Jump to content

Dykkesidens vrakarkiv


bliss X

Recommended Posts

Kom tilfeldigvis over www.dykkesiden.com og ble sittende å lese om det forsjellige vrakene man har lokalisert langs kysten. Spennende lesing, og et flott tiltak, men så dukket det opp noe som fikk meg til å stusse:

 

http://www.dykkesiden.com/vrak/visVrak.php?vrakid=19 står det at MS Albatros forliste 9. april 1939 som følge av krigshandlinger - dvs nøyaktig et år før Blucher. Det kan selvfølgelig være en skrivefeil i årstallet, men så kommer neste raritet:

 

http://www.dykkesiden.com/vrak/vrakbilde.p...?id=1&vrakid=19 vises et bilde av forliset. I forgrunnen ser vi en seiler kun iført shorts. Etter det jeg vet var 9. april 1940 slett ingen varm sommerdag. Må være litt av en hardhaus dette.

Link to post
Share on other sites

En liten opplysning for å gjøre forvirringen total:

 

Under artikkelen om blucher på samme side står det følgende:

 

Under invasjonen av Norge, operasjon Weserübung, seilte den tunge krysseren Blücher sammen med krysserne Emden og Lutzow samt andre støtte og eskorteskip i den såkalte Kampfgruppe V, deriblant med torpedojageren Albatros som også gikk tapt dagen etter Blücher.

Link to post
Share on other sites

Gir meg ikke og har forsket litt mer på denne saken. Fant følgende opplysninger:

 

Den tyske torpedojageren Albatros sank etter stranding på Gjyren 10. april 1940. Albatros hadde vært i aksjon ved flere kamphandlinger som jageren deltok i ved invasjonen av Norge, og hadde tidligere også utført minelgging under 5. Torpedobootflotilla, og var nå tildelt tyskernes Kampfgruppe V, som sammen med flere støtteskip og kryssere, inklusive krysseren Blücher, som skulle okkupere Oslo og ta Kong Haakon VII til fange. Etter kamper med norske styrker 9 og 10 april, hvor også det norske skipet M/S Sørland ble skutt i filler, hadde Albatross tatt noe skader, og var også nesten tom for ammunisjon. Det er flere teorier på hvordan Albatros forliste, men den mest utbredte er at kommandøren på Albatross, Kapitänleutnant Strelow, trodde han så en ubåt og ga ordre om å ramme ubåten. Dessverre var ikke dette en ubåt men revet Gjyren, og det var dermed satt punktum for jagerens stolte historie!

 

Ut over dette er det svært få detaljerte opplysninger å finne om dette forlistet.

 

Får ikke dette ut av hodet. Bildet skal være hentet fra en bok om Krigen i Fredrikstad. Det er da ingen som seiler så lettkledd i begynnelsen av april? Har prøvd å finne opplysninger om hvordan været var 10. april, men ..

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Får ikke dette ut av hodet. Bildet skal være hentet fra en bok om Krigen i Fredrikstad. Det er da ingen som seiler så lettkledd i begynnelsen av april? Har prøvd å finne opplysninger om hvordan været var 10. april, men ..

 

Bilde

Forklaringen er ganske enkel. Båten ble stående slik bildet viser ganske lenge utover i 1940, da man ikke klarte å berge fartøyet med de midler som var til rådighet våren 1940. Man demonterte en del utstyr som ble gjenbrukt andre steder, og avskrev fartøyet. Man får inntrykk av at det sank umiddelbart - noe som altså ikke er tilfellet.

Ut fra bildet kan jeg se at kanonene er demontert, så bildet er nok tatt etter juni 1940.

Eksakt dato for når den forsvant under havflaten har jeg ikke. Den er i alle offisielle listinger satt opp som tapt 10 april 1940.

Link to post
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig på posisjonen her. Navnet slik det skrives nå: "Gyren" har gått litt ut og inn av sjøkartene, men poisjonen er  som beskrevet: "....Vraket av Albatros ligger øst for Gyren som er et lite skvalpeskjær øst for sydpunktet på den sydligste av de to Søsterøyene utenfor Hvaler. Den grunneste delen ligger litt nordøst for staken på skjæret, mens den dype ligger på den sørøstre siden av staken.

 

Når jeg seiler syd-sydøstover på utsiden av Hvaler får man ofte bidevind forbi her. Da pleier jeg å gå ganske kloss i Gyren. For det først får man bølge-le av Søsterøyene, dernest får man mye hjelp av strømmen fra vestre løp av Glomma som går utover mot Søsterøyene og deretter bøyer av i retningen man seiler. Går man mot en kuling eller sterkere vind her, kan sjøen være vill og voldsom spesielt når man mister le av Søsterøyene og Glommas strøm går imot den tunge havsjøen frem til man får delvis le av småøyene sydøstover fra Torbjørnskjær fyr.

 

"Gule Humpen" utenfor Havstensund er beryktet for sin sjøgang, men jeg synes området  syd-sydøst for Gyren er verre, dessuten er strekket betydelig lenger.

 

Men, man har jo opplevd mange fredelige seilaser begge steder! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...