Jump to content

mye stygg oppførsel ved passering av mindre båt


is_620

Recommended Posts

Apropos passering av mindre båt:

 

Det er mulig man blir litt lurt av perspektivet på bildet, men det ser ut som om den motorbåten passerer relativt nære på Laseren. Motorbåtføreren har som seg hør og bør blikket stivt vendt forover, ikke mot seiljolla han passerer.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser hvor lite hensyn enkelte med stor båt tar hadde jeg gjerne sett differensiert fartsgrense. For eksempel 8 knop mindre enn 300 meter fra land for båter over 30 fot. Møtte en Princess på 45 fot (avstand var liten nok til at jeg fint kunne lese skiltet med liten skrift) mellom skjærene ved smøgen i forrige uke. Han var "hensynsfull" nok til å gå ned fra plan akkurat der vi var. Bølgene kunne fint senket en robåt. Forstår at det har kommet mange båtheiser i trange sund. Antageligvis eneste måten å unngå at båten blir knust.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev On 8.8.2017 at 16.09:

Ta opp problemstillingen på "Båtduster på FB" gruppa så får du så hatten passer. Gjengangeren er vel noe i den dur at om du ikke har en båt som tåler bølger så bør du holde deg i land, evt kjøpe deg en større/bedre båt som tåler både bølger og hekkbølger og forøvrig hold kjeft. ;-)

 

Jeg tror faktisk "vi gir faen i andre båter" holdningen finnes hos enkelte. Pluss holdningen om at det er ditt eget problem om du har så liten båt at du ikke tåler bølger. 

 

Egentlig fæle greier at det har blitt sånn... :-/

 

Det verste er at det er mange uerfarne som er medlemmer av nevnte FB-gruppe, og de lærer seg jo at det skal være sånn. :(

Link to post
Share on other sites

Dette skrev jeg i 2004, etter å ha deltatt som kaptein på egen båt i Færder'n det året.

 

Sitat

 

" En fin dag på sjøen (situasjon fra Færder'n 2004):

 

Mellom Åsgårdstrand og Horten ligger det båter som bare venter på det siste lille vindpustet som skal blåse båtene over mållinjen. Det har løyet, og et større antall seilbåter ligger jevnt spredt ut i hele området begrenset av Åsgårdstrand, Horten og Bastøya. Sola steker, og selv om vinden har forsvunnet er det en fin dag, og stemningen er god (ihvertfall i båtene i rimelig nærhet av oss).

 

Så begynner det: To stk Storebro (Baltic? - like båter, den ene litt nyere og hvitere enn den andre) kommer nordfra i halvplan, med kurs for Åsgårdstrand, og gjør ikke antydning til å redusere farten eller vike litt unna idet de begynner sin tur inn mellom seilbåtene. De graver opp sjø og seilbåtene som ligger mer eller mindre livløse i vannet duver i alle retninger med blafrende genoaer og storseil som slår fra side til side.

 

En seiler litt bak oss reiser seg og roper "Vis litt respekt" mot førerne av Storebro'ene, og får sinna slengt tilbake "Tåler du ikke bølger har du f**n ikke noe på sjøen å gjøre!" mens motorbåtene fortsetter ufortrødent videre til maksimal sjenanse for seilbåtene de passerer...

---

Dagen etter oppdager vi de samme to Storebro'ene idet de passerer åpningen i jeteen ved Storsand 100 meter bak oss, også de på vei nordover. Igjen i halvplan så de forårsaker store bølger som sammen med strøm og vind gjør det vanskeligere for de andre båtene å komme seg gjennom den heller begrensede åpningen i jeteen.

 

Etter passering av jeteen er det på tide å passere oss, og det skjer (fremdeles i halvplan) på ca. 10 meters avstand, mens det er 200 meter ledig plass ut på deres styrbord side. Vi bare rister demonstrativt på hodene så de ser det, og bruker resten av turen hjem på å kommentere idiotien til disse førerne.

 

Sjøen er for alle, men enkelte idioter burde ikke hatt adgang!"

 

 

Da jeg googlet etter denne teksten så fant jeg en tråd fra dette prominente nettstedet hvor min tekst ble diskutert (dog med den feilen at det ble skrevet at det skjedde i Drøbakssund, ikke mellom Åsgårdstrand og Horten). Jeg var ikke medlem her i 2004, så jeg var ikke klar over tråden før nå:

 

 

Det ser ikke ut til at ting har forandret seg så mye på de siste 13 årene. Vi diskuterer fremdeles fjordploger, kryssende seilbåter i trange farvann, hensynsløse båtførere uansett båttype osv...

 

 

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 4 timer siden:

Det ser ikke ut til at ting har forandret seg så mye på de siste 13 årene. Vi diskuterer fremdeles fjordploger, kryssende seilbåter i trange farvann, hensynsløse båtførere uansett båttype osv...

 

 

Det som HAR forandret seg er at det er enda flere, og enda større andel av min fjord- mine regler typene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...