index Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Ikke et uvesentlig poeng, Sjeldenutpå! Man kan ikke forvente at kaffekopper og blomstervaser blir stående der de stod. Slikt lærer man seg fort av med når man har båt. Alt sjøsikres, selv når man ligger til kai. Livet blir mye enklere da. En slektning av meg som jobbet på bøyelaster fortalte at han hver gang han kom hjem helt automatisk satte kaffekanne, blomsterpotter og annet som måtte befinne seg på bordet ned på gulvet I et hjørne før han forlot kjøkkenet f.eks. Til fruens store fortvilelse, det så jo noe rart ut.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Liten sjekk med der de som har tregere båter kan svare, det er smalt, vil dere passeres i 20-30-40-50-60? jo raskere jo mindre sjø er regelen for min båt, og de fleste andre planende også, men farten er jo moment noen er ukomfortable med. Prøve passere båt som gjør 5-7 knop i halvplan selv i planende båt funker jo ikke så optimalt. Redigert 8.August.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Det er bare noe du tror, andersb. Sjøene er verre desto raskere for de som blir passert, men du er så langt unna når de treffer at du ikke ser konsekvensene. Høy fart gir veldig krappe bølger, lavere fart gjerne litt større men mye roligere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Definitivt ikke, høyere fart, mindre skrog i vannet, mindre skrog i vannet, mindre bølger. Har kjørt relativt mye båt, nærme, liggende stille osv i forbindelse med video og billedtagning og lignende, rask båt med lite nedi merker du knapt noe fra selv om du ligger stille og den går nærme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Jeg bor like ved sjøen og ser virkningen av passerende båter daglig. Det er ikke alltid de store bølgene som gjør mest skade... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Hvis det er smalt, så er det vel mest sansynelig 5 knop, så det gir seg vel selv. Ellers er det vel lov å vente med passering til det er plass? Å passere andre båter i 30kn og oppover, synes jeg man bør å betydelig avstand. Om man får brudd i styrekabel/slanger, er det jo greit å ha litt plass å stoppe på om det plutselig blir full sving. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Ta opp problemstillingen på "Båtduster på FB" gruppa så får du så hatten passer. Gjengangeren er vel noe i den dur at om du ikke har en båt som tåler bølger så bør du holde deg i land, evt kjøpe deg en større/bedre båt som tåler både bølger og hekkbølger og forøvrig hold kjeft. ;-) Jeg tror faktisk "vi gir faen i andre båter" holdningen finnes hos enkelte. Pluss holdningen om at det er ditt eget problem om du har så liten båt at du ikke tåler bølger. Egentlig fæle greier at det har blitt sånn... :-/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Gullfisk skrev 22 minutes ago: Å passere andre båter i 30kn og oppover, synes jeg man bør å betydelig avstand. Om man får brudd i styrekabel/slanger, er det jo greit å ha litt plass å stoppe på om det plutselig blir full sving. Det har jeg lurt litt på ifht vannscootere, som også har en slags gravitasjonsgreie med at de blir sugd mot større båter hvis de kjører fort på store vannflater :-) Er de virkelig så stødige at ingenting kan skje ifht retning og styring når de feks går i 30-40+ knop nært en båt? Jeg blir av og til litt nervøs jeg, særlig når det er litt sjø. Ser for meg at en kan treffe en bølge litt gærnt eller noe og få noen graders avvik på kursen som gjør at de ender i båten vår. En tror på en måte at folk som fører noe i zillion knop nær ens egen båt må være temmelig sikker i sine saker, men jeg føler allikevel en tvil når det skjer. Og det skjer jo hver eneste sommer, at vannscootere vil gå så nært i høy fart at vannspruten treffer båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Sitat Jeg vet jeg er en «raring» for det har jeg hørt mange ganger… men.. forrige fredagskveld var vi på vei ut Singlfjord/Sekken i ca. 10 – 12 ms motvind og mye krappe sjø for min 24 fots. Jeg var så fokusert på å slakke av når det kom større bølger imot fordi propellen mister grep dersom jeg får mye luft under kjølen under slike forhold. Jeg oppfattet ikke en mye større båt som passert meg på ca. 20 meter og med ganske høy fart før han var rett ved siden av meg. Skal si det ble rock’n roll da vi fikk både stor hekkesjø fra sida i tillegg til sjøen vi stampet imot. Dama mi skrek og spurte «burde jeg være redd nå?» og jeg lo høyt. Men hva skulle den ander båten ha gjort? Han måtte jo forbi. Kan ikke forventer at han ligger bak en båt som holdt ca. 7 knop og hekkebølger hadde det blitt uansett om han passert på 20, 30 eller 50 meters avstand. Redigert 8.August.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 PiperBill skrev 1 minute ago: Jeg vet jeg er en «raring» for det har jeg hørt mange ganger… men.. forrige fredagskveld var vi på vei ut Singlfjord/Sekken i ca. 10 – 12 ms motvind og mye krappe sjø for min 24 fots. Jeg var så fokusert på å slakke av når det kom større bølger imot fordi propellen mister grep dersom jeg får mye luft under kjølen under slike forhold. Jeg oppfattet ikke en mye større båt som passert meg på ca. 20 meter og med ganske høy fart før han var rett ved siden av meg. Skal si det ble rock’n roll da vi fikk både stor hekkesjø fra sida i tillegg til sjøen vi stampet imot. Dama mi skrek og spurte «burde jeg være redd nå?» og jeg lo høyt. Men hva skulle den ander båten ha gjort? Han måtte jo forbi. Kan ikke forventer at han ligger bak en båt som holdt ca. 7 knop og hekkebølger hadde det blitt uansett om han passert på 20, 30 eller 50 meters avstand. Singlefjorden/Sekken er nå brei som bare juling. Om jeg førte en båt som var til sjenanse for mindre båter pga hekkbølger så hadde jeg lagt en kurs vekk fra de. 100 meter utgjør en forskjell ifht 20 meter. Særlig om det er en del sjø fra før som krysser hekkbølgene. Syns det kan virke som hekkbølger vandrer kortere om de må gå mot naturlig sjø. Hekkbølger på flatt hav kan være akkurat like hissige langt avgårde. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennethStrand Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Kan virke som enkelte trives så dårlig om bord at de ikke kan ta en liten sving slik at vi som trives om bord rekker å snu baugen mot bølgene deres. De må ta korteste rute så de kan komme seg i havn så kjapt som mulig slik at de slipper å være utpå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Endelig en hekkbølgetråd igjen!! Det har liksom vært noe som manglet i sommer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Jotto, du har vel nesten 100 timer med hekkbølge generering i år? mye i max bølgefart for wakeboard og? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jotto Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 andersb skrev 7 minutes ago: Jotto, du har vel nesten 100 timer med hekkbølge generering i år? mye i max bølgefart for wakeboard og? Det har blitt altfor lite i år! Det har vært for mye naturlige bølger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Tåler fint hekksjø jeg altså, men liker dårligere at det passeres så nære i høy fart. Dessuten avtar virkningen av hekksjø raskt om avstanden øker fra 10 til 30 meter så det er trivligere med litt avstand. Det er mange som er flinke og hensynsfulle også. Ble inhentet av en stor Windy i Larkollsundet. Gikk vel 2-3 knop fortere enn meg med moderat hekksjø, og passerte i denne farta til jeg var over hekksjøen, før han trøkket til. Det synes jeg var omtenksomt og hyggelig gjort?. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Streiff Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Klassiskt beteende från norska större halvplanande motorbåtar är att flera båtar kör i bredd i smala farleder och kör samtidigt om långsammare båtar i ca 9-14 knop för att dra upp maximalt svall. Utöver detta tar man upp all plats för mötande båtar samtidigt som man blockerar framfarten för de som kommer akter ifrån och faktiskt KAN köra båt (max 6-7 knop för att inte dra sjö, eller över planingströskeln). Fullständigt kaos råder för alla i dessa lägen förutom för "guttarna på tur" som verkar helt bortkopplade från omvärlden. Ser man 4 stycken Saga eller andra 30-40fots bobåtar åka tillsammans är det bara att lägga spakarna i botten så man kommer före då det bara är en tidsfråga innan ovanstående scenario utspelar sig... Vet att detta är ett norskt forum så jag trampar på många tår nu, men det är också ett extremt norskt beteende. Redigert 8.August.2017 av Streiff Meningsbyggnad som en treåring... (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Artekno Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Streiff skrev 11 minutes ago: Klassiskt beteende från norska större halvplanande motorbåtar är att flera båtar kör i bredd i smala farleder och kör samtidigt om långsammare båtar i ca 9-14 knop för att dra upp maximalt svall. Utöver detta tar man upp all plats för mötande båtar samtidigt som man blockerar framfarten för de som kommer akter ifrån och faktiskt KAN köra båt (max 6-7 knop för att inte dra sjö, eller över planingströskeln). Fullständigt kaos råder för alla i dessa lägen förutom för "guttarna på tur" som verkar helt bortkopplade från omvärlden. Ser man 4 stycken Saga eller andra 30-40fots bobåtar åka tillsammans är det bara att lägga spakarna i botten så man kommer före då det bara är en tidsfråga innan ovanstående scenario utspelar sig... Vet att detta är ett norskt forum så jag trampar på många tår nu, men det är också ett extremt norskt beteende. Vet du hva? Du har helt rett! -Men de tre 49 foterne som dro gjennom ved Gullholmen i 11 knop (AIS...) da vi lå på yttersiden. De var svenske. Ikke forstod de norsk på VHF heller... ;-) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
