JORNR Startet 1.August.2017 Del på Facebook Startet 1.August.2017 Fått problem med Volvo Penta D6 370 som ikke vil starte når den er varm. Må vente til temperaturen er under 40 grader før jeg får start. Er det noen som har hatt samme problem ??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Er startbatteriet sprekt? Ofte har dette en sammenheng med dieseltilførselen. Men kan på en slik motor sikkert også skyldes elektronikken. Har du sjekket om du har noen lekkasjer på dieselsystemet slik at det kommer luft inn? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
JORNR Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Batteri er 1. år og OK, starter jo når den er kald. Ingen lekkasjer på dieselsystemet, luftet uten at det hjelper. Byttet rør på returen til en ny type med ventil (Dele nr. 21822234) som skulle hjelpe iflg en tidligere servicebulletin, ingen endring, ingen feilmeldinger heller. Tror kanskje det burde vært gjort en "melketest" på dyser/injektorer for å se om det er noen som fusker, men kan ikke forstå at det kun er når motoren er varm problemet oppstår. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MichaelI Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Vet om flere tilfeller hvor det har vært problemer med tungtstartet motor etter de har blitt varm. I disse tilfellene har det vært som du nevner, en eller flere injektorer som lekker tilbake. Har dog ikke vært på akkurat samme motor som du henviser til, men går ut i fra at prinsippene er de samme :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 (redigert) I 2006 hadde jeg en d4 som ikke startet når den var varm. Måtte bytte en EVC boks da. Starteren dro rundt, men den tente ikke. Redigert 1.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Alfa Selina Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 En kompis av meg hadde samme problem, byttet en temperatursensor som skal "beskytte" motoren mot overoppheting og alt var i orden. Kontakt ett VP verksted så får du nok samme svar samt ny sensor, kurant sak å bytte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ole1234 Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Har akkurat samme problem på begge min D4 260 hk, 2006 mod. Hvis motor er varm så er den vanskelig og startet virker som om den ikke får diesel. Startet til slutt etter en del kinning. Starter veldig lett når den er kald.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 På commonrail motorer sitter det en trykksensor på rail'en og injektorene får ikke strøm før trykket i railen er over en minimumsverdi. Ved stor returlekkasje kan det da bli problem å starte. Jeg vet ikke men det kan være at denne minimumsverdien settes høyere ved varm motor. Melketesten kan gi svar men det sitter også en trykkhevingsventil på returen som ofte har feil. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulyden Svart 2.August.2017 Del på Facebook Svart 2.August.2017 Hust at diesel endrer viskositet fra kald til varm. Dette gjør at diesel lettere trekker forbi trange klaringer. Dette gjør pumper mindre effektive og lekasjer større. Tror ikke el systemet krever høyere trykk når motoren er varm. Det logiske er det motsatte. Man ønsker vel lavest mulig kaldstartsrøyk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JORNR Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Trykkhevingsventilen er vel den delen jeg har byttet, eller finnes det en til ? Har fått time fredag for å ta en "melketest", skal rapportere om resultatet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JORNR Svart 7.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2017 "Melketesten" viste at 2 injektorer var defekt, nye er bestilt så får vi se om problemet er løst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Defekt slik at de ikke virket eller virket dårlig? Antar motor var kjørbar men bare tungstartet? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
JORNR Svart 7.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2017 Mer og mer tungstartet utover sommeren, til slutt etter dysetesten fredag fikk jeg ikke start i det hele tatt og måtte forlate båten på verksted. 2 dyser hadde så stor lekkasje på returen at det ene måleglasset ble fullt (ca 2 dl) etter 5 sekund, det andre halvfullt. De andre dysene fikk ikke diesel i måleglasset engang. Testen skal kjøres i 40 sekund og det skal komme noen milliliter i hvert glass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JORNR Svart 9.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2017 Byttet 2 dyser, nå fungerer ting som det skal igjen, god sommer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Godt at du fant ut av det. Og veldig bra at du poster hva som var årsaken. Nyttig lærdom for oss andre som har samme motor. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Veldig nyttig ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 JORNR skrev for 18 timer siden: Byttet 2 dyser, nå fungerer ting som det skal igjen, god sommer... Kunne vært litt interessant å vite timetall på motor samt hvilket filtreringssystem du har på dieselen før motor? I motoren sitter VP-dieselfilteret med 2 mikron finhet. Selv kjører jeg på 10 mikron forfilter før dette. Hvordan er dette hos deg? Har du hatt problemer med dårlig diesel, tette filtere eller filtreringssystemet generelt? Har du hatt "vann i diesel-alarm" på motoren på noe tidspunkt eller har du detektert vann i dieselen ved avtapping av forfilter noen gang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JORNR Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 Båt er gått ca 1400 timer, byttet motor på ca 800 timer etter havari (Vanlige Volvofeilen med sprengt injektorhylse og frostplugger). Iflg verksted er det samme injektorer hele veien, ble flyttet over fra gml. til ny motor. Standard filter som du sier 2 mikron og 10 på forfilter. Ingen problemer med dårlig diesel eller tette filter (Bytter disse en gang pr år samtidig med oljeskift etc), ingen vannalarmer. Problemet begynte tidlig i sommer og har blitt verre og verre, ved kald motor måtte jeg kjøre starter litt mer enn normalt og ved varm motor enda lengre. Til slutt fikk jeg ikke start før motoren var avkjølt (Under 40 grader). Etter lekkasje testen på verksted startet den ikke selv om den var kald. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Så værkstedet har byttet de gamle injectorer fra den havarerede motor over på den nye blok? Det lyder mærkeligt givet at man sagde, at selve problemet skyldtes injectorer, der satte sig fast. Hvad årgang er motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 JORNR skrev 5 minutes ago: Båt er gått ca 1400 timer, byttet motor på ca 800 timer etter havari (Vanlige Volvofeilen med sprengt injektorhylse og frostplugger). Iflg verksted er det samme injektorer hele veien, ble flyttet over fra gml. til ny motor. Det høres underlig ut all den tid det er godt kjent at det nettopp er dårlige injektorer som er årsaken til sprengt injektorhylse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JORNR Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 MajorAndy skrev 15 minutes ago: Så værkstedet har byttet de gamle injectorer fra den havarerede motor over på den nye blok? Det lyder mærkeligt givet at man sagde, at selve problemet skyldtes injectorer, der satte sig fast. Hvad årgang er motoren? 2007 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Takk for utfyllende info! Er greit å kjenne til når man har D motor. Bra det ordnet seg! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 @JORNR Kjenner du til hvilken dieselkvalitet som er fylt på båten? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
JORNR Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 Brigg skrev 1 minute ago: @JORNR Kjenner du til hvilken dieselkvalitet som er fylt på båten? Har ikke kontroll på hvilken dieselkvalitet som har vært benyttet, det er dårlig merking på de fleste plasser. Er vel sannsynligvis benyttet både MGO og EN590. Har ikke benyttet den VP anbefalte "lurium" tilsettingen de siste 2-3 årene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 (redigert) MajorAndy skrev for 2 timer siden: Så værkstedet har byttet de gamle injectorer fra den havarerede motor over på den nye blok? Det lyder mærkeligt givet at man sagde, at selve problemet skyldtes injectorer, der satte sig fast. Hvad årgang er motoren? Helt på trynet heter det vel på godt norsk. Man flytter bare problemet over på ny motor.... Ikke minst fordi VP har ny konstruksjon på injektorene for å gjøre de mer holdbare Redigert 10.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.