Jump to content

Kan man legge selvpolerende bunnstoff (Nonstop) rett på VC17?


Fanafjord

Recommended Posts

Har båten opp på land og den var stoffet med VC17 før. Båten er helt gjengrodd og jeg har bestemt meg for å gå over til selvpolerende.  Har for så vidt god erfaring med Jotun Nonstop. Går det an å legge det rett på VC17? Noen som har erfaringer med det? 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det skulle gå greit, selvpolernde over hardt bunnsoff går, men ikke motsatt.

Skal selvpolerende virke forusetter det gjevnig bruk av båten. Blir båten liggende i ukesvis får groen satt seg og da er løpet kjørt.

Mine båter har ligget ute minst 360 dager i året siden 95, har kun en sesong vært plaget av rur og groe. 

Redigert av hanto1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket litt på dette selv tidligere, og produsenten selv sier egentlig nei, at du ikke kan legge andre bunnstoff oppå Vc17.

 

Jeg gikk derfor for en mellomløsning, jeg la Waterglide på Vc17, for på Waterglide skulle man kunne legge selpolerende senere da, og hvis ikke Waterglide heftet så var det uansett hardt og hardt og jeg kunne gått tilbake på Vc17.

 

Waterglide festet fint, men fungerte såpass greit at jeg har lagt det på noen ganger til etter det, men vurderer nå selvpolerende til neste sesong.

 

At du vil vekk fra Vc17 skjønner jeg ihvertfall godt :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ja såg også at Jotun sier at hardt bunnstoff skal skrapes vekk. Men VC17 ligger jo så tynt og det er godt primet under at jeg tror jeg ta sjansen og legger Nonstop rett på.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Vc17 er hardt, i motsetning til selvpolerende, som er mykt og slites av gradvis (derav navnet).

 

Vc17 skal derimot inneholde teflon, og derav muligens gi dårligere vedheft ved overmaling.

 

Jeg fant forresten igjen min tråd om samme emne : https://baatplassen.no/i/topic/95235-vc17-vs-selvpolerende-bunnstoff-p%C3%A5-seilb%C3%A5t/

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Takk for linken. Så også på Jotun sin webside at de anbefaler å primer teflonholdig bunnstoff før man legger på selvpolerende. Så jeg få vel ta en runde med primer først. På den andre side - når jeg ser hvor godt rue fester på VC17 så fester vel det meste ;-)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Framtia skrev On 3.8.2017 at 13.22:

Bruker Hempel Mille NCT - det er et utmerket mykt bunnstoff, og som også fester godt på det meste.

Gammelt innlegg, men er det noen som har erfaring med å legge Hempel Mille Nct rett på VC17?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...