Daniel58 Startet 9.August.2017 Del på Facebook Startet 9.August.2017 Trenger man ekstra sertifikat og konsesjon for å sende på MF båndet og maritimt kortbølge båndet fra fritidsbåt på åpent hav? Jeg kan ikke finne info på Telenor sin side. Hva med godkjenning av utstyr? Kan man bruke rimelig SSB amatørradio utstyr? Sitér dette innlegget Radioamatør: LA0FD - http://scheidegger.no Link to post
Bårdp Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Du trenger mer en VHF sertifikat for og bruke en MF sender. Utstyret skal også være godkjent for bruk som skipssender. De vanlige amatørstasjonene er ikke godkjente da de ikke har god nokk frekvensstabilitet. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 På fritidsbåt; trenger du ett LRC (Long Range Certifikate) for marine bånd på kortbølge du trenger ett Amatørsert. for amatørbånden og du trenger ett tilstand/konsesjon att ha radiosendern ombord Marine radio er marine radio....marine frekvenser Amatørradio har amatørfrekvenser However Det finnes Marineradioer som du med en enkel knapptrykkning kan åpne så att de kan sende på amatørbånden.......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
FredT Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 (redigert) Mange som seiler langt har en (modifisert) amatørsender/mottaker ombord for bruk på HF-båndene. Frekvensstabilitet er ikke noe problem med slike. Det er neppe noe krav til godkjennelse av utstyret i en fritidsbåt. Televerket hadde iallfall tidligere en ordning hvor de - etter en mindre opplæring - ga en tidsbestemt amatørlisens til slikt bruk. Redigert 9.August.2017 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
.Snorre Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 For å sende på de maritime frekvensene på MF/HF båndene må en ha LRC-sertifikat. For å benytte amatørradio frekvensene kreves lisens for radioamatører. Mener det er slutt på midlertidig lisens etter at kravet om morsekunnskap ble fjernet. En kan ikke lovlig kontakte kystradiostasjonene med amatørradio og amatørlisens. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Jeg monterte en Icom M802 da jeg hadde seilbåt. Å registrere den som skipsradiostasjon var ikke noe problem da den var godkjent og jeg hadde GOC sertifikat. men det kostet jo en formue i året å ha den registrert som skipsstasjon. Jeg valgte derfor heller å ta radioamatørsertifikat noe som jo var en enkel sak om en har litt peiling på radio. Det kostet Kr 2000,- og varer livet ut. Stasjonen kunne med enkle knappetrykk åpnes for alle frekvenser. Jeg brukte den mot Bodø radio et par ganger og oppga da bare kallesignalet jeg hadde på VHFen og fikk ingen kommentarer på det og heller ingen regning på de telefonsamtalene. For øvrig var det nå morsomt å bruke den som radioamatør stasjon og prate med folk rundt om i verden. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Jeg ønsker å installere amatørradio ombord. Om jeg har oppfattet det rett er dette en mye mindre omstendig affære enn å få på plass en godkjent marin stasjon. Kostnader for lisens har jeg ikke funnet ut, annet enn null for amatørradio. Sertifikat er visstnok en del mer omstendig for amatørradio, men ikke bekreftet info. Pris for amatørstasjon er vesentlig lavere, men disse er muligens en del mindre egnet i fuktig miljø - igjen ikke bekreftet. Bruken er vesentlig forskjellig. Ingen skip til skip samtaler på amatørradio, og ingen offisielle nødvarslingsfrekvenser eller mottakere heller. Men dog et oppegående nettverk av amatører som KAN varsle rette instanser. Amatørradio er egnet for kontakt med andre amatørstasjoner i "hele verden", feks hos de er hjemme. Jeg har i sommer forhørt meg med tre båteiere som hadde HF-antenne montert. Alle disse hadde eller har hatt amatørstasjon ombord, og hadde benyttet disse på langtur. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
