Jump to content

mye stygg oppførsel ved passering av mindre båt


is_620

Recommended Posts

Ikke et uvesentlig poeng, Sjeldenutpå! Man kan ikke forvente at kaffekopper og blomstervaser blir stående der de stod. Slikt lærer man seg fort av med når man har båt. Alt sjøsikres, selv når man ligger til kai. Livet blir mye enklere da.

 

En slektning av meg som jobbet på bøyelaster fortalte at han hver gang han kom hjem helt automatisk satte kaffekanne, blomsterpotter og annet som måtte befinne seg på bordet ned på gulvet I et hjørne før han forlot kjøkkenet f.eks. Til fruens store fortvilelse, det så jo noe rart ut....

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Liten sjekk med der de som har tregere båter kan svare, det er smalt, vil dere passeres i 20-30-40-50-60? jo raskere jo mindre sjø er regelen for min båt, og de fleste andre planende også, men farten er jo moment noen er ukomfortable med. 

 

Prøve passere båt som gjør 5-7 knop i halvplan selv i planende båt funker jo ikke så optimalt. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare noe du tror, andersb. Sjøene er verre desto raskere for de som blir passert, men du er så langt unna når de treffer at du ikke ser konsekvensene. Høy fart gir veldig krappe bølger, lavere fart gjerne litt større men mye roligere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Definitivt ikke, høyere fart, mindre skrog i vannet, mindre skrog i vannet, mindre bølger.  

Har kjørt relativt mye båt, nærme, liggende stille osv i forbindelse med video og billedtagning og lignende, rask båt med lite nedi merker du knapt noe fra selv om du ligger stille og den går nærme. 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis det er smalt, så er det vel mest sansynelig 5 knop, så det gir seg vel selv. Ellers er det vel lov å vente med passering til det er plass?

Å passere andre båter i 30kn og oppover, synes jeg man bør å betydelig avstand. Om man får brudd i styrekabel/slanger, er det jo greit å ha litt plass å stoppe på om det plutselig blir full sving.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ta opp problemstillingen på "Båtduster på FB" gruppa så får du så hatten passer. Gjengangeren er vel noe i den dur at om du ikke har en båt som tåler bølger så bør du holde deg i land, evt kjøpe deg en større/bedre båt som tåler både bølger og hekkbølger og forøvrig hold kjeft. ;-)

 

Jeg tror faktisk "vi gir faen i andre båter" holdningen finnes hos enkelte. Pluss holdningen om at det er ditt eget problem om du har så liten båt at du ikke tåler bølger. 

 

Egentlig fæle greier at det har blitt sånn... :-/

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gullfisk skrev 22 minutes ago:

 

Å passere andre båter i 30kn og oppover, synes jeg man bør å betydelig avstand. Om man får brudd i styrekabel/slanger, er det jo greit å ha litt plass å stoppe på om det plutselig blir full sving.

 

Det har jeg lurt litt på ifht vannscootere, som også har en slags gravitasjonsgreie med at de blir sugd mot større båter hvis de kjører fort på store vannflater :-) 

 

Er de virkelig så stødige at ingenting kan skje ifht retning og styring når de feks går i 30-40+ knop nært en båt? Jeg blir av og til litt nervøs jeg, særlig når det er litt sjø. Ser for meg at en kan treffe en bølge litt gærnt eller noe og få noen graders avvik på kursen som gjør at de ender i båten vår. 

 

En tror på en måte at folk som fører noe i zillion knop nær ens egen båt må være temmelig sikker i sine saker, men jeg føler allikevel en tvil når det skjer. Og det skjer jo hver eneste sommer, at vannscootere vil gå så nært i høy fart at vannspruten treffer båten.

 

Link to post
Share on other sites

Sitat

 

 

Jeg vet jeg er en «raring» for det har jeg hørt mange ganger… men.. forrige fredagskveld var vi på vei ut Singlfjord/Sekken i ca. 10 – 12 ms motvind og mye krappe sjø for min 24 fots. Jeg var så fokusert på å slakke av når det kom større bølger imot fordi propellen mister grep dersom  jeg får mye luft under kjølen under slike forhold. Jeg oppfattet ikke en mye større båt som passert meg på ca. 20 meter og med ganske høy fart før han var rett ved siden av meg. Skal si det ble rock’n roll da vi fikk både stor hekkesjø fra sida i tillegg til sjøen vi stampet imot. Dama mi skrek og spurte «burde jeg være redd nå?» og jeg lo høyt.  

