Jump to content

Erfaringer med Haze HZY-MR12-110 gel batterier ?


Pimsoll

Recommended Posts

  • 7 måneder senere...

Leter selv etter bekreftelse på at dette er gode batterier, svarer kort her av egen erfaring da jeg likevel snublet over tråden.

 

Vi har hatt 2 stk. 160A batterier fra Haze, og er meget godt fornøyd. Ble installert i 2008, og har fungert meget godt inntil båt (og batterier) ble solgt nylig. vekten var ca. 52 kg. pr. stk.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Har selv 2 stk. Haze Gel 104 Ah Batterier i båten, brukes til både start og fobruk, på bakgrunn fra anbefaling fra Gylling. Etter å ha "ødelagt" 4 stk. Sønnac 145 amp. batterier i løpet av 2 sesonger, så har de to Gel batteriene tilsynelatende tålt tilnærmet 4 sesonger uten å være påvirket. De fyller seg opp raskere ved lading, de har "mye mer å gi" ved oppstat av f.eks. Wallas, og de har totalt fjernet et "strømmareritt" som jeg slet med de første 2 årene etter båten ble kjøpt som ny. Batteribyttet ble kostet av min båtforhandler som en garantisak.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har nå installert 4 stykker av dette batteriet. Til forbruk vet jeg at de er meget gode, men til start er de nok ikke så kraftige som jeg håpet.

 

Slik det er koblet nå, er det 1 til start og 3 til forbruk. Den ene motoren er tilkoblet det ene startbatteriet, mens den andre motoren går på forbruksbanken (3 stk. batt). Motoren som kun har 1 batteri strevde litt med å gå rundt, og brukte litt tid for å starte. Den andre motoren, med 3 batterier, kinnet fint og startet raskere.

Skal man bruke dette batteriet til start, bør det være minimum to i parallell, som også er planen med installasjonen hos oss etter hvert. CCA er angivelig ca. 750A, men det leverer ikke dette effektivt. Startstrøm på våre motorer (TAMD 41A) er ca. 350A.

 

Vurderer 2 Haze AGM batterier i stedet for GEL til start, men er usikker på om tilkoblingen er gode nok, Ser ut til at det mangler vanlig batteri pol, da det bare er de mindre koblingene som brukes til mindre last. Mulig de er større enn forbruks-koblingene på GEL batteriet, som ikke skal brukes til start.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Jo, det hadde holdt til start, men jeg har koblet baugpropellen også til start bank og ville ha varige krefter for de dagene da vinden ikke er på min side. Sikkert litt overkill, men blir nok glad for de ekstra sekundene med full effekt når jeg virkelig trenger dem.

 

Baugpropellen er på 5kW, og jeg hadde en følelse av at 75Ah kunne bli litt lite i vanskelige situasjoner.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg vekker til live denne gamle tråden da jeg har gått til anskaffelse av slike batterier.

 

Er det flere som har erfaringer med disse? Jeg må også kjøpe meg lader. Har ikke begynt å sjekke på det ennå, men det skulle vel være mye å velge i der.

Link to post
Share on other sites

Jeg har knekt to Haze Gel 4x160Ah banker, og hører mer enn gjerne fra folk som har gode erfaringer fra disse batteriene. Har ennå ikke fått dem til å vare over to år, og kjenner også til to andre som investerte i samme typen batterier. Begge disse bankene havarerte også innen to år. Alle batterier kan knekkes ved feil bruk, men jeg er helt sikker på at mine batterier har fått førsteklasses behandling. 20-30 årlige 50% utladninger med opplading umiddelbart og ladespenninger innenfor spesifikasjonene bør gi et liv på 7-8 år prisen tatt i betraktning, ikke 1,5 sesong. Batteriene mine har til og med blitt veid for å bekrefte at jeg ikke har tørrkokt dem. Heldigvis har jeg mastervolt overvåkning av batteriene, og får alarm på telefonen om landstrømmen faller ut. Det eneste negative jeg kan se at jeg gjør er å kjøre motor på full batteribank med en original Volvo penta motor, dvs. Spenning på 14,35 volt i noen titalls timer hver sesong. Mastervolt laderen har en masse parametere, og praktiske tester viser at mastervolt som vanlig holder hva som loves. Likevel har to Haze banker knekt sammen på 3-4 sesonger.

 

Noen som har fått disse batteriene til å vare lenge? Regner med de fleste som kjøper såpass dyre batterier også er litt opptatt av å behandle dem greit, og at det derfor bør melde seg flere som kan rapportere om 7-10 år gamle Haze marine Gel forbruksbatterier......

