Kenneth82 Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Har kjøpt Mente Marine Auto Trim, som skulle være plug'n'play på installasjonen - perfekt for en med ti tommeltotter som meg.. Båten har idag Bennett trim tabs - og ser i manualen at det står: "Bennett's electronic control panels have a seperate control box. ACS is connected after the control box directly to the wires of the pump. The old control panel and control box are removed." (se bilde fra manualen) Har noen montert Mente Marine sin autotrim på et Bennett-system? Og har noen i beste fall gjort det på en tilsvarende båt som min, og kan si meg hvor kontrollboksen er? Er kontrollboksen den på Bennett sin manual er kalt HPU, eller EIC Relay Module (se bilde)? Fra Bennett sin info som fulgte båten (altså slik systemet er nå): Fra Mente Marine sin manual, som jeg skal installere: Link to post
X10an Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Kenneth82 skrev for 3 timer siden: "Bennett's electronic control panels have a seperate control box. ACS is connected after the control box directly to the wires of the pump. The old control panel and control box are removed." (...) Er kontrollboksen den på Bennett sin manual er kalt HPU, eller EIC Relay Module (se bilde)? Sånn i utgangspunktet ville jeg trodd det bare var "EIC Display" som skulle byttes ut. Men ettersom det står som det står i manualen så kan det jo tyde på at de vil ha deg til å koble deg rett inn på "Four-Color HPU Wire Harness". Så da står det litt på hvordan boksen din ser ut rent fysisk, både med tanke på kabeldimensjonering og om den er stor nok til å inneholde egne releer og/eller annen kraftelektronikk, og i tillegg har innganger rød og grønn "Sensor-Wire".. Sist og ikke minst så er det litt relevant å se hva slags kontakter denne er utstyret med dersom dette egentlig skal være "plug 'n play" Link to post
Ibiza24 Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 (edited) Teksten hvor det står at "ACU is connected after....." er vel direkte feil slik jeg leser den. Glem alle ledninger på ditt nåværende diagram. Disse er ment for Bennett sitt EIC display. Dette får du ikke lenger brukt for ei heller indikatorene som går til selve tabsene. Det eneste du skal bruke fra diagrammet ditt er Four-Color HPU wire harness. Det vil si at du må lokalisere releet, altså "Control Box", og mest sannsynlig skjøte kabler herfra om denne ligger langt unna displayet. Forhåpentligvis er releet plassert i nærheten av displayet og da når du sikkert ACU'en uten å måtte skjøte. Pass på at strekket på kablene ikke er for langt med tanke på spenningfall. Du må evt. også strekke fram Rød/12v og Sort/jord til ACU'en. Lykke til! Du kan glede deg til å bruke Mente på sjøen. Helt topp! Edited August 10, 2017 by Ibiza24 (see edit history) Link to post
Ibiza24 Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 (edited) Kontrollspørsmål, har du indikator brytere fra Bennett i dag eller bare de sorte Rocker knappene? Edited August 10, 2017 by Ibiza24 (see edit history) Link to post
Kenneth82 Posted August 10, 2017 Author Share Posted August 10, 2017 Takk for gode svar - det setter jeg pris på! Får forhåptentligvis tatt turen ned i båten ila uken og sett bak kontrollpanelet. Om jeg forstår deg rett @Ibiza24 så skal jeg ta bort "EIC Relay Module" og koble ACU på ledningsnettet fra HPU? Bryterne jeg har fra Bennett er disse: Link to post
Ibiza24 Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Ok, bra. Ja, det er helt riktig, du må kople ACS direkte mot HPU. Du må i tillegg legge fram 12V som du bør sikre med en 20A sikring. Link to post
prophan Posted August 10, 2017 Share Posted August 10, 2017 Jeg har akkurat samme utstyr som deg Kenneth, og jeg er igang med å skifte ut med ACS. Jeg har en Quicksilver 905 med Bennet trim tabs og skjønte at jeg måtte lokalisere den gamle kontrollboksen. Det tok litt tid å lokalisere den, men etter at jeg fant den var det gledelig å se at alle kablene som gikk fra trimtabbene til kontrollboksen var separert ut slik at jeg ser for meg at det blir en enkel sak å koble til ACS. Deretter fjerne gamle kontrollboksen. Jeg må kun utvide hullet for å få på plass ACS panelet, tenker jeg gjør det idag så blir jeg ferdig med denne jobben. Gleder meg å teste ACS. Link to post
