Jump to content

VP D6 370 vil ikke starte når den er varm


JORNR

Recommended Posts

Bitteliten skrev 1 minute ago:

Helt på trynet heter det vel på godt norsk. Man flytter bare problemet over på ny motor.... Ikke minst fordi VP har ny konstruksjon på injektorene for å gjøre de mer holdbare 

Iflg verksted er det kraftigere hylser på den nye motoren slik at det skal mer til før havari oppstår. Har vel kjørt med noen dårlige dyser et par år nå.

 

Den "nye" motoren er heller ikke like kvikk som den gamle, før fikk jeg 3500-3600 som max turtall og ca 34-35 knop. Idag når jeg 3300 og 31 knop.

Link to post
Share on other sites

At motoren yter mindre kan komme av flere ting. Sannsynligvis får motoren mindre diesel gjennom injektorene med mindre det kun skyldes at båten er mere grodd nå. 

Jeg vet ikke hvor mye verkstedet tok for melketesten men dette bør gjøres med jevne mellomrom på CR motorer. Selv om Bosch har utviklet bedre injektorer betyr ikke det at det ikke forekommer feil. Normalt går flowen ned med slitte dyser og returlekkasjen opp. Melketesten er billig og enkel men ingen definitiv test. Da må de ut og testes av et autorisert Bosch diesel verksted. Selv har jeg god erfaring med Minges på havnås i Østfold. Særlig høyytelses marinemotorer kan ta skade av å gå med slitte injektorer. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg har fått samme symptomer som @JORNR hadde: Nesten umulig å få startet motoren når den er varm. F.eks etter å ha stopper for å fylle diesel. Dette har blitt gradvis verre det siste året eller så, og jeg må nå koble sammen start og forbruksbank for å få nok fart på startmotoren til at motoren skal starte. Med kald motor starter den som normalt. 

 

Motoren er en 2005 D6-370 med drøye 1350 timer på telleren. 

 

Jeg mistenker for stor returflow fra en eller flere injectorer og har kjøpt Biltemas dieseltester

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/analoge-testinstrumenter/dieseltester-common-rail-2000040924

 

Men jeg er usikker på om jeg skal kjøre «melketesten» med varm eller kald motor. Er det noen med kunnskap om sånt som kan gi råd om dette?

 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takker 👍 Da prøver jeg også med kald motor, så får vi se om testen gir noen avsløringer. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

7E0C2BE5-A787-4271-A4D7-2350CC28A738.jpeg.da4861ab7ec6d0022cfbf98b79cc2d40.jpeg

 

Da har jeg kjørt testen med ganske tydelig resultat. Med kald motor måtte testen avbrytes etter 10 sekunder da det ene måleglasset holdt på å renne over.

 

Kanskje ikke helt enkelt å se på bildet, fra høyre: Nr 1, 2 og 6 er tomme. Nr 3 er helt fullt, nr 4 er halvt og 5 er omlag kvart. 

 

Dette har utviklet seg ganske raskt fra gradvis vanskeligere å få start med varm motor til i dag da det var vanskelig å starte motoren selv når den var kald. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 10 minutter siden:

du bytter 3 dyser?

 

Jepp, har byttet tre dyser nå. Etter oppstart og noen minutter på tomgang så den blir kvitt alt av luft kjører jeg en ny lekkasjetest for å se hvordan ting ser ut etter de normerte 45 sekunder. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

655E9F72-B60B-4717-9993-E2290A4F025C.jpeg.2fe44e6ced068f2479e276160902ac4a.jpeg

 

Etter at tre dyser er byttet. Testen har gått i 1,5 minutt. Normal tid for testen er etter det jeg forstår 45 sekunder. Før bytte av dyser var ene måleglasset fullt etter 10 sekunder. Med dette resultatet sier jeg meg fornøyd. 

 

Dyse nr 4 (fra høyre) har lite retur sammenlignet med de andre. Kan for liten retur være et problem med common rail-dyser?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nå starter motoren uanstrengt når den er varm. Den starter også lettere kald enn før. Jeg mente at den startet normalt ved kald motor, men har nok blitt lurt av at den gradvis og over tid har trengt litt mer tid før den tenner. Forskjellen blir veldig tydelig når motoren plutselig er frisk igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål @Gullfisk  Dysene er produsert av Bosch, og jeg tenker jeg skal høre med et diesel serviceverksted om hvilke muligheter som finnes. Om noen har tips noen som er dyktige på sånt setter jeg pris på det. Helst i nærheten av Trondheim, men hele landet er egentlig aktuelt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Scand 360 dc skrev 1 minutt siden:

Hva koster en dyse? 

 

I følge Marinepartseurope 1360 euro/stk for nye. Overhalte drøye 1000 euro/stk. Derfor skal jeg sjekke om det er mulig å få de overhalt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Kom til å tenke på at jeg har glemt å oppdatere her. 

 

De tre dysene som hadde for høy retur ble levert inn til Autoex som nå er en avdeling av Vianor på Leangen i Trondheim. Samme adresse og tlf. nr. Hentet de neste dag medfølgende rapport på trykktesting før og etter overhaling for hver enkelt dyse.

 

De sa at årsaken til lekkasjen var at en tetning inne i dysene hadde forskjøvet seg, noe som er uvanlig. Vanligvis oppstår lekkasje som følge av at tetningene blir slitt, men da etter langt flere timer. 

 

Kostnad for overhaling inkl. nye spisser kom på drøye 3,5 båtlapper per dyse. Til sammenligning tar VP omlag 10 båtlapper for byttedyser og 13-14 båtlapper for nye. 

 

Etter at dysene ble montert tilbake i motoren er det ikke lenger noe problem å starte motoren når den er varm. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev for 1 time siden:

Kom til å tenke på at jeg har glemt å oppdatere her. 

 

De tre dysene som hadde for høy retur ble levert inn til Autoex som nå er en avdeling av Vianor på Leangen i Trondheim. Samme adresse og tlf. nr. Hentet de neste dag medfølgende rapport på trykktesting før og etter overhaling for hver enkelt dyse.

 

De sa at årsaken til lekkasjen var at en tetning inne i dysene hadde forskjøvet seg, noe som er uvanlig. Vanligvis oppstår lekkasje som følge av at tetningene blir slitt, men da etter langt flere timer. 

 

Kostnad for overhaling inkl. nye spisser kom på drøye 3,5 båtlapper per dyse. Til sammenligning tar VP omlag 10 båtlapper for byttedyser og 13-14 båtlapper for nye. 

 

Etter at dysene ble montert tilbake i motoren er det ikke lenger noe problem å starte motoren når den er varm. 

 

Veldig nyttig info, takk for oppdatering. Med den prisen tror jeg pakken hadde blitt sendt som kurer til Autoex og ikke som vanlig postpakke. Tenk om dette hadde kommet vekk i posten:crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...