Jump to content

mye stygg oppførsel ved passering av mindre båt


is_620

Recommended Posts

7 hours ago, Joltus said:

Ble det brutt sjøveisregler? 

 

Lite hensyn tatt, men klarer ikke se regelbrudd? Er dog ingen ekspert derfor spør eg.... 

 

Det jeg reagerte på i ditt innlegg var;

 

Eg tenker at det blir utfordringer for rutebåten og vise hensyn.

 

Skal man ikke vise hensyn på sjøen da, eller er rutebåter fritatt for dette hvis det betyr en liten forsinkelse i forhold til rutetidene? Mulig vi tolker det å vise hensyn litt forskjellig.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Nei, det er 5 knop i farvannet rundt Gullholmen. Rett S for Gullholmen er det ikke 5 knop. Opphevelsen er rett før der du har to grønne staker på V siden av leia om jeg husker rett

 

Det er korrekt. Var nesten litt vittig. Hele pollen er 5 knop, men der det smalner inn til skikkelig trangt, der opphører 5 knops grensen. Og svenske motorbåtførere kjører helst 25-30 knop uansett hvor trangt det er og hvor stor trafikken er, hvis det er tillatt....

Jeg tror ikke de har noen fartsgrense basert på avstand til land. Vi lå på platt lens og fikk et skikkelig vindkast nordover mot Gullholmen, i den verste tranga. Med spridd genoa i 8 knop var det ikke rom for særlig manøvrering, når ribbene og Bavaria 29ene kom i mot på begge sider i 30 knop. Det var ganske surrealistisk....

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 time siden:

 

Det jeg reagerte på i ditt innlegg var;

 

Eg tenker at det blir utfordringer for rutebåten og vise hensyn.

 

Skal man ikke vise hensyn på sjøen da, eller er rutebåter fritatt for dette hvis det betyr en liten forsinkelse i forhold til rutetidene? Mulig vi tolker det å vise hensyn litt forskjellig.

Helt enig med deg. Hadde den lille båten vist hensyn hadde jo ikke hekkbølger vært et tema en gang. Takk for god oppklaring. 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bor i båten min ca 50 meter fra holmen i drammen. Det er en del båter som har mye gasspådrag etter 5 knops skiltet under brua, eller slipper gassen rett før hvis de er på vei inn. Folk tenker ikke på hvilken krefter de bølgene har. Jeg merker det veldig godt! Er ikke mye hyggelig og lage mat, sitte ute og lakke, eller hva som helst når du må holde deg selv og alt rundt deg fast. Folk er sinnsykt hensynsløse!

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 4 timer siden:

Nei, det er 5 knop i farvannet rundt Gullholmen. Rett S for Gullholmen er det ikke 5 knop. Opphevelsen er rett før der du har to grønne staker på V siden av leia om jeg husker rett

Hvor er Gullholmen?  Og hvor ser du to grønne staker? 

Screenshot_20170809-103239.png

Screenshot_20170809-103239.png

Link to post
Share on other sites

Ikke umulig du har rett komodo. Men mener eg såg 5 skiltet begge veier. Det indikerer jo slutten på en 5 knop sone? 

 

Og oppførselen til ALLE båter som kunne, indikerte en slutt på sonen lenge før det punktet. (med forbehold om at det var akkurat der, kikka ikke på noen kart så måtte finne det på husken.) 

 

Så eg finner der litt snodig at alle plutselig ignorerer en 5 knop sone de har fulgt i lang tid.... 

Link to post
Share on other sites

Stusset litt på det selv i sommer, for da jeg svingte inn mot havnen, så jeg et skilt med 10 på. Litt rart hvis det er 5 hele veien, og går opp til 10 igjen nærmere havnen???

Jeg har også trodd det var 5 hele veien, men har ikke tenkt så mye på det, da jeg går sakte likevell?.

Link to post
Share on other sites

5 knop er merket med "varsel" trekanter i kartet på begge sider av Gullholmen

 

to grønne staker ser du i kartet. 5 knopen opphører før de. 

 

Gullholmen er øya der det er havn på Ø siden av Härmanö. Utenfor Ellös. I kartutsnittet se etter 4 røde på tad og et syd merke

IMG_3762.PNG

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke banne på hvor fem-knopen begynner og slutter i det sundet, men jeg har lagt merke til at den begynner veldig tidlig når du kommer fra Tjurholmen og inn i sundet. Ikke mange som ovrrholder den. Når du beskrev et laaaaangt sund tippet jeg på at du mente dette. 