MajorAndy Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 Så har jeg også investeret i denne dims fra Mente Marine. Med en halvplaner med ret dyb V-bund er der en masser trim op og ned og til siden når det blæser, så jeg tænker, at denne vil give mig markant forbedret kørekomfort. I skrivende stund er båden på land og modulet på vej fra Finland, så jeg vender tilbage når jeg har installeret igen når jeg har testet på vandet, så jeg kan dele mine erfaringer. Inden da må jeg rose Peter fra Mente for rigtig god service. Jeg bestilte på nettet (gik som en leg) og fik umiddelbart en email fra ham med spørgsmål om hvad båd og hvilke tabs, jeg har så han kunne være sikker på at det fungerede. Jeg havde også et par spørgsmål om installationen, som han svarede på lynhurtigt. Dejligt når man oplever den slags service!! Link to post
mikaels Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 På vår båt var kontrollboxen i motorrummet. Jag köpte på bauhaus vp rör med 4 kablar i. Så drog jag detta röret från motorrummet upp till förarplatsen. Det var lättare än att dra 4 separata sladdar. Link to post
MajorAndy Posted February 20, 2019 Share Posted February 20, 2019 På mine flaps er der ingen kontrolboks. Kablene går fra pumpen direkte op til kontakterne på dashboardet. Så det bliver nok let at montere den med mindre at farverne på kablet fra pumpe til dash ikke er Bennett standardfarver. Link to post
JRK Posted February 21, 2019 Share Posted February 21, 2019 Kanskje litt dumt spørsmål, men vil slike systemer være avhengig av at man kjører i planende fart for å virke? Link to post
MajorAndy Posted February 21, 2019 Share Posted February 21, 2019 Som jeg forstår det, så aktiveres automatikken når hastigheden overstiger 4-5 knob. Altså når det er sat til "auto". Herfra kører det af sig selv. Når hastigheden herefter går under 4 knob, så trækkes flaps automatisk op igen. Systemet må altså bestå af en 3 akset gyro og en GPS sammen med noget logik, der justerer flaps så man hele tiden holder den rette vinkel i forhold til vandoverfladen. Her er en video, der beskriver virkningen: Link to post
MajorAndy Posted February 28, 2019 Share Posted February 28, 2019 En mellemtid på denne: Jeg har modtaget pakken fra Mente Marine med selve devicet. Alt gik fint - selv om der var lidt miskommunikation med track/trace, da det finske postvæsen kun sporer indtil pakken lander i DK - herefter er det det danske postvæsens hjemmeside, man skal benytte for at se status. Så er jeg begyndt at demontere de gamle kontakter og indikator: Det ser ved første øjekast lidt uoverskueligt ud, men er enkelt nok når man lige læser op på det: Trimflapsne styres af pumpen. Pumpen styres ved at der er en motor og to ventiler. Motoren kan køre forlæns eller baglæns og styrer på den måde flapsne ind eller ud. De to ventiler åbner hydraulik til henholdsvis styrbord og bagbords trimcylinder. Pumpen er forbundet med jord/minus. Så hvis man vil åbne for den styrbord ventil, så sætter man spænding på plus på den grønne ledning og vil man åbne den bagbords ventil, så sætter man spænding på den røde ledning. Vil man køre motoren fremad, så sætter man spænding på den gule ledning og baglæns, så spænding på den blå ledning. Så vil man køre den bagbords flap ud, så skal der altså samtidig spænding på den røde og den gule ledning. På Carling-switchen herunder ser det lidt uoverskueligt ud, men det er enkelt nok: På indgangene i midten kommer der 12v positiv spænding ind. Vippe man fx kontakten op, så forbindes der 12v til BÅDE den gule og røde ledning på billedet herunder og så kører bagbord flaps op. Eller ned - der har jeg ikke helt styr på endnu. Indikatoren skal bare demonteres, så her skal jeg bare fjerne 12v + og - ledningerne og blænde resten. Og så skal jeg hente en negativ ledning fra nærmeste klemrække og montere i Mente-panelet, så burde det fungere - jfr nedenstående: Mente-panelet er måske lidt for stort til at det kan sidde hvor Carling-switchen sad, så måske skal den over og sidde til højre for, hvor indikatoren sad. Det må vi se, når jeg forhåbentlig i helgen får sat det op og testet. Link to post
