oberst1 Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Er vel også viktig å skille mellom butan og propan. Apparater er laget for en type. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Lars H. skrev On 16.7.2017 at 11.53: Fandenskapet ble fisket opp og senere senket på 120m dypt vann på Breiangen. Vis hele sitatet Bra du kom deg ut av situasjonen med skinnet i behold Lars! Men jeg håper du har sluttet å utøve denne formen for miljøkriminalitet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bay_liner Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Oppdaget en forskjell mellom ACE og BT apparatet. Det gamle ACE apparatet frakobler patronen automatisk når en pakker den ned i kofferten. Det gjør ikke BT sitt men såpass rutine bør en vel ha inne slik at en uansett frakobler gasspatronen etter bruk. BT apparatet er ellers velbygd og har flare innebygde sikkkerhetsmekanismer som bla automatisk shutdown og utmating av gasspatronen ved overoppheting. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 (redigert) ACE apparatet har alltid fungert greit med både butan og Propan selv om Maritim selger butangass til det. Dette apparatet er også beregnet på bruk I båt MINIKJØKKEN 1-BLUSS FOR BÅT https://www.maritim.no/minikjokken-1-bluss-for-bat#.WW0WNTMUTI0 Sitat Frittstående gass kokeapparat for bruk i båt. Apparatet er utstyrt med tennsikring. Ikke beregnet for fast montering.Denne modellen er med tennsikring ( stenger gasstilførslen hvis flammen blåser ut ) Svært enkelt og sikkert i bruk. Brenner ca. 1.4 timer på full effekt pr. gassbeholder.Effekt: 1700 wattMål (bxhxd): 335x112x289 mmBrennstoff: Butan gass Vis hele sitatet Redigert 17.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Syns det virker tvilsomt... Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Ida Marie III skrev On 17.7.2017 at 20.01: Syns det virker tvilsomt... Vis hele sitatet Har du noen erfaring med slike apparater da? Jeg snakker ikke om danskereglen. Disse er nokså bullet proof... med mindre... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Bay_liner skrev On 17.7.2017 at 20.03: Har du noen erfaring med slike apparater da? Jeg snakker ikke om danskereglen. Disse er nokså bullet proof... med mindre... Vis hele sitatet Ja, har brukt de ved grilling/steking på land, men i en båt... Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 her er et lite eksempel på at det ikke alltid går bra med gass. http://www.tv2.no/a/3688775/ så kan man jo tenke seg konsekvensene under dekk i en småbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 (redigert) det er vel for fn ingen som bruker slike apparater under dekk i en småbåt utenom Knut Frostad.... da kommer danskereglen inn... Redigert 17.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Shore Svart 17.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2017 Har et par slike Biltema brennere. Veldig enkle å bruke, tenner automatisk når bryteren vris til max. Flasken kan tas ut uten at gass lekker ut, dvs man kan oppbevare gassbeholder og brenner hver for seg. Fikk ved én anledning en hvislelyd ved tilkobling, noe som tydet på lekkasje/feilkobling. Byttet til ny flaske og problemet løst. Prøvde samme flaske på andre brenneren uten at lekkasje oppsto, så vet ikke hva som forårsaket lekkasjen første gang. Jeg ville ikke være betenkt med å bruke denne i cockpit. Brenneren er enkel i bruk og veldig effektiv. Ser av tidligere tråder at den ikke tåler allverdens av lagring i salt miljø, men den behøver vel ikke overvintre i båten. Gassbeholderene koster så lite at de heller ikke behøver å brukes hvis de viser antydning til rust. Nå har det forøvrig kommet gassalarm for vanlig 9 volt batteridrift (som en vanlig røykvarsler) for de som er redd gass i båt. Kjøpte slik idag, ikke grunnet BT brenneren, men fordi jeg har gassinstallasjon for stekeovn ombord. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Rallypetter Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Var i samme situasjon som Lars H. for et par uker siden .Lå på Håøya , var så heldig at jeg hadde investert i en OPTIMUS parafin primus for konfirmasjonspengene mine sånn midt på 60 tallet, nå kom den til sin rett igjen , efter mange fine teltturer. Aldri en gassbeholder i SolaMi II så lenge det finnes parafin og Wallas som nå er i orden igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 (redigert) Må være danskefaktoren som slår inn her. Naysayers uten erfaring? Har brukt mine gassapparater i 15 år uten et hikst, mest inne i kabinen. Hvordan får dere det til? Gassapparatene er totalt overlegne både mht brukervennlighet og kapasitet. Har hatt 2 brenners Optimus-et-eller-annet og har Origo 4300E spritapparat. Totalt ubrukelig sammenlignet med gassapparater. Optimusen ble jo litt raskere å fyre opp om en forvarmet den med propenbrenner i stedet for spritabletter selvsagt.... Men nostalgien lenge leve, fyr gjerne opp en presenning eller to med spritforvarmeren og primusen..... Redigert 18.