Jump to content

ZF 45a Bankelyd.


KennthK

Recommended Posts

Hei

Eg kjøpte i vår ny brukt båt med ein Yanmar 4LHA, 184 HK, imot eit ZF 45 A gear, 2002 mod.  Båt og motor har dei to siste åra ligge ubrukt, og derfor vart det eindel igangkjøringsutfordringar på elektrisk og mekanisk utstyr om bord. Tross all tidligare skepsis har båt og motor no gått ca. 50 timar i sommar uten eit feilslag. Men no, ganske så plutselig, fekk eg ein banke/ skrape lyd som eg trur kommer fra gearet, lyden er ganske intens og kommer helst ved innkobling og ved lave turtall. Er det noken som har ein ide om ka dette kan være?

Link to post
Share on other sites

Interessant. Regner med at du har gitt giret ny olje ATF Dexron II (eller III)(mineralsk olje) og nytt filter. Disse girene bør i utgangspunktet holde lenger enn motoren. Så hvis vi ser bort fra at feilen ligger inne i selve giret, kan slik ulyd komme fra demperplaten som sitter på svinghjulet. Eller så kan det ha løsnet bolter mellom utgående girflens og propellaksling. Slike saker bråker mye, ved gitte turtall, og bør sjekkes ut først.

 

En annen feil kan være at cutlesslageret har for lite smøring, eller tetningen har det vondt. Men nå vet jeg ikke hvilken type tetning/lager du har. Men begge kan gi nokså mye støy ved lav omdreining på propellakslingen. Og lyden forplanter seg slik at det er vanskelig å høre hvor den kommer fra.

 

Jeg har samme giret i Hulda. Det får en liter olje og nytt filter hver ca. 150 timer (omtrent en gang i året).

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen ulyder når giret står i fri? Om motoren ruses i fri?

 

Roterer propellakslingen når giret står i fri mens motoren går?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tenker vi venter litt med det, unødvendig å skremme for tidlig? Kan være greit å først avdekke om feilen faktisk ligger i giret eller et annet sted. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

Eg fekk ikkje skifta olje og filter på gearet p.g.a. usikkerhet på ka type olje som var anbefalt, (manglar manual på gearet)  men olje og filter har rett nivå og ser bra ut. Men eg forstår eg bør bytta dette?

Akslingen roterer svakt sjølv om gearet står i fri, men då er det ingen ulyd, heller ikkje ved rusing.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det forskjell på rotasjon på akslingen når giret står i fri om giret (oljen) er varm eller kald?  Roterer akslingen sakte i revers eller forrover?

 

Jeg tror jeg ville ha koblet klemflensen fra giret (4 bolter?) og prøvd å startet motor og betjent giret da. På denne måten kan du isolere om feilen ligger i aksling/opplagring eller i gir/motor. 

 

Det finnes reperasjonsmanual på nett for disse girene. På mitt gir (ZF80) skal det være ATF olje dexron II/III. Tror dette også gjelder for ZF45. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Manualen til gearet ligger i filarkivet. Der står det både oljetype, mengde og hvordan dette skiftes. Husk bare på å ikke trekke filteret til for hardt når du monterer. Husk også å ikke skru inn pinnen når du måler mengden. Den skal bare settes an mot gods. @Hulda, 1 liter olje.. da bytter du ikke alt? 

 

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

No har eg demontert akselflensen, kjørt akterover og forover, og då er det ingen tegn til ulydar.

Men då har jo gearet heller ingen belastning, så det er jo mulig det spelar inn???

Akslingen går lett rundt og glir ut mot roret av si eiga vekt, så det tyder ikkje på at noke der går tregt.

På prøveturen etterpå har eg framdeles skraperlydar ved inkobling og kjøring heilt på sakte. Mellom 1600-1800 omdr. får eg ein  bankelyd som forplantar seg i skroget. Denne gjer mest vondt!! (Over 1800 omdr. er alt normalt og båten går som den skal).

Neste punkt på lista no er at eg vil skifte olje og filter, veit ikkje ka tid det var gjort sist. Mulig det kan ha med å gjere at akslingen svakt går rundt ei stund etter at den er sett i fri.

Link to post
Share on other sites

Da kan du jo plukke av giret og se om du har en feil på demperplaten, etc. Eller motorfester etc. Mange muligheter. En gang var jeg borti en motor der svinghjulet løsnet, men det er også eneste gangen jeg har opplevd det. 

 

Du har naturligvis sjekket for kast i akslingen når flensen er montert på motoren? Dog, ulyder derfra er ikke noe som skal komme plutselig. Og det er heller ikke for stor vandring på akslingen radielt?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Jonas sitt tips er verdt å sjekke. Ellers er jeg enig med @Hulda at feil med demperplate er mer sansynlig enn feil med selve giret. 

 

Sjekket du opprettingen av motoren når du skrudde fast klemflensen igjen?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dynamoen ville i så fall lagd de samme lydene uavhengig av om akslingen er koblet til girkassen eller ikke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen.

Etter ein lang seinsommar og haust uten brukbar båt har eg no funne feilen og forhåpentligvis og reparert denne så sant det ikkje har gått ut over gearet. 

Problemet var cutlesslageret, gummidelen hadde skilt seg fra messinghylsa og når eg fekk båten på land låg propellakslingen imot messinghylsa, gummidelen låg inne i hylsa. Eg kan ikkje sjå at noke er spesielt slite eller skada på noke måte. No er nytt lager montert, samt nye tetningar i pakkboksen og båten er igjen klar for sjøsetting.

Igjen vil eg takka gjengen på båtforumet for god hjelp og nyttige tips.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...