Link to post
Share on other sites

 Seilars : Det eneste negative jeg kan se at jeg gjør er å kjøre motor på full batteribank med en original Volvo penta motor, dvs. Spenning på 14,35 volt i noen titalls timer hver sesong.

 

Ja, det kan jo være i meste laget. Har du volvos skilledioder med sensekabel rett på batteri? Jeg har det, og jeg mistenker at den forholdsvis høye spenningen skyldes akkurat det og ikke dynamoen i seg selv.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lenger noen skillediode, den ble fjernet da båten var relativt ny. Kablene til batteribank er også oppgradert til 50mm2, slik at spennings kompanseringen ved å ha gul sensorordning trekt frem til forbruksbanken ikke gir veldig høy spenning til startbatteriet. 14,35 er maks spenningen til denne Haze forbruks banken, og det er kun etpar timer av gangen etter gjestehavner og hjemmehavn at denne spenningen oppnås. Noen ganger mer om det er motvind og hjemlengsel. Uansett blir det lite gjestehavner, og mye reell lading når motor først går. Det er jo en seilbåt, så deler av motorkjøringen er lading av batterier mellom uthavner, når vinden uansett ikke er ideell. Ved fjerning av forrige havarerte bank var batteriene jeg tok ut en kilo tyngre enn de nye jeg satt inn av identisk type. Det bør jo bekrefte at batteriene ikke har blitt overladet og uttørket. Likevel har jeg lyst på en ekstern laderegulator som regulerer ned spenningen på en mer intelligent måte når batteriet er fullt ved oppstart. Hvis det er viktig bør jeg muligens ta det prosjektet før våren..

Link to post
Share on other sites

Da har jeg omtrent lik ladespenning (målt på batteri) med skilledioder og sense på forbruk. som du har uten. Ser ikke ut til at fjerning av diode betyr noe for ladespenningen da. Om det er for høyt vet jeg ikke, men føler vel at gel og AGM er litt mer følsomme enn vanlige bly/syre. Jeg har ikke etterfylt vann på mine åpne bly/syre så det kan ikke være veldig galt for mine batterier med konstant 14,2 - 14,3 volt under gange. Har hatt noen turer med konstant kjøring i 4- 5 timer også. Men nå sporer jeg av her, beklager Komodo , for tråden handler jo om erfaring med batterier.

Link to post
Share on other sites

Tror det som ødlegger denne type batterier er for høy ladespenning og for høy float spenning ut fra lader. Jeg topper opp på landstrøm men ikke noe mer.

 

Hadde denne type i forrige båt også, rakk bare 2 sesonger med god erfaring.

 

Ser noen skriver at de er litt små til start. Mulig det men jeg har 6LPA som er koblet til 1 batteri og det holder mer en godt nok. Kjører også baughtruster og ankerwinch på samme startbatteri. Kan kjøre begge deler på en gang men da sakker det godt ned.....

Link to post
Share on other sites

Det var svar :thumbsup:  Hva slags lader bruker du, og hvor høy spenning gir den? Ps, du får si fra hvis det blir for mye gnål :giggle:  Ser du har ett batteri til start. Jeg tenkte å bruke to til start i den nye jolla (https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/), men det er kanskje overkill?

Link to post
Share on other sites

Har 3 x 230 Ah Haze på forbruk som har 2 sessonger bak seg nå. Merker ingen forskjell fra de var nye så langt, men det skulle bare mangle.

Hvilespenningen jeg typisk ser når jeg skrur på hovedbryteren ved fulle batterier uten lader tilkoblet er 13.00 til 13.05v. Dette er helt ubelastet. Synes og de holder godt på spenningen ved normal belastning. Har til gode å se spenningen falle under 12.50v selv med forbrukerene på (kjøleskap, lys, TV, varmer osv) unntatt ved oppstart av varmer.

Floatspenningen hos meg fra AC laderen er 13.35v. Ved motorkjøring ser jeg typisk 13.9 - 14.05v.

Tror og håper de vil vare i mange år til da de ikke er spes billige å bytte ut.

 

Tror det er flere kriterier som må til for å få batterier til å vare lenge. Men det kan klart forekomme at man får dårlige/ defekte batterier.

 

Har heldigvis aldri vært plaget med kort levetid på batteriene jeg har hatt i mitt eie, men liker å tro det har mest med behandlingen å gjøre. Slik er mitt bruksmønster:

-Ikke dra de for langt ned til vanlig. Helst ikke under ca 50% kapasitet. Derfor er det en stor fordel med overdimensjonert batteribank.

-ALDRI la de bli tappet helt ned (glemme hovedbryter i vinteropplag f.eks). Én eneste gang kan være nok til at løpet er kjørt.

-Ikke for høy floatspenning fra AC lader. Samme med ladespenning fra motor om man kjører mange timer og typisk begynner med fulle batterier.