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Bay_liner skrev On 18.7.2017 at 22.31: Må være danskefaktoren som slår inn her. Naysayers uten erfaring? Har brukt mine gassapparater i 15 år uten et hikst, mest inne i kabinen. Hvordan får dere det til? Gassapparatene er totalt overlegne både mht brukervennlighet og kapasitet. Har hatt 2 brenners Optimus-et-eller-annet og har Origo 4300E spritapparat. Totalt ubrukelig sammenlignet med gassapparater. Optimusen ble jo litt raskere å fyre opp om en forvarmet den med propenbrenner i stedet for spritabletter selvsagt.... Men nostalgien lenge leve, fyr gjerne opp en presenning eller to med spritforvarmeren og primusen..... Vis hele sitatet Joda, ingen tvil, gass er overlegent som kokeapparat/komfyr i forhold til det meste, men da tenker jeg fast gass installasjon, Ikke noe Micke Mus greier med løse små flasker som ligger å slenger i båten over alt, og egentlig er beregnet for å brukes på land.. Monter deg fast lovlig/godkjent gass installasjon, istedenfor Origoen du tydeligvis ikke bruker lengre.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Komfortmessig må vel det vi har som stasjonær kokemulighet være; Wallas Safeflame 2 bluss apparat med keramisk topp, startes ved å trykke på en bryter og varmeregulering ved å vri på en annen knott, akkurat som hjemme. Og så er det ikke noe dill med å bytte gassdunker eller andre dunker. Apparatet går på diesel rett fra båtens drivstofftank. Kan det bli enklere og mindre problematisk? De første årene fra 1988 hadde vi et tilsvarende apparat der vi måtte bytte lampeoljedunker, men for 5 år siden pensjonerte vi det apparatet med en utgave som altså går på diesel fra båtens dieseltank. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bay_liner Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 (redigert) Gassbeholderene kommer pakket i plast 4 stk og slenger ikke mer rundt enn en selv ønsker og legger opp til. Holder seg sammen i plasten til siste flaske. Hadde en hentesituasjon i fjor hvor båten hadde fast gassinstallasjon og synes den var noe fordømrade træl, måtte ut på plattformen for å koble fra/til gass, ventiler her og der: "Det er ikke bare kjipt, det er dertil totalt hensiktsløst!" for å kvasisitere båtmannen Odd Børretzen (Helt annen sammenheng) Jeg er ikke i tvil om at de løse gassapparatene er fullstendig overlegne alt annet uansett sammenligningsgrunnlag men det er selvsagt lov å ha egne preferanser, meninger og vaner. Redigert 19.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Wallas Service Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Bay_liner skrev On 19.7.2017 at 20.36: Gassbeholderene kommer pakket i plast 4 stk og slenger ikke mer rundt enn en selv ønsker og legger opp til. Holder seg sammen i plasten til siste flaske. Jeg er ikke i tvil om at de løse gassapparatene er fullstendig overlegne alt annet uansett sammenligningsgrunnlag men det er selvsagt lov å ha egne preferanser, meninger og vaner. Vis hele sitatet Og etter dine preferanser, meninger og vaner oppbevarer du flaskene inne i cabinen? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Lars H. skrev On 19.7.2017 at 19.03: Komfortmessig må vel det vi har som stasjonær kokemulighet være; Wallas Safeflame 2 bluss apparat med keramisk topp, startes ved å trykke på en bryter og varmeregulering ved å vri på en annen knott, akkurat som hjemme. Og så er det ikke noe dill med å bytte gassdunker eller andre dunker. Apparatet går på diesel rett fra båtens drivstofftank. Kan det bli enklere og mindre problematisk? De første årene fra 1988 hadde vi et tilsvarende apparat der vi måtte bytte lampeoljedunker, men for 5 år siden pensjonerte vi det apparatet med en utgave som altså går på diesel fra båtens dieseltank. Vis hele sitatet Har selv hatt en Wallas safe flame, skal la være å gå inn på det, men aldri mer om bord oss meg... Enklere og mindre PROBLEMATISK .... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Bay_liner skrev On 19.7.2017 at 20.36: Gassbeholderene kommer pakket i plast 4 stk og slenger ikke mer rundt enn en selv ønsker og legger opp til. Holder seg sammen i plasten til siste flaske. Hadde en hentesituasjon i fjor hvor båten hadde fast gassinstallasjon og synes den var noe fordømrade træl, måtte ut på plattformen for å koble fra/til gass, ventiler her og der: "Det er ikke bare kjipt, det er dertil totalt hensiktsløst!" for å kvasisitere båtmannen Odd Børretzen (Helt annen sammenheng) Jeg er ikke i tvil om at de løse gassapparatene er fullstendig overlegne alt annet uansett sammenligningsgrunnlag men det er selvsagt lov å ha egne preferanser, meninger og vaner. Vis hele sitatet Vel, ikke alle installasjoner er like igjennom tenkt, men du trenger bare stenge flasken.. Og i motsetning til det du holder på med, så er det er trygt i motsetning til Micke Mus apparatet du sverger til.. