Jump to content

Bakdør, 1 motor og strak aksel - hvilken båt skal man velge?


BingoBonzo

Recommended Posts

BingoBonzo skrev 36 minutes ago:

@Frese på Når det gjelder fremdrift på Marex så skal to stk D3-220 gi ca 32 knop, det bør vel indikere at en enkel D6-425 skal klare ikke langt under 30knop?

Mener å huske at jeg snakket med Espen i Marex om dette og at han indikerte en toppfart på 26. Opplevde også at han frarådet singelinnstallasjon. Båten er bygget for å plane skikkelig ut og tror du vil oppleve 375 med D6-435 som kronisk undermotorisert. Husk at oppgitt fart med 2xD3-220 er med drev (for øvrig tror jeg også denne vil oppleves undermotorisert).

 

Har til orientering prøvekjørt 370'n til Marex med D6-435. Hadde med hele familien, men ellers tom båt. Klarte ikke mer enn 27 på max. Neppe i stand til å klare særlig mer enn 25 ferielastet og i litt sjø. Ble bl.a. derfor avskrevet for vårt vedkommende. Og husk at 375 både er tyngre og to fot lengre enn 370.

Link to post
Share on other sites

Marex 375 med singel aksling marsjer nok 22-23. Ingen er levert og bruktmarked for disse båtene med det utstyret man ønsker tror jeg blir langt frem i tid...

Ny pris bikker lett 4mill... Bortsett fra det er det kanonfine båter :)

 

Personlig ville jeg ikke avskrevet 370 ettersom det er to barn i bildet?

Høres ut som andre båter blir å dekke behovet? Forøvrig var vi veldig fornøyd med 350CC, et godt kompromiss ;)

 

Hilsen tidligere superfornøyd Marex-eier :)

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 8.7.2017 at 0.34:

Nysgjerrig: Hvorfor er aksel vs drev (eller hva det nå enn er det de kaller det som skjer bak oss) viktig?

 

For de fleste er vel dette vesentlig å tenke over, med drev har du girkassa under vann, med de problemer det kan forårsake. Vann i olja er ikke uvanlig, ømfintlig for sjøgress, groe, mer utsatt for grunnstøting da en ikke har flyndre under, helt annen kostnad på service biten, finner også ganske nye båter på finn hvor det reklameres med nytt drev.. Så slitasjen er vel også større. Men er lommeboka stor nok og forsikringa god så er det ikke så viktig "det der bak"

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Frese på said:

Mener å huske at jeg snakket med Espen i Marex om dette og at han indikerte en toppfart på 26. Opplevde også at han frarådet singelinnstallasjon. Båten er bygget for å plane skikkelig ut og tror du vil oppleve 375 med D6-435 som kronisk undermotorisert. Husk at oppgitt fart med 2xD3-220 er med drev (for øvrig tror jeg også denne vil oppleves undermotorisert).

 

Har til orientering prøvekjørt 370'n til Marex med D6-435. Hadde med hele familien, men ellers tom båt. Klarte ikke mer enn 27 på max. Neppe i stand til å klare særlig mer enn 25 ferielastet og i litt sjø. Ble bl.a. derfor avskrevet for vårt vedkommende. Og husk at 375 både er tyngre og to fot lengre enn 370.

Veldig gode innspill dette @Frese på, har fått til å tenke litt og jeg tror du har helt rett. Jeg ønsker heller ikke en båt som er undermotorisert, det er et slit.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, oberst1 said:

Marex 375 med singel aksling marsjer nok 22-23. Ingen er levert og bruktmarked for disse båtene med det utstyret man ønsker tror jeg blir langt frem i tid...

Ny pris bikker lett 4mill... Bortsett fra det er det kanonfine båter :)

 

Personlig ville jeg ikke avskrevet 370 ettersom det er to barn i bildet?

Høres ut som andre båter blir å dekke behovet? Forøvrig var vi veldig fornøyd med 350CC, et godt kompromiss ;)

 

Hilsen tidligere superfornøyd Marex-eier :)

Ser nok at Marex 375 blir litt frem i tid for oss. 370'n er dessverre uten bakdør, ellers hadde det vært en god kandidat. 

Litt sonderinger internt nå og det ser ut som (nå i kveld etter en tur på Bryggen) fruen favoriserer Nimbus 365 Coupe og jeg
holder en knapp på SAGA 365...  

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Hva med Nimbus 42/43 Nova? Jeg er veldig svak for denne. De fins med både aksel, drev og ips. Tror dog at drev har vært mest vanlig i Norge. I Sverige har jeg sett mange med aksel.

 

Jeg synes også Marex 375 er en perle, men midtcabinen er dårligere enn på Saga. Og den blir fryktelig dyr, godt oppe på 4-tallet med det jeg mener er riktig motorisering (2xD4 300). Du får veldig mye annet fint for 4 mill.

