Jump to content

VP D6 motor i 5 år gammel båt, dynamo er kraftig korrodert


imens

Recommended Posts

Har vert å kikket på båt og vart skeptisk når eg såg ned i motorrommet. Spesielt såg dynamoen veldig rusta ut med tanke på at motoren kun er 5 år gammel. Eg tenker at når den har denne tilstanden så korleis er det med ting eg ikkje klarer å sjå i motoren? Kva tenker folket? Er det grunn til å være skeptisk? Motoren starter og går fint.

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

Det er en Volvo Penta D6 fra 2012. Tidligere eier meiner det ikkje hsr vert lekkasje men han er eksepsjonelt lite motorkyndig og har hatt båten i kun to år. Så det kan ha vert slik før han overtok den.

 

Kommentar fra moderator: Lagt til motormodell i tittelen.

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

Dynamoen, også akuminiumen, ser ut som om den har vært sprayet med saltvann. 

 

Er det rust på løpehjul på reimene eller andre steder foran på motoren?

 

ser motorlabbene ok ut?

 

hva slags båt?

 

om alt annet ser bra ut og dynamoen funker som den skal og motoren har hatt det ettersynet den skal ha hadde ikke jeg brydd meg mye om dette. Men om dette er ett av flere symptomee hadde jeg sjekket nærmere. 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig med Komodo. Det kan se ut som det er rødbrune flekker på stålet i dynamoen, og det er etter min mening tegn på at det har vært kondens/dugg i motorrommet som har forårsaket rusten på dynamoen. Jeg ville ikke vært bekymret for dette, men tatt forhandsregler for å unngå at dette skjer i ettertid.

Link to post
Share on other sites

Husk at det er en sensorer mot svinghjul du ikke ser, samt svinghjul, starter osv, de pleier måtte skiftes når det ser sånn ut

 

Disse motororene burde som alle sikkert vet skifte lokket på vannfilter så det ikke flekser under trykk og spruter saltvann, eksosbend, shims og ymse i drev, slanger på styring osv, er en hel haug ting som må sjekkes/vedlikeholdes. 

 

Jeg ville fått sjekket den ut grundig av fagperson, garantien er ute her, og det er DU som sitter igjen og betaler på dette. (hilsen mann som aldri kjøper gammel diesel igjen) 

Link to post
Share on other sites

Takk for input. Trur nok ikkje det blir kjøp her med mindre prisen går betydelig ned eller evt en tilstandsrapport fra fagmann. Det var veldig tydelig at forrige eiger ikkje brydde seg nevneverdig om motorrommet så eg gidder ikkje å kjøpe meg eit prosjekt.

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat samme historie på vår forrige D6. Ettersom den var oppgradert med nytt sjøvannsfilter var det sjøvannspumpa. Da drypper det og blir slengt rundt med remmene. Helt vanlig forløp. Så lenge dynamoen lader godt er vel ikke det krise, men vi byttet vår (7500,-) pga svak syngende lyd. Like vanlig er det å flekke med Volvo-grønt der hvor det trengs nesten årlig spør du meg...

Link to post
Share on other sites

Om det er sjøvann som har gjort dette, så vil du med stor sannsynlighet finne rust andre steder også. Ta en titt med lommelykt i området ved starteren du... rett under endelokket til varmeveksleren... 

det er mere prekært.

 

Om du ikke finner hvitt saltbelegg og rust andre steder, så skal du være tilfreds. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er rust og irr andre steder så at det har vert eller er eit problem her er det liten tvil om. Skittent mottorrom, rust og irr, morkne slanger som bør byttest asap, samt dårlig vask og polering ga i det heile eit dårlig totalinntrykk. Når då følelsen ikkje er der så er det ofte like greit å stå over. :smiley:

Redigert av Platypus (see edit history)

2014-2016: Nor-Dan 780 (2008 mod.)

