet. Jeg satt og holdt på og fikk opp 2 monitorer med forskjellige visninger. Gikk lang tid før jeg skjønte at det var en annen båt i nærheten som også hadde samme monitor med standard pinkode :) PIN-koden forandrer du på iconet oppe i høyre hjørne etter at du er inne i appen. Redigert 6.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Kjellg skrev for 6 timer siden: Blinkene betyr at den trenger en firmware oppdatering. Koble den til telefon eller PAD og bruk app'en. Ja, jeg skjønte det når jeg leste linken som StorStas kom med. Problemet er bare at jeg ikke fikk til å koble til telefonen. Jeg får gjøre et nytt forsøk i dag. Et av tipsene var å koble fra og til dongelen en gang til Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Da fikk jeg endelig dongelen til å funke ? Det gjorde antagelig susen å laste inn appen på nytt. Jeg tror feilen jeg gjorde var å forsøke å koble til gjennom telefonens blåtannfunksjon først, da gikk antagelig systemet i vranglås. Etter å ha koblet opp fikk jeg imidlertid en feilmelding med beskjed om å avinstallere enheten og installere på nytt. Da var det imidlertid tilstrekkelig å velger dongelen i blåtannlista på telefonen og slå inn koden. Dongelen skrudde jeg fast på tavla  Men en helt annen ting, hvorfor får jeg ikke til å laste opp bilder som er lageret i telefonen som screenshot? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Da fikk jeg det til gitt, det var visst bare å knote med noen funksjoner jeg ikke har brukt før ? Feilmeldingen Denne kunne jeg altså ignorere. Så var visningen oppe Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Bare arbeid med alt dette her. Oppdaget nå at jeg har en lekkasje på 0,5A Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 He he, men da har jo monitoren kommet til nytte ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 (redigert) Komodo skrev for 3 timer siden: He he, men da har jo monitoren kommet til nytte ? Joda det har den. Men etter feilsøking så fant jeg ut hva det var og egentlig så viste jeg vel det.. Var Raymarine Hs5 og nmea2000 bussen som trakk litt. I tillegg så trakk jaggu quantum antenna også noen mA selv om den var slått av. Men det jeg oppdaget var at jeg fysisk måtte skru antenna av etter å ha brukt den. Har hele tiden trodd at om jeg skrudde av plotteren så skrudde jeg av antenna også, men slik var det altså ikke. Meldinga på plotteren når jeg skrur den av, sier at det affiserer antenna også, men det var altså ikke helt riktig. Men uansett så er det veldig greit å lære seg dette, og ikke minst kjenne systemet sitt :) Mulig jeg setter alt av nav utstyr på egen bryter, kanskje... Redigert 6.Juli.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Men hvor lenge var Adam i paradis ? nå har dritten sluttet å virke alt ? Når vi satt på land ca 30m fra båten hadde jeg visning på telefonen, men en stund etterpå var den borte igjen.. Fikk da denne meldingen Bare jeg som har krøll med denne blåtanndingsen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kharma Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 I manualen oppgir de en rekkevidde på ca 20m. https://www.victronenergy.com/live/ve.direct:ve.direct_to_bluetooth_smart_dongle I cannot connect to the dongle Make sure you are close enough to the dongle. In open space, a distance of up to approximately 20 meters should work. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Ja, sånn sett var det jo bra at den fungerte når jeg satt så langt unna. Men det var når jeg satt i båten etterpå at den ikke virket. Jeg regner med at den koblet fra når jeg gikk en tur på holmen. Og det er jo greit at den kobler fra når man går utenfor range, men problemet var at jeg ikke fikk kontakt etterpå. Gjorde mange forsøk både i appen og i telefonens blåtanninnstillinger. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.