sjöfugelen Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 (redigert) Hadde en Icom 718 i min seilbåt, og SCS modem for datatrafikk over HF. Icom718 fikk jeg åpnet for alle freq. og hadde en antenne tuner AT-141 som gikk mellom 1,6 - 30 Mhz. Dermed kunne jeg også kalle opp kystradioer som sender på rundt 1,8 - 1,9 mhz og ship på ca 2,2 - 2,3 mhz. Samband med kystradioer på MB ble aldri aktuelt da min seilas til Spania stort sett var coastwise. Men jeg sendte/mottok mailer hele veien og lastet ned værmeldinge hver dag over kortbølgen/modem. Fungerte helt perfekt. Når jeg kom til Alicante hadde jeg en samtale men KNM Narvik som lå i Tønsberg på HF 23Mhz SSB. Morro Redigert 9.August.2017 av sjöfugelen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daniel58 Svart 9.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2017 Tusen takk for utrolig mye bra informasjon. Jeg har radioamatørlisens (LA0FD), men jeg visste ikke om LRC (Long Range Certifikate) for marine bånd lisens. Da tror jeg ikke at jeg trenger det. Info om amatørradiolisens og fremgangsmåte ved avleggelse av prøve finner du her: http://www.la3f.no/kurs/kurs.htm Jeg håper vi treffes på langtur siden! :) Sitér dette innlegget Radioamatør: LA0FD - http://scheidegger.no Link to post
Bårdp Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 (redigert) Det hjelper faktisk ikke å ha radioamatørlisens når det kommer til Maritim MF/HF da må du nå ha GOC sertifikat. Men du kan jo selvsagt ha en radioamatørstasjon i båten. Redigert 9.August.2017 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Fra http://www.kystradio.no/bedrift/tjenester/ Telenor Kystradio utsteder følgende typer maritime radiosertifikater; Short Range Certificate (SRC) Long Range Certificate (LRC) Restricted Operator Certificate (ROC) General Operators Certificate (GOC) SRC og LRC er primært ment for bruk i private fartøyer, mens ROC og GOC er for bruk i yrkesfartøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 .Snorre skrev 40 minutes ago: SRC og LRC er primært ment for bruk i private fartøyer, mens ROC og GOC er for bruk i yrkesfartøyer. det er riktig det......... ett proffsertifikat (ROC/GOC) går også ut på dato, dersom du ikke har relevant fartstid. tror de gjeller i 5 år ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Artekno Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 .Snorre skrev for 4 timer siden: Fra http://www.kystradio.no/bedrift/tjenester/ Telenor Kystradio utsteder følgende typer maritime radiosertifikater; Short Range Certificate (SRC) Long Range Certificate (LRC) Restricted Operator Certificate (ROC) General Operators Certificate (GOC) SRC og LRC er primært ment for bruk i private fartøyer, mens ROC og GOC er for bruk i yrkesfartøyer. Finner ingen info om LRC der. Kun et bestillingsskjema. Men jeg regner med et ikke bare er å bestille seg et sertifikat?.... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
.Snorre Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Her finnes litt mer info: http://www.kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/250/product/LRCwebkurs/vhf-sertifikat-og-lisensabonnement/long-range-certificate-webkurs Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Gunga Din skrev for 4 timer siden: det er riktig det......... ett proffsertifikat (ROC/GOC) går også ut på dato, dersom du ikke har relevant fartstid. tror de gjeller i 5 år ! siterer meg selv men kom på det....har man ett ROC som går ut på dato kan man få ett SRC og motsv har man ett GOC som går ut kan man få ett LRC mener det er så fortsatt. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sjöfugelen Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 SRC og LRC er primært ment for bruk i private fartøyer, mens ROC og GOC er for bruk i yrkesfartøyer. Riktig .snorre Jeg hadde gammel Radiotelegrafist sertifikat, og hadde snakket mye på MB med kystradioer world wide. Men min utdannelse var jo før den digitale tiden. Kun analog. Tok derfor LRC-kurs m/DSC funksjoner og fikk licens for å bruke MB/HF radioer ombord i min seilbåt. Men jeg hadde bare en Icom718 , og den hadde ingen DSC funksjon, men den ble registrert hos Telenor. Og jeg kunne kalle opp manuelt, og bestille telefon til Norge via kystradioer. Lyttet også på værmeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Daniel58 skrev for 14 timer siden: Kan man bruke rimelig SSB amatørradio utstyr? her finnes en hel del matnyttig om SSB i båt hur du bygger 'superkondensatorer' eksempelvis......så att du kan ha antenn/radiojord uten elektrisk kontakt med vannet, så du unngår problem med galvaniske strømmer http://www.seaqwest.se/pdf/baten/HF_i_baten07.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.