andhaake Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Hei Er på jakt etter ny båt til bruk når vi er på hytta. Båten vil bli brukt endel til fiske, kanskje mest til fiske, både sommer og høst. Men ønsker også en båt som kan brukes til litt annet, dette være turer i skjærgården eller litt "vannsport". Trenger ikke være noe farts fantom men en toppfart på minimum 25 knop syns jeg det må være. Båtene jeg har sett på til nå er: - Rana 540 CC - Øien 530F - Sandstrøm 565 Classic - Ryds 535 DL Har en liten begrensning på båtplassen min som gjør at båten kan max var 225cm bred. Budsjettet mitt er på 220-240 tusen, dette med alt ekstra utstyr. Og ønsker så ny båt som mulig, og aller helst helt ny. Noen som har erfaringer med noen av båtene jeg har sett på? Evt forslag til andre alternativer som kan være bra til mitt bruk? Takk for alle innspill. André Link to post
LM 605 Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Kjøpte en ny Sandstrøm 565 cc ( ny modell i år) m Honda BF 60 i vår. Båten virker veldig bra, og vel-bygd. Ingen slamring , knirking, eller "løse deler" som gir lyd, selv i planene fart på urolig vann. Ypperlig til fisking (selvlensende), og hyttebåt, og naturligvis til vanlig tur-båt med eller uten kalesje opp slått.. Fullt utstyrt m. bl.a. hydr. styring., el. trimflaps. ++++... Sandstrøm har jo også mange åpne modeller i den størrelsen du er ute etter. : 4.95 classic - 5.10 classic - 560 classic-- 5.65 classic, osv. Rimelig, solide båter m/ en liten kjøl, og som planer lett med 40/50/60 hk. Sjekk nett siden www.sandstrom.se, eller se på finn.no, hvor det ligger flere nye båter for salg hos forhandlere. Har hatt en rekke forskjellige båter i løpet av 40 år, men denne var virkelig ypperlig til mitt bruk i dag. Kan anbefales. Link to post
krabbelars Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Du skal få deg en fin og grei skjærgårdsjeep til den prisen :) Særlig hvis du kjøper en ett-til-tre år gammel båt med verksted-historien i orden. Vær nøye med dokumentasjonen. Og kjøper du brukt , så får du også 25-50 % (+) avslag på prisen på en båt som er godt innkjørt og fri for barnesykdommer. Jeg ville funnet en respektabel båtforhandler nær der jeg bruker båten , som har egen brygge og service-verksted. Kikk gjerne på denne siden , her er det samlet info om hoveddelen av skjærgårdsjeepene som finnes på det norske markedet, med bilder og en del data. Du kan lære mye om tstyr og motorer , etc. oxo. Siden er ikke-kommersiell , og laget på hobbybasisav en entusiast :) https://www.facebook.com/Skjærgårdsjeep-1567763503548863/?ref=bookmarks Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Komodo Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 LM 605 skrev for 7 timer siden: Kjøpte en ny Sandstrøm 565 ... Sandstrøm har jo også mange åpne modeller i den størrelsen du er ute etter. : ... Kan anbefales. Jeg hjalp en kar med å montere noe utstyr i en Sandstrøm i fjor. Det innebar bla å ta ut et hull i dørken. Da fikk jeg se hvordan dørken i en Sandstrøm er bygget opp og hvordan det ser ut under. Tviler ikke et sekund på at dette er rimelige og praktiske båter, men jeg skal ikke ha en sånn. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kaimor Posted June 1, 2018 Share Posted June 1, 2018 Komodo skrev On 14.8.2017 at 0.20: Jeg hjalp en kar med å montere noe utstyr i en Sandstrøm i fjor. Det innebar bla å ta ut et hull i dørken. Da fikk jeg se hvordan dørken i en Sandstrøm er bygget opp og hvordan det ser ut under. Tviler ikke et sekund på at dette er rimelige og praktiske båter, men jeg skal ikke ha en sånn. Hva tenker du var feil med dørken/kjølbunnen til Sandstrøm? Link to post
LM 605 Posted June 1, 2018 Share Posted June 1, 2018 Kaimor skrev 12 minutter siden: Hva tenker du var feil med dørken/kjølbunnen til Sandstrøm? Har egentlig lurt på det samme? Link to post
LAKA Posted June 1, 2018 Share Posted June 1, 2018 Er selv på jakt etter båt i denne klassen og ville tatt med både Hobby 540 og Hansvik 550 Proff i vurderingen. Link to post
Komodo Posted June 2, 2018 Share Posted June 2, 2018 Kaimor skrev for 23 timer siden: Hva tenker du var feil med dørken/kjølbunnen til Sandstrøm? Jeg synes den var veldig simpel og slurvete bygget, samt at det var veldig lite glassfiber på dørken. Den fungerer sikkert greit, for all de, men at det er en robust kvalitetsbåt er jeg ikke enig i. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LM 605 Posted June 2, 2018 Share Posted June 2, 2018 Komodo skrev 20 minutter siden: Jeg synes den var veldig simpel og slurvete bygget, samt at det var veldig lite glassfiber på dørken. Den fungerer sikkert greit, for all de, men at det er en robust kvalitetsbåt er jeg ikke enig i. Nå har jeg hatt en Sandstrøm 565 cc (ny modell) siden April 2017, og er kjempefornøyd med båten. Har saumfart hele båten gjennom, og til nå ikke funnet noe slurv eller dårlig kvalitet noen steds, tvert om. Enkelte av (tidligere) Sandstrøm/Uttern modeller kan jo være litt "røffe" i utseende,, men at det er dårlig kvalitet får være dine ord. Sandstrøm/Uttern har jo bygget båter siden 60-tallet, og levert/solgt 80-90000 båter opp igjennom årene. Har selv hatt/kjøpt 15-20 nye båter i fra div. fabrikkanter siden 70 tallet, så jeg har sett mye bra, men også mye dårlig kvalitet i fra leverandører. Den Sandstrøm båten jeg har i dag går blant de bedre når det gjelder kvalitet på arbeid. Link to post
Komodo Posted June 2, 2018 Share Posted June 2, 2018 Da lar vi den ligge der. Jeg er på ingen måte ute etter å henge ut Sandstrøm båtene Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts