Komodo Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 For en tid siden hadde Fredrikstad Blad en artikkel om at to skilt om 3 knop var satt opp i Strømsund ved Strømtangen. Kystverket kjente ikke til skiltene. Nå er de tatt ned: https://www.f-b.no/nyheter/fredrikstad/skjargarden/ulovlig-fartsskilting-i-stromsundet-er-fjernet/s/5-59-835230 Men hvem satte opp skiltene? Merket meg også dette sitatet: "Jeg er tilfreds med at de private og ulovlig oppsatte skiltene nå skal være fjernet. Det er viktig at man overholder lovlig skilting i skjærgården. Når egne private skilt settes opp på denne måten kan det føre til at folk mister respekten. Dessuten går det ikke an å kjøre annet en robåt i tre knop. Det laveste fartsgrensen til sjøs som er hjemlet i lovverket er fem knop, sier havnedirektør i Borg Havn, Tore Lundestad." Er det ikke flere slike 3-knop soner rundt om kring? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
M/S AIOLOS Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Har selv ikke hørt om offentlige 3-knop, men hjemmelagde 5-knops ser jeg stadig vekk. Mangel på respekt kommer først når de forskjellige havnedirektører er så handlingslammet at de ikke ser behovet for en reel reduksjon i hastigheter Link to post
Håp Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Komodo skrev for 4 timer siden: Det laveste fartsgrensen til sjøs som er hjemlet i lovverket er fem knop, sier havnedirektør i Borg Havn, Tore Lundestad." Kystverket anbefaler at kommunene fastsetter fartsgrenser på enten 3, 5, 8 eller 30 knop, avhengig av type farvann. Hvem har rett? Link to post
Lars H. Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Og hva så, er det behov for 3knop, hvorfor ikke? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nomen Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Eller, spiller det noen rolle om det er 3,5,8 knop? Folk kjører jo i 20 knop like forbannet, sjansen for å bli tatt er minimale, og konsekvensene ubetydelige. Denne respekten som Hr. Lundestad referer til er borte for lenge siden. Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Bay_liner Posted August 13, 2017 Share Posted August 13, 2017 Holmestrand infart og havn er det vel 3? Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts