Jump to content

VC17 vs Selvpolerende bunnstoff på Seilbåt


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Seilbåten min er det VC17 bunnstoff under.

Sist jeg var oppe som er noe over ett år siden (mai 2011) spurte jeg meg litt rundt for å bytte til selvpolerende som jeg har god erfaring med fra tidligere på snekker som jeg slippet annet hvert år.

Jeg ble da sterkt frarådet å bytte, fordi VC17 var best på seilbåt, og fordi jeg ikke kan bytte tilbake hvis jeg først begynner med mykt stoff.

 

Jeg slippet skuta i dag, og er ikke imponert. Bunnen er dekket av rur (men det ser man ikke på bildet pga all tangen) :worry:

 

Til Vc17 sitt forsvar er skuta knapt brukt en helg pr mnd siden Mai, men den har vært tur retur Stavanger/Bergen i August.

 

Jeg er på nippet til å handle meg selvpolernde når jeg skal stoffe nå, men ønsker innspill for og imot før jeg bestemmer meg.

 

img_0741.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hei, VC 17 er ikke egnet til den bruken du beskriver.

 

Har man VC 17 må mann bruke båten regelmessig og legge på minst to strøk hver vår.

 

Anbefaler Seajet selvpolerende hvis siste årsbruk representerer normal bruk for deg.To lag med forskjellig farge, slik at du kan flekke når du er igjennom det ytterste. Bruk mørk farge på sluttstrøket.

 

VC 17 er en glatt teflon lignede overflate som krever regelmessig bruk og vask underveis i sesongen hvis det er varmt i vannet. Det positive er at det ikke bygger noe.

 

Lykke til. :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Link to post
Share on other sites

Dette året representerer IKKE normalen, det har vært en spesiell sommer med få helger til disp, og lite godvær på ettermiddagene.

Målet er å bruke båten hver helg og noen kvelder i uka i tillegg. Det målet er dog like langt unna som pensjonsalderen.. :lol:

Men jeg bruker båten regelmessig hele året, og Minst 2 helger pr mnd og kvelder i tillegg er nok sannsynlig for neste år.

Er Vc17 rett sort da ?

 

Jeg tenkte å stoffe nå, og så ta den opp, spyle, og rett ut igjen neste vår/sommer hvis/når det begynner å gro.

Men naboen (som har egen slipp) frarådet det. Når du høytrykkspyler tar du ut effekten av bunnstoffet, og året etter blir det vist ett helv*** å få rent igjen.

Gjelder det VC17 like mye som for selvpolerende tro? Regattabåter er da oppe og spyler regelmessig...?

 

Hva er evt bakdeler med selvpolerende? Jeg har god erfaring med det fra tidligere, og seilbåten på siden av meg på slippen nå hadde selvpolerende så jeg.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder groing så se denne tråden: https://baatplassen.n...a-undersoekelse

Her er det Jotun Nonstop selpolerende som er vinneren ser det ut for, og søk på forum på Vc17 gir endel misfornøyde brukere, og søk på Jotun Nonstop gir endel fornøyde brukere, så jeg heller mot det nå.

 

Kan jeg legge Jotun Nonstop rett på Vc17, eller må jeg prime først tro ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg la på VC17 i vinter, og det er bare de plassene som det er litt tynt med stoff og på drevet det har grodd hos meg i sommer.. bruker båten stort sett en gang i uken...

Tror det er viktig med nok stoff på, ellers virker det ikke..

 

Jeg ville ikke lagt på selvpolerende igjen.!! møkkajobb å bli kvitt.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

 

Men naboen (som har egen slipp) frarådet det. Når du høytrykkspyler tar du ut effekten av bunnstoffet, og året etter blir det vist ett helv*** å få rent igjen.

Gjelder det VC17 like mye som for selvpolerende tro? Regattabåter er da oppe og spyler regelmessig...?

 

Hva er evt bakdeler med selvpolerende? Jeg har god erfaring med det fra tidligere, og seilbåten på siden av meg på slippen nå hadde selvpolerende så jeg.

 

Når du høytrykkspyler selvpolerende tar du vekk bunnstoffet, og ikke effekten av bunnstoffet. Det er jo slik selvpolerende fungerer, høytrykkspyling betyr bare at prosessen går på «hurtigspoling». Hvordan det er med VC17 i så måte vet jeg ikke. Hvorfor ikke stoffe båten hvis du skal ta den opp likevel?

 

Ulempen med selvpolerende er at det er fristende å smøre på ett ekstra strøk for sikkerhets skyld og så bygger og bygger det opp. Til slutt sitter du med tjukke lag som flasser av.

