Jump to content

Sjø eiendom og utbedringer


DannyD

Recommended Posts

sålenge det er utenfor hundremetersbeltet, og ikke ligger i lnf område

og er bebygget lovlig fra før, så kan man vel bygge om litt..

 

men om man er for ivrig med sag og spikerpistol,  kan det gå slik..

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/oppdaget-ulovlig-hytte-i-salgsannonse-pa-finnno/61065588

 

lykke til :-)

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har strandeiendom i indre oslofjord + på en øy i midt norge

tror det lureste er å avklare først med naboen og deretter IKKE involvere kommunen

dette pga av at mange steder er tekn etat infisert  av overivrige unge som er livredde

for å gjøre feil og som har som hoved regel og avslå den minste ting som ikke er til sjenanse for noen,

og bruker så lang tid på saksbehandlingen at det kan utløse høye gebyrer.

det burde ikke være slik, det er jo forskjell på barbering og kutte av hele hode , men for mindre tiltak

kommer jeg aldri mer til å søke - det har jeg ikke råd til, og ikke psyke til å holde ut alt av selsomme

krumspring og avslag.

til slutt jeg snakker om mindre tiltak - for større prosjekter må man jo gå gjennom ild og vann,

dersom man ikke har noen i kommunen i lomma eller skal  bygge hinsidige luft slott  som statoils

halv tomme kontorbygg på Fornebo

Link to post
Share on other sites

is_620 skrev for 6 timer siden:

Har strandeiendom i indre oslofjord + på en øy i midt norge

tror det lureste er å avklare først med naboen og deretter IKKE involvere kommunen

dette pga av at mange steder er tekn etat infisert  av overivrige unge som er livredde

for å gjøre feil og som har som hoved regel og avslå den minste ting som ikke er til sjenanse for noen,

og bruker så lang tid på saksbehandlingen at det kan utløse høye gebyrer.

det burde ikke være slik, det er jo forskjell på barbering og kutte av hele hode , men for mindre tiltak

kommer jeg aldri mer til å søke - det har jeg ikke råd til, og ikke psyke til å holde ut alt av selsomme

krumspring og avslag.

til slutt jeg snakker om mindre tiltak - for større prosjekter må man jo gå gjennom ild og vann,

dersom man ikke har noen i kommunen i lomma eller skal  bygge hinsidige luft slott  som statoils

halv tomme kontorbygg på Fornebo

 

Lettere med tilgivelse en tillatelse...

Er naboene fornøyd, så er jo mye gjort..

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte og kansje støpe en såle og plassere 1 stor konteiner og bruke det som nøst lagringsplass.

Jeg har vert en del i kontakt med kommunen og sitter egentlig igjen men samme synn som mange andre skriver her. Lettere med tilgivelse en tillatelse.

Det er et veldig tungt byrokrati man må bale seg igjenomm og kr løper fort. Noboen litt lengre inni viken måte ut med 100.000 bare for og lege ut noen mur bloker sånn at han fikk seg en grei kai. Jeg har heldigvis kai/bryge. Er det noen som vett om jeg kan lege ut 1 eller 2 uteligere ifra dene eller er det og kommune matt?

Flott og see og lese alle sine kommentarer :yesnod::thumbsup: 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, DannyD said:

Er det noen som vett om jeg kan lege ut 1 eller 2 uteligere ifra dene eller er det og kommune matt?

 

 

Vet det ikke, men for egen del hadde jeg aldri vurdert å søke om å få legge ut et par utriggere fra en lovlig oppsatt brygge, kun gjort det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så du vil støpe en såle og sette en skipscontainer(?) i fjæra og folk her inne sier "kjør på!". Jeg ville ikke hørt på disse rådene. 

 

Mange kommuner holder ekstra øye med strandsona, og det er ikke særlig vanskelig. Om du går inn på karttjenestene for kommunene så har de serier med flyfoto fra ulike årstall og kan med noen få klikk se hvilke endringer som blir gjort. Disse endringene blir regisrert og ført inn i de tegnede kartene fortløpende. Feks er plattinger osv jeg har bygd, men aldri søkt om (ikke søknadspliktige) ført nøyaktig inn i kartene i ettertid.

 

Og dette med "bare spør naboene, syns de det er greit så kjør på"... Om en har veldig kort perspektiv eller få naboer så går det, kanskje. Gi det 10-15 år så har du garantert endring av naboer gjennom salg, arv eller bruk. Første nabo som ikke liker deg av en eller annen grunn har plutselig en veldig god sak mot deg. I sommer måtte ene naboen rive brygga si som har stått der i snart 20 år, satt opp av forrige eier uten tillatelse. Og ikke bare rive brygga, området må "tilbakeføres" til tidligere naturlige tilstand. Dvs fyllmasse osv må fjernes. Her snakker vi fylkesmann, trusler om dagbøter og full pakke. 

