Jump to content

Spørsmål om eksos, motstand osv


M/S Bastard

Recommended Posts

Heisann!

Tenkte litt enkelt kanskje jeg da? Trodde det ikke spilte noen rolle om det var sjøvann eller ferskvann som kjølte ferskvannet i varmeveksler.

Oljekjøler har jeg ikke, men gearet må ha kjøling! Vurderer egen sløye til dette med impellerpumpe!

Er det kanskje ikke så enkelt og bygge om?

<{POST_SNAPBACK}>

Mye synsing fra min side også. :smiley:

Men skal du ikke ha alt inn på kjølesløyfen da, slik at du ikke har noe sjøvann inn på motoren? Ellers er jo hele poenget borte, da kan du like gjerne bruke varmeveksleren som den er. Det er vel liten vits å kjøre ferskvann på begge sider i varmeveksleren. Eller skal du bygge om senere, og bare bruke det som det er foreløpig? Jeg trodde egentlig at varmeveksleren i utgangspunktet var overflødig i et anlegg med kjølesløyfe, men kanskje det går å sirkulere vannet fra sløyfen gjennon veksleren? Det tør ikke jeg svare på.

Synes det er litt rart at du ikke har oljekjøler på motoren. Er du sikker på at det ikke er nødvendig?

 

Hvis du monterer egen impellerpumpe med kjøling til gearet ditt, da har du jo en skroggjennomføring med sjøvann allikevel......Trodde det var dette du ikke skulle ha?? Eller skal du lage en liten mini kjølesløyfe bare til gearet? :confused:

Vet ikke om jeg henger helt med her jeg gitt.....

Huff denne varmen, blir helt rar i hodet når en må være på jobben. :headbang: Kroppen trenger sikkert masse :drink::drink::drink:

Link to post
Share on other sites

Ja, egen sløyfe til gearet!

 

Er også usikker på varmeveksleren, omde kan brukes til vannresvoar?

Sjøvann går jo gjennom veksler nå, så hvorfor ikke lede ferskvann i steden?

 

Er jeg på tynn is her nå tro, den smelter vel i såfall i denne varmen :wink:

 

Lurær ille på detta

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke BMC'en i detalj, men har også tenkt på dette og mener du i prinsippet kan fjerne trådbunten i veksleren,da sitter du igjen med ekspansjonstank og vannkjølt manifold. Mener også at den ferskvannspumpen du har, bør suppleres med en impellerpumpe da du har behov for større hastighet på vannet gjennom sløyfen. Mener også at du ikke behøver noen ekstra sløyfe for gear/oljekjøler, la den gå på samme kretsen.

Men som du ser er også dette synsing og meninger som MÅ verifiseres med dertil egnete fagfolk!

Hvorfor ikke ta en prat med KD trading, de kjenner jo BMC i detalj.

 

På Yanmar 3QM30 var det et tilpasset system med rørsløyfe,egen termostat (slangetermostat) og dobbel impellerpumpe med 2 kammer den ene for ferskvann og den andre for sjøvann.

Link to post
Share on other sites

Er også usikker på varmeveksleren, omde kan brukes til vannresvoar?

Sjøvann går jo gjennom veksler nå, så hvorfor ikke lede ferskvann i steden?

Lurær ille på detta

<{POST_SNAPBACK}>

I følge rogeri kan du jo sannsynligvis bruke varmeveksleren som reservoar. Men det forutsetter etter hva jeg skjønner at du tar ut selve rørkjøleren og bygger om resten av veksleren/manifolden. Dvs. plugger et par hull, og snur om litt på gjennomstrømmingen antageligvis.

Hvis du bare skal bytte ut sjøvann i varmeveksleren med ferskvann, får du jo to kretser som begge har ferskvann i seg. Det må vel bli smør på flesk? Vet egentlig ikke om det er nok kapasitet i veksleren til å klare kjølingen heller på den måten? Mulig det går...

 

Men nå må du se å bli ferdig med grøftegravingen og begynne å pleie damen ved brygga!!! Kom deg på vannet gutt, det blir ikke bedre enn nå! :cool::cool::lol::lol::drink:

Link to post
Share on other sites

Jo, jeg får diskutere videre og spa opp mere informaskon!

Dette blir nok ikke gjort noe med før neste opptak (1-2 år)

 

Bastarden skal på vannet før et evt. høst treff :yesnod:

Og Fia skal pleies snart, så jeg kommer meg en tur utpå!

 

Og grøften er nesten ferdig, bare 5 meter til :drink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen, for nå begynner det og bli aktuelt.

Hva lages kjølesløyfen av? Kobberrør?

 

Jeg har fått vite dimensjon etter en mail til Sleipner.

