Jump to content

Sikring på brygga ryker, når landstrømmen settes i


Ankermann

Recommended Posts

Har et problem... Når jeg setter i landstrømmen lyser reverse polarity, men dette er slik det skal være sies det ettersom båten er Amerikansk - ref info her på Baatplassen... Men problemet dukker opp når jeg så skifer landstrøm til ON, da ryker sikringen på land... Hva kan dette komme av og hvordan kan jeg løse dette?

 

På inngående landstrøm enhet står det fra 90V til 270Volt...

 

Noen som vet noe?

Link to post
Share on other sites

Dersom båen er bruktimportert til norge, er det veldig ofte montert inn en overgangstrafo fra 230V til 115V. Denne trafoen har en relativt høy startstrøm, som kan gjøre at sikringen på landstrømsanlegget på brygga ryker. Dette unngåes enklest ved at man monterer inn en startstrømsbegrenser mellom landstrømsskabelen og trafoen. Husker ikke eksakt pris, men mener den ligger på ca 600,- Kan kjøpes b.l.a. hos Noratel på Hokksund.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en trafo på 3,3 kva og har aldri hatt problermer med at den sprenger sikringer og jeg har brukt den i noen smekkfulle gjestehavner der de fleste kontaktene har vært i bruk. Prøv på flere tilkoblingspunkt for det kan jo være noe galt med kontaktene i havna :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Dersom båen er bruktimportert til norge, er det veldig ofte montert inn en overgangstrafo fra 230V til 115V. Denne trafoen har en relativt høy startstrøm, som kan gjøre at sikringen på landstrømsanlegget på brygga ryker. Dette unngåes enklest ved at man monterer inn en startstrømsbegrenser mellom landstrømsskabelen og trafoen. Husker ikke eksakt pris, men mener den ligger på ca 600,- Kan kjøpes b.l.a. hos Noratel på Hokksund.

 

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Inngående strøm tåler fra 90 til 270Volt, ingen overgang fra 220 til 110 etter hva jeg vet.

Har også testet flere landstrøm kontakter i havna, men jeg vet ikke hvor manga ampere disse gir.

 

Men jeg synes det er litt rart om jeg må koble og mekke på en helt ny båt om noe mer må settes inn som du kanskje sier...

 

Hva mener du jeg trenger av strøm for å starte saken da?

Link to post
Share on other sites

Inngående strøm tåler fra 90 til 270Volt, ingen overgang fra 220 til 110 etter hva jeg vet.

Har også testet flere landstrøm kontakter i havna, men jeg vet ikke hvor manga ampere disse gir.

 

Men jeg synes det er litt rart om jeg må koble og mekke på en helt ny båt om noe mer må settes inn som du kanskje sier...

 

Hva mener du jeg trenger av strøm for å starte saken da?

<{POST_SNAPBACK}>

Når man i heimen plugger noe i stikkontakten og sikringen går, må man tenke litt. Oi. Sikringen går når jeg plugger i denne greia. Det var jo pussig. Hvorfor går sikringen? Ja, hvorfor? Fordi du belaster kursen med mer enn den tåler. Eller: det er en jordet kurs og det du plugger inn har jordfeil. Da forsvinner også strømmen. Samme regler gjelder i båten din.

 

 

Inngående strøm tåler fra 90 til 270Volt, ingen overgang fra 220 til 110 etter hva jeg vet.

Det er ikke strømmen din som tåler en spenning, det er utstyret ditt som er laget for en viss spenning. Så hvilket utstyr har du koblet til da? Noe har du vel koblet til? Da kan du jo starte med å koble fra alt av duppeditter og så slå på landstrømskursen din.

 

Da har du 3 muligheter når du slår på.

a) Det skjedde ikke en dritt.

b) Jordfeilbryteren løste ut.

c) Automatsikringen løste ut.

 

Skjedde det ikke en dritt? Fint. Da er landstrømsanlegget ditt antagelig i orden.

Skjer alternativ b eller c? Ring til elektrikeren din og la ham se på saken. Dette har du ikke peil på og ikke lov til å gjøre noe med.

 

Hvis alternativ a skjedde, kan du selv fortsette et par hakk til: (hvis du føler deg kompetent)

Hva er det du hadde koblet til egentlig, da strømmen forsvant? En skilletrafo? En 230 til 115V trafo? Har du 115V utstyr i båten din? JA eller NEI?

 

Hvis du kan svare på disse spørsmålene, får du lov å gå ett skritt videre, hvis ikke ringer du til elektrikeren.

 

Du kunne svare? I så fall kobler du til ett og ett apparat? Hva skjer når du koblet til første greie? Ingenting? Fint. Da er både det og landstrømsanlegget ditt i orden.

 

Du var ikke så heldig? Strømmen forsvant, sa du?

Javel. Var det sikringen eller jordfeilbryteren som slo ut? Din sikring eller jordfeilbryter? Eller de på land? Slo det ut på land? Hva slo ut? Slo jordfeilbryteren ut har du en jordfeil i det apparatet du sist koblet til - eller en feilkobling i landstrømsmodulen din. Slo sikringen ut? Da kar du en kortslutning i apparatet du sist koblet til eller så trekker apparatet for mye strøm når det kobles til. Eller så har du en feilkobling i landstrømssentralen. Ring elektrikeren.

 

Slår ingen ting ut i båten? Bare på land sier du? Synd for deg. Da virker ikke anlegget ditt i båten særlig bra. Ring elektrikeren!!!!! Når man ikke har Gruppe L sertifikat, er feilsøking/endring/montering på 230V-anlegget i båten din ulovlig. Ikke bare det. Det er farlig.

 

RING ELEKTRIKEREN!!!!!

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Mekaniker Hulda slutter seg til Marwins lovsang over innlegget til Lotus, det er meget bra.

 

"Kjenner" en som skal på langtur med en del "fiks og mikk". 12-volten begynte å ryke plastikk rett utenfor Strömstad. Han skal til Kanari i første omgang. Prognosen er ikke god, det er 7 timer for motor fra Son til Strömstad på 6-knop-skalaen.

 

Ikke prøv på noe selv hvis du ikke vet hva du gjør.

Link to post
Share on other sites

Men jeg synes det er litt rart om jeg må koble og mekke på en helt ny båt

<{POST_SNAPBACK}>

Er båten ny har du reklamasjonsrett etter kjøpsloven og kansje også garanti. Da er det selger som bør ta ansvaret for å finne ut av dette.

 

Og du har selvfølgelig lest brukerhåndboken som fulgte båten slik at ikke selger kan arrestere deg på det?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

En annen sak er at det kan være begrenset uttak i båthavna, f.eks begrenset til 900 Watt. Det er det hos oss i Drøbak. MEN, følger du oppskriften til Lotus, så vil du se hva som er den store forbrukeren.

Kanskje du har innkopplet varmtvannstanken, den trekker mer enn f.eks 900Watt.

Batteriladeren skal absolutt kunne brukes, men ikke storforbrukere.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hadde samme feil som Ankermann. Jordfeilbryteren i stolpen løste ut da jeg flippet sikringen til "on" på landstrømpanelet. Dette var ikke et problem da jeg dro ut 4 timer tidligere.

Etter litt prøving bestemte jeg meg for å avvente situasjonen og evt hyre inn naboen som er elektriker.

Neste dag funker alt selvfølgelig som normalt, og jeg setter på laderen.

Neste dag ankommer jeg brygga til utdratt støpsel. Jeg setter det på plass igjen og blir bedt av en av nabobåtenes eier å fjerne det fordi han mente han hadde enerett til akkurat den kontakten. (Vil bli tatt opp med marinaeieren)(De øvrige var opptatte)

Jeg påpekte at det ikke sto noe støpsel i kontakten da jeg satte i min. Da kunne han fortelle at hans støpsel var tatt ut fordi han hadde en jordfeil i det.

 

Stolpen har en jordfeilbryter pr 2 kontakter. Det trenger altså ikke være DITT utstyr som har jordfeilen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...