-Om man ikke skal bruke båten på en stund (f.eks ved opplag) kan man med fordel skru av AC laderen. Bare sørg for at batteriene er fulladet først og at hovedbryter er AV.

-Sett gjerne på laderen når man ser til båten i løpet av opplagsperioden og skru den av igjen før man går eller innen en dag eller to.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for svar begge to :thumbsup:

 

Til orientering er den påhengeren en 100 hester, og jeg trenger også strøm for å kunne liggge og fiske litt med plotter/lodd i gang uten at motor går. Men det er kanskje overkill uansett??? I tilfelle kan jeg jo bruke dette ene ekstra batteriet til forbruk i Viksunden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker sånn halvveis forgjeves å finne ut hvordan produsenten vil at disse batteriene skal lades. Jeg ser i andre tråder at det er superviktig å sjekke databladet for batteriet slik at man får ladet det riktig.

 

Det eneste jeg finner ut er imidlertid max 14,4V, og 13,6 - 13,8V float. Den floatspenningen synes jeg høres høy ut. Ut fra alle trådene her inne med folk som har tatt livet av batteriene før tiden virker det som om gjennomgangstonen er maks 13,2-13,3V float, så det har jeg tenkt å holde meg til.

 

Men jeg ser også at lengden på absorbsjonsfasen skal ha mye å si, det klarer jeg ikke å finne noe ut av på hjemmesidene til Haze. Jeg har lest (tror det var Jörg) at gelbatterier må håndteres som rå egg, altså lett å ta livet av dem, og at de krever lang absorbsjonstid. Noen som vet noe?

Link to post
Share on other sites

Gylling som importerer Haze sier at 13,6V er den spenningen de ønsker, selv om det på batteriet står 13,6-13,8V.

 

Gylling sier også at de ønsker at batteriene frakobles i vinteropplaget, hvilket er uaktuelt for meg med landstrøm og diverse alarmsystemer ombord.

 

Min landstrømslader er av typen Mastervolt chargemaster 70A (640Ah Haze Gel) og den kan man enkelt endre spenningen på i displayet. Jeg ringte derfor Staubo som importerer mastervolt, og spurte om det ville være lurt å justere ned spenningen i opplagsperioden til feks. 13,25V. Han anbefalte meg å bare fortsette med 13,6v gjennom vinteropplaget, men å fjerne temp sensoren slik at laderen ikke kompenserer for lav temp.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk 104 ah haze batterier til forbruk i min seilbåt. Har hatt de i 3 år nå, har ikke merket noe redusert effekt. Passer på å ikke bruke mer enn 50%. De lades med 70 amp valeo dynamo, 14 volt og ctek 15a landstrømlader. Jeg tror hvilespenningen er 13v.

De står rett bak motoren, noe ikke alle mener er lurt, men virker ikke som det har vært noe problem.

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fra svar i en annen tråd:

 

Hei Komodo.
Da fikk du en del svar fra Kaffelars allerede.
Men hva mener du med rare spenninger?
14,4 og 13,7 +/-0,1V er helt normal for de fleste Gelbatterier og er blitt ikke forandret siden Harald gikk på land.

Men, bulklading som beskrevet er en del og utjevning kommer etter hvert.
Nå vet jeg ikke hvilken type nøyktig du har, men siden det er bly blir tommelfingerregelen at utjevningsfasen begynner ved omtrent 0.2V under ladeslutspenningen.
Regner vi med normal-typiske Gel og 14,4V da er det ved omtrent 14,2V.
Med vanlige 30% utlading kan du regne med ca. 6 - 10 timer med konstant spenning, med 50% trenger batteriene trolig 8 - 14 timer.
Enda dypere utladinger krever enda lengre tider, noen opp til 20 timer.

 

Jeg har altså batteritypen som er angitt i emnetittelen.

 

Med "rare spenninger" tenkte jeg på float. Ut fra alle diskusjonene her inne med folk som har dårlige erfaringer med lukkede batterier som tørker ut, hadde jeg sett for meg at det var lurt å ikke ha høyere float spenning enn 13,2-13,3V. Men hvem er denne Harald :giggle:  

 

Det jeg imidlertid ikke finner ut av fra Haze sine opplysnigner er dette med absorbsjonsfasen.

 

Er det denne brosjyra som kalles datablad?

http://www.hazebatteryusa.com/c.ACCT90786/site/downloadlibrary/HAZE+Marine+GEL.pdf

 

Har også sett her:

http://www.hazebatteryusa.com/c.ACCT90786/site/downloadlibrary/HZY+612V+Monobloc+GEL.pdf

 

og her

http://www.gylling.no/produkter/batterier/haze/haze6/Cyclic%20Charging.pdf

 

 

I det siste dokumentet finner vi denne grafen for ladeforløp:

bilde

 

For å forenkle kommunikasjonen foreslår jeg at vi forholder oss til begrepene som blir brukt her.

