Jump to content

Noen som kjenner til test for å identifisere syrefast vs rustfritt stål?


WithVital

Recommended Posts

Ser det er mye fin informasjon som samler seg her. Jeg har kontaktet et par leverandører av test-kitene Janet linket til i Indonesia og Thailand, for å se om noen er villige til å sende et test-kit for molybdenum til Norge. Flere presiserer at de ikke sender utenlands, så det kan være noen restriksjoner på kjemikaliene i seg selv. 3-600 kroner er f.eks helt greit å bruke på et kit som kan brukes "35 ganger": 

599b2dba5de14_20141216_091236(1).jpg.cd706e127977ab9803f0e362ee0e1f31.jpg

http://www.agpindonesia.com/product/product_detail/288.

 

Så kan jeg sende det videre til andre her inne som har noe å teste hvis en eller annen produsent er villig til å sende :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Jeg fant en test som påviser molybdenum, men som krever kaliumtiocyanat:

 


Jeg sliter med å finne en leverandør av kjemi som selger dette til privatpersoner, men håper de har litt eller kan skaffe litt på jobben :)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

WithVital skrev 56 minutes ago:

Jeg fant en test som påviser molybdenum, men som krever kaliumtiocyanat:

 


Jeg sliter med å finne en leverandør av kjemi som selger dette til privatpersoner, men håper de har litt eller kan skaffe litt på jobben :)

 

Bra demo. Omtrent slik som jeg husker det. Jeg brukte dog ikke strøm og misfargingen tok lenger tid.

 

En annen variant, (kanskje nevnt over), er å bruke en vanlig bordslipemaskin og se på gnistregnet fra 304 versus 316.

Det er forskjeller i farge på gnistregnet og antall og størrelsen  på stjernene og hvor raskt stjernene slukker og faller ned.

En kompis har demonstrert det for meg flere ganger, men han har nok betydelig mere erfaring enn hva jeg har,

jeg klarte egentlig ikke å se og ta forskjellene så klart.

Til tross for at han messet; Du må da se det mann! Klart som blekk jo!

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Nei.

De er definert i hver sin standard og bør ikke sees på som like.

  • AISI304 er ganske likt A2 (på folkemunne "rustfritt")
  • AISI316 er ganske likt A4 (på folkemunne "syrefast")

Den store forskjellen på disse to kvalitetene kjemisk er at AISI316 inneholder ca2% Molybden (Mo, atomnummer 42)

Link to post
Share on other sites

Og her kan du se mer nøyaktig den kjemiske sammensetning av de vanligste rustfrie kvalitetene i handelen

 

599c1b261746c_Astrup-Rustfriekvalitetertabell.JPG.afce24bfcbb1caac7a8888145caef523.JPG

 

Lagt til:

Som nevnt over er A2 og A4 en oppgivelse for festeelementer, så det framkommer ikke her.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk napp på "kjemisalen" på jobben, og skal dra med meg spetakkelet en dag og teste med kaliumtiocyanat. -ettersom de ikke ville gi meg noen dråper og heller ikke ville bruke stålet mitt i et undervisningsprosjekt, regner jeg med at det er rimelig giftig eller på annen måte fryktelig uheldig at privatpersoner omgir seg med :/

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

volfro skrev 58 minutes ago:

Over eller under vannlinjen du skal bruke disse?

 

Jeg vil forsøke å unngå å ha det permanent i vann uansett hva det er, men det skal være som forsterkning av akterspeil (topp hvor motoren henger), og vil få vann på seg hele tiden. 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Stålet er syrefast. Fikk gjort testen med kaliumtiocyanat på "kjemirommet" på jobben (skole). Har du firma kan du kjøpe kaliumtiocyanat på nett fra flere leverandører, men jeg fant ingen som solgte til privatpersoner.

 

Tok bilder av saltkaret i fem dager, og ingenting rustent har skjedd med noe som helst av det jeg hadde oppi. Ikke engang en Biltema "Rustfri" slangeklemme som ikke er merket med annet enn ordet "Rustfritt" (var billig som ... og jeg kan ikke tro det er 316). Etter tre dager var "plutselig" salt avleiret i store klumper på alt metall som stakk opp av vannet, men ikke noe irr / rust. Lar det stå til jeg glemmer det og plutselig husker det så kanskje det er noe å vise frem :)

 

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som sagt ikke noen vitenskapelig test dette her, men det kan se ut som den pressformede kappen rundt hjulet som er svakt magnetisk rett og slett er stål som enten pga bearbeidingen eller legering er mindre motstandsdyktig enn A4 og 316. Firkantstålet var 316, og muttere i karet er merket A4. Ingen merker på hjulet eller skiver, men bolt og mutter som fester hjul, og mutter som fester svivelen til ramma er merket A4. 

Men jeg må jo la det stå lenge og rense bort saltavleiringene og slikt før jeg ser hva som er hva :)

Har lagt nedi en liten bolt som er 304 som ikke har rustet, og en slangeklemme fra BT merket "Rustfritt" som ikke har rustet. Tok ut firkantstålet fordi jeg skulle teste det og bruke det, men resten skal få stå til jeg glemmer det.

 

rustAni.gif.2be6572ed2eb9d19395b623f6341e318.gif

Redigert av WithVital (see edit history)

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Alle som har sett minst en episode av StarTrek vet at man bruker tricorder til materialbestemmelse og mange andre ting :giggle:

 

En PMI skulle vel løse floken i løpet av noen sekunder? 

F.eks. https://www.holgerhartmann.no/pmi-xrf/niton-xl5-article291-886.html 

Større skraphandlere og de som driver i edle metaller har gjerne en på kontoret og de lar seg nok overtale skyte litt på delene dine. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Barbaria skrev On 9/5/2017 at 22.18:

Alle som har sett minst en episode av StarTrek vet at man bruker tricorder til materialbestemmelse og mange andre ting :giggle:

 

En PMI skulle vel løse floken i løpet av noen sekunder? 

F.eks. https://www.holgerhartmann.no/pmi-xrf/niton-xl5-article291-886.html 

Større skraphandlere og de som driver i edle metaller har gjerne en på kontoret og de lar seg nok overtale skyte litt på delene dine. 

 

 

 

 

Min Tricorder er litt treig :)

 

-ellers er vannet fullstendig fordampet. Biltema "Rustfri" slangeklemme er mer motstandsdyktig enn jeg trodde, men ruster nok godt i mekanismen...

rust010.jpg.f09c7a34c718bf663c507703a628df8a.jpg

NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det.

Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...