---

Bor selv i strandsona og har erfart dette gjennom de siste 15 årene. Hold din sti ren. Snakk med kommunen, gjør det etter boka eller la være. 

 

Skipscontainer i fjæra som naust lovlig kun med nabovarsel, ville vel ikke hatt for store forhåpninger :-/. Men dette svarer kommunen deg på, bare å slå nummeret og be om avtale. 

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg reagerer på er vel at det skal settes en container av stål og ruste i fjæra. Men med det systemet vi har her til lands, har jeg selv erfart at det å søke kommunen er bortkastet. Så lenge det ikke er til sjenanse og hinder for andre, og jeg eier stranda ser jeg ikke problemet.

 

Også har det litt med om dette er midt i et område med mye folk/båter, ligger det øde til ser jeg ikke problemet.

Redigert av KarmaZ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
KarmaZ skrev for 1 time siden:

Eneste jeg reagerer på er vel at det skal settes en container av stål og ruste i fjæra. Men med det systemet vi har her til lands, har jeg selv erfart at det å søke kommunen er bortkastet. Så lenge det ikke er til sjenanse og hinder for andre, og jeg eier stranda ser jeg ikke problemet.

 

Også har det litt med om dette er midt i et område med mye folk/båter, ligger det øde til ser jeg ikke problemet.

 

Om man har feriert langs vestkysten av Sverige og Sørlandet så ser en kanskje "problemet". Er forsåvidt godt med uthavner begge steder, men ingen tvil om at svenskene sin harde linje ifht utbygging osv ved sjøen har gjort svenskekysten til et populært mål for norske turister i båt.

 

Uberørt skjærgård er virkelig et gode for fellesskapet. Men det er kanskje ikke så lett å forstå før det er vekk, eller for hver enkelt eiendomsbesitter som bare vil gjøre "litt".

--

Ligger det øde til så er vel problemet større en om det er en plass med skipscontainere fra før spør du meg ;-)  

Link to post
Share on other sites

DannyD skrev On 1.8.2017 at 13.04:

Jeg tenkte og kansje støpe en såle og plassere 1 stor konteiner og bruke det som nøst lagringsplass.

Nå vet jeg ikke hvilken kommune du bor i, men hadde jeg gjort noe lignende i den kommunen jeg bor tror jeg de hadde klipt av meg begge armene med verdens største kjettingsaks :giggle:

 

KarmaZ skrev for 3 timer siden:

Så lenge det ikke er til sjenanse og hinder for andre, og jeg eier stranda ser jeg ikke problemet.

 

Også har det litt med om dette er midt i et område med mye folk/båter, ligger det øde til ser jeg ikke problemet.

Det var slik de tenkte her på Hvaler fra 1800-tallet og fram til ca 1970. Resultatet er nå at store deler av strandsona er nedbygget og privatisert. F.eks. er det tilnærmet umulig for oss som båtfolk å fortøye noe sted på Søndre Sandøy. Den ene perlen etter den andre har blitt bebygget av hytter og brygger, og til slutt er hele øya privatisert. Dette skjedde i en tid da strandsona på Hvaler ble ansett som verdiløse fjellknauser.

Link to post
Share on other sites

Heisann og takker så meget for alle sine synspunkter. 

Det er vell sånn at det varierer en en god del på hvor streng kommunene er rundt om i lande. Beligenhet og bebygelse rundt din eiendom spiler vell inn på hvor enkelt det er og få igjenom en sakk eller få tilgivelse. :saint:

Tomten jeg har er merket som nøste tomt i kommuneplan i hordaland.

Tanken med konteiner var at den kan flytes/fjærnes vist det blir noe balluba :wink:

Det er over 2 meter dypt ved eiendomens grense til sjø dette er det og ved nabbo eiendomene på begge sider av meg altså ingen marabakke. Det finnes heler ingen grenser ut i sjø som viser tilflotsret. Er det ikke da sånn og forstå at sjøden utefor våre eiendomer er på en måte ingenmansland? Og på en måte første man til møla prinsipe trer i kraft? Tenker da på utriggere ifra eksisterende kai/brygge. Og uleging av boyer.

 

 

Redigert av DannyD (see edit history)

:fishing:

Link to post
Share on other sites

En container I strandlinjen vil nok bli sett på som forurensing samme hvordan man vrir på det. Siden eiendommenen er registrert som nausttomt vil jeg tro det skulle være fullt mulig å bygge seg et naust på stedet, så får du det skikkelig med en gang. Og tilflotsretten følger vel strandlinjen, marabakke eller ikke. Ingen eier ut I sjøen uansett dybde, men har man strandlinje skal det være mulig å komme til den fra sjøen uten unødige hinder. Så om da dine utliggere eller bøyer ikke er til hinder for naboenes tilkomst så burde det ikke være noe stort problem. Avhengig av sted selvsagt, kommune eller havnevesen vil ofte ha et ord med I slike saker...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...