Jump to content

Er under 16 år, straff for å kjøre vannscooter?


Kaptein

Recommended Posts

hei, har det noe å si på hvis du er 15 år og kjører en 90 hk vannscooter eller en vannscooter på 300 hk, den på 300 går kun 10 knop raskere, får man større bot då? Jeg får jo uansett konsekvenser men får man mer hvis man blir tatt med 300 hk eller 90 hk når du kjører like fort?

 

Link to post
Share on other sites

Siden du er under den kriminelle lavalder er det først og fremst dine foreldre som blir hardt straffet. Boten du får dersom du blir stoppet er vel 500,- til deg og 1500,- til dine foreldre. Det forenklede forelegget på til sammen 2000,- for deg og dine foreldre blir i den sammenhengen som et nys. For dersom du kjører over noen som bader, tvers gjennom en båt som ligger å fisker eller andre resultater som følge av bajass-kjøring eller "hendelig uhell" blir nok fort ubetinget fengsel og regresskrav som kan komme opp i millionklassen. Så det kan både du og dine foreldre slite med resten av livet.

For dere(både du som kjører og dine foreldre som gir deg lov) bryter norsk lov, og det får konsekvenser. Jo alvorligere uhell som skjer, jo kraftigere blir konsekvensene.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Jeg var i samme problemstilling for en tre års tid tilbake. Var også 15, og svært glad i å kjøre ut. Jeg kjørte dog. mine egne fartøy, og ikke noen latterlig motoriserte 10-11 fots fartøy med fartspotensialet på 60 knop. Ville personlig ventet dersom jeg hadde vært deg.

 

Jeg somlet meg ikke til å ta lappen før jeg ble 17. Hadde da en 18 fots DC med 125HK som egen båt, og da tenkte jeg det var på tide med lappen. Det var lekende lett. Fikk vel en 96-98% riktig dersom jeg husker riktig. Null stress!

 

Kjørte i to år uten lappen i Kr.sand uten problem. Bare kjør med vett, men dette avhenger fra person til person. Jeg har alltid hatt stor respekt for sjø og motoriserte fartøy, spesielt når de har endel gamp.

 

Lykke til!

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...