Jump to content

VP TMD40A ryker mye hvitt etter service

Grand Banks jr

Recommended Posts

Har forsøkt å lese meg opp på dette, men sitter litt forvirret tilbake. Er ikke vant til å skru "stor" diesel, så mulig jeg stiller noen dumme spørsmål. Er mest vant til påhengsmotorer nå.

Jeg har hatt båten mindre enn en måned, og har ikke sett at den har hatt så mye hvit røyk som i dag. Dette var ved testkjøring etter service på kjølesystemet som jeg har holdt på med i en drøy uke.

Det var røyk ved eksosutløp, og det var litt hvit røyk som kom ut veivhusfilteret (er det det heter?)

Her ved ca 3200 o/min (maks er 3500)

IMG_8960.JPG.393664e75a27aad76b99faeca5542618.JPG

Har forstått at fuktig vær kan gi mer hvit røyk. Det er ikke veldig fuktig nå (oppholdsvær), men er jo kveld på Sørlandet i August = er relativt fuktig.

Kanskje dette er årsaken?

Evt noe med turbo eller topp-pakning?

Har renset motoren med SystemRens og dermed ble det lekkasje i et kjølerør som holdt tett pga skitt. :rolleyes:

Byttet røret og har montert sammen. For å bytte røret måtte jeg av med innsugsmanifold og turbo. Jeg hadde ikke nye pakninger for hånden så jeg har gjenbrukt disse.

Tidligere har jeg kun sett røyk ved oppstart (fint lite egentlig) og ved å presse den. Men i dag har det vært "ekstremt" forhold til før.

Det er ingen forskjell i skyvkraft eller turtall før/ etter service. Dermed antar jeg at alt er greit med turbo. Stemmer det?

Vedr kjølesystemet (kjølevæsken) så ser jeg ingen tap av nivå etter en drøy halvtimes gange. Men klart, nå er vannet varmt... Blandet kjøring mest mellom 1500 og 2500 o/min, med et par runder opp i maks og ligge litt på 3200 for å se på temp.

Temp er litt varm, men det var den før også. Har ikke byttet termostater, så det kan jo ha noe med det å gjøre. Passerer 90 grader ved å ligge i 3200 over noen minutter. Ellers ligger den på drøye 80 grader.

Akkurat nå har jeg rent vann i kjølesystemet. Dette blir slørete hvitt. 

IMG_8964.JPG.cdf8ea4ff1d2cd994b61714ce10c77a0.JPG

Vet ikke om dette skyldes at jeg ikke har klart å skylle ut all SystemRens og urenheter, eller om det er topp-pakningen som lekker.

Det boblet litt i ekspansjonstanken i starten, men anar at det bare er fordi kjølesystemet nettopp var fylt på - og fikk ut luften da vannpumpen pumpet vannet rundt?

Det boblet ikke etter at motoren hadde gått litt.

Jeg kan ikke se groe på båten. Det er noen rur på badestigen. Jeg har dobbelt sjøvannsinntak. Ingenting i sjøvannsfilteret. Eksosbendet var ikke varmt (var lunket).

Noe jeg bør sjekke, og evt hvordan?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Kjenner igjen dette fra min TMD40 for noen år siden, hos meg var det vanndamp.  Sjøvannet som motoren pumper gjennom varmeveksleren og ut i eksosen blir så varmt at noe av det fordamper.  Helt normalt, og mer merkbart i kaldt og/eller fuktig vær.  

Kan det være så enkelt at varmeveksleren etter rens blir kvitt mer varme til sjøvannet - og derfor ser du nå mer damp enn før?

(Har du sjekket at motoroljen ikke er hvit av vanninntrengning?)

Har ikke pumpet ut olje, men det er i alle fall ikke tegn til hvitt under oljepåfyllingslokket eller på peilepinnen.

Kan være at det blir transportert mer varme til saltvannet, men jeg kan ikke se det på vanntemp.

Hadde du TMD40A? - Hva var driftstemperatur dersom du lå rundt 3200 o/min?

Jeg føler at motoren går ganske lett rundt der, men den blir veldig varm. Stabiliserer seg på ca 95 grader etter noen minutter. Jeg er for så vidt vant til at diesel ligger rundt 90 grader, men her skal jo begge termostatene være åpne ved 76 grader (mener jeg).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Jeg hadde en TMD40A ja, som da hadde fått ny topp, toppakning, justerte dyser, nye ventiler osv - altså i god stand.  På marsjfart lå motoren på 2600-2800 omdr og temperatur på 90-92.  At du har 95 når du presser motoren på 3500 virker ok.  

Fra verkstedhåndboken:

IMG_8965.PNG.ceb25b2b0a44e81558bc984a26975ad0.PNG

Så termostat 1 er fullt åpen ved 78-82 grader, og termostat 2 skal være fullt åpen ved 84-88 grader.

Når jeg ligger på 3200 så stabiliserer den seg på ca 95 grader. Ved å presse til 3500 så går den opp til ca 100. Har ikke turt å holde den der lenger, så vet ikke om den stiger mer eller ikke.