 

Svar fra Sleipner;

 

Hei.

 

Hvis du bruker 28 mm rør, trenger du totalt 7 meter rør (2x3,5 m).

 

Med 1,5" (38,1 mm) blir lengden 5 meter (2x2,5 m).

 

 

 

Vi produserer kun rørkjøling for 54 mm rør, og dette blir i kraftigste laget for en motor på 60 Hk.

 

Så, nå gjenstår fortsatt spørsmålet om hvordan jeg skal løse varmeveksler problematikken.

Link to post
Share on other sites

.....Hva lages kjølesløyfen av? Kobberrør?

:yesnod: Yes! KUN kobberrør er brukt - dette p.g.a. kobber leder / avgir varmen best.

 

Så, nå gjenstår fortsatt spørsmålet om hvordan jeg skal løse varmeveksler problematikken

Når det gjelder din motor, så må du jo ta hensyn til diverse "snaks" så som oljekjøler (hvis du har...), osv.

 

Kort sagt, det som er ferskvann idag kan du vel bare anse som ditt fremtidige lukkete system. Ferskvann inn (i sløyfen) og ferskvann ut. Så må du ta hensyn til termostaten. Vannet skal jo sirkulere utenom termostaten til å begynne med - inntil ønsket temeratur er oppnådd - for så å ta vannet som går gjennom termostaten. Blir ikke det riktig?

 

Lykke til Per Chr!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Yes! KUN kobberrør er brukt - dette p.g.a. kobber leder / avgir varmen best.

Når det gjelder din motor, så må du jo ta hensyn til diverse "snaks" så som oljekjøler (hvis du har...), osv.

 

Kort sagt, det som er ferskvann idag kan du vel bare anse som ditt fremtidige lukkete system. Ferskvann inn (i sløyfen) og ferskvann ut. Så må du ta hensyn til termostaten. Vannet skal jo sirkulere utenom termostaten til å begynne med - inntil ønsket temeratur er oppnådd - for så å ta vannet som går gjennom termostaten. Blir ikke det riktig?

 

Lykke til Per Chr!

Ok, da skal jeg få en rørlegger til og lage dette, eller en tusenkunstner jeg kjenner. (mye billigere)

 

Så var det resten da, trodde jeg kunne gjøre det så enkelt at jeg erstattet saltvannet med ferskvann jeg.

Må da bare lede det vannet som egentlig skulle gått i eksosen, som returen til kjølesløyfa.

 

Har ikke noe ekstra oljekjøler på motor, hvis denne ikke er i motoren ett sted?

Men på gearet har jeg en oljekjøler

Link to post
Share on other sites

.....trodde jeg kunne gjøre det så enkelt at jeg erstattet saltvannet med ferskvann jeg. Må da bare lede det vannet som egentlig skulle gått i eksosen, som returen til kjølesløyfa.

Tror ikke det er så enkelt -> :nonod:

 

Siden dette er en ferskvannskjølt motor med varmeveksler så hadde (har) du 2 adskilte vannsløyfer:

 

1) - den indre sløyfen fyllt med ferskvann (utsiden av syl.-foring -> toppen -> til varmeveksler -> tilbake til motoren)

2) - saltvannet som tas inn utenifra går til varmeveksler (hvor det kjøler ned det varme ferskvannet) og så "forsvinner" ut av båten via eksosslangen.

 

Er du med så langt....? ;o)

 

Nå vil du få én lukket krets med bare ferskvann, som avkjøles i kjølesløyfen. Da må du finne ut nøyaktig hvilken vei vannet tar - det må nødvendigvis begynne å gå inni motoren et eller annet sted nederst rundt sylinderet, for så å stige opp til toppen og derfra videre tilbake til vannpumpa (det er før termostaten åpner).

Når termostaten åpner ved er viss temperatur (er det 70/80/90 grader hos deg?) skal dette vannet gå inni kjølesløyfa for å bli avkjølt og så gå tilbake til motoren.

 

Gearøljekjølingen blir jo et ekstra "problem" - du må finne ut hvor i kretsen den skal innpå.

 

Du har ikke en skjematisk fremstillig (tegning / sprengskisse) av kjølesystemet til BMC'en din?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er så enkelt -> :nonod:

 

Siden dette er en ferskvannskjølt motor med varmeveksler så hadde (har) du 2 adskilte vannsløyfer:

 

1) - den indre sløyfen fyllt med ferskvann (utsiden av syl.-foring -> toppen -> til varmeveksler -> tilbake til motoren)

2) - saltvannet som tas inn utenifra går til varmeveksler (hvor det kjøler ned det varme ferskvannet) og så "forsvinner" ut av båten via eksosslangen.

