Jump to content

Dumt å kjøpe en 20 år gammel totakter

MrNes

Recommended Posts

Hei

Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en enkel og grei båt til dagsturer o.l Jeg har kun 80' jeg kan bruke på dette. Har da begynt å se meg rundt etter askeladden 515, bella 512 o.l båter. (vil ikke ha skjærgårsjeep).

Men....alle jeg finner har to takts motorer. Dvs. de aller fleste er fra 1997-2000 75-100 hk totakts motorer.

Et eksempel. 1998 Mariner 90HK. Ja, jeg vet at de bråker mer, bruker mer bensin, lukter mer osv. Men er disse driftssikre, eller vil jeg måtte bruke mye penger på motor service/feil o.l ?

Er jeg dum som kjøper en 20 år gammel to taksmotor ?

Har kun min egen erfaring å snakke ut fra. Har en Evinrude 60 hk fra 1991. Kjøpte den for to år siden. Brukes året rundt i forbindelse med fiske. Ikke ett feilslag etter bytte av tennplugger.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Noen vil nok si det, andre synes det er helt greit. Jeg kjøpte meg nettopp en 22 år gammel totakter, så får tiden vise om det er lurt eller ei. Fordelen med totakter er at det ganske enkle saker da, så jeg har inntrykk av at de tåler aldringen bedre enn firtakterne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Om motoren har hatt normalt godt vedlikehold, så er stort sett totaktere veldig driftssikre.

Pluggskift, gearolje, ferskvannsskjøring og konservering hver sesong, så er mye gjort.

Sjekk gjerne om impeller er byttet, evt. hvor mange ganger. Denne er som slitedel å regne, og du ønsker at denne er bra.

Av merker så er Yamaha min definitive favoritt, de er meget driftssikre.

Om den er strøken og godt vedlikeholdt er det jo solide saker, men på en så gammel motor er det ingenting som er sikkert. 

Kjøpte selv en 17 år gammel 15 hk i fjor, og den går som en klokke. Den er over snittet vedlikeholdt siden ny.

Edited by glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg er ikke så kyndig at jeg kan skru ut bolter osv. Jeg kan kunde starte, kjøre og høre om det går greit.

Grunnen til min bekymring for 2 taker er at dette skal jo også selges om noen år. Kanskje enda vaskeligere å selge en gammel båt med gammel 2 takter.....

Jeg vil heller kjøpe en gammel båt med gammel totakter enn en gammel firetakter. Hvis en totakter (av gamle sorten) ikke starter og går pent skyldes det som regel bensin (mangel eller vann i bensin), mangel på strøm, rusk i forgasser eller dårlige tennplugger. Med en firetakter er det mye annet som kan være galt, og som krever vesentlig mer mekanikertid.

(Det var også derfor jeg kjøpte en gammel totakter.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kjører selv med en 28 år gammel 2T på hekken.  Går som ei klokke så lenge den får bensin (nok) olje og kjøling.  

Men som det hentydes til lenger opp, må det skrus på en såpass gammel motor så kan man risikere at bolter sitter fast eller knekker, når man feks skal bytte impeller ...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg ahr en gammel Yamaha 50 hk totakter fra nittitallet. Den putrer og går. Veier vel betydelig  mindre enn en tilsvarende 4T. 

Jeg fikk også så vidt tak i en av de siste 2T til jolla, som var igjen på lager før forbudet mot salg (ikke bruk) kom. Den var, sist jeg sjekket for et par år siden, ca 4000 kr mer i salgsverdi enn det jeg ga for den som ny. Folk vil jo gjerne ha lettstartet motor som alltid putrer og går.

Men vi vet jo aldri hva klima-angst kan gjøre med retten til å selge disse videre.

Edited by Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Kjører en 70 hk Johnson to-takter fra 1997, og har aldri hatt noen problemer. Sjekk historikk på pluggskift, gearolje, ferskvannsskjøring og konservering (som nevnt over) i tillegg til implellerbytte og tilstand på evt hydraulisk tilt. Ville ikke byttet ut min to-takter med en fire-takter utenfor garantitid. 

For min egen del er jeg nokså skeptisk til gamle påhengsmotorer, dette av egen erfaring. Man kan selvsagt være heldig, men sannsynligheten for det motsatte er vel enda større. Gamle forgassermotorer blir det lett trøbbel med. Og hvis man ikke kan fikse den selv er det like greit å bare kaste den. De er gjerne ikke verdt en drøy tur på verkstedet. Bare se hvor mye reparasjonsobjekter som selges på finn. Jeg mener også det er mye gammel skit som selges alt for dyrt. F eks en eldre 90 hester som noen ville ha 49 000 for. Helt makaløst.