Men hva skulle den ander båten ha gjort? Han måtte jo forbi. Kan ikke forventer at han ligger bak en båt som holdt ca. 7 knop og hekkebølger hadde det blitt uansett om han passert på 20, 30 eller 50 meters avstand.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
PiperBill skrev 1 minute ago:

 

Jeg vet jeg er en «raring» for det har jeg hørt mange ganger… men.. forrige fredagskveld var vi på vei ut Singlfjord/Sekken i ca. 10 – 12 ms motvind og mye krappe sjø for min 24 fots. Jeg var så fokusert på å slakke av når det kom større bølger imot fordi propellen mister grep dersom  jeg får mye luft under kjølen under slike forhold. Jeg oppfattet ikke en mye større båt som passert meg på ca. 20 meter og med ganske høy fart før han var rett ved siden av meg. Skal si det ble rock’n roll da vi fikk både stor hekkesjø fra sida i tillegg til sjøen vi stampet imot. Dama mi skrek og spurte «burde jeg være redd nå?» og jeg lo høyt.  

Men hva skulle den ander båten ha gjort? Han måtte jo forbi. Kan ikke forventer at han ligger bak en båt som holdt ca. 7 knop og hekkebølger hadde det blitt uansett om han passert på 20, 30 eller 50 meters avstand.

 

Singlefjorden/Sekken er nå brei som bare juling. Om jeg førte en båt som var til sjenanse for mindre båter pga hekkbølger så hadde jeg lagt en kurs vekk fra de. 

 

100 meter utgjør en forskjell ifht 20 meter. Særlig om det er en del sjø fra før som krysser hekkbølgene. Syns det kan virke som hekkbølger vandrer kortere om de må gå mot naturlig sjø. Hekkbølger på flatt hav kan være akkurat like hissige langt avgårde. 

Link to post
Share on other sites

Kan virke som enkelte trives så dårlig om bord at de ikke kan ta en liten sving slik at vi som trives om bord rekker å snu baugen mot bølgene deres. De må ta korteste rute så de kan komme seg i havn så kjapt som mulig slik at de slipper å være utpå.

Link to post
Share on other sites

Tåler fint hekksjø jeg altså, men liker dårligere at det passeres så nære i høy fart. Dessuten avtar virkningen av hekksjø raskt om avstanden øker fra 10 til 30 meter så det er trivligere med litt avstand.

Det er mange som er flinke og hensynsfulle også. Ble inhentet av en stor Windy i Larkollsundet. Gikk vel 2-3 knop fortere enn meg med moderat hekksjø, og passerte i denne farta til jeg var over hekksjøen, før han trøkket til. Det synes jeg var omtenksomt og hyggelig gjort?.

 

 

Link to post
Share on other sites

Klassiskt beteende från norska större halvplanande motorbåtar är att flera båtar kör i bredd i smala farleder och kör samtidigt om långsammare båtar i ca 9-14 knop för att dra upp maximalt svall.

Utöver detta tar man upp all plats för mötande båtar samtidigt som man blockerar framfarten för de som kommer akter ifrån och faktiskt KAN köra båt (max 6-7 knop för att inte dra sjö, eller över planingströskeln).

Fullständigt kaos råder för alla i dessa lägen förutom för "guttarna på tur" som verkar helt bortkopplade från omvärlden.

 

Ser man 4 stycken Saga eller andra 30-40fots bobåtar åka tillsammans är det bara att lägga spakarna i botten så man kommer före då det bara är en tidsfråga innan ovanstående scenario utspelar sig...

 

Vet att detta är ett norskt forum så jag trampar på många tår nu, men det är också ett extremt norskt beteende. :giggle: :flag:

Redigert av Streiff
Meningsbyggnad som en treåring... (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Streiff skrev 11 minutes ago:

Klassiskt beteende från norska större halvplanande motorbåtar är att flera båtar kör i bredd i smala farleder och kör samtidigt om långsammare båtar i ca 9-14 knop för att dra upp maximalt svall.

Utöver detta tar man upp all plats för mötande båtar samtidigt som man blockerar framfarten för de som kommer akter ifrån och faktiskt KAN köra båt (max 6-7 knop för att inte dra sjö, eller över planingströskeln).