 

 

Saken er atlså at jeg har anskaffet disse batteriene, og ønsker å lade/behandle dem så riktig som mulig for at de skal få et langt og lykkelig liv. Jeg ønsker da ikke bare å kjøpe meg en lader som en eller annen anbefaler fordi "den har vi solgt mye av, så den er bra". Jeg ønsker heller å få klarhet i hva som er optimal lading, og heller anskaffe meg en lader som er god, evt. modifisere de laderene jeg har dersom det er mulig.

 

Ser de anbefaler maks 2,41V per celle som sluttspenning i bulk fasen. Det skulle bli 14,46V. Mine ladere gir mer enn det, så det må jeg sjekke om kan justeres.

 

Men det var egentlig absorbsjonsfasen (T2) jeg lurte mest på. I denne fasen holdes spenningen konstant, mens strømmen avtar til en viss verdi. Slik jeg forstår laderen min ligger T2 inne helt til strømmen er under en viss verdi, da kutter den og går over i float.

 

Hvis jeg forstår deg riktig Jörg så trenger gel veldig lang tid i T2. Er det slik at lengden på denne fasen avgjøres av hvor lang tid det tar før strømmen er nede i en viss verdi, og i tilfelle, hvilken verdi snakker vi om da? (det finner jeg ingenting om). Eller er det slik at det skal være en timer-funksjon på lengden av T2-fasen som er ulik for AGM, åpent syre, og GEL?

 

 

 

Edit:

Legger for ordens skyld også inn karakteristikken for en av mine ladere. Som man ser kutter denne absorbsjon når ladestrømmen faller under 5A. Det står 4 timer i parantes. Jeg vet ikke om det er en maksgrense for denne fasen.

 

bilde

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, Komodo, dette er sjelden beskrevet "med direkte tall" men du finner noe "hint" i den fra Gylling.

Grafen du har lagt ut her er ikke fullstendig, på dokumentet finnes det et lite tabell nedenfor grafen.

Og regner du over det du -leser- på denne tabellen da blir summen nettopp minst 10 timer og maks 20 timer med konstant spenning etter bulkfasen.
Akkurat som jeg sa at det gjelder både alminnelig og "minst siden Harald". (du husker, han sønnen til Ragnhild)
 

Noen ord til.

Mange produsenter bruker mye forklaring for så lite som skjer, for så å kunne beskrive noe i det hele tatt slik at det får betydning for pengene.
Selvfølgelig kan man splitte alle faser i enda flere deler (f.eks. noen lader-produsenter i opp til 15)
men i summen blir det alltid bare det opprinnelige, nemlig summen av absorpsjon og utjevning.

Ang. spenninger som blir diskutert så ofte.

1.) Det du mener ang eventuell bedre med 13,2V for å holde lengst mulig liv i Gel.
Det burde du kun gjøre hvis laderen din utjevner automatisk, eller når du bruker batteriene helt antisyklisk.
Du tenker da sikkert på AGM, men det finnes ingen nødvendighet i å redusere om så mye for Gel (selv om det går an).
AGM derimot er noe annet, da burde alle ladefaser som inneholder høy spenning holdes så kort som mulig og

floatspenninger så lav som mulig (tilpasset bruksmåten ellers)

 

2.) Sammenlikne gjerne "gamle" batterier med nye i dag.
Det du vill se er at det finnes ganske så uvesentlige forandringer på spenninger,
bortsett av AGM og noen batterier med spesiell legering.
Derimot finnes det noen små variasjoner på/mellom tider,

som for det meste riktignok ikke er redusering men faktisk økning av absorpsjons- og utjevningsfasen (T2 & T3 på grafen).

 

Jo laver spenningene er desto lengre blir tidene (med konstant høy spenning) som beregnes utgående fra T2 og T3.
Jo høyere bulk- og absorpsjonspenningen (T1 & T2) blir desto kortere blir tiden med konstant høy spenning før laderen skifter til Float.

 

Nå kan dere diskutere hvor mye nyttigere det er med mer av det ene, eller mindre av det andre.
Jeg ser bare noe teknisk relevante forskjell straks vi snakker om virkning av enten for høy floatspenning eller

for lav lade-slutt-spenning på AGM,

og når det dreier seg om for høy spenning på Gel som enkelt sakt danner "mekaniske" og dermed irreversible feil

ved f.eks. å danne gassbobler mellom geleen og bly.

 

:santa:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...