LM 605 Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 Må heve vannlinjen/bunnstoffet noen cm på ny-båten til neste sesong, da forhandler primet/stoffet denne noe lav. Nå ligger båten (19fot), med normal last, bensin, utstyr etc. så vannlinjen er ca. korrekt nå. Vil jo få en riktig brun "skitt-kant" rundt, som viser riktig vannlinjen når båten tas på land. (hvis jeg ikke vasker dette bort). Er det noe alternativ å merke denne med f.eks. vannfast tusj etc. før jeg vasker båten , slik at merkingen holder til våren når jeg begynner vår-pussen igjen. Eller andre knep for å beholde denne "kanten"/merkingen til neste sesong?. Vil jo også gjerne vaske av skitten godt før vinteren. Link to post
dieselfan Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 Er ikke sikker på om jeg forstår problemet? Du ser vel primer/bunnstoff kanten til våren ? Skriv en Notis melding til deg selv på mobilen: hev bunnstoff 22mm akter og 18mm midtskips... Er det ikke nok? Link to post
Kire Posted August 2, 2017 Share Posted August 2, 2017 Du har jo linjen i dag. Teip en f.eks 2 cm stripe inntil vannlinjen du har i dag og en over der igjen. Ta av den første og du har en 2 cm heving å pusse , prime og stoffe Link to post
Mouche Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Leg en tusjpenn på en isoporplate og tegn opp rundt skroget mens båten er på sjøen. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Hva med å lage merker I gelcoaten med batteridrill og bor med passe avstand rundt båten? Da har du merker som ikke forsvinner ved vask. Men du må ikke gå dypt da. Kanskje med drillen I revers? Mener jeg har sett dette som et tips en gang... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 index skrev for 1 time siden: Hva med å lage merker I gelcoaten med batteridrill og bor med passe avstand rundt båten? Da har du merker som ikke forsvinner ved vask. Men du må ikke gå dypt da. Kanskje med drillen I revers? Mener jeg har sett dette som et tips en gang... Husker da eg kjøpte en Skibsplast for mange herrens år tilbake. Der var vannlinjen "rispet" inn i gel-coaten med en kniv eller lignende, slik at denne var synlig/kjenn-bar selv etter at båten var rengjort og vasket omhyggelig. Link to post
hanto1 Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Som LM 605 Bruk rissepenn det brukte båtbyggerne. Sett så tapen noen cm over så slipper du litt av den gule sørgerenna i vannlinjen ( så sant du ikke stoffer med hvit bunnstoff) Link to post
Kire Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Skal du ikke opp fra den du har da? Hvor mye? Link to post
Komodo Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Gjør som Mouche sier, men vask vannlinja med en børse først. Bruk ei 50mm xps plate med litt størrelse, da ligger den stabilt i vannet og du får en passelig offset fra vannspeilet. Obs: Manøveren må utføres fra ei jolle e.l. mens båten ligger lastet slik du vil ha den. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LM 605 Posted August 4, 2017 Author Share Posted August 4, 2017 Takker for mange gode forslag. Vannlinjen skal jo flyttes opp noen cm., særlig foran, så det blir nok en ordning på dette. Er jo enda en stund til båten skal på land, så vi satser på noen fine "sommerdager" fremdeles her sør.. Link to post
Mouche Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 7 hours ago, Komodo said: Gjør som Mouche sier, men vask vannlinja med en børse først. Bruk ei 50mm xps plate med litt størrelse, da ligger den stabilt i vannet og du får en passelig offset fra vannspeilet. Obs: Manøveren må utføres fra ei jolle e.l. mens båten ligger lastet slik du vil ha den. Eller man har båten liggende inntil en lav brygge, holder den litt ut fra bryggen (stille vann)og får tegnet opp vannlinjen ved bruk av plate/tusjpenn. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
MajorAndy Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Jeg fik hævet vandlinjen på min Beneteau i vinteroplaget. Mener, at han der gjorde det brugte laservaterpas til at markere linjen? Link to post
Athene Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Har prøvd med isporflåte mens jeg selv lå i vannet. Det var absolutt ingen bølger. Allikevel ble den resulterende streken så humpete at den var ubrukelig som mal. Laserwater krever at båten står helt i water både side- og lengdeveis. Den laseren jeg prøvde med ga et for stort, uskarpt punkt med de avstandene det var snakk om her. Jeg valgte meg heller ut et punkt i baug og hekk ut fra møkkaranda mens båten sto på land. Utfordringen ble deretter å finne linjen mellom punktene. Det er ikke så enkelt som å trekke en snor mellom... Jeg fant jeg noen store pappesker som jeg kuttet opp og tapet sammen slik at jeg fikk en lett, lang og bred linjal som kunne tapes inntil skroget i overkant mens den hang fritt ned i bunnen. Så lenge linjalen henger loddrett og båten står nogenlunde i water sideveis gir dette en linje som vil virke helt parallell med vannet... Jeg har seilbåt og dermed et glatt skrog. Med bordganger, step og andre ut- og innvekster blir linjen selvfølgelig mer komplisert, men metoden burde allikevel kunne brukes... Link to post
Komodo Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Hmm, hvor stor var den isoporbiten du brukte? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Som vanlig så er jeg den siste som oppdager når dere troller... Jeg ville tatt 4x 1m3 isoporblokker eller flytere til utriggere og festet i enden på 2x 6m lange 60mm rør som jeg ville teipet midtskips på båten for å stabilisere den. Så ville jeg satt av tre merker , med en av de 12 metoder foreslått over... Som igjen kan være underlag for en laseraksjon til våren. Dette som et alternativ til å skrive en mail til seg selv med utsatt forsedelse til 18 april 2018: Baug +5 cm Midt +4 cm Akter +3 cm Link to post
Komodo Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Nå tullet ikke jeg da diesel... En stor isoporplate er stabil i vannet, en liten isoporkloss vil ligge og vippe. Da får man en ujevn strek. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Posted August 5, 2017 Share Posted August 5, 2017 (edited) 10 hours ago, dieselfan said: Som vanlig så er jeg den siste som oppdager når dere troller... http://www.batmagasinet.no/artikkel/kunsten-å-sette-vannlinje Et annet triks er å feste en tusj på et isoporflak i riktig tykkelse (ut i fra hvor høy vannlinje du skal ha) og føre dette rundt båten. Ikke trekk hele linjen, men la spissen av tusjen berøre skroget med jevne mellomrom. Dette kan gjøres fra jollen eller fra båsen. Båsene har ofte utriggere for vandring bare på den ene siden. Da må du snu båten for å komme hele veien rundt. Pass på så du ikke ser troll for bare skog, eller hva det måtte hete? Edited August 5, 2017 by Mouche (see edit history) Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts