Jump to content

Oslo - Trondheim (t/r) med Nord Star 47


sap_2000

Recommended Posts

Da er vi på vei. 

 

Forrige mandag mens vi ventet på brua kjente jeg en vibrasjon idet jeg satt Ene motor i gir. Var 4 m dypt der, så skjønte vi måtte ha virvlet opp et tau etc.  

 

Tok så å satt drevet i full sving og ga et nøkk akterover og så på vannet som ble kastet ut på siden av båten.  Så da rester av tau. Giret 50 ganger frem og tilbake og til slutt var vibrasjoner borte og tauet ute. 

 

Men var bekymret for at fliser hadde dratt seg inn mellom indre og ytre propell og kunne skade simerring.  Derfor booket vi løft i dag klokka 0700.  Gikk bort på én maskin.  

 

Var plenty taurester mellom propellene men VP har vært smarte og satt en kappe foran aktre propp som beskytter simmeringene.  

 

Da var det bare å ta bort tauet, fette opp på nytt og re-montere. 

 

Får lese meg opp på vær etc.  Lurer på indre eller ytre lei til Kr Sund. 

 

 

IMG_3261.JPG

IMG_3263.JPG

IMG_3264.JPG

IMG_3268.JPG

IMG_3269.JPG

IMG_3270.JPG

IMG_3271.JPG

IMG_3273.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

DU har en egen evne til å sense problemer før de oppstår SAP. God tur sørover :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Bra å se at det er montert rope cutters mellom propellene på denne båten. Det er ekstrautstyr. Jeg satt det på mine IPS drev også. De hindrer tau i å komme helt inn på simringen som tetter indre aksel. 

regner med at dere sjekket om det var blitt kast i akslingen før dere satte ut igjen.

Anbefaler deg å sjekke olja på drevet regelmessig mtp vann i olja. (men det vet du vel :wink: )

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Satt senest i gårkveld og så en reklamevideo om ips drevene der de nevnte

at man kunne få kniver til å kutte tau mellom her. Det var sanneliig godt å se

at de hadde det her, skal ikke se bort fra at man har spart betydelig på det allerede.

 

ønsker båt og mannskap god tur på veien sørover, vi er mange som sikkert kommer 

til å komme med rapporter om vær etc på veien nedover, sålangt ser det jo stille og fint ut.

Og skulle copiloten bli sjøsyk.... :-) 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
sap_2000 skrev 1 time siden:

Får lese meg opp på vær etc.  Lurer på indre eller ytre lei til Kr Sund. 

 

Velg den smalese, det bir best bilder. Mellom Trondheim og Kristiansund har jeg bare gått hovedleden. Den var ufattelig kjedelig. Hva med ytre? Har hørt mye pent om områdene rund Smøla uten å ha vært der selv. Kartet ser også morsomt ut utenfor Hidra og Smøla. .

 

Egentlig burde dere utstette avgang til det ble bedre fotolys også. Vi gleder oss til å følge dere.

Link to post

Går du ut i øyene om Mausund , Bogøya og Sula, ut igjen mellom Hitra og Smøla får du en fin minnerik tur! der får du bruk for de enorme navi skjermene dine! Leiene er fint merka, men utenfor er et ut som noen har frøset snus på sjøkartet! :-)  

Var innom Tronheim en tur på Fredag og så båten ligge der, I forhold til Nord Westene og Mayestic' en som lå der var den ingen skjønnhet, men det er sikkert en fantastisk båt med fantastiske bruksegenskaper! raskeste veg er å gå leia, men det er lite spennende, om formålet er turopplevelser!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Takk for tips om hasselvika @Brigg   9,79 for literen så vi til bare noen hundre L og går videre mot Kr Sund. Fikk handlet på joker også. Hyggelig kar som drev stedet som kom ned og kikket på båten. 

 

Blir nok ikke tid til sightseeing i dag. Vil komme lengst mulig.  

Noen som har sett på barentswatch for resten av dagen på Trondheimsleia -Kr Sund, Hustadvika og evt stadt i kveld eller morgen tidlig?

samme med observasjoner iPad står i holderen med navionics så klønete å bruke til annet enn navi nå. 

 

Får se om det blir noe sjø mot enden av Trondheims leia.  I så fall går vi inn og tar samme sporet som sist, men det er jo noe lenger.  

 

Takk for at dere følger med og hjelper :yesnod:

 

 

IMG_3274.JPG

IMG_3275.JPG

IMG_3276.JPG

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Trondheimsleia ser grei ut. Bølgene kommer fra nord, og da vil dere merke litt mellom Hitra og Smøla, bare 0,5 m signifikant så det tåler dere. Litt mere sjø akkurat utenfor Kr.sund, men om dere går inn ved Ringholmen og gjennom sundene der vil dere unngå mye av det. Dere går da inn til Kr.sund fra øst. 

 

Hustadvika melder opptil 1 m signifikant fra nord og utover dagen mer fra NØ. Vind opptil 5 ms fra NØ. Burde være ok forhold. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Ser på webkameraet på hytta med utsikt ut over leia, at det er velig rolig på sjøen nå!   om AIS stemmer har dere runda Agdeneset nå!  fint å gå inn om Ringholmen, er går ofte hurtigbåtene

God tur!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Også på Statt kommer bølgene fra NØ slik at sjøen kommer bakfra. 1 m bølger, men markering for kryssende bølger vest for Fosnavåg. Mulig dere kommer innenfor dette området ved å gå den vanlige leia. Vind opptil 5 ms fra NØ. Burde være greie forhold. 

 

Og stort sett samme bildet også i morgen formiddag slik at det blir ikke verre om dere venter. 

 

Lagt til: Med flo kl 11.30 vil dere ved å krysse i ettermiddag unngå å få tidevannet i mot. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...