Jump to content

VP D6 370 vil ikke starte når den er varm


JORNR

Recommended Posts

Er startbatteriet sprekt?

 

Ofte har dette en sammenheng med dieseltilførselen. Men kan på en slik motor sikkert også skyldes elektronikken. 

 

Har du sjekket om du har noen lekkasjer på dieselsystemet slik at det kommer luft inn?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Batteri er 1. år og OK, starter jo når den er kald. Ingen lekkasjer på dieselsystemet, luftet uten at det hjelper. Byttet rør på returen til en ny type med ventil (Dele nr. 21822234) som skulle hjelpe iflg en tidligere servicebulletin, ingen endring, ingen feilmeldinger heller. Tror kanskje det burde vært gjort en "melketest" på dyser/injektorer for å se om det er noen som fusker, men kan ikke forstå at det kun er når motoren er varm problemet oppstår.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vet om flere tilfeller hvor det har vært problemer med tungtstartet motor etter de har blitt varm. I disse tilfellene har det vært som du nevner, en eller flere injektorer som lekker tilbake. Har dog ikke vært på akkurat samme motor som du henviser til, men går ut i fra at prinsippene er de samme :) 

Link to post
Share on other sites

På commonrail motorer sitter det en trykksensor på rail'en og injektorene får ikke strøm før trykket i railen er over en minimumsverdi. Ved stor returlekkasje kan det da bli problem å starte. Jeg vet ikke men det kan være at denne minimumsverdien settes høyere ved varm motor. Melketesten kan gi svar men det sitter også en trykkhevingsventil på returen som ofte har feil. 

Link to post
Share on other sites

Hust at diesel endrer viskositet fra kald til varm. Dette gjør at diesel lettere trekker forbi trange klaringer. Dette gjør pumper mindre effektive og lekasjer større. Tror ikke el systemet krever høyere trykk når motoren er varm. Det logiske er det motsatte. Man ønsker vel lavest mulig kaldstartsrøyk

Link to post
Share on other sites

Mer og mer tungstartet utover sommeren, til slutt etter dysetesten fredag fikk jeg ikke start i det hele tatt og måtte forlate båten på verksted.

 

2 dyser hadde så stor lekkasje på returen at det ene måleglasset ble fullt (ca 2 dl) etter 5 sekund, det andre halvfullt. De andre dysene fikk ikke diesel i måleglasset engang. Testen skal kjøres i 40 sekund og det skal komme noen milliliter i hvert glass.

Link to post
Share on other sites

Godt at du fant ut av det. Og veldig bra at du poster hva som var årsaken. Nyttig lærdom for oss andre som har samme motor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

JORNR skrev for 18 timer siden:

Byttet 2 dyser, nå fungerer ting som det skal igjen, god sommer...

 

Kunne vært litt interessant å vite timetall på motor samt hvilket filtreringssystem du har på dieselen før motor?

 

I motoren sitter VP-dieselfilteret med 2 mikron finhet. Selv kjører jeg på 10 mikron forfilter før dette. Hvordan er dette hos deg? Har du hatt problemer med dårlig diesel, tette filtere eller filtreringssystemet generelt? Har du hatt "vann i diesel-alarm" på motoren på noe tidspunkt eller har du detektert vann i dieselen ved avtapping av forfilter noen gang? 

Link to post
Share on other sites

Båt er gått ca 1400 timer, byttet motor på ca 800 timer etter havari (Vanlige Volvofeilen med sprengt injektorhylse og frostplugger). Iflg verksted er det samme injektorer hele veien, ble flyttet over fra gml. til ny motor.

 

Standard filter som du sier 2 mikron og 10 på forfilter. Ingen problemer med dårlig diesel eller tette filter (Bytter disse en gang pr år samtidig med oljeskift etc), ingen vannalarmer.

 

Problemet begynte tidlig i sommer og har blitt verre og verre, ved kald motor måtte jeg kjøre starter litt mer enn normalt og ved varm motor enda lengre. Til slutt fikk jeg ikke start før motoren var avkjølt (Under 40 grader). Etter lekkasje testen på verksted startet den ikke selv om den var kald.

Link to post
Share on other sites

JORNR skrev 5 minutes ago:

Båt er gått ca 1400 timer, byttet motor på ca 800 timer etter havari (Vanlige Volvofeilen med sprengt injektorhylse og frostplugger). Iflg verksted er det samme injektorer hele veien, ble flyttet over fra gml. til ny motor.

 

Det høres underlig ut all den tid det er godt kjent at det nettopp er dårlige injektorer som er årsaken til sprengt injektorhylse.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 minute ago:

@JORNR Kjenner du til hvilken dieselkvalitet som er fylt på båten?

Har ikke kontroll på hvilken dieselkvalitet som har vært benyttet, det er dårlig merking på de fleste plasser. Er vel sannsynligvis benyttet både MGO og EN590. Har ikke benyttet den VP anbefalte "lurium" tilsettingen de siste 2-3 årene. 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 2 timer siden:

Så værkstedet har byttet de gamle injectorer fra den havarerede motor over på den nye blok? Det lyder mærkeligt givet at man sagde, at selve problemet skyldtes injectorer, der satte sig fast. Hvad årgang er motoren? 

Helt på trynet heter det vel på godt norsk. Man flytter bare problemet over på ny motor.... Ikke minst fordi VP har ny konstruksjon på injektorene for å gjøre de mer holdbare 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...