MajorAndy Posted March 2, 2019 Share Posted March 2, 2019 (edited) Så kom jeg i gang med arbejdet. Forsynet med stiksav, dremel og afisolertang drog jeg på havnen ved 1-tiden. Først unboxing: Så væk med de gamle kontakter: Beslutning: Panelet skal sidde til højre, hvor det gamle indikatorpanel sad. De gamle switches bliver monteret selv om de er inop. Så har jeg en ledig plads hvis jeg skal bruge den senere. Så frem med skabelonen og bore to huller: Prøvemontering - jo, det funker: Kalibrering. Nå, der er byttet om på SB og BB, så to ledninger skal vendes om. Men de virker! Færdig monteret og de gamle switches monteret for at dække hullet. Så må jeg se hvad der skal ske senere med denne plads: To observationer: De BB flaps kører langsommere ud og ind end de SB. Kan det give problemer? Vi må se, når båden kommer i vandet. Og så er der i den gamle en installation, der automatisk trækker flaps ind når tændingen afbrydes. Den virker åbenbart stadig, så den skal afbrydes, men jeg aner ikke hvor den sidder. Det kræver nok en mail til Peter fra Mente for et godt råd. Men ellers skal den nu kalibreres på søen, så der går nok et par uger indtil båden er i vandet... Edit: Installation tog ret præcist to timer inklusive oprydning. Edited March 2, 2019 by MajorAndy (see edit history) Link to post
MajorAndy Posted March 18, 2019 Share Posted March 18, 2019 (edited) Sidste opdatering her inden søsætning og test af selve funktionen: Peter fra Mente svarede på mail, at Bennett-relæet der trækker flaps ind skal fjernes. Så det gik jeg på jagt efter og fik koblet af. Så nu er der lidt rester, der kan afhentes hvis man har brug for det: Et relæ, indikator og to Carling-kontakter: På nettet fandt jeg ud af at man kan få dækplader til Carling-systemet, så det fik jeg bestilt og installeret. Så nu er det færdigt, og klar til test senere på ugen. Før: Efter: Edited March 18, 2019 by MajorAndy (see edit history) Link to post
mmosberg Posted March 18, 2019 Share Posted March 18, 2019 Ser frem til at du oppdaterer tråden med erfaringene dine med Mente Autotrim etter sjøsetting. Jeg etterinstallerte Bennett Autotrim Pro forrige sesong og er fornøyd. Mine erfaringer kan leses her: https://baatplassen.no/i/topic/144254-bennett-autotrim-pro-etterinstallert-erfaringer/ Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
MajorAndy Posted March 25, 2019 Share Posted March 25, 2019 Så har jeg testet denne installation med Mente Marine på tre kortere ture - i alt cirka 20 Nm i varierende forhold. Konklusionen er, at det er en helt anden båd at sejle. Simpelthen. Lidt forklaring: Med ret dyb V-bund er min båd meget glad for at lægge sig over på siden når det blæser. Det medfører, at båden begynder at dreje lidt på kølen og det kan jeg se på kølvandet, når autopiloten styrer. Den slingrer lidt frem og tilbage når det blæser, fordi vinden skifter hastighed og retning, og det får båden til at dreje og autopiloten til at korrigere. Og sejler jeg manuelt, så kræver det, at jeg hele tiden korrigerer på flaps og styring hvis båden skal ligge optimalt. Alt det er fortid nu. I hvert fald med de foreløbige erfaringer. Det er netop især den sideværts korrektion, der er den store fordel. Jeg testede systemet i forskellige vind- og bølgeforhold med alt fra 0-1 meter bølger og fra 5 til 8 m/s vind. Og her var det som sagt den sideværts korrektion (roll), som jeg oplevede som mest værdiskabende. Jeg kan simpelthen se på kølvandet, at båden styrer mere lige - også på autopilot. Og kombinationen af autopilot og autotrim gør bare, at jeg slapper af på en helt anden måde. Det er samme følelse som da jeg fik adaptive cruise control i bilen - hvis den følelse siger nogen noget. Den langsgående korrektion (pitch) er også en klar fordel. Det var nok den, jeg havde forventet ville give mest komfort, men det er altså roll, der gør det. Pitch virker også efter hensigten, men den er nok mere tydelig når man har en helplanende båd, hvor