Jump to content

Kad 300 - reimer som ryker


Terkska

Recommended Posts

Ny på forumet og vil først bare unnskylde for langt innlegg og trolig dårlig forklart problem. 

 

Kjøpte ny båt for 3 dager siden. 2005 Windy ghibli med en Kad 300. Gått ca 600 timer. Er ikke veldig motorkyndig. I fjor røyk en av reimene i følge selger. denne ble da byttet.

 

I vår når selger fikk båten på vann så røy alle 3 reimene. I følge selger hadde de sagt på verkstedet hans Wave i Haugesund at når først den ene ryker kan fort alle ryke. Og at de trolig røyk pga feil stramming. Han hadde også fått beskjed om at han kunne kjøre rolig uten reimene uten at det fører til noe skade.

 

Etter at alle 3 reimene ble byttet så har jeg nå overtatt båten. Selger sier han har kjørt maks 10 timer med båten siden reimene ble byttet. På min første tur hjem med båten (fra Haugesund mot krsand) kjører vi innom Egersund (ca 3 timer kjøring). Alt virker greit (men jeg sjekker ikke nedi motorrommet). Etter en lunch starter vi opp og kjører ut av havna. Vi kommer ca 500 meter og hører ulyder. Åpner motorrommet og reimen som driver det brede svinghjulet øverst er splintret opp. Samt oljesøl/sprut som ikke var der før vi kjørte fra Haugesund. Jeg slår av motoren med en gang og vi blir tauet inn til verksted.

 

I følge verksted i Egersund mener de det trolig kan skyldes et lite kast i det store svinghjulet (snakket de om servoen tro?) og at det kanskje gir varmgang i reimen. Men de er usikre på oljen. Kan den komme fra reimen som røyk og pisket opp olje fra skåla under motoren?

 

Nå har verksted bestilt ny servo (inkl det svinghjulet som de tror det var kast i og som er en enhet) og byttet simringer i en vannpumpe som var lekk (tror jeg de sa).

 

Så skal de bytte dette og testkjøre noen timer neste uke. Er det noe annet jeg bør få dem til å teste før jeg legger ut på åpent hav igjen sørover? Ble litt svett av tanken om noe ryker utpå havet..

 

en nabo snakket om at han hadde fått store problemer med motoren etter at en splint fra en gåen reim hadde kommet inn og ødelagt simringen på hovedakslingen og all olja rant ut av motoren. Måtte til med overhaling av stempler og diverse til en kostnad på ca 100.000,-. Noen som har vært borti tilsvarende?

IMG_8133.JPG

IMG_8134.JPG

IMG_8135.JPG

Redigert av Terkska (see edit history)
Link to post

Vet ikke om det har noen betydning men på den andre båten jeg har (som skal selges) er det en kad 44 fra 2001. Her er gasspådraget jevnt (dog med en kompressor ellr turbo som slår inn og ut når jeg ligger på «feil» turtall). På den nye med kad 300 så er det en periode når jeg gav jevn gass hvir ikke det skjedde noe og plutselig så dro den på litt.. var vel på ca 1200-1500 omdreininger. Dette kjente jeg ikke igjen fra kad4.. 

Link to post

Hvis reima eller deler av den kommer på innsiden av hovedhjulet, kan den skade zimmerringen på veivakselen hvor hovedhjulet sitter. Da får man oljesprut slik det ser ut som du har fått. Så du må ta av hovedhjulet og skifte zimmeringen. Så er jo spørsmålet hva som er grunnen til at reimene ryker. Er e strammet for hardt eller svakt? For svakt kan føre til at de slenger litt og havner skjevt på reimhjula. Er det kast eller skjevhet i strammehjul, eller kanskje et strammehjul har dårlig lager og dermed ruller med mye motstand.

Reimhopp med påfølgende zimmerringskade hadde visst skjedd på en av mine KAD32 hos forrige eier. Han byttet zimmerring mens kun hovedhjul var av. Vet ikke om det lar seg gjør på din...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Terkska skrev 40 minutes ago:

Vet ikke om det har noen betydning men på den andre båten jeg har (som skal selges) er det en kad 44 fra 2001. Her er gasspådraget jevnt (dog med en kompressor ellr turbo som slår inn og ut når jeg ligger på «feil» turtall). På den nye med kad 300 så er det en periode når jeg gav jevn gass hvir ikke det skjedde noe og plutselig så dro den på litt.. var vel på ca 1200-1500 omdreininger. Dette kjente jeg ikke igjen fra kad4.. 

 

Det er kompressoren du har merket koble inn og ut på din 44. Den slår inn som regel på 1700 rpm og skal koble ut ved 2200-2700 når turboen tar over. På noen båter merkes innslag av kompressor som en ekstra akselerasjon, enten fordi båten er lett nok eller at propeller er slik at det kan merkes. 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Stella Polaris skrev 19 minutes ago:

Hei Terkska

Leit med en slik start . Vær obs på kjølevæskenivået ditt. Godt under minimumsmerket. Lykke til med fortsettelsen!

 

Takk. Det skal jeg. Servicesenteret jeg hadde min kad 44 på sa nivået gikk opp når motoren var varm når jeg komenterte dette i vår.. men skader vel ikke å fylle på :)

Link to post
Kjetil1 skrev 15 minutes ago:

Hvis reima eller deler av den kommer på innsiden av hovedhjulet, kan den skade zimmerringen på veivakselen hvor hovedhjulet sitter. Da får man oljesprut slik det ser ut som du har fått. Så du må ta av hovedhjulet og skifte zimmeringen. Så er jo spørsmålet hva som er grunnen til at reimene ryker. Er e strammet for hardt eller svakt? For svakt kan føre til at de slenger litt og havner skjevt på reimhjula. Er det kast eller skjevhet i strammehjul, eller kanskje et strammehjul har dårlig lager og dermed ruller med mye motstand.

Reimhopp med påfølgende zimmerringskade hadde visst skjedd på en av mine KAD32 hos forrige eier. Han byttet zimmerring mens kun hovedhjul var av. Vet ikke om det lar seg gjør på din...

 

Takk for svar. Da skal jeg be dem sjekke zimmerringen på hovedhjulet. Etter gang nr 2 når reim røyk hadde de visstnok vært veldig nøye med å stramme riktig. Og fortsatt så røy den etter bare 12-14 timer. Men når vi sjekket så det som sagt ut som det var kast i det øverste store hjulet..

Link to post
Kjetil1 skrev 16 minutes ago:

 

Det er kompressoren du har merket koble inn og ut på din 44. Den slår inn som regel på 1700 rpm og skal koble ut ved 2200-2700 når turboen tar over. På noen båter merkes innslag av kompressor som en ekstra akselerasjon, enten fordi båten er lett nok eller at propeller er slik at det kan merkes. 

 

Det som skjer på min 44 er at sen kobler inn og ut hel tiden når jeg ligger på et konstant turtall (ca 1500 tenker jeg). Men litt mer eller mindre gass så stopper dette. 

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Hadde tilsvarende på min KAD44P-C(2002). Alle reimene røket og presset inn simringen på veivaksling slik at oljen sprutet ut. Litt demontering og montering så ble det fikset ved å trekke ut gammel simring og satt inn ny. Husk å stramme alle reimene i riktig rekkefølge så man ikke lager skjev-belastning.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...