Jump to content

Når tømme vannutskiller?


ares

Recommended Posts

Hei.

 

Har selv faktisk aldri hatt vann i vannutskilleren, men dersom jeg får det, er det jo en klar alarm om at det finnes vann på tanken? Så da hadde jeg umiddelbart sjekket nærmere opp. Ikke går motoren særlig godt på vann, og vann i tanken gir jo utmerkede vekstforhold for dieseldyr. Dette ikke for å skremme, - men??

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Er det slik at dersom det er antydning til vann i vannutskilleren så må denne tømmes??

<{POST_SNAPBACK}>

Har snakket litt med mekanikerne jeg benytter til service. De sier at kommer det vann inn i injection systemet på min yamaha, så ryker tusenlappene fort. Det er da snall om å bytte alle injectorene (6 stk), de er ikke spesielt billige sa de.

 

Så jeg tømmer vannutskillerne hver dang jeg ser antydning til vann i dem, har 2stk koplet i serie.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Vel, folk får nå gjøre som de vil, men vann har ingenting i diselen å gjøre i det hele tatt.

Vannet danner og grobunn for de så mye omtalte dieseldyrene.

Derfor inspiserer jeg vannutskilleren før hver start.

Ser jeg vann i er det et faresignal. Det er ikke mye vann som skal til før den er full og jeg gambler aldri på dette. Litt slingring og vannet er på vei fra utskilleren og inn i systemet....

De som har måtte ha overhaling på pumpe og dyser og sett bunken med høvdinger forsvinne i det blå har lært det den harde veien.... :headbang:

Anbefaler de som får vann i utskilleren å drenere dette bort. Kommer det mer må tanken inspiseres evt tømmes og årsaken finnes.

Kan være så enkelt som en ødelagt O-ring i spunsen, men kan og selvfølgelig være andre grunner....

Det handler om å være proaktiv.

Link to post

De som har måtte ha overhaling på pumpe og dyser og sett bunken med høvdinger forsvinne i det blå har lært det den harde veien....  :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan jeg skrive under på! Kostet meg 10 000Kr og mye arbeid å ikke bytte diesel filter og fjerne vannet i tanken min da båten ble kjøpt inn. Vannet i tanken dannet dieseldyr som til slutt tok livet av diesel pumpen min.

 

Hadde drenert tanken om jeg hadde vært deg! (hvis du har mulighet for dette)..........

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Hvordan gikk det til?  Ble ikke guffen stoppet i filtrene?

<{POST_SNAPBACK}>

Joda meste parten. Det viser seg at den personen som installerte filteret hadde glemt å montere en vesentlig gummiring på toppen av finfilteret. Dermed kunne Dieselen strømme utenfor filteret (tror jeg da). Filteret i vannutskilleren var fullt av dritt.

 

Diesel verkstedet konstaterte smuss i pumpen slik at rotor hodet knakk.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Ser du vann, så tapp det av. Husk at det er lite sannsynlig at sugerøreret i dieseltanken står helt i bunnen av tanken. Får du vann i utskilleren, er det sannsynligvis en god slump vann i tanken. Dieseldyr trives i skillet mellom diesel og vann, uten oksygen. De danner imidlertid hydrogensulfid, foruten å være meget giftig også meget korrosivt. Drener vannet ut av tanken med en gang.

 

Hulda hadde vann på tanken en gang. Grunnen var at o-ringen under påfyllingslokket hadde krakelert. Gjennomføringen var ett år gammel, og hadde vært åpnet en gang for fylling av diesel. Det var tre/fire år siden. Etter at o-ringen ble byttet har det ikke forekommet vann.

 

Vann på tanken er ikke noe som oppstår av seg selv. Du får det levert fra et eller annet sted.

Link to post

Vann på tanken er ikke noe som oppstår av seg selv. Du får det levert fra et eller annet sted.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke vann oppstå i tanken hvis det slår seg? Derfor er det lurt å ha tanken full om vinteren.

 

Til historien min hører det også til at det korriderte hull i alu tanken. Enda en god grunn til å bli kvitt vannet :yesnod:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Kan ikke vann oppstå i tanken hvis det slår seg? Derfor er det lurt å ha tanken full om vinteren.

 

Til historien min hører det også til at det korriderte hull i alu tanken. Enda en god grunn til å bli kvitt vannet 

Dette er et vidt debatert tema her på forumet. Skal man imidlertid forholde seg til fysikkens lover, kan det ikke bli generert mer H2O (vann) enn det som er tilstede i blandingen i volumet. D.v.s. Tankvolum som inneholder luft og diesel. Temperaturforskjeller er energi. Mer energi (varme) gjør at luften kan inneholde mer vann. Går temperaturen ned, blir det mindre vann i luften. Det er derfor man ser kondensasjon på kalde, temperaturledende flater. Så kommer 100-kroners-spørsmålet: Når båten ligger stille, hvor kommer gjennomtrekken (luftstrømmen) i tanken fra???? De fleste vil hevde at det er ingen luftstrøm, i og med at volumet i tanken er tilnærmet konstant. Hvordan kan det da komme inn fuktig luft??? Når tanken varmes opp igjen etter en vinter, vil ikke da luften bli i stand til å ta opp mer fuktighet? Da blir luften inne i tanken tørrere og fuktigheten vil bli trukket fra omgivelsene.

 

Påstanden om vann som kommer fra ingensteds er som en arbeidskammerat av meg påstod: "Mark i fisk bare oppstår, den kommer ingensteds fra". Han var fra Lofoten, det var problemer med mark i tørr- og annen lagret fisk.

 

Aluminium kan være så mangt. Stort sett har de forskjellige kvalitetene det til felles at de opptrer anodisk (ofrer seg) i forhold til de fleste andre metalliske materialer. Derfor bør en alu.tank være elektrisk isolert fra alle andre materialer. Merk at sorte gummislanger stort sett er ledere. Jeg ville tenkt meg om veldig mange ganger før jeg installerte en alu.tank i båten min. Dieseltanken i Hulda er sort jern, ingen rust.

Link to post

Et tips til alle med vann/dieseldyr problemer i tanken. Sjekk ut HammerDown diesel fuel treatment fra Motorconsult. En billig og effektiv løsning på vann/dieseldyr (sistenevnte burde vel egentlig fanges opp av filtre ?). Du finner egen tråd om Hammerdown i emneoversikten.

 

mvh

Messy

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post

Har vel egentlig aldri vært spesielt plaget med vann på tankene , før i år. ble plaget her med at vannutskiller på motoren gikk full sånn at det kom vann inn på forgasserne - drenerte deretter ut over en halv liter vann fra tanken , litt i overkant på en 30-liters tank.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Vann i tanken kan "oppstå" av at fuktighet i lufta kondenserer når temperaturen faller. Av det vannet som da er kondensert ut vil mesteparten fortsatt bestå som vann i tanken når lufta blir varmere. Siden temperaturen ofte svinger, både over dagen og fra dag til dag, vil det stadig kunne bli tillført ny kondens i tanken. Dette skjer fordi det kommer inn ny luft uteninfra ved at lufttrykket også endrer seg med både temperaturen og med høytrykk/lavtrykk.

 

Mengden av kondens er avhengig av luftvolumet. En full tank vil ha lite volum til luft og dermed liten mulighet for dannelse av kondens.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...