Jump to content

Spørsmål om eksos, motstand osv


M/S Bastard

Recommended Posts

Om ikke så lenge skal Bmc´n monteres og jeg har da lurt på og føre eksos over tak!

Snakker da om tørr eksos!

For og føre eksos over tak så må jeg føre eksosrør fremover og inntil hyttevegg.

 

Dette betyr at jeg må sette på 2 90 graders bend etter verandre og ett nytt 90 graders bend etter 1 meter cirka.

 

Vil dette bli for mye motstand for eksosen?

Kan jeg gå opp på dimensjon for og hindre motstand?

 

Grunn til tørr eksos er fordi jeg vil ha ferskvannskjøling i lukket system.

Eksoskjøling som er der i dag er tenkt og bare føre ut i gjennomføring.

 

PS. er ikke sikkert dette blir gjort i år men det er greit og legge planene klare :smiley:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan ikke svare deg konkret på dine spørsmål, men på http://sagaforum.trudelutt.com/teknisk/avgassanlegg.pdf har jeg scannet inn deler av en artikkel fra Unipower om eksosanlegg generelt. Første siden sier litt om tørre anlegg, men resten sammen med bilder er også lurt å lese gjennom.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan ikke svare deg konkret på dine spørsmål, men på http://sagaforum.trudelutt.com/teknisk/avgassanlegg.pdf har jeg scannet inn deler av en artikkel fra Unipower om eksosanlegg generelt. Første siden sier litt om tørre anlegg, men resten sammen med bilder er også lurt å lese gjennom.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Takker, ble litt klokere!

 

Men nå er jo ikke rør så dyrt så jeg kan sikkert prøve meg frem litt!

Mulig jeg benytter rustfritt langs hytteveggen, mulig altså da det er så dyrt!

 

Hadde vært gromt detta med eksos over tak

Link to post
Share on other sites

Med tørr eksos er ikke noen krappe bend her og der et problem i det hele tatt. I forhold til et system som inneholder kjølevann, vanndamp, eksosgass og en svanehals, har tørr eksos minimalt med mottrykk. Se på eksosanlegget i en lastebil. Masse 90 graders bend, flere lydpotter og tynne eksosrør.

 

Problemet er varmen og isolering av rørene. Eksosen har opp til 600 grader når den forlater manifolden.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Med tørr eksos er ikke noen krappe bend her og der et problem i det hele tatt. I forhold til et system som inneholder kjølevann, vanndamp, eksosgass og en svanehals, har tørr eksos minimalt med mottrykk. Se på eksosanlegget i en lastebil. Masse 90 graders bend, flere lydpotter og tynne eksosrør.

 

Problemet er varmen og isolering av rørene. Eksosen har opp til 600 grader når den forlater manifolden.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Da begynner det og nærme seg!

Nå sitter det varmeveksler på motoren, og eksoskjøingen hadde jeg tenkt og lede ut gjennom skroget i en gjennomføring.

Vil det fortsatt holde 600 grader ut da? eller er den noe kjøligere siden kjølinger er der, om du skjønner

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt. Hvor mener du det er eksoskjølinger?

 

Når eksosen forlater manifolden, skal den ledes ut og vekk. Enten over tak eller gjennom skrog. Da har du 2 muligheter. Enten kan eksorrøret isoleres eller det kan beskyttes mot berøring.

 

Isolerer du rørene, vil eksosen fortsatt være svært varm når den forlater utløpet av eksosrøret. Isolerer du det ikke, er det brysomt å beskytte røret mot berøring. I tillegg avgir røret da varme på steder der du kanskje ikke ønsker varmen.

 

Hvorfor vil du egentlig ha tørr eksos? Du skriver at det er fordi jeg vil ha ferskvannskjøling i lukket system. Men ferskvannskjølingen er da allerede i et lukket system?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt. Hvor mener du det er eksoskjølinger?

 

Når eksosen forlater manifolden, skal den ledes ut og vekk. Enten over tak eller gjennom skrog. Da har du 2 muligheter. Enten kan eksorrøret isoleres eller det kan beskyttes mot berøring.

 

Isolerer du rørene, vil eksosen fortsatt være svært varm når den forlater utløpet av eksosrøret. Isolerer du det ikke, er det brysomt å beskytte røret mot berøring. I tillegg avgir røret da varme på steder der du kanskje ikke ønsker varmen.

 

Hvorfor vil du egentlig ha tørr eksos? Du skriver at det er fordi jeg vil ha ferskvannskjøling i lukket system. Men ferskvannskjølingen er da allerede i et lukket system?

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, jeg får da se hvordan jeg gjør det med isolering!

Lettere med gitter rundt langs hytteveggen tenker jeg.

 

Når jeg mener lukket system så snakker jeg om kjølesløyfe!

Altså intet sjøvann

Link to post
Share on other sites

...Hvorfor vil du egentlig ha tørr eksos? Du skriver at det er fordi jeg vil ha ferskvannskjøling i lukket system. Men ferskvannskjølingen er da allerede i et lukket system?

Her tror jeg at jeg må komme bastard litt til hjelp - og det er ganske så tydelig at Lotus ikke bruker båten sin om vinteren. :wink:

 

Enhver båteier, som bruker (bruksbåt!) båten sin på helårsbasis vil gjerne ha et problemfritt forhold til frostspøkelset!

 

Har du lukket ferskvannskjøling, og da snakker jeg om kjølesløyfe - GLEM VARMEVEKSLER den kan jo også fryse istykker - så vil du ganske enkelt IKKE ha eksoskjøling på vanlig måte. Da er tørr eksos det aller beste.

 

Ikke saltvann innenfor skoget gir bekymrinsfritt vedlikehold og du sover godt når gradestokken går ned mot minus 10-15

 

Følger med interesse denne tråden fordi jeg vurderer det samme. Om eksosen skal ut gjennom skroget eller over dekk og ut, er en smakssak. Kunne tenkt meg samme løsning med eksos oppover selv fordi man da er fritt for eksosgasser i cockpitten, samtidig som lydnivået vil minske betraktelig.

 

Capisce?

 

P.S.: det er jo litt tøft å se (minst mulig) eksosrøyk stige rett til værs også! :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en vabåt med marna L2 diesel, denne hadde tørr eksos. Dette anlegget ble skrudd sammen av standar galvaniserte rørdeler. Det var ikke isolert på noen slags måte men lå slik at en ikke kom i berøring med det. Gjennomføringen ut av båten var en stålplate som var ca 15x15 cm og i midten her gikk røret ut. Hullet i treverket var litt større men ikke så mye, antar 75 mm og vi hadde ca 50 mm eksosrør. Dette fungerte greit så lenge vi hadde båten.

Link to post
Share on other sites

Tørr eksos over dekk har både fordeler og ulemper. Som regel øker støyen fordi den dempende effekten som vannet gir blir borte. Hardere smeller selv med eksospotte.

Dernest må/bør du ha en rustfri flexibel (compander) fra motorens manifold til det fastmonterte eksosrøret,hvis motoren står på gummilabber.

 

Personlig ville jeg ikke benyttet annet enn rustfrie rør og gjennomføring gjennom dekket,samt rustfri eksospotte....,hvis jeg skulle velge bort våt eksos (og det vil jeg ikke selv om båten ligger ute hele året)!

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Om det bråker litt gjør ikke meg så mye, jeg sitter ikke i støyen alikevel.

Jeg har motor ute, ikke under dørken.

 

Jeg skal på sikt ha ett lukket system, hvor sjøvann ikke skal inn!

Skal jeg ha våt eksos må jeg ha gjennomføring med kran, dette vil jeg helst ikke ha.

Jeg vil slippe bekymringer om kraner som fryser o.l.

Link to post
Share on other sites

Lukket kjølevanns system har vært brukt i mange tiår med stort hell. Rørsløyfe under båten, (selvfølgelig dimensjonert etter størrelse på motor) og tørr eksos.

Da trenger du kun sirkulasjonspumpen på motoren, sjøvannspumpen kan demonteres og skru på en blindflens. Du må nok og ha en liten ekspansjonstank som du sjekker kjølevannsnivået i.

Bakdelen i en lystbåt er temperaturen på eksosrøret og støyen av eksosen.

En lydpotte kan hjelpe godt på, men likevel blir det en god del støy. Den som har vært ombord når sabben går på fullt kan nok sikkert bekrefte det :yesnod:

I tillegg stikker potten av med en god del plass, den må og være isolert hvis den er plassert under dekk.

Rørene som brukes er som oftest rørdeler fra den lokale rørleggeren eller rør som sveises sammen.

45/90 graders svesiebend selges ferdige.

Levetiden på stålrørene som blir isolert kan variere en god del, så du bør gjerne ha mulighet til å kunne inspisere de. Har opplevd at de har rustet hull på ca. 2 år, men det er på båter med mye bruk og mulighet for mye fuktighet i isolasjonen når de ikke er i bruk. Som oftest får vi hull rett etter motoren og nær opptil svanehalsen ved skroggjennomføringen. Vi bruker stål, ikke rustfritt. Har selv opplevd sabber med rør rett ut skutesiden som har holdt i 8-10 år uten problemer. Vi måtte forøvrig sette på flesibel belg etter motoren, da vi fikk brudd her. Hvor stor dimensjon du bør ha på eksosrøret vil du nok kunne få ved å kontakte produsenten, hvis de da er i live fortsatt.

Link to post
Share on other sites

Takker, her strømmer det på med gode svar!

 

Joda, jeg har hatt Sabb 2g med strakt rør rett ut i skrogsiden.

Det var mere bråk inne i båten enn utenfor, men det var nå bare kos med Sabb´en da.

 

Flexirør må benyttes, det er jeg sikker på!

Hvilken dimensjon er jeg usikker på, men jeg kan jo gå opp for og være sikker.

Større jo bedre ikke sant?

 

Kan manifoilden brukes fortsatt? Den er vel kombinert manifoild/varmeveksler!

 

Kan godt ta bilder hvis det trengs for jeg er ingen motorguru!

Link to post
Share on other sites

På Sabben er det vanligvis ferskvannsjølt eksosmanifold som også brukes som ekspansjonstank for kjølevesken.(Som fortsatt kan brukes!!) :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Bare for og gjøre det klart så har jeg Bmc.

Her er varmeveksler som sikkert må modifiseres noe på ett vis.

Hvordan?

 

Legger ved noen bilder her.

 

Bilde

 

Her skal vel saltvann inn via en pumpe. Kan ferskvann via sløyfe gå inn her?

 

Bilde

 

Og her kommer egentlig sjøvann som skal ut med eksos!

Kan da kjølesløyfen fortsette her?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg at jeg må komme bastard litt til hjelp - og det er ganske så tydelig at Lotus ikke bruker båten sin om vinteren.  :wink:

 

Enhver båteier, som bruker (bruksbåt!) båten sin på helårsbasis vil gjerne ha et problemfritt forhold til frostspøkelset!

 

Har du lukket ferskvannskjøling, og da snakker jeg om kjølesløyfe - GLEM VARMEVEKSLER den kan jo også fryse istykker - så vil du ganske enkelt IKKE ha eksoskjøling på vanlig måte. Da er tørr eksos det aller beste.

 

Ikke saltvann innenfor skoget gir bekymrinsfritt vedlikehold og du sover godt når gradestokken går ned mot minus 10-15

 

Følger med interesse denne tråden fordi jeg vurderer det samme. Om eksosen skal ut gjennom skroget eller over dekk og ut, er en smakssak. Kunne tenkt meg samme løsning med eksos oppover selv fordi man da er fritt for eksosgasser i cockpitten, samtidig som lydnivået vil minske betraktelig.

 

Capisce?

 

P.S.: det er jo litt tøft å se (minst mulig) eksosrøyk stige rett til værs også!  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Walter. Da skjønner jeg litt mer. Gikk ut fra at så og si alle båtmotorer har varmeveksler på motoren. Har man derimot en kjølesløyfe under båten der ferskvannet kjøles ned, ser jeg jo gevinsten med tørr eksos.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Bare for og gjøre det klart så har jeg Bmc.

Her er varmeveksler som sikkert må modifiseres noe på ett vis.

Hvordan?

Legger ved noen bilder her.

Her skal vel saltvann inn via en pumpe. Kan ferskvann via sløyfe gå inn her?

Og her kommer egentlig sjøvann som skal ut med eksos!

Kan da kjølesløyfen fortsette her?

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er ikke jeg noen guru på dette med kjølesløyfer, men har gjort meg noen tanker om saken. Så får andre rette meg hvis jeg er på bærtur.

 

Du må nok sikkert modifisere noe her ja. Klarer ikke helt å se gangen i det, men er det sånn at du har varmeveksler/kombinert vannkjølt eksosmanifold? Vet ikke om det går å ta ut selve kjøleren, (den med alle de tynne rørene) og åpne hele veksleren sånn at du har bare ett kammer her? (blinde noen hull) Da blir vel den en slags ekspansjonstank i tillegg til kjøling av eksosmanifolden. For du bør vel ha litt kjøling av den, ellers blir det sikkert godt og varmt der.

 

Så må vel denne kobles til motorens gamle kjølekrets, (den gamle ferskvannskretsen) slik at alt går på samme sløyfen. Videre har du vel en oljekjøler eller to. En til motor og en til gearet. Disse må også inn på sløyfen. Så er spørsmålet i hvilken rekkefølge dette skal kobles i forhold til motorens vannpumpe, termostaten og kjølesløyfen under båten, men det er ikke jeg sikker på.

 

Om da motorens egen vannpumpe klarer å få skikkelig sirkulasjon på alt vannet, bør det vel funke. Kanskje må det installeres en ekstra sirkulasjonspumpe, vet ikke om det går å bruke den som før dro sjøvannet? Det kan sikkert andre svare på......

 

(PS: Pakken ligger nå på postkontoret og venter på meg. :wink: )

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Jo, det er en kombinert varmeveksler/manifoild!

 

Tenkte litt enkelt kanskje jeg da? Trodde det ikke spilte noen rolle om det var sjøvann eller ferskvann som kjølte ferskvannet i varmeveksler.

 

Oljekjøler har jeg ikke, men gearet må ha kjøling! Vurderer egen sløye til dette med impellerpumpe!

 

Er det kanskje ikke så enkelt og bygge om?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...