Max hos meg er 3500 o/min. Motoren skal ha max på 3600, så det er vel innenfor. Føler at den går ganske lett hele veien egentlig.

Det rare er at hvis jeg legger den på 3200 så vil den i løpet av en kort stund gjerne synke ned til ca 3050, så må jeg gasse på litt til.

Tenker å få tak i, evt låne, en turtallsteller som jeg kan holde mot svinghjul. Greit å få "kalibrert" den originale turtelleren. Dvs sjekket den.

IMG_8966.PNG.8820e382792e0a75ce5d35e99f1adb86.PNG

For meg ser det ut som at du ikke får full kjøling via saltvannskretsen som medfører vanndampen.

Ikke sikkert at systemrensen har fått reset skikkelig opp eller det er andre ting i kjølekretsen som det ikke løste opp.

Ville begynt å sjekke at det ikke er groe eller andre enheter i inntaket og deretter åpnet og fulgt kretsen videre og sjekket:.

•  Slanger i klem.
  • Ta ut sjøvannsfilteret og rens det skikkelig og inspiser rundt, men det har du sikkert gjort. (Jeg renser mitt flere ganger i løpet av sesongen) 
  • Impelleren har du sikkert sjekket, men prøv gjerne en ny.
  • Kan et tidligere impellerhavari medført at det ligger igjen impeller rester et sted? Hvor vil det i så fall havne?
  • Åpne endene lokket varmeveklseren. (Kan det ligge igjen noen rester ell. fra systemrensen?)   for å se hva som kan hindre saltvannet

Edited by Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

• 1 year later...

Fant du ut av dette @Grand Banks jr ?

Har selv KAD43 og opplever mye mer røyk nå etter systemrens på begge sidene, røyken ligner på din.

Mer røyk både på tomgang og merkbart mer ved belastning.

Motorkraften virke å være som før

Oljen virker OK og stabil etter mange timers gange på motor ved forskjellige belastninger.

Kjølevæsken er stabil, sett bort fra litt variasjon i ekspansjonstaken grunnet temperatursvingninger. (Ingen bobling)

Ingen oljedamp ut av oljepåfylling lokket (Kommer noe luft ut av slangen som går mellom toppdekselet og lufttinnsuget)

Har etterstrammet alle slangeklemmer og byttet impeller uten bedring.

Temperaturen på motor er OK og eksos bendet er lunket. Noe som vel skulle tilsi at motoren får nok sjøvann

Er litt rådvill her, så kom kjerne med tips hvis du fant "synderen" hos deg :)

Det du har er ikke røyk men vanndamp. Skyldes for lav sirkulasjon på saltvannssiden. Årsaken kal være mange ting men sjekk vanninntak sil, sjøvannspumpen, filtret, og alle kjølere. Kan vøre bit fra gammel impeller som ligger og blokkerer en eller annen plass. Ellers er jo kjølingen på disse motorene et generelt mareritt.

Bårdp skrev 37 minutter siden:

Det du har er ikke røyk men vanndamp. Skyldes for lav sirkulasjon på saltvannssiden. Årsaken kal være mange ting men sjekk vanninntak sil, sjøvannspumpen, filtret, og alle kjølere. Kan vøre bit fra gammel impeller som ligger og blokkerer en eller annen plass. Ellers er jo kjølingen på disse motorene et generelt mareritt.

Så en teori er at systemrensen kan ha løsnet opp i en del "groms", som igjen kan ha samlet seg et sted og hindrer god sirkulasjon (?)

Kjøler nok til å holde motor temperaturen stabil, men ikke nok til å forhindre vanndamp (?)

Har sjekket vanninntaket, byttet impeller, rengjort filter og strammet alle slangeklemmer.

Neste runde blir vel da å demontere alle slanger, kjølere osv i jakt på en potensiell "propp" et sted.

Vanndamp_røyk.jpg

Edited by Byomsen (see edit history)

Hadde samme på min . Hos meg var det delvis tett eksosbend. Tok av eksoslange og fikk rensket og spylt bendets kanaler. I tillegg hadde slangen til sjøvannfilter fått en bøy som sikkert strupet sjøvannet litt men eksosbendet var synderen hos meg. Nå er dampen borte. 

@Byomsen, jeg fant i alle fall at pakningen mellom eksosmanifold og turbo var defekt. Jeg byttet den på slutten av 2017, men hjalp ikke. Tok dette opp da båten var i vinteropplag, og våren 2018 så monterte jeg egenlaget pakning der. Da ble det tett. Da stoppet boblingen i ekspansjonstanken. 

Kan ikke huske at det røyk så mye hvit røyk etterpå. 

Men jeg har fremdeles problem med at jeg kan ikke legge motor i sin maks marsjfart (ca 90% pådrag) , for da stiger temperaturen etter ca 10 minutter. Jeg må ned på ca 80% pådrag. Kanskje lavere. Husker ikke helt. Har fremdeles båten på land da jeg har hatt så fantastisk mye annet å gjøre det siste halve året. 

