M/S Bastard Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Jeg skal sjekke litt. Det er Bowman marinisering ja Kobberrør, skal sjekke dette med Sleipner for og være 100% sikker Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Dette er en tanke jeg gjorde meg om mulig løsning. Da blir det fulstendig to-krets system. Egen ekspansjonstank for den kretsen som erstatter sjøvannet. Også dette systemet fylt med frostvæske. Det jeg ser kan bli et problem er om impelleren tåler frostvæske. Eventuell sink i gamle saltvannskretsen vil få problemer i glykol, kan sink i så fall fjernes uten fare? Mulig lengden på sløyfa du har fått beregnet bør forlenges? Det vil neppe være sjøvannstemp på returen fra sløyfa. Uansett kan du ikke få for mye kjøling. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Dette er en tanke jeg gjorde meg om mulig løsning. Da blir det fulstendig to-krets system. Egen ekspansjonstank for den kretsen som erstatter sjøvannet. Også dette systemet fylt med frostvæske. Det jeg ser kan bli et problem er om impelleren tåler frostvæske. Eventuell sink i gamle saltvannskretsen vil få problemer i glykol, kan sink i så fall fjernes uten fare? Mulig lengden på sløyfa du har fått beregnet bør forlenges? Det vil neppe være sjøvannstemp på returen fra sløyfa. Uansett kan du ikke få for mye kjøling. Takker for forslag! Så får vi se om andre har noen innvendinger. Lengden på sløyfa skal være stor nok, fordi jeg opplyste om kjøling av motor og gear. Men jeg kan selvfølgelig lage den lengre. Det er ikke noe problem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baisiken Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Hvis denne motoren idag har sjøvannskjølt system, kan du da ikke bare koble inntaket fra sjøen til ferskvannssløyfen og returen fra manifoilden til andre siden av sløyfen. Da har du jo et lukket ferskvannssystem. Du må vel også ha en form for tank med påfylling, slik at du kan fylle og inspisere anlegget. Jeg var litt upresis tidligere. Det jeg mente var om motoren har vanlig sjøvannskjøling med varmeveksler for kjøling av ferskvannskjølt motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Nei, dette er vel heller et 3-krets-system: varmeveksleren inne er jo i bruk og så veksler du igjen med røret under båten. Da tror jeg at du trenger nok et rør som er en del lengre, ja Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Jeg var litt upresis tidligere. Det jeg mente var om motoren har vanlig sjøvannskjøling med varmeveksler for kjøling av ferskvannskjølt motor. Sånn går det når en ikke finleser alle innleggene. Min (?) tegning stemmer forbløffende med din beskrivelse. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 (redigert) Et sted lenger oppe sies det at det skal være kobberrør. Jeg er 99% sikker på at jeg leste et sted at det var et nokså spesielt material (i mine ører). Det ville jeg har undersøkt nærmere. Varmeledning er en ting - korrosjon i saltvann en annen, særlig når materialet er varmt. Har en følelse av å ha lest et sted at det skal brukes koppernikkel (cu-ni) rør til varmesløyfer, men jeg kan ikke komme på hvor dette var. Men noen må vel ha kjennskap til dette? Ellers så vil jeg nå for min del hevde at så lenge du faktisk har varmeveksler på motoren, så bruk den! Jeg ville i alle fall ikke vært i tvil om dette. Bare sørg for å isolere dørkeplatene over varmeveksleren skikkelig, slik at den lille varmen som fins i sjøen klarer å holder temperaturen under dørkeplatene over et par minusgrader. Det skal veldig mye til for at dette fryser mens båten ligger på sjøen. Og hvis du tar den på land så dreneres det jo uansett! Jeg er også redd for at lydnivået på en såpass stor motor med tørr eksos kan bli i meste laget både for deg selv og for omgivelsene ..... To ferskvannskretser virker uansett unødig tungvint og problematisk. Hvorfor foreta varmevekslingen to ganger? Om du virkelig ikke vil bruke varmeveksleren så er det bedre å kun beholde den som en ekspansjonstank, og så heller kople kjølesløyfen inn på eksisterende ferskvannskjøling. Men om du får tilstrekkelig kjøling på giret ved å kjøle den med varmt vann, tja det gjenstår jo å se da... Redigert 18.Oktober.2005 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
OT-flyktning Svart 18.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 ...koppernikkel (cu-ni) rør til varmesløyfer...Jepp, det var nok det jeg også leste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 18.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2005 Jo, jeg går vel en sesong med det systemet jeg har i dag. Så får vi se. Men det er uansett greit og forske litt på dette. Jeg får sjekke litt på tempraturer til sommeren igjen for og se hva dette ligger på. Har jo nok og gjøre på båten enda. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Motordoktoren Svart 24.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2005 Det ser ut som om de fleste konsentrerer seg om kjølingen av eksosen, og det er jo bra, for overflatetemperaturen av rørene må holdes nede slik at det ikke oppstår fare for brann. Det er imidlertid et annet aspekt man må ta hensyn til her. Med flere bend på 90 grader og lengre rør blir det øket motstand mot strømning. Mottrykket ved eksosutløpet av sylinderen må ikke komme særlig over 200 mm VS (vannsøyle). Det er ca. 0,02 bar. Absolutt grense ligger rundt 400 mm VS. Overstiger mottrykket denne grense, oppstår det problemer med driften. Halvering av eksostemperaturen (regnet i grader Kelvin!) halverer volumet av eksosen, og det bidrar til å holde mottrykket nede. Her går til og med de profesjonelle fem på av og til. En motorfabrikk (norsk ja, men jeg skal la den dø i synden) installerte en noe større motor i en båt, men beholdt eksosanlegget nærmest uendret. Det gikk ikke bra. MARINTEK tjente noen kroner på å finne årsaken til manglende effekt fra motoren, men det var elementært, dr. Watson. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.