Til trådstarter: hvis du ikke kan skru selv, bør du kjøpe noe som er nesten nytt, eller droppe hele prosjektet. Mener jeg. Lykke til!

Det beste må da være å kjøpe en ny motor med garanti og heller selge den når den er ti, femten eller tyve år gammel siden "alle" mener det er lurt å kjøpe gamle motorer og prisene på disse er deretter? Sommeren er kort, noen år bare minutter, og gamle motorer trenger service, vedlikehold og reparasjoner, og det kan like gjerne skje i løpet av sommerens fem minutter som ellers. Nå er jeg av den typen som heller aldri har skjønt hvorfor det er så attraktivt å kjøpe brukte båthengere så disse kjøper jeg nye og selger til "overpris" etter ti år og uten å ha hatt en krone i utgifter på de.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Noen har ikke pengene tilgjengelig til å kjøpe nytt, men min ringe påstand er at det ofte kan bli dyrere å kjøpe noe gammelt brukt så derfor er det bedre å spare litt lenger eller låne noen kroner.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis du ikke skrur selv, blir det dyrt er min erfaring. Men det var slik jeg lærte meg å skru litt, etter å ha kastet over 10000 på luringer som bruker 5 timer på å bytte gir på starteren, innså jeg at med servicemanual, 1000 kr i verktøy fra Biltema og Youtube kommer man langt. Rimelige deler på Ebay er også uvurdelig...

Baltic-pappa

Mouche skrev for 2 timer siden:

Noen har ikke pengene tilgjengelig til å kjøpe nytt, men min ringe påstand er at det ofte kan bli dyrere å kjøpe noe gammelt brukt så derfor er det bedre å spare litt lenger eller låne noen kroner.

Absolutt. Jeg gjør også det nå, men har hatt mye gammelt ræl som ikke har fungert, men det meste har forsogvidt fungert helt OK. 

Heldigvis er det sånn fortsatt, ellers hadde vi ikke fått solgt hengerne våre til blodpris?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Bruk øynene, se om det finnes dokumentasjon og lytt til magefølelsen. Se også på flere objekter, få gjerne noen med deg som kan litt om båter og motorer, så går det sikkert bra. Men du må ikke være redd for å skru lit. Om du får problemer så er det utrolig mye hjelp å få her på BP og på YouTube. Ønsker deg lykke til som båteier :)

Dersom motor ser grei ut, og går bra kan nok ein totaktar vare lenge. Har fire ulike totaktarar, frå 3,5 til 25 hk. Snittalderen er nok omlag 20 år. Tilsaman har dei kosta meg ca 15000 kroner. Alle fungerer heilt fint enno, men det er klart at ein gong er nok dei oppbrukt også.

Har ellers også ein Honda 7,5 hk frå 1977/1978, firetaktar. Denne starter og fungerer heilt fint også, sjølv om stell og vedlikehold har vore svært sparsomt.

Har en Suzuki 150hk totakter fra 2002. Den skar seg, så har hatt den i småbiter og byttet en del deler, inkludert veiva. Alternativet mitt var å kaste motoren og kjøpe ny eller prøve å reparere. Ble noen timer i kjellerstua, og en hummersesong mindre, delekostnaden ble ca 17 000 kr. Er 4 år siden, motoren går nå som når den var ny. Slurper mye bensin, men det spiller ingen rolle når alternativet var 150 000 kr i ny motor. Hvis jeg beholder båten er det utenkelig å bytte motor. Merkostnaden i bensin er omtrent servicekostnad på ny motor. Satser på å holde den godt vedlike dermed har jeg en gratis motor som jeg antar vil holde lenge. Hadde jeg kjent motorer da den skar seg som jeg gjør nå hadde delekostnaden blitt 300 kr og en liten times jobb da jeg hadde reparert før den skar seg.

Har en litt motorinteresse ville jeg gått for gammel totakt, for de risikoaverse er det bare å kjøpe ny motor og bytte innen 5 år.

snekkerbod skrev On 14.8.2017 at 15.22:

Kjører en 70 hk Johnson to-takter fra 1997, og har aldri hatt noen problemer. Sjekk historikk på pluggskift, gearolje, ferskvannsskjøring og konservering (som nevnt over) i tillegg til implellerbytte og tilstand på evt hydraulisk tilt. Ville ikke byttet ut min to-takter med en fire-takter utenfor garantitid. 

Jeg ville tatt med anoder på den lista, fordi det er den komponenten som har mest å si for levetiden på motoren og fordi kun et trenet øye kan se at disse ikke skulle hvert byttet når de burde.

(ingen ulyder, ingen redusert effekt, ingen ujevn gange....  kun en snikende elde av motoren