stævnen rejser sig mere når man går fra deplacement til plan. Og selv om båden finder den korrekte attitude, så er det stadig nødvendigt at korrigere en lille smule på pitch når man går fra medsø til modsø, ellers kommer der vand på ruderne eller båden kommer til at ride på bølgerne i medsø. Men det er kun et enkelt tryk op eller ned, så er der perfekt trim igen, så også her er der markant øget komfort. Sving furngerer perfekt: Systemet registrerer selv når man svinger og kobler fra og når man går ud af plan, så deaktiveres det ligesom flaps automatisk trækkes op når både ligger stille. Alt i alt: Super enkel installation, enkel betjening og markant øget komfort til en aldeles rimelig pris og første klasses support fra sælgeren, når man køber direkte på hjemmesiden. Stor tilfredshed indtil nu! Jeg lavede en lille video, der viser effekten. Ikke stor kunst, men det giver et indtryk: Link to post
MRG Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Velger å "gjenbruke" denne tråden sidan eg vurderer Mente sitt system på Bennett. Mente har modell for 1 styreposisjon, og for 2 styreposisjonar. Ved 2 styreposisjonar vert begge panel av ein annan og dyrare type. På epost frå Mente Marine i Finland vert det sagt at sjølv om ein har to styreposisjonar (nede og på fly), så kan ein montere vanleg panel nede som står på "auto" og droppe panel på flybridge. Altså må ein då stole på automatikken om ein sitter på flybridge og styrer. Har de som har prøvd dette systemet innspel på om automatikken fungerer godt nok til å droppe justeringsmogelegheit på flybridge? Link to post
Ibiza24 Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Mente fungerer helt supert. Jeg har det bare stående på Auto hele tiden og justerer som regel aldri manuelt. De eneste gangene du kanskje vil ønske å justere manuelt er om du skal fort opp i fart og ikke ønsker å vente på at flapsene skal gå ned. De går ned automatisk etter ca. 7-8 knop og om du ligger i denne farten noen sekunder vil de gå ned av seg selv. Når du først er oppe i fart er det ingen grunn til å justere manuelt ifølge min erfaring. Dette selvfølgelig med min type båt og bruksmønster. Vil tro du aldri kommer til å savne noe på Fly. Link to post
hawthorne Posted May 5, 2021 Share Posted May 5, 2021 Kan istemme det som Ibiza24 sier. Jeg har bare 25 fot båt (planende), men panelet står 99% av tiden i auto. Link to post
Napoli Posted May 7, 2021 Share Posted May 7, 2021 Følger opp med å bekrefte at jeg aldri justerer manuelt. Måtte justere litt helt i begynnelsen, for å fin optimal setting, men da det var gjort har båten vært en drøm. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
PanzerHans Posted May 7, 2021 Share Posted May 7, 2021 mikaels skrev On 20.2.2019 at 20.28: På vår båt var kontrollboxen i motorrummet. Jag köpte på bauhaus vp rör med 4 kablar i. Så drog jag detta röret från motorrummet upp till förarplatsen. Det var lättare än att dra 4 separata sladdar. Du har kanskje tenkt på det allerede, men i båtinstallasjon så kan det være lurt å gå for mangetrådet leder. En del av ferdigtrukket i rør kommer med en kobberkjerne og disse har en tendens til å knekke etter en tid, spesielt i endedelene der det er en del bevegelse i båt. Dette ble jeg fortalt av en elektriker med kompetanse på båt, så nå går det i mangetrådet for min del, så slipper jeg å tenke på eventuell feilsøking om noen år. Link to post
Gammern Posted May 7, 2021 Share Posted May 7, 2021 Hei, hvordan vil pitchsystemet agere om man har Mercurys "Active trim" ? Vil de to samarbeide eller motarbeide hverandre ? Link to post
Napoli Posted May 7, 2021 Share Posted May 7, 2021 Gammern skrev for 6 timer siden: Hei, hvordan vil pitchsystemet agere om man har Mercurys "Active trim" ? Vil de to samarbeide eller motarbeide hverandre ? De vil hverken samarbeide eller motarbeide hverandre. Begge to er stilt inn på optimal vinkel på skroget - og så lenge den er lik på begge systemene vil de vel gjøre det de kan begge to for å oppnå det. Men mente marine vil jo også jobbe mot at båten legger seg mot sidene. Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts