JORNR Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 Bitteliten skrev 1 minute ago: Helt på trynet heter det vel på godt norsk. Man flytter bare problemet over på ny motor.... Ikke minst fordi VP har ny konstruksjon på injektorene for å gjøre de mer holdbare Iflg verksted er det kraftigere hylser på den nye motoren slik at det skal mer til før havari oppstår. Har vel kjørt med noen dårlige dyser et par år nå. Den "nye" motoren er heller ikke like kvikk som den gamle, før fikk jeg 3500-3600 som max turtall og ca 34-35 knop. Idag når jeg 3300 og 31 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 At motoren yter mindre kan komme av flere ting. Sannsynligvis får motoren mindre diesel gjennom injektorene med mindre det kun skyldes at båten er mere grodd nå. Jeg vet ikke hvor mye verkstedet tok for melketesten men dette bør gjøres med jevne mellomrom på CR motorer. Selv om Bosch har utviklet bedre injektorer betyr ikke det at det ikke forekommer feil. Normalt går flowen ned med slitte dyser og returlekkasjen opp. Melketesten er billig og enkel men ingen definitiv test. Da må de ut og testes av et autorisert Bosch diesel verksted. Selv har jeg god erfaring med Minges på havnås i Østfold. Særlig høyytelses marinemotorer kan ta skade av å gå med slitte injektorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 (redigert) Jeg har fått samme symptomer som @JORNR hadde: Nesten umulig å få startet motoren når den er varm. F.eks etter å ha stopper for å fylle diesel. Dette har blitt gradvis verre det siste året eller så, og jeg må nå koble sammen start og forbruksbank for å få nok fart på startmotoren til at motoren skal starte. Med kald motor starter den som normalt. Motoren er en 2005 D6-370 med drøye 1350 timer på telleren. Jeg mistenker for stor returflow fra en eller flere injectorer og har kjøpt Biltemas dieseltester https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/dieseltester-common-rail-2000040924 Men jeg er usikker på om jeg skal kjøre «melketesten» med varm eller kald motor. Er det noen med kunnskap om sånt som kan gi råd om dette? Redigert 23.Juli.2020 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
JORNR Svart 23.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Melketesten ble kjørt på kald motor hos meg, 2 dyser måtte byttes, lakk så mye at testen måtte stoppes før tiden (overløpsglasset ble fullt). Har fungert feilfritt siden denne hendelsen. Jørn R Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Takker 👍 Da prøver jeg også med kald motor, så får vi se om testen gir noen avsløringer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Da har jeg kjørt testen med ganske tydelig resultat. Med kald motor måtte testen avbrytes etter 10 sekunder da det ene måleglasset holdt på å renne over. Kanskje ikke helt enkelt å se på bildet, fra høyre: Nr 1, 2 og 6 er tomme. Nr 3 er helt fullt, nr 4 er halvt og 5 er omlag kvart. Dette har utviklet seg ganske raskt fra gradvis vanskeligere å få start med varm motor til i dag da det var vanskelig å starte motoren selv når den var kald. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Digg å finne ut av hva som er problemet. du bytter 3 dyser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Swingswong skrev 10 minutter siden: du bytter 3 dyser? Jepp, har byttet tre dyser nå. Etter oppstart og noen minutter på tomgang så den blir kvitt alt av luft kjører jeg en ny lekkasjetest for å se hvordan ting ser ut etter de normerte 45 sekunder. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 25.Juli.2020 Del på Facebook Svart 25.Juli.2020 Etter at tre dyser er byttet. Testen har gått i 1,5 minutt. Normal tid for testen er etter det jeg forstår 45 sekunder. Før bytte av dyser var ene måleglasset fullt etter 10 sekunder. Med dette resultatet sier jeg meg fornøyd. Dyse nr 4 (fra høyre) har lite retur sammenlignet med de andre. Kan for liten retur være et problem med common rail-dyser? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Nå starter motoren uanstrengt når den er varm. Den starter også lettere kald enn før. Jeg mente at den startet normalt ved kald motor, men har nok blitt lurt av at den gradvis og over tid har trengt litt mer tid før den tenner. Forskjellen blir veldig tydelig når motoren plutselig er frisk igjen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Er dette bruk og kast dyser, eller kan diesel verksteder overhale disse også? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand 360 dc Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Hva koster en dyse? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JORNR Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Mener jeg fikk spesialpris på nye dyser når jeg leverte inn de gamle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Godt spørsmål @Gullfisk Dysene er produsert av Bosch, og jeg tenker jeg skal høre med et diesel serviceverksted om hvilke muligheter som finnes. Om noen har tips noen som er dyktige på sånt setter jeg pris på det. Helst i nærheten av Trondheim, men hele landet er egentlig aktuelt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Scand 360 dc skrev 1 minutt siden: Hva koster en dyse? I følge Marinepartseurope 1360 euro/stk for nye. Overhalte drøye 1000 euro/stk. Derfor skal jeg sjekke om det er mulig å få de overhalt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand 360 dc Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Det var dyre deler ja.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Ifølge en tidligere tråd om dyser til D6 var det et firma som ble benyttet til overhaling av dyser, se nederst i denne tråden. https://baatplassen.no/i/topic/141727-for-høy-retur-fra-dyse-volvo-d6/#comment-2027851 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Takker @Gabi Tror kanskje du har bedre hukommelse enn meg 😀 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 Kom til å tenke på at jeg har glemt å oppdatere her. De tre dysene som hadde for høy retur ble levert inn til Autoex som nå er en avdeling av Vianor på Leangen i Trondheim. Samme adresse og tlf. nr. Hentet de neste dag medfølgende rapport på trykktesting før og etter overhaling for hver enkelt dyse. De sa at årsaken til lekkasjen var at en tetning inne i dysene hadde forskjøvet seg, noe som er uvanlig. Vanligvis oppstår lekkasje som følge av at tetningene blir slitt, men da etter langt flere timer. Kostnad for overhaling inkl. nye spisser kom på drøye 3,5 båtlapper per dyse. Til sammenligning tar VP omlag 10 båtlapper for byttedyser og 13-14 båtlapper for nye. Etter at dysene ble montert tilbake i motoren er det ikke lenger noe problem å starte motoren når den er varm. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 Brigg skrev for 1 time siden: Kom til å tenke på at jeg har glemt å oppdatere her. De tre dysene som hadde for høy retur ble levert inn til Autoex som nå er en avdeling av Vianor på Leangen i Trondheim. Samme adresse og tlf. nr. Hentet de neste dag medfølgende rapport på trykktesting før og etter overhaling for hver enkelt dyse. De sa at årsaken til lekkasjen var at en tetning inne i dysene hadde forskjøvet seg, noe som er uvanlig. Vanligvis oppstår lekkasje som følge av at tetningene blir slitt, men da etter langt flere timer. Kostnad for overhaling inkl. nye spisser kom på drøye 3,5 båtlapper per dyse. Til sammenligning tar VP omlag 10 båtlapper for byttedyser og 13-14 båtlapper for nye. Etter at dysene ble montert tilbake i motoren er det ikke lenger noe problem å starte motoren når den er varm. Veldig nyttig info, takk for oppdatering. Med den prisen tror jeg pakken hadde blitt sendt som kurer til Autoex og ikke som vanlig postpakke. Tenk om dette hadde kommet vekk i posten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 30.November.2020 Del på Facebook Svart 30.November.2020 Ja enig. Men når jeg bor i Trondheim kan jeg være kurer selv 🙂 Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.