Streiff Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 27 minutes ago, Artekno said: Vet du hva? Du har helt rett! -Men de tre 49 foterne som dro gjennom ved Gullholmen i 11 knop (AIS...) da vi lå på yttersiden. De var svenske. Ikke forstod de norsk på VHF heller... ;-) Ja men har man en 49-fotare så står man över lagen.... Modigt att gå 11 knop vid Gullholmen, där är ju KBV ganska ofta... Nej, klart det finns idioter både i Norge och Sverige! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Artekno Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Streiff skrev 21 minutes ago: Ja men har man en 49-fotare så står man över lagen.... Modigt att gå 11 knop vid Gullholmen, där är ju KBV ganska ofta... Nej, klart det finns idioter både i Norge och Sverige! Mye KBV/polis i Sverige om sommeren. Men ikke alltid der de trengs. "Utfartsveien" mot Kärringön på fredag ettermiddag som ett eksempel. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Mouche skrev for 10 timer siden: Ja, sjøveisreglene står over rutetider! Ble det brutt sjøveisregler? Lite hensyn tatt, men klarer ikke se regelbrudd? Er dog ingen ekspert derfor spør eg.... Redigert 8.August.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joltus Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 index skrev for 11 timer siden: Jeg ville ha sakket ned og sluppet ham forbi. Mistenker at vedkommende ikke fulgte med bakover... Komodo skrev for 10 timer siden: Hvor var dette? Se bildet. Tror det var her. Ble et stykke med en del smalere områder og var rett etter den 5knop sonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
is_620 Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 startet denne tråden etter å ha blitt passert av en grande hekksjø general på 5 meters avstand prøvde å få frem at jeg tenkte på situasjoner i åpent farvann der det er fullt mulig å avvike fra styrbord regelen og planlegge å passere bak den lille saktegående båten. Det koster ingen ting å være litt snill og grei, isteden for fullstendig gjennomført drittsekk. Ellers er det som regel lett å lukte på forhånd hva som kommer til å skje, slik at jeg er godt forberedt og sakker ned og måter sjøen med bauen . Kunne også vært moro og tatt med den komplette ignorering av 5 mils fartsgrense innen for øyene i Asker og Bærum, men her har jeg sluttet og bry meg , men kanskje politiet burde alliere seg med lokalavis og bøtelegge en 10-15 stykker. Fotoboksene og gjennomsnitt målinger funker jo på veiene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Joltus skrev 57 minutes ago: Se bildet. Tror det var her. Ble et stykke med en del smalere områder og var rett etter den 5knop sonen. Der er det jo 5 knop hele veien. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Streiff Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 3 hours ago, Artekno said: Mye KBV/polis i Sverige om sommeren. Men ikke alltid der de trengs. "Utfartsveien" mot Kärringön på fredag ettermiddag som ett eksempel. Menar du från Gullholmen och söderut för att sedan vika in och gå på insidan till Mollösund - så ja, det är den smala leden från Gullholmen och söderut som jag i första hand tänkte på när jag skrev det jag gjorde :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Golden Gate 37 Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Jeg har forstått det slik at - om man ikke blir sett da -at det er helt OK å "merke" slike båter med ett skudd eller to fra paintballgevær! Da får de litt å pusle med i neste havn, mens de funderer over hvorfor denne ulykksalige hendelsen skjedde nettopp dem... Og dette handler om oppførsel - ikke størrelse på båten! Møtte to RIBer av den store og dyre typen i Blindleia i sommer, på et av de trange stedene, og disse dro avgårde i godt halvplan slik at kusken knapt kunne se over baugen. Alt de passerte av småbåter befant seg plutselig i opprørt hav. Og disse søte menneskene vinket med en kongelig knekk i håndleddet og trodde sikkert beundrerne vinket tilbake når de fikk fingern av medtrafikkantene. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.