 

Er du med så langt....? ;o)

 

Ja, foreløbig

 

Nå vil du få én lukket krets med bare ferskvann, som avkjøles i kjølesløyfen. Da må du finne ut nøyaktig hvilken vei vannet tar - det må nødvendigvis begynne å gå inni motoren et eller annet sted nederst rundt sylinderet, for så å stige opp til toppen og derfra videre tilbake til vannpumpa (det er før termostaten åpner).

Når termostaten åpner ved er viss temperatur (er det 70/80/90 grader hos deg?) skal dette vannet gå inni kjølesløyfa for å bli avkjølt og så gå tilbake til motoren.

 

Gearøljekjølingen blir jo et ekstra "problem" - du må finne ut hvor i kretsen den skal innpå.

 

Du har ikke en skjematisk fremstillig (tegning / sprengskisse) av kjølesystemet til BMC'en din?

Her detter jeg av forsåvidt, kunne egentlig bare fått tak i en vanlig manifoild da. Blir jo veldig varm men....

Har ikke noe skisse på motor, det var ikke så lett og grave frem har jeg fått til svar av de jeg har sendt mail til. Tror forresten at det burde gå ann og ta en titt på skisser til nyere Bmc, burde vel ikke være noen vesentlige forskjeller på dette

Ingen som har peil på dette som kan ta en tur og ta en kikk da?

Link to post
Share on other sites

Fant denne på: KEEL/TANK COOLING

 

Bilde

 

her har du ihvertfall noe å se på. Følg gangen i de røde strekene, som er din ferskvannssløyfe. Det grønne er saltvann som jo er ditt nåværende system. Det ser jo ut som om varmevekslingen (kontakt mellom fersk- og sjøvann) der foregår i eksosmanifolden.

 

Hvor sitter termostaten din?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fant denne på: KEEL/TANK COOLING

 

her har du ihvertfall noe å se på. Følg gangen i de røde strekene, som er din ferskvannssløyfe. Det grønne er saltvann som jo er ditt nåværende system. Det ser jo ut som om varmevekslingen (kontakt mellom fersk- og sjøvann) der foregår i eksosmanifolden.

 

Hvor sitter termostaten din?

Termostaten sitter på toppen av motor :lol: hvor i kretsen mener du?

Se bilde her, den ruglete slangen går mellom termostat og varmeveksler.

 

Bilde

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis denne motoren idag har sjøvannskjølt system, kan du da ikke bare koble inntaket fra sjøen til ferskvannssløyfen og returen fra manifoilden til andre siden av sløyfen. Da har du jo et lukket ferskvannssystem. Du må vel også ha en form for tank med påfylling, slik at du kan fylle og inspisere anlegget.

Link to post
Share on other sites

Hvis denne motoren idag har sjøvannskjølt system, .....

Det er jo dét den IKKE er - motoren er en ferskvannskjølt (varmeveksler) motor som bastard har lyst til å bygge om til kjølesløyfe! :o)

 

Det er slik jeg har forstått det og som er utfordringen - stemmer det bastard30000 ??

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvis denne motoren idag har sjøvannskjølt system, kan du da ikke bare koble inntaket fra sjøen til ferskvannssløyfen og returen fra manifoilden til andre siden av sløyfen. Da har du jo et lukket ferskvannssystem. Du må vel også ha en form for tank med påfylling, slik at du kan fylle og inspisere anlegget.

Det var denne metoden har hatt i tankene. Nåværende varmeveksler var tenkt som tank/vannreservoar.

Jeg har en mekaniker jeg kan spørre, problemet er bare at han som kan dette forklarer meg i 5 minutter.

Også må han av gårde og da står jeg igjen med 1000 spørsmål.

For dette er saker jeg må ha inn med teskje, saaaakte og roooolig.

Link to post
Share on other sites

Det er jo dét den IKKE er - motoren er en ferskvannskjølt (varmeveksler) motor som bastard har lyst til å bygge om til kjølesløyfe! :o)

 

Det er slik jeg har forstått det og som er utfordringen - stemmer det bastard30000 ??

Jepp!

 

Dvs, jeg har sjøvannskjølt system men ikke direkte. Det er sjøvannet som kjøler ferskvannet.

 

Jeg skal ha ferskvann hele veien i lukket system (kjølesløyfe) og tørr eksos :smash:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at det viktigste er å være sikker på at kjølesløyfen har skikkelig kapasitet,

slik at du ikke får overoppheting. Men dette har jeg ikke noe svar på. Det er sikkert noen på Forumet

som kan noe om dette.

Dimensjon på sløyfa har jeg fått rede på.

Spørsmålet er rett og slett om dette kan bygges om realtivt enkelt.

