Jump to content

Groe/ rur på pionerbåter

Bugari

Recommended Posts

har kjøpt ny pioner ("pioner 14 active) - sort farge, -  i april mnd iår og latt den ligge uten bunnsmøring til nå i beg. av august.

Bunnen er totalt overgrodd av rur. ( har sldri sett maken!)

har tatt båten på land og der blir den til jeg har gjort den ren etter denne forsømmelsen min.

Men HVA TÅLER STOFFET i denne typen båt? Kan den skrapes? ( høyttrykksspyling ikke tilgjengelig).

Kan/bør det brukes noe stoff for fjerning ( heller enn mekanisk skraping)?

Type bunnstoff har jeg lest om her på forumet, men bør bunnen grunnes? 

Ikke noe problem å skrape,  men bruk noe skånsomt, f.eks en plankebit eller en plastskrape. Til å fjerne resten bruker du saltsyre som du kjøper i 4-liters kanner hos en fargehandel. Båten er av PE (polyetylen) som er en kjemikaliebestandig og slagfast plast, men den har lav styrke. Båtene har derfor ganske tykt gods. 

Kan du legge ut noen bilder av båten under vannlinja?  Særlig partiet akterut er interessant. 

Edited by Komodo
Skrivefeil (see edit history)

Stoffing som jeg gjorde på min Steady (samme materiale og produsent som Pioneer)

• Vask grundig med Degreaser.
  • Slip deretter med vannslipepapir K 80 dyppet i Degreaser.
  • Vask bort alt slipestøv med Degreaser og påfør umiddelbart 1 strøk med Sealer 599.
  • Etter en 1/2, men innen 1 time mens sealeren fremdeles er klebrig, påføres første strøk med Hard Racing. Påfør ytterligere 1 strøk bunnstoff før sjøsettting.

Som @Komodo sier, så trenger du noe syre for å fjerne rur, sammen med f.eks. en planke. Hvis du ikke tør saltsyre, kan du kjøpe ferdig miks i båtsjappene.

https://www.seasea.no/båtpleie/rengjøring-polering/båtpleie-hempel/skjellfjerner-hempel-barnacle-remower

https://www.seasea.no/båtpleie/rengjøring-polering/båtpleie-international/skjellfjerner-international-barnacle-remover

Viktig å forstå hvor farlig saltsyre er  og sette seg inn i egnet verneutstyr før man bruker det.

Har du ikke kjemikunnskap så sett deg inn i hvordan du nøytraliserer.

Ikke bruk dette med barn, dyr eller andres gjenstander i nærheten.

Hold korken på flaska når du ikke tapper.

Ikke lagre saltsyre slik at barn kan få tilgang til det.

Spyl området grundig når du er ferdig.

Om du har opplevd å se et menneske bli skadet for livet hadde du trolig skrevet det samme....