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 (redigert) -> Wallas Service: Hvorfor skulle jeg det? Har imidlertid aldri vært et hikst med mine "flasker" på 15 år så jeg ville ikke vært bekymret. Nå har båten all slags gass alarm originalt så jeg ville ikke vært spesielt bekymret. At både en flaske og gassalarmen skulle svikte samtidig ville jeg ikke vedde på .... Dette tullet dere holder på med her minner meg om disse idiotiske diskusjonene om Bensin Vs Diesel i båt og vi vet at det brenner langt flere Dieselbåter enn bensinbåter, senest den tragiske brannen ved Hvitsten. for noen dager siden. Den eneste bensinbåten jeg vet om som brant nylig er denne RIBn med ETEC motor hvor motoren tok fyr: Redigert 19.Juli.2017 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Wallas Service Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 (redigert) Bay_liner skrev On 19.7.2017 at 21.02: -> Wallas Service: Hvorfor skulle jeg det? Vis hele sitatet Bare lurte på hvor du oppbevarer flaskene dine? Siden de tilsynelatende er så ufarlige? Redigert 19.Juli.2017 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Tropic1 Svart 19.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2017 Har brukt ett sånt koke apparat fra biltema i flere år i cocpit. Utrolig enkelt og effektivt. Ingen problemer eller betenkligheter med det så lenge man har oppsyn med det når det brenner. Etter bruk kobler man fra flasken og da er det på lik linje med oppbevaring av andre spraybokser. Ikke noe vits å lage problemer ut av ingen ting. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Lars H. skrev On 16.7.2017 at 10.27: Å jo da, det er fullt mulig! Jeg hadde et slikt som reserve, og første gang jeg skulle bruke det, fikk jeg problemer med å få startet det. Jeg klikket og klikket uten at noe skjedde, men så skjedde det, og flammene sto over hele kjøkkenbenken. Det gikk bra, men det var det siste jeg så til det apparatet. Nå ligger det på havets bunn! Jeg har forresten to gassbeholdere som begynner å ruste uten at jeg vet hva jeg skal gjøre med de. Vis hele sitatet Har samme erfaring, aldri mer! Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Bay_liner skrev On 19.7.2017 at 21.02: Dette tullet dere holder på med her minner meg om disse idiotiske diskusjonene om Bensin Vs Diesel i båt og vi vet at det brenner langt flere Dieselbåter enn bensinbåter, Vis hele sitatet En litt annen diskusjon, men det greit å være klar over er at brannforløpet ofte er vesentlig mer eksplosivt der bensin og/eller gass er involvert enn der diesel, parafin, lampeolje eller rødsprit er involvert. Og det er dette som er hovedargumentet mot gass og bensin. Gass og bensin er suverent så lenge vedlikehold er bra og betingelsene for bruk ikke blir tøyet. Kikk på videoen under. Det er fra en brannøvelse hvor en brannmann skvetter bensin rundt i en båt før han antenner det. (Finner ikke det videoklippet nå som beskriver at det er bensin som blir brukt.) Som motvekt har jeg ikke greid å finne en tilsvarende video der diesel blir benyttet ved antenning. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
blue moon Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 Lars H. skrev On 16.7.2017 at 10.27: Å jo da, det er fullt mulig! Jeg hadde et slikt som reserve, og første gang jeg skulle bruke det, fikk jeg problemer med å få startet det. Jeg klikket og klikket uten at noe skjedde, men så skjedde det, og flammene sto over hele kjøkkenbenken. Det gikk bra, men det var det siste jeg så til det apparatet. Nå ligger det på havets bunn! Jeg har forresten to gassbeholdere som begynner å ruste uten at jeg vet hva jeg skal gjøre med de. Vis hele sitatet Her har du hatt feil med tennern, og du har sluppet ut altfor store mengder gass før den tente. Da må en bruke fornuft å skru av -vente litt, evt prøve en lighter hvis gnisten ikke kommer. Skjer fra tid til annen hjemme på den svindyre Webern og. Jeg synes biltema kofferten er genial, og bruker stort sett bare den til all matlaging ombord. Selvom jeg har en fullt fungerende griselekker Wallas D85 keramisk ombord. Wallasen bruker store mengder strøm i oppstart og slukking, pga vifta er det vel. Det kan bli krevende for batteriene når en ligger noen dager.. I tillegg suger den diesel, men det er besjedent. Kofferten fra biltema har aldri svikta meg, koker kaffen på halve tiden til Wallasen og patroner er billige.. Virker veldig sikker i bruk og, patronene passer kun en vei og klemmes de ikke på riktig, så høres det. Kjedelig å lese at noen har vært uheldige. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Bay_liner Svart 20.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2017 -> Jens P: Det forekommer at dieselbåter direkte eksploderer bla pga manglende motorromvifter. Det kan dannes eksplosove gasser i motorrom på dieselbåter. Kjenner konkret til slike eksempler. Så spørsmålet til alle Diesel Ja / Gass Nay Sayers. Har du motorromsvifte? En fyrer aldri motoren om det lukter bensin noe sted, Nei? Diesel lukter det ofte i motorrom åkkesom..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.