Link to post
Share on other sites

Slik som jeg ser det (uten å ha sett motoren!) er utfordringen din å påse at hele motoren får tilstrekkelig kjøling i riktig rekkefølge / retning og hvordan du skal koble til/fra selve kjølesløyfen, med spesiell hensyn til termostaten. Har selv nettopp bygget om min Sabb til ferskvannskjøling. Dette var forsåvidt enkelt, siden det er en 1-syl. sak hvor det var enkelt å følge prisippet om hvilken vei kjølevannet tar og hvor jeg slapp å ta hensyn til gear-oljekjøler.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg takker for all hjelpen jeg kan få.

Hvis jeg rekker hjem før det er mørkt i morgen skal jeg knipse noen bedre bilder.

 

Slik min motor er nå så tror jeg kjølevannet går via sjøvannspumpe til gearkassen først, deretter til varmeveksler og ut i eksos.

Ferskvannet derimot er jeg ikke sikker på enda

Link to post
Share on other sites

Fant denne på: KEEL/TANK COOLING

 

Bilde

 

her har du ihvertfall noe å se på. Følg gangen i de røde strekene, som er din ferskvannssløyfe. Det grønne er saltvann som jo er ditt nåværende system. Det ser jo ut som om varmevekslingen (kontakt mellom fersk- og sjøvann) der foregår i eksosmanifolden.

 

Hvor sitter termostaten din?

 

Dette er helt sikkert ikke noe stor sak, bare man finner ut i hvilken rekkefølge ting skal kobles. Jeg er heller ikke sikker, men kan komme med noen synspunkter.

 

Du skal ha tørr eksos, ikke sant?

 

Ifølge boka om "motorinstallasjon i båt" av Unipower, så skal du ihvertfall ha et fleksibelt rør/slange som overgang mellom manifold og eksosrør. Og eksosanlegget må ikke hvile på motoren. Dette er viktig, siden du skal ha fleksible motorlabber. I tillegg bør det være en kondenssamler med mulighet for avtapping.

 

Så til tegningen fra Walter:

 

For meg ser det ut til at det eneste sjøvannskretsen gjør, er å kjøle gearet, + våt eksos. Det jeg ikke helt klarer å se, er om sjøvannspumpen er dobbel, dvs at den pumper både sjøvann i et kammer og ferskvann i det andre. + at det står "manifold and header tank". Det ser jo ikke ut til at den har kontakt med ferskvannsiden i det hele tatt. Litt merkelig, men ok, det får gå så lenge....

 

Varmeveksleren skulle du vel egentlig ikke trenge, den funksjonen tar kjølesløyfen seg av. Du skulle vel egentlig kunne tenke deg et kjølesystem som det er på en bil, der radiatoren er byttet ut med sløyfen. + at du trenger en ekspangsjonstank i tillegg. Vil vel tro at vannet da skal fra sløyfen og gjennom den ene (eller begge) oljekjølerne, inn på motoren under ved vannpumpen, ut fra termostaten på toppen, (kanskje innom manifolden) og ned i sløyfen igjen. Men jeg er ikke sikker på hvordan kjølingen av manifolden gjøres. Den kan vel ikke få vann bare når termostaten er åpen heller? Da blir den vel veldig varm. Kanskje via bypass i tilfelle?

 

Og om du trenger ekstra sirkulasjonspumpe er jeg heller ikke sikker på, men det skulle ikke forundre meg. I så fall har du vel den gamle sjøvannspumpen som kan gjøre nytten.

 

Her må noen rette meg hvis jeg sier noe galt! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

.

Det er vel egentlig varmeveksleren som er problemområdet mitt...tror jeg. (Hva gjør jeg med den.)

 

Det har du vel egentlig fått svar på før. Så gjennom hele tråden nå på nytt, og oppdaget at jeg har gjengitt meg selv jeg også. :lol: Ser ut til at du har fått svar på det meste andre i tillegg. Unntatt i hvilken rekkefølge det skal kobles, og hvordan manifolden skal få best kjøling.

 

Jeg mener, som andre også har nevnt før, at du kan ta ut innmaten av varmeveksleren og bruke den som tank og eksoskjøler. Tror du får kjøpt blindlokk til veksleren, ihvertfall hvis det er Bowman du har. Og for meg ser det sånn ut, uten at jeg er helt sikker. Så kan du muligens bruke den enden hvor du har lokket med et mindre hull i til å sirkulere vannet videre i systemet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Et sted lenger oppe sies det at det skal være kobberrør. Jeg er 99% sikker på at jeg leste et sted at det var et nokså spesielt material (i mine ører). Det ville jeg har undersøkt nærmere. Varmeledning er en ting - korrosjon i saltvann en annen, særlig når materialet er varmt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...