 

Bitteliten: Les innlegget til Joltus som jeg svarte på en gang til. 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 2 minutes ago:

Det jeg svarte på gjaldt kartutsnittet ved Strömstad. Ser ut som bitteliten er med Artekno litt lenger syd.

Åja - er vi to forskjellige steder ? :lol:

 

Jaja - jeg er på Gullholmen jeg - der 5 knopen er skiltet der jeg har laget rød firkant på kartet her. Skilting og kart stemmer forøvrig også.

 

 

kart gullholmen.jpg

 

Det andre stedet er "norskerenna" ved Strømstad eller? Har bare gått her et par ganger - men kommer du nordfra starter vel 5 knopen der ved N Långöns nordspiss?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 21 minutes ago:

Jeg skal ikke banne på hvor fem-knopen begynner og slutter i det sundet, men jeg har lagt merke til at den begynner veldig tidlig når du kommer fra Tjurholmen og inn i sundet. Ikke mange som ovrrholder den. Når du beskrev et laaaaangt sund tippet jeg på at du mente dette. 

 

Bitteliten: Les innlegget til Joltus som jeg svarte på en gang til. 

Sikkert noe unøyaktig, men det var nå litt lang 5 knop sone mellom fastlandet og øyene der :tongue: til mitt forsvar var eg på ferie, med to unger rundt meg ;) 

 

Men nå vet vi hvor vi er. Og eg er 96 prosent sikker på at 5 knop opphører nord for der det skjer. Vi låg lenge og tok innpå og eg la merke til den båten tidlig. Meg og ungene koste oss hvertfall med å se effekten av bølger. 

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Bitteliten said:

Ja og jeg skjønte ikke kartutstnittene dine :smiley:

 

Ja jag var också på Gullholmen men tyckte væl att sjøkortet inte riktigt stæamde med verkligheten - men som man fick læara sig i det militæra: Om kartan och verkligheten inte stæammer øverens så ær det fel på verkligheten. :)

 

5-knopszonen vid Gullholmen børjar vid de førsta småstenarna norr om inloppet tar som Bitteliten visar slut i højd med badplatsen / udden på østra sidan om sundet dæar det øppnar sig och man ser in till Tuvesvik dæar færgan går ifrån.

 

Søder ut i rænnan æar det fri fart och det finns gott om plats mellan prickarna att gå ut på sidan.

Hæar ær det som sagt oftast FULLT av proppar i halvplanande fart som flera båtar i bredd tar upp all plats och gør livet surt før seglare och snabbare motorbåtar.

 

Link to post
Share on other sites

Streiff skrev 19 minutes ago:

 

Ja jag var också på Gullholmen men tyckte væl att sjøkortet inte riktigt stæamde med verkligheten - men som man fick læara sig i det militæra: Om kartan och verkligheten inte stæammer øverens så ær det fel på verkligheten. :)

 

 

Eller som årets  kommentar i sommer" det regnet mer enn det skulle".... Han mente nok at yr.no var slik naturen burde oppføre seg han som sa dette :wink.

Link to post
Share on other sites

6 minutes ago, Bitteliten said:

Eller som årets  kommentar i sommer" det regnet mer enn det skulle".... Han mente nok at yr.no var slik naturen burde oppføre seg han som sa dette :wink.

 

I sommar har det ju faktiskt regnat MINDRE æn det skulle. Tycker dom sa regn var och varannan dag men så var det strålande sol istællet.

Dock verkar det ju som att det var något fel på termostaten under hela båtferien..... :thumbsdown: :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor det kun er et bestemt stykke av kanalen som har 5 knop sommerstid og ikke hele kanalen er vanskeligere å fatte. Noen som vet?

 

Hadde gleden av å observere denne markante overgangen i hastighet eksakt på linjene i sommer når det tydeligvis hadde ryktes at Kustvärket/bevakningen stod med lasermåling ved kai på bryggene ved "Alaska".

Det vesle rib'en med overbygg var for det meste i sort farge og det var betjentene også, nesten umulig å oppdage før en var helt innpå dem. Denne gjemmeleken kjenner vi fra norsk politi, men svensk på politi på veiene informerer om hvor de skal ha kontroller.

I hvertfall gjorde de det for noen år siden..


 

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...