 

Marex 370 har jeg alltid også vært svak for. Helt til jeg tok med hele familien og prøvekjørte. Skjønner at jeg er bortskjemt hva gjelder fartsegenskaper, men opplevde Marex'n som litt butt i sjøen og som nevnt litt snaut motorisert. Jeg hadde dog kunnet leve med det. Det jeg ikke kan leve med er planløsningen. Misforstå meg rett, båten har flust med soveplasser, bra bad, bysse, salong, masse praktiske løsninger og ser bra ut. Men den mangler plass til å bevege seg på - tumleplass. Oppholdsarealet er rett og slett for lite for en barnefamilie. Når en står i byssa er resten av båten for alle praktiske formål sitte i ro (funker dårlig her i huset).  Marex 375 er her mye bedre.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, klossen said:

Hei ser noen skriver at akterdekket på Viksund 360 er lite det stemmer på fly utgaven der trappa til flyen  er i " veien" 

Men på 360 coupe er det god plass. 

Gå for Viksund 360 coupe, nydelig båt. 

Det ser litt spartansk ut på akterdekket, benker hvor du må ta med puter og sånt. Hadde det vært 
en skikkelig god L-sofa og fastmontert bord så nærmer denne båten seg kraftig.

 

Men er enig ellers, det er en nydelig båt, liker linjene og utseende på den.

 

? Kanskje det er mulig å montere en sofa + et bord?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, Security said:

Å få laget og ettermontert bør jo gå. Sikkert et eller annet verft som tar på seg den oppgaven.

Til opplysning så er akterdekket på en Viksund 360 coupe. 1,90 x 2,50 m. Da har du noe å sammenligne med.

@Security Takk Security, nyttig info!

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

Tror at vi uansett ikke lander på en Viksund 360 Coupe. Ustabilt/ikke-eksisterende fabrikk og et akterdekk som som er lite og trenger større modifikasjoner
før det er brukandes.

 

@Frese på Nevnte Nova, ser ikke mange tilsalgs for øyeblikket, men klart, er åpen for alle gode båter :-)

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

42 nova er samme skrog som Storebro 410 commander. Dekk og Innredning tegnet av pelle petterson. 

Akslingsvarianten er det vel ikke lagd mange av. De fleste har drev eller ips med mellomaksel. 

 

Flott båt det. De som har blitt solgt har ligget på 2,5-3 mill.

 

nimbus 380 coupe er ikke nevnt her. Den er levert med to motorer og aksling. Jeg har prøvekjørt en sånn for mange år siden. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

15 hours ago, MajorAndy said:

Takk for tipset @MajorAndy, men den båten klaffer ikke for vår del.

 

 

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

16 hours ago, Bitteliten said:

nimbus 380 coupe er ikke nevnt her. Den er levert med to motorer og aksling. Jeg har prøvekjørt en sånn for mange år siden. 

 Tror nok den blir for gammel for oss. Ønsker ikke noe særlig eldre enn 2010 modell, gjerne yngre.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev On 7.7.2017 at 21.28:

Som tittel antyder ønsker vi å ta steget opp igjen i størrelse etter å ha gått ned til verdens beste weekend-cruiser -> 11 fot siden i fjor.

 

Tidligere har fokuset ligget på drevbåt, men nå justeres dette litt og er på jakt etter følgende:

  • Bakdør slik at vi kan få en tett hyttebåt når det er kaldt (godt for Admiralen)
  • Soltak som kan åpnes (godt for skipper og utelukker FB)
  • 1 stk motor som driver en aksel (godt for økonomien)
  • Bør marsje på min 20 knop (godt for skipper)
  • Bør være på 35+ fot med gode kabiner og eget dusjavlukke (godt for alle)
  • Ikke eldre enn 2010, gjerne nyere (Bra for båtpengekontoen)
  • Budsjett, så nærme 2Mil som mulig (Bra for venstrelomma)

 

Har vært ombord i Nimbus 365, Marex 375 og prøvekjørt Saga 365. Alle 3 er flotte båter som dekker kravene ovenfor.

 

Heisan.

Hvis en skal legge alle kriteriene til grunn her, så blir det lite utvalg, men hvis noen av kriteriene kan strekkes litt så er det nok alternativer.

Men hvilke kriterier kan strekkes litt??

Link to post
Share on other sites

BingoBonzo skrev On 7.7.2017 at 21.28:

Tidligere har fokuset ligget på drevbåt, men nå justeres dette litt og er på jakt etter følgende:

  • Bakdør slik at vi kan få en tett hyttebåt når det er kaldt (godt for Admiralen)
  • Soltak som kan åpnes (godt for skipper og utelukker FB)
  • 1 stk motor som driver en aksel (godt for økonomien)
  • Bør marsje på min 20 knop (godt for skipper)
  • Bør være på 35+ fot med gode kabiner og eget dusjavlukke (godt for alle)
  • Ikke eldre enn 2010, gjerne nyere (Bra for båtpengekontoen)
  • Budsjett, så nærme 2Mil som mulig (Bra for venstrelomma)

 

Med noe moderasjon har du et alternativ her

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100034864 

 

I tillegg til det du nevner har den tre gode separate kabiner og en rekke andre fordeler. Den er en av få båter i størrelsen med høy marsjfart og singelinstallasjon. Men når du ser hva slags motor som sitter i så bør du ikke være bekymret! Den sitter på V-gear, så her kommer motoren lenger bak enn på de fleste andre akslebåter. Det er en fordel i forhold til støy i salongen. Du for også isolert skrog (divinycell) og isolerglass i vinduene. Ingen andre båter i den klassen som har det så vidt jeg vet.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...