Leon KAD502 Startet 30.Juli.2017 Del på Facebook Startet 30.Juli.2017 Har en kompis med en stålbåt på 4,5 - 5 tonn. Båten ligger i randsfjorden (ferskvann). Hvor grov kjetting ville han trenge mellom moring og bøye? Han har en 8 mm. galvanisert kjetting, men jeg tror denne vil bli for svak. Hva mener dere andre her inne? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Tore B Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Kjetting er ikke optimalt på moring, bruk moringstau.https://www.westsystem.no/a/107/fordeler-med-moringstau Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Jeg tenker det har litt med hvordan båten er fortøyd, og hvordan forholdene kan bli i worst case. Jeg er vel enig i at 8mm høres litt pinglete ut. Gitt at det er ferskvann, så er kanskje ikke rustproblematikken det viktigste? Hvis ikke, ser jeg for meg at kombinasjonen kejtting/blåse skal fungere som "strekkavlaster" også. Men jeg vil tro det kommer mye an på forholdene og de praktiske hensynene. Ligger båten inntil brygge, eller på svai? Litt dumt om man f.eks. ikke klarer å dra båten inntil brygge for håndemakt. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Solseng skrev 2 minutes ago: Ligger båten inntil brygge, eller på svai? Båten blir liggende på svai litt utpå. slik at han ror ut og klyver ombord. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Solseng Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Leon KAD502 skrev 2 minutes ago: Båten blir liggende på svai litt utpå. slik at han ror ut og klyver ombord. Ok, da tenker jeg at det er viktig med tyngde for å dempe rykking i moring. Kommer an på hvilke bølger som kan blåse opp og vindfang. 8mm virker uansett veldig lite på såpass båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Hei Etter å ha dykka og inspisert mange bøyer og flytebryggefortøyningar er eg samd med Tore B. Minst mogeleg kjetting og sjakklar og metall på slike fortøyningar. Tau som er polstra mot skamfiling er mykje betre. Rykkdemping kan arrangerast ved å ha ei høveleg blåsa, på tauet, nokre meter over botn. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Ja, det er det jeg også mener. Selve moringa er tung nok. Båten og moringa har ligget der i en mannsalder, men kjettingen røyk under en høststorm for ca. par år siden. Derfor skal moring dykkes etter og finnes så min kompis kan sette på ny kjetting og bøye. Han har nettopp kjøpt båten, og han som har hatt bøye før er død. Derfor vanskelig å spørre om hvor grov kjettingen er, og eksakt hvor moringa ligger. Eneste min kompis vet er sånn ca. hvor moring ligger. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Solseng Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 (redigert) Ask skrev 36 minutes ago: Hei Etter å ha dykka og inspisert mange bøyer og flytebryggefortøyningar er eg samd med Tore B. Minst mogeleg kjetting og sjakklar og metall på slike fortøyningar. Tau som er polstra mot skamfiling er mykje betre. Rykkdemping kan arrangerast ved å ha ei høveleg blåsa, på tauet, nokre meter over botn. Ask I utgangspunktet enig. Bruker selv bare tau mellom moring og blåse, og blåsens funksjon er å holde båt ut fra kai og hovedkreftene vind/bølger tas opp i kaifortøying. Men på såpass stor båt ville jeg kanskje hatt minst 100kg i rykkdemping, og enda mer hvis det var fare for at rykking kunne dra moring ut på dypere vann. Å faktorere inn inspeksjon og utskifting hvert 5 år lar seg også gjøre hvis arrangementet ikke er for komplisert. Bare noen tanker herfra. Redigert 30.Juli.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 (redigert) Skal du ha kjetting for å dempe rykk, må den være ganske tykk (les: tung), 8 mm har ingen effekt, tvert i mot faktisk, da tau er litt elastisk, og spesiellt tau med oppdriftsbøye og/eller daumann. Til 4-5 tonns båt på en innsjø, hadde jeg lagt ut minimum 19 mm. Er det dypt, f-eks 10 meter eller mer, kan du med fordel bruke en kombinasjon av tau den øverste biten, og en ennå tykkere bunnkjetting. I sjøen hadde jeg gått opp ytterligere 30-40% på alle tykkelser evt gått for bare tau. litt avhengig av lokale forhold. Redigert 30.Juli.2017 av PolarLi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.