Hvor lenge "henger" hvitrøyken igjen i luften? Dampen forsvinner ganske fort, mens dieselrøyk blir liggende i luften etterpå. 

@Nimbus4 Jeg fjernet ikke sinkanoder i ferskvannsystemet ved systemrens. Jeg fant ikke den ene som var der før etterpå.

Systemrensen ødla det ene aluminiumsrøret som er i mitt kjølevannssystem, eller fjernet rusk som tettet et hull der. Så det byttet jeg. 

@Sjeldenutpå, det kan jo være noe å sjekke opp i. Har ikke testet med det. Tenkte jeg skulle prøve en sirkulasjonstest gjennom sjøvannssløyfen i år, før jeg setter ut båten. 

Takk for tips alle samme :thumbsup:

@Bårdp Var en tur i båten i dag for å fortsette letingen etter synderen. Varmeveksleren ble åpnet uten at jeg fant noen fremmedlegemer. 

Var dog noe grums som ble staket bort. (Bilde før staking)

Varmeveksler.jpg.6393754c1325148d8d666b796e82f3cb.jpg

Sjekket ladelufts kjøleren og der var det betydelig mer grums, den blir liggende i sterk såpe over natten

1151395497_Ladeluftkjlerutenvann2.jpg.7988601113b37f10fb8715c93ef66916.jpg

I morgen er planen sjekk av olje kjøleren og  eksosbendet.

@hegra Planen er samme prosedyre i morgen, eller vurderer å ta av hele bendet og legge det i sterk såpevann over natten. I et håp om å få bort alt.

@Sjeldenutpå / @nimbusDet samme skjedde en båtvenn, men på min KAD43 er det ikke sink på motoren.

@Grand Banks jr Tja, er litt usikker på hva som er "lenge", men har inntrykk av at røyken ikke blir "liggende" i luften. Så krysser fingrene for at røyken er relativt ufarlig vanndamp. Frykten i meg sier dog at røyken ikke bare er vanndamp, da røyken også er der på kald motor.

Blir spennende å se etter hele kjølesystemet er rengjort skikkelig.

Systemrens var vel ikke noen suksess for min del.

@Byomsen, det grumset er ikke bra. Men er det grumset i ferskvannsdelen eller i sjøvannsdelen?

Brukte du systemrens i ferskvannsdelen eller sjøvannsdelen?

Damp bak båten tilsier at sjøvannet er for varmt. Det betyr at ferskvannssløyfen fungerer bra (nok). Men at saltvannet har for lav hastighet.

Så 

Grumset må vel følge sjøvannet inn i kjøleren. Det er ikke kjølevæske i kjøleren, bare sjøvann. Om det var olje fra turbo ville den lagt seg rundt kjøleribbene og i bunnen av karet som kjøleren står oppi. Nå husker jeg ikke om sjøvannet går via oljekjøler og giroljekjøler før den kommer til ladeluftkjøler. Sjøvannpumpa er vel også før. Mulig feilkilden ligger i en av de tre. Eventuelt bare rester etter systemrensing. Hvordan så det ut oppi karet til kjøleren? Er den sorte gummipakning på tvers i kjøleren ok? Hvis ikke går bare sjøvannet ut og inn i toppen og ikke opp og ned i rørene slik det skal gjøre. Kan det være så mye grums i bunnen av rørinnsatsen at det hindrer sjøvannet? Det finner du vel ut når tappepluggen i innsatsen tas ut.

Edited by hegra (see edit history)

@Grand Banks jr Grumset er på sjøvannsdelen, har ikke funnet noe tegn til grums på ferskvannsiden. Brukte systemrens på begge sidene, ca 20% blanding sirkulerte rundt periodevis i 2 døgn. Krysser fingrene for at saltvannet får økt hastighet etter en grundig manuell rengjøring. :)

@hegra Ja, det er sjøvannsiden som er tilknyttet ladeluftskjøleren. Oppi karet til kjøleren så det helt greit ut, ingen ansamling av olje eller lignende. Selve kjøleren var litt brun, men det antar jeg er normalt etter 15 år (?)

IMG_8263.jpg.1c602c3679575a6abded091488907605.jpg

I følge manualen er prinsippet bygget opp slik:

IMG_8236.jpg.2ab386327fcdedd2c08ac01ed70eb310.jpg

Rekkefølgen på min motor er: Giroljekjøler - Impeller - oljekjøler - ladeluftskjøler - varmeveksler - eksosbend.

Oljekjøleren er et h.... å komme til da den står under motor.

Den sorte gummipakningen på tvers så jeg ikke så nøye på, sjekker når jeg kommer hjem fra jobb.

Tipper det ligger litt grums i bunn også. Planen er å ta ut tappepluggen og rengjøre i ettermiddag 

Takker igjen for alle tips, så langt  :thumbsup: