KennthK Startet 9.August.2017 Del på Facebook Startet 9.August.2017 Hei Eg kjøpte i vår ny brukt båt med ein Yanmar 4LHA, 184 HK, imot eit ZF 45 A gear, 2002 mod. Båt og motor har dei to siste åra ligge ubrukt, og derfor vart det eindel igangkjøringsutfordringar på elektrisk og mekanisk utstyr om bord. Tross all tidligare skepsis har båt og motor no gått ca. 50 timar i sommar uten eit feilslag. Men no, ganske så plutselig, fekk eg ein banke/ skrape lyd som eg trur kommer fra gearet, lyden er ganske intens og kommer helst ved innkobling og ved lave turtall. Er det noken som har ein ide om ka dette kan være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 (redigert) Interessant. Regner med at du har gitt giret ny olje ATF Dexron II (eller III)(mineralsk olje) og nytt filter. Disse girene bør i utgangspunktet holde lenger enn motoren. Så hvis vi ser bort fra at feilen ligger inne i selve giret, kan slik ulyd komme fra demperplaten som sitter på svinghjulet. Eller så kan det ha løsnet bolter mellom utgående girflens og propellaksling. Slike saker bråker mye, ved gitte turtall, og bør sjekkes ut først. En annen feil kan være at cutlesslageret har for lite smøring, eller tetningen har det vondt. Men nå vet jeg ikke hvilken type tetning/lager du har. Men begge kan gi nokså mye støy ved lav omdreining på propellakslingen. Og lyden forplanter seg slik at det er vanskelig å høre hvor den kommer fra. Jeg har samme giret i Hulda. Det får en liter olje og nytt filter hver ca. 150 timer (omtrent en gang i året). Redigert 9.August.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Er det noen ulyder når giret står i fri? Om motoren ruses i fri? Roterer propellakslingen når giret står i fri mens motoren går? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Brigg er forumets desiderte ener når det gjelder disse girene :-) Han kan kanskje legge ut en link til egen eminente overhaling. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Tenker vi venter litt med det, unødvendig å skremme for tidlig? Kan være greit å først avdekke om feilen faktisk ligger i giret eller et annet sted. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
KennthK Svart 9.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2017 Takker for svar. Eg fekk ikkje skifta olje og filter på gearet p.g.a. usikkerhet på ka type olje som var anbefalt, (manglar manual på gearet) men olje og filter har rett nivå og ser bra ut. Men eg forstår eg bør bytta dette? Akslingen roterer svakt sjølv om gearet står i fri, men då er det ingen ulyd, heller ikkje ved rusing. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Jeg tenkte også på demperplata , som Hulda nevner. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Er det forskjell på rotasjon på akslingen når giret står i fri om giret (oljen) er varm eller kald? Roterer akslingen sakte i revers eller forrover? Jeg tror jeg ville ha koblet klemflensen fra giret (4 bolter?) og prøvd å startet motor og betjent giret da. På denne måten kan du isolere om feilen ligger i aksling/opplagring eller i gir/motor. Det finnes reperasjonsmanual på nett for disse girene. På mitt gir (ZF80) skal det være ATF olje dexron II/III. Tror dette også gjelder for ZF45. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 (redigert) Joa, men utgående aksling skal normalt ikke rotere når giret står i fri. Manual finner du vel på internet. Filter får du hos Volvo-forhandler. Men sjekk ut de andre mulighetene først. Samme oljen. Hulda har ZF45 A. Redigert 9.August.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 (redigert) Manualen til gearet ligger i filarkivet. Der står det både oljetype, mengde og hvordan dette skiftes. Husk bare på å ikke trekke filteret til for hardt når du monterer. Husk også å ikke skru inn pinnen når du måler mengden. Den skal bare settes an mot gods. @Hulda, 1 liter olje.. da bytter du ikke alt? Redigert 9.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennthK Svart 9.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2017 Då har eg fått ein god del hint og tips som eg må prøva ut i morgon. Takk igjen for da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Har jeg skrevet 1 liter? Skrivefeil i så fall. Mener å huske at giret tar omtrent halvannen liter. Kan ikke si det eksakt ut fra husken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Hulda skrev 31 minutes ago: Har jeg skrevet 1 liter? Skrivefeil i så fall. Mener å huske at giret tar omtrent halvannen liter. Kan ikke si det eksakt ut fra husken. Litt mer en en liter ja :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennthK Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 No har eg demontert akselflensen, kjørt akterover og forover, og då er det ingen tegn til ulydar. Men då har jo gearet heller ingen belastning, så det er jo mulig det spelar inn??? Akslingen går lett rundt og glir ut mot roret av si eiga vekt, så det tyder ikkje på at noke der går tregt. På prøveturen etterpå har eg framdeles skraperlydar ved inkobling og kjøring heilt på sakte. Mellom 1600-1800 omdr. får eg ein bankelyd som forplantar seg i skroget. Denne gjer mest vondt!! (Over 1800 omdr. er alt normalt og båten går som den skal). Neste punkt på lista no er at eg vil skifte olje og filter, veit ikkje ka tid det var gjort sist. Mulig det kan ha med å gjere at akslingen svakt går rundt ei stund etter at den er sett i fri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 (redigert) Alle motorfestene er sjekket og at de ikke er løsnet? Motor og gir kan ikke dunke borti noe ved dette turtallsområdet? Propellen er ikke løsnet? Redigert 12.August.2017 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 (redigert) Da kan du jo plukke av giret og se om du har en feil på demperplaten, etc. Eller motorfester etc. Mange muligheter. En gang var jeg borti en motor der svinghjulet løsnet, men det er også eneste gangen jeg har opplevd det. Du har naturligvis sjekket for kast i akslingen når flensen er montert på motoren? Dog, ulyder derfra er ikke noe som skal komme plutselig. Og det er heller ikke for stor vandring på akslingen radielt? Redigert 12.August.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 @Jonas sitt tips er verdt å sjekke. Ellers er jeg enig med @Hulda at feil med demperplate er mer sansynlig enn feil med selve giret. Sjekket du opprettingen av motoren når du skrudde fast klemflensen igjen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Det at et motorfeste knekker, eller at demperplaten konker, er slike feil som kommer plutselig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 (redigert) Av uvitenhet - Hva er det demperplaten egentlig gjør eller er til for? Er det en slags kobling mellom motor og gear? Redigert 12.August.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Korrekt, demperplaten er en torsjonsdemper mellom motor og gir. Den har en livslengde, alt etter som.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jonas Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Dynamoen kan også lage mange stygge lyder ved tørre/defekte lager f eks Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Dynamoen ville i så fall lagd de samme lydene uavhengig av om akslingen er koblet til girkassen eller ikke. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 Det er ikke bare en akselanode som er løs da? Har du vært under båten med dykkemaske? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 12.August.2017 Del på Facebook Svart 12.August.2017 En slik anode bråker/banker også noe hinsides, har også opplevd det. Og den kommer også plutselig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KennthK Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Oktober.2017 Hei igjen. Etter ein lang seinsommar og haust uten brukbar båt har eg no funne feilen og forhåpentligvis og reparert denne så sant det ikkje har gått ut over gearet. Problemet var cutlesslageret, gummidelen hadde skilt seg fra messinghylsa og når eg fekk båten på land låg propellakslingen imot messinghylsa, gummidelen låg inne i hylsa. Eg kan ikkje sjå at noke er spesielt slite eller skada på noke måte. No er nytt lager montert, samt nye tetningar i pakkboksen og båten er igjen klar for sjøsetting. Igjen vil eg takka gjengen på båtforumet for god hjelp og nyttige tips. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.