Solseng Startet 4.August.2017 Del på Facebook Startet 4.August.2017 Jeg skiftet motor denne sommeren. Fra 115 2-T til 150 4-T. På alle måter et riktig valg. Men det er et minus; nemlig at den nye motoren er en god del tyngre og størrelsen gjør at motordeksel treffer bakkant på motorbrønnen slik at ganske mye av undervannshuset blir liggende under vann. Blir fort en del groe. Den enkle løsningen er selvsagt å gå over med svamp med jevne mellomrom, men når man først har begynt å irritere seg litt... Helt ideelt er det vel uansett ikke at såpass mye blir liggende under vann (like til propellen). Derfor har jeg begynnt å tenke litt på om motorheis er tingen. Bare det å få litt set-back vil hjelpe med å få tiltet mer opp. Men det er jo en løsning som fort kommer på 20-30K alt i alt vil jeg tro. Så da er kanskje spøsmålet om det er andre fordeler og goder som følger med på en såpass standard båt som Ibiza 20 Touring? Fart, drivstofføkonomi, akselerasjon, manøveregenskaper. Nok til å være verdt utlegget for lift? Ser at en slik løsning vil flytte tyngdepunkt litt bakover, så det er mulig det bør kompenseres med å f.eks. flytte tank og batteri lenger frem. Begge deler er mulig å få til i praksis. Eller er det helst å glemme og fortsette med gnikking med svamp? Før eller siden vil det kanskje tære på lakken på undervannshuset? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 (redigert) Har samme problemet selv, med liten motor- tilt, men med en mindre motor ( Honda bf 60),. Har vel bare vent meg til dette, med svamp og børste med jevne mellomrom, så er groing ikke noe problem. Hvis man tar en tur i båthavna, så ligger jo flesteparten av de "store" motorene stort sett med undervanns-huset delvis under vann, så det ser ut som dette er et nokså "vanlig syn ". Redigert 4.August.2017 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 5.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2017 Ja, etter å tenkt litt mer over konsekvensene bikker det nok over til svamp og kost. Jeg måtte nok kostet på ny styring også hvis jeg skulle montert lift/avstandsbrakett. Får ta den endelige avgjørelsen nå til høsten og båtopptak. Hvis motoren uansett må heves p.g.s. for lav montering i utgangspunktet, kan det være at jeg gjør en ny vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 Lift er gøy, gir jo endel annet skal sies. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 5.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2017 Ja, jeg ser fordelen av å kunne finne optimal høyde/kraftretning. Å kunne tilte motor ut av vann ville vært hovedbonus. Med min båt/motor ville det kanskje vært en knop eller 2 å hente på topp uten å ty til kjølevannsmonitorering og tilpassede propeller. Det blir fort et kost/nytte spørsmål for min del, og jeg er ikke helt ferdigtenkt enda. På raskere "kjørebåter" med større motorisering er nok gevinsten større og mer kostnadsforsvarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Synes 20-30' hørtes litt voldsomt ut, men hvis du skal ha hydraulisk lift koster det selvsagt. Hvis du går inn på Ravns Garage og ser på liftene fra Bobs Machineshop får du manuelle lifter opp til 300hk for 6.800,-'. De bygger 10cm bakover, så du bør kunne beholde styringen du har med mindre kablene står som buestrenger i dag. Har du en stålpropell som biter godt i vannet kan du løfte motor en del uten at du får problemer med at den suger luft. Kan få litt fart av det. Snakk med gutta på Ravns, mulig de har erfaring med din båt også. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Solseng Svart 14.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2017 (redigert) Ja, etter å ha gnikket (og laget riper i klarlakken) på undervannshuset for å få bort groe fikk jeg nok. Bestilte meg derfor en manuell lift fra Bobs Machine Shop hos Ravns Garage. Valgte manuell med 4"/10cm setback. Dette vil gjøre at motoren kan tiltes helt ut av vannet. Når liften er montert er det dessuten enkelt å forandre høyde for å finne "optimal" setup i forhold til fart vs akselerasjon. Dette gjøres jo ved reell test på vannet, og man slipper å ta båten opp bare for å flytte opp/ned et hull. Ser vel også for meg at det gjør det enkelt ved f.eks. bytte av propell som tåler høyere montering enn orginalpropellen. Skulle jeg ønske å gå for hydraulisk styring senere, kan 4 HD Versa - liften bygges om med ekstradeler, men ser vel ikke helt behovet enda, da det uansett ikke er en veldig hurtiggående båt det er snakk om. Vi får se om jeg lager en liten fotoblogg av monteringen når delene etterhvert ankommer. Redigert 14.Oktober.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.