Fullständigt kaos råder för alla i dessa lägen förutom för "guttarna på tur" som verkar helt bortkopplade från omvärlden.

 

Ser man 4 stycken Saga eller andra 30-40fots bobåtar åka tillsammans är det bara att lägga spakarna i botten så man kommer före då det bara är en tidsfråga innan ovanstående scenario utspelar sig...

 

Vet att detta är ett norskt forum så jag trampar på många tår nu, men det är också ett extremt norskt beteende. :giggle: :flag:

 

Vet du hva? Du har helt rett! 

-Men de tre 49 foterne som dro gjennom ved Gullholmen i 11 knop (AIS...) da vi lå på yttersiden. De var svenske. Ikke forstod de norsk på VHF heller...  ;-)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Artekno said:

 

Vet du hva? Du har helt rett! 

-Men de tre 49 foterne som dro gjennom ved Gullholmen i 11 knop (AIS...) da vi lå på yttersiden. De var svenske. Ikke forstod de norsk på VHF heller...  ;-)

 

Ja men har man en 49-fotare så står man över lagen.... :giggle: Modigt att gå 11 knop vid Gullholmen, där är ju KBV ganska ofta...

Nej, klart det finns idioter både i Norge och Sverige!

Link to post
Share on other sites

Streiff skrev 21 minutes ago:

 

Ja men har man en 49-fotare så står man över lagen.... :giggle: Modigt att gå 11 knop vid Gullholmen, där är ju KBV ganska ofta...

Nej, klart det finns idioter både i Norge och Sverige!

 

Mye KBV/polis i Sverige om sommeren. Men ikke alltid der de trengs. "Utfartsveien" mot Kärringön på fredag ettermiddag som ett eksempel.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

index skrev for 11 timer siden:

Jeg ville ha sakket ned og sluppet ham forbi. 

Mistenker at vedkommende ikke fulgte med bakover... 

Komodo skrev for 10 timer siden:

Hvor var dette? 

Se bildet. Tror det var her. Ble et stykke med en del smalere områder og var rett etter den 5knop sonen. 

_20170808_234025.JPG

Link to post
Share on other sites

startet denne tråden etter  å ha  blitt passert av en grande  hekksjø general på 5 meters avstand

prøvde å få frem at jeg tenkte på situasjoner i åpent farvann der det  er fullt mulig å avvike fra styrbord regelen

og planlegge å passere bak den lille saktegående båten.

Det koster ingen ting å være litt snill og grei, isteden for fullstendig  gjennomført drittsekk.

Ellers er det som regel lett å lukte på forhånd hva som  kommer til å skje, slik at jeg er godt forberedt

og  sakker ned og måter sjøen med bauen .

Kunne også vært moro og tatt med den komplette ignorering av 5 mils fartsgrense innen for øyene

i Asker og Bærum, men her har jeg sluttet og bry meg , men kanskje politiet burde alliere seg med  lokalavis

og bøtelegge en 10-15 stykker. Fotoboksene og gjennomsnitt målinger funker jo på veiene.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Artekno said:

 

Mye KBV/polis i Sverige om sommeren. Men ikke alltid der de trengs. "Utfartsveien" mot Kärringön på fredag ettermiddag som ett eksempel.

 

Menar du från Gullholmen och söderut för att sedan vika in och gå på insidan till Mollösund - så ja, det är den smala leden från Gullholmen och söderut som jag i första hand tänkte på när jag skrev det jag gjorde :D 

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at - om man ikke blir sett da -at det er helt OK å "merke" slike båter med ett skudd eller to fra paintballgevær! Da får de litt å pusle med i neste havn, mens de funderer over hvorfor denne ulykksalige hendelsen skjedde nettopp dem...

 

Og dette handler om oppførsel - ikke størrelse på båten!

Møtte to RIBer av den store og dyre typen i Blindleia i sommer, på et av de trange stedene, og disse dro avgårde i godt halvplan slik at kusken knapt kunne se over baugen. Alt de passerte av småbåter befant seg plutselig i opprørt hav.

Og disse søte menneskene vinket med en kongelig knekk i håndleddet og trodde sikkert beundrerne vinket tilbake når de fikk fingern av medtrafikkantene.

 

 

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...