 

Har ikke hatt noe problem med groing på min båt, men den har nå vært oppe både mai 2011 og 2012, og så bruker jeg den nok litt mer enn deg. Pleier dog ikke å ta den opp ila sesongen for rengjøring. Jeg holder meg til VC17 for å unngå å ende opp med det skrapehelvete jeg ser for meg at jeg får med vanlig selvpolerende (hadde det tidligere). Syns også VC17 er litt enklere å påføre, men det er såpass marginalt at det ikke gjør noe fra eller til egentlig.

Link to post
Share on other sites

...

Har man VC 17 må mann bruke båten regelmessig og legge på minst to strøk hver vår.

...

VC 17 er en glatt teflon lignede overflate som krever regelmessig bruk og vask underveis i sesongen hvis det er varmt i vannet. Det positive er at det ikke bygger noe.

...

Nå skal ikke jeg påstå at det gror mindre på VC17 enn på SeaJet, men så vanskelig som du beskriver er det ikke. VC17 er primært rettet mot regattaseilere og da vil du ha opp båten for rengjøring uansett, spesielt når du har muligheten til å ha en så jevn og glatt overflate som VC17 gir. I år klarte jeg å smøre på syltynnt, brukte kun 3 bokser VC17 på mine 38 fot, har ikke hatt oppe båten for noen form for rengjøring (og ikke har jeg juksa med langkosten heller), og er ikke spesielt plaget med groe nå. Dog skal det sies at jeg er litt spent på hvordan det ser ut. Nå ser jeg også du skriver «hvis det har vært varmt i vannet», og det kan man jo diskutere om det har vært i år ...

 

Når det gjelder selvpolerende så kan jeg ikke helt skjønne at dette er fritatt fra bruk for å fungere som det skal? Båten må brukes for at stoffet skal slites av slik at man kommer inn på aktivt bunnstoff? Ligger den lenge stille blir vel bare virkestoffene i det ytterste laget brukt opp uten at det slites vekk og nytt kommer frem?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VC 17M fungerer helt utmerket hvis man får nok stoff på. Jeg hadde selvpolerende på min båt i 7 år og hadde ikke noe mindre groe en i dag. Jeg prøvde alle typer og noen var bedre en andre.

 

Sesongen 2010 la jeg på VC 17M Jeg la rikelig på og båten hålt seg fint hele sesongen. Kun litt slim når den lå stille de tre ukene av gangen jeg er på jobb. (jobber turnus)

Sesongen 2011 lånte jeg vekk litt stoff og la derfor et tynt lag VC 17M. Det var et He.... Båten grodde hele sommeren selv mens jeg var på 5 ukers seilferie. Bunnen var fullt av rur og jeg fikk masse hår på båten i tilegg.

 

Sesongen 2012 la jeg rikelig på og den er like fin nå som når jeg satt den ut.

 

En Bavaria 38CR ligger ute 2 år av gangen og det går helt fint. Men han legger ekstra mye på. Mere en boksen sier.

 

Jo jeg tror nok VC17M gror litt mere en selvpolerende men ikke mye. Fordelen er at det er utrolig lett å fjerne når man bader runt båten. Den største forskjellen er at båten sklir like lett på høsten som om våren. Jeg kjører alltid maksfart test på båten før regatta for å se om jeg oppnår dette. Hvis ikke er det vask. Med selvpolerende mistet man fart på høsten selv om båten var ren.

Jeg føler at selvpolerende ikke polerer godt nok på en saktegående seilbåt. Selv om det er endel forskjell mellom typene.

 

Min far ligger i samme havn som meg med en 30 fots seilbåt. Han har selvpolerende. Det er ikke noe mindre groe på den en min.

 

Jeg registrerer dog i denne tråden og andre om bunnstoff at Ingar har dårlig erfaring med produktet på sine båter. Så det er mulig jeg er heldigere.

Link to post
Share on other sites

Nå fikk jeg plutselig større utfordringer enn litt groe å stri med, jeg må bytte hele drevet :headbang:

 

Men jeg gir VC17 en siste sjanse tror jeg, og smører godt på, så får vi se om det hjelper....

 

Hvor mange bokser bør jeg bruke på 31 fot båt for å kunne kalle det å smøre godt på ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har brukt VC17 i 7 år på seilbåt.

Hvis du smører mye VC17 på så renner det bare.

Jeg har aldri lagt på mindre enn 3 lag og alt av slim har forsvunnet av med høytrykkspylerog det har kun bitte litte granne rur på hjørner på roret nærmest båten.

 

Hvis du har fulgt anvisningene på boksen ville jeg sendt det bildet til produsenten.

 

Min forhandler påstår at det er forskjell på innholdet i boksene som selges for Sverige og Norge.

Påstås også at forhandlere som "Jula" selger "svenske" bokser.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker 2 bokser a0,75 liter VC17 på min 29 fots seilbåt. Holder til 1 strøk.

Har hørt at dette stoffet skal kun rulles på i en retning, uten at jeg helt vet hvorfor. Brukt båten lite i sommer.

pulveret faller fort til bunnen hvis det ikke røres ofte i boksen mens man holder på, vil tro det er viktig å passe på dette

Link to post
Share on other sites

Trikset som fungerer for meg er å blande ut stoffet i en 1,5l brusflaske (må bruke trakt) hvor jeg rister dette det jeg er mann for. Kan også stå utblandet over natta uten at det størkner.

 

International anbefaler vel mohairrulle, men dette blir bare klisj og søl for min del. Skumrulle er det som fungerer best, ihvertfall for min del. Én 0,75l boks per strøk går med da.

Link to post
Share on other sites

Trikset som fungerer for meg er å blande ut stoffet i en 1,5l brusflaske (må bruke trakt) hvor jeg rister dette det jeg er mann for. Kan også stå utblandet over natta uten at det størkner.

Smart!!! Skal prøves til våren.

 

Da er kona ferdig å bunnsmøre. Brukte 2 bokser på 2 strøk ( første strøk var ikke komplett)

Har en boks igjen, men sparer den til våren....

Skal du ha båten på vannet i vinter? Er vel anbefalt å sjøsette skuta innen et par dager etter at VC17 er påført.

Når du er så plaget med groing, vil jeg vel tro det er vanskelig å starte med et bra utganspunkt etter høytrykksvask? Jeg ville gått en runde med vannslipepapir, for å fått en jevnest mulig overflate før påføring av bunnstoff

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Legge på bare vei; poenget er at du ikke skal dra det frem og tilbake med rullen, da trekkes det bare tilbake på rullen fordi stoffet begynner å størkne fort.

 

Har fått litt rur på min båt for første gang i år, selv med 3 strøk i år på "utsatte steder" på seilbåt, dvs på spisse steder og bak kjølen mot roret, der hvor det gror hos alle.

Lå på Skjærhalden på Hvaler og der var det mye groe for alle i år år, dessuten lå båten mye lenger stille mellom hver tur enn tidligere år.

Men det er mye fart i vannet der den ligger så jeg hadde egentlig ikke forventet noe rur i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Skal du ha båten på vannet i vinter?

 

Jeg ville gått en runde med vannslipepapir, for å fått en jevnest mulig overflate før påføring av bunnstoff

Ja, ligger ute om vinteren, er jo beste tia på sjøen det :saint:

 

Brukte 2 dager på å skrape etter at den var spylt, før det ble smørt med Vc17.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tok opp båten på fredag etter å ha ligget ute siden rett etter påske. Bunnstoffet er VC17M. Dette er etter båten er tørket men før den ble spylt etter opptak. Båten er brukt jevnlig men har hatt stilleligge noen uker av gangen når jeg har vært på jobb. Det var et tynt lag med brunt slam på øvre del av skroget når jeg tok den opp. det var det også på min fars båt som bruker selvpolerende. antar det meste er fra det brune vannet som har vært på fjorden den siste tiden.

 

På seildrevet var det noen få rur. Jeg har brukt Jotun sin sprayboks på det og propellen. Propellen var ren og den hadde jeg brukt siste rest av VC prop og drev (I dag Trilux har jeg skjønt). Jeg kommer til å bruke trilux på drevet neste år da det er det jeg har best erfaring med. Alså til mitt bruk fungerer VC 17M utmerket. Men i år hadde jeg lagt nok på. I fjor var jeg kjip og det grodde noe forferdelig.

Og ikke minst båten er like glatt som da jeg satt den ut!

 

img0216a.jpg

 

img0217a.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hvor mye av VC17 trengs til å stoffe en 39 fots seilbåt pr strøk. Vi har fått montert baugpropell i høst brukes VC17 også inne i tunnelen? Båten er behandlet med VC17 fra før men båten er ny for oss.

 

Må legge til at bunnstoffet ser ikke slitt ut trengs det da fortsatt 2 strøk?

Link to post
Share on other sites

VC17 slites vel ikke av på samme måte som selvpolerende så om du i det heletatt kan se graden av slitasje tviler jeg på.

 

I fjor brukte jeg ett strøk (3 bokser på 38 fot), noe særlig tynnere enn det tror jeg blir vanskelig å få jevnt utover. Har brukt å ha to strøk tidligere, så jeg er litt spent på hvordan det ser ut når båten skal opp til våren.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har brukt Hempel selvpolerende de siste to årene. Overflaten flasser ikke, men det er noe ujevnhet. Siden ambisjonene for sesongens regattadeltakelse er enorme vurderer jeg å legge litt ekstra innsats med stoffingen i år. Vurderer å gå på med sandpapir for i ta ned ujevnheter, og så legge på tynne lag med rull. Noen som har tips å dele?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...