Jump to content

Lakkering av stamme på motor gikk ikke så bra - hva kan jeg gjøre?

MegaTrondy

Recommended Posts

Skulle lakke stammen på en utenbordsmotor. Brukte først sort felglakk og plast lakk fra biltema som beskyttelse. Holdt egentlig bra, men malingen begynte å flasse etter en stund. Sannsynligvis pga jeg var litt kjapp med aceton når jeg skulle få bort fett og oljerester. Pusset derfor ned stammen og lakket den med bengalac. Ser nå at lakken har krakelert. Hva har gått galt og hvorfor? Hva gjør jeg nå?

Det krakelerte nok fordi det enten ikke var helt rent, eller mer sannsynlig fordi lakken under ikke var kompatibel med lakken over.

Dette er et vanlig problem med lakk fra Biltema, svært lite annet kan brukes etterpå.

Det eneste du kan gjøre nå, er å la det være slik, eller så må du slipe det helt ned igjen å bruke produkter som er kompatible.

Generelt bruker man jo en skikkelig primer, og så vanlig lakk av god kvalitet, ikke felglakk, plastlakk og så bengalakk.

lakkerte et yamaha undervannshus her for etpar år siden.   Avfetta og pusset ned først-  Og brukte yamaha original grunning, toppstrøk og klarlakk. Ikke så dyrt som man skulle tro, lett å jobbe med og veldig fornøyd med resultatet 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg lakkerte stammen på min outboard for et par år siden siden. Jeg brukte biltema sin grunning som er beregnet på aluminium og lakket over med biltemas sorte motorlakk. Dette ser fortsatt helt fint ut og jeg kan ikke se fargeforskjel på motorlakken til biltema og Mercurys originale lakk.

Lakkerte en 8-hesters Yamaha for et par år tilbake. Slipte ned til aluminiumen, sprayet så på slipegrunning (og slipte lett over denne) før enkomponent baselakk. Så sprayet vi på tokomponent klarlakk. Dette etter tips fra Sandtec på Gandal ved Sandnes, de kan sakene sine! Den tokomponente klarlakken som toppstrøk tåler bensin og sterke løsemidler, perfekt for påhengs :thumbsup: 

For en mer nøyaktig beskrivelse, sjekk ut tråden om skoleprosjektet, der har jeg skrevet mer i detalj hva vi fikk beskjed om hos Sandtec.

Jeg har bukt veldig lang tid på motoren så jeg føler at jeg har gjort det skikkelig, men det har skjedd en reaksjon og jeg trenger tips til å få det fint igjen. Motoren så helt strøken ut etter første runden men så har lakken sluppet enkelte steder og jeg måtte ta det på nytt. Dessverre har lakken reagert

• 3 months later...

Denne outboard stammen, er den av aluminium? I så fall er det ikke bare å legge på lakk og maling. Aluminium trenger skikkelig grunning før andre lakkprodukter, uten det skaller det meste av etter relativt kort tid. Har egen erfaring.