Link to post
Share on other sites

20 hours ago, Havlengt said:

Vel, dynamoen ser trasig ut, - enig i det..

Men korleis er tilstanden til andre komponentar på motoren og i motorrommet ellers?

 

Dette vil fortelja om det har vore ein lokal lekkasje ved dynamo, eller om det er eit større "klimaproblem" i motorrommet.

 Husk at en Dynamo er en kjøpt komponent! Det er ikke produsert av Volvo! Det har ingen sammenheng med motorkomponentene hos en motor! Men grunnen til korosjon kan være dårlig eller manglende vedlikehold/ettersyn!  eller så har det vært vannlekasje på gang en eller annen plass

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Denne dynamoen har garantert vært utsatt for sprut med saltvann en eller flere ganger. Selve huset er i ubehandlet, støpt aluminium og det har litt overflatekorrosjon. Det er sannsynligvis ikke farlig Mitsubishi planlegger nok ikke med at dynamoen deres skal spyles med saltvann, men den er uansett nokså robust!! . . Vanskelig å se innmaten i dynamoen, men lite trolig at den er skadd. Mulig det kan være litt begynnende dårlig kontakt på tilkoblingene pga korrosjon, men sannsynligvis ikke mer skade enn det. Dette er nok mest kosmetisk feil og sannsynligvis ikke noe alvorlig.

 

Ofte vil starteren bak på bb side av motoren også få saltvannssprut hvis endelokkene på intercooleren lekker som følge av tilstopping med salt i sjøvannskretsen. irriterende skader men kurant å fikse med litt puss og stell.

 

nb. enig i at det kan være dårlig vedlikehold og bør evt gi grunnlag for prisavslag. Alternativt styrer man unna slike kjøp. En 2012 modell D6 bør uansett ellers være i god form. Får du litt prisavslag ved å påpeke noen slike ting, så kan jo det likevel være et godt kjøp.

Link to post
Share on other sites

Hvilken tilstand denne dynamoen er i er jo helt uinteressant. Ved båtkjøp i denne prisklassen er en ny dynamo uansett blåbær. Men det er en god indikator på resten av vedlikeholdet. Men nå har jo trådstarter proklamert at det frastøtende motorrommet førte til at det ikke ble handel, så da er jo saken grei. Må si at jeg har full forståelse. 

Link to post
Share on other sites

Shore skrev for 8 timer siden:

Kan aluminiumen på dynamoen opptre som en offeranode og få en slik tæring under spesielle forhold?

 

Det forutsetter at motoren nedsenkes I sjøvann. Og da har du andre og større problemer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har den vært Volvo-grønn når ny har denne i hvertfall vært igjennom en spesiell (Elektrolytisk) prosess hvis opprinnelse/årsak  burde vært avklart- mht hvorfor den har vært impregnert med sjøvann og siden gjennomgått anodisk elektrolyse. Om mulig kan en bruke et egnet metallrør og lytte på dynamo og lager mens motoren går da avslører man lett om det er ulyder. Alternativt kan en investere i det utmerkede motorstetoskopet til Biltema.

 

For min del endte jeg opp i Danmark med en snøhvit dynamo (salt) takket være at amatørene på VP ikke en gang klarer å lage presise rørdeler (Helt nytt varmevekslersystem).

Demonterte dynoen og skylte den i ferskvann og levde lykkelig ever after. Utbedret selvsagt VP sin mangelvare også....

 

Når det er sagt opplevde jeg en gang ifm vinterlagring at det eksterne drivstoffiltret (Aluminium casing kobber rør) i motorrommet hadde konvertert til noe ala blomstret batteripol. Jeg hadde fått sølt en blanding av glykol kjølevæske og sjøvann på filtret ifm konservering (Ikke samtidig) og noen måneder senere så det ut som en batteripol ala hvit snø. Dette mens båten lå vinterlagret på land så det kan sikkert finnes flere forklaringer.

 

 

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...