Jump to content

Ladestrøm i båt


ole_propell

Recommended Posts

Hei, jeg ser på båtplassen i noen diskusjoner fra 2002 at det argumenteres for enkelheten og fordelene med å bruke et vanlig rele til å skille batteribankene, og noen kan hjelpe meg med noen råd.

 

Jeg har en dynamo og to batterinbanker som hver er 2x68 Ah. Tidligere

hadde jeg to dynamoer og helt separate systemer, men på min nåværende motor

har jeg en dynamo.

 

1) Jeg forstår det slik at man kan få en fullgod løsning med å koble et

vanlig arbeidsrele mellom batteriene, med styrestrøm til dynamoens

ladelampeutgang. Stemmer dette?

 

2) Jeg har en hovedbryter til hver batteribank. Skal ladestrømsledningene

kobles utenom disse, eller bør de kobles gjennom hovedbryterne?

 

3) Jeg ser du anbefaler å koble forbruksbanken først. Dersom ladeledningene

kobles gjennom hovedbryterne, og man glemmer å slå på hovedbryteren for

forbruksbanken når man starter opp, vil ikke da ladestrømskretsen være

brutt, og dynamoen vil ikke få belastning, og kan ødelegges?

 

Jeg håper noen har anledning til å svare, og setter ellers pris på alle tips

vedrørende min installasjon.

Link to post
Share on other sites

1) Jeg forstår det slik at man kan få en fullgod løsning med å koble et

vanlig arbeidsrele mellom batteriene, med styrestrøm til dynamoens

ladelampeutgang. Stemmer dette?

Velkommen! :smiley: (Fikk spørsmål fra Ole pr mail og bad han å poste det her da jeg vet mange er intr. i lading/fordeling.)

Etter at BEP-releene er blitt tilgjengelige i Norge synes jeg dette er en bedre løsning.

Flere har rapportert god erfaring med disse.

Tilkoblingen blir enda enklere da man slipper styringen fra D+.

Og dette releet vil også fungere sammen med en landstrømslader slik at en lader automatisk kan lade flere batteribanker.

Eneste ulempe ift vanlig rele er at de trekker litt strøm i "standby". 20mA ifølge produsenten.

2) Jeg har en hovedbryter til hver batteribank. Skal ladestrømsledningene

kobles utenom disse, eller bør de kobles gjennom hovedbryterne?

Ville koblet dynamoen direkte til forbruksbanken (utenom hovedbryter), dette fordi nesten all ladestrøm går til forbruksbanken og releet vil bli mindre belastet.

Og så ladet start-banken via BEP-releet.

Da slipper du å tenke på problematikken i pnkt. 3. Dog er det kun ved utkobling under lading, altså med motor igang, at ting kan bli ødelagt dersom forbindelsen til batteriet brytes. (Med intergrert lade-regulator)

 

Har du ekstern sensing av ladespenningen bør denne kobles til samme bank som dynamoen.

Da slipper du å risikere overladning dersom releet skulle svikte.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg ville ikke ha lagt den ladekabelen direkte til batteriet, men via en bryter. Det viktigste argumentet mitt er at når du forlater båten med alle hovedbrytere i "av" stilling, så er all batterispenning avslått fra båtens elektriske anlegg. Når du driver service på motoren, så vet du også at med hovedbrytere i "av" stilling så er det ingen fare med å bruke verktøy i nærheten av motorens elektriske kontakter. Hadde jeg skulle hatt den direkte så ville jeg ha sikret kursen med en sikring av kraftig dimensjon. Viktig å koble generator slik at den har et batteri som lademottaker når motoren går, ellers blir levetiden på generator relativt kort.

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Etter å ha tenkt meg litt om lurer jeg på om man ikke enkelt kan bevare fordelene med at alt kobles av med hovedbryterne (også ladekretsen), og sikre at dynamoen er forbundet med et batteri når motoren starter ved å koble inn hovedbryterne slik (jeg har modifisert tegning fra http:\\iotech.no):

 

Bilde

 

 

Ole Kristian

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Etter å ha tenkt meg litt om lurer jeg på om man ikke enkelt kan bevare fordelene med at alt kobles av med hovedbryterne (også ladekretsen), og sikre at dynamoen er forbundet med et batteri når motoren starter ved å koble inn hovedbryterne slik (jeg har modifisert tegning fra http:\\iotech.no):

 

<{POST_SNAPBACK}>

En annen måte å gjøre det på er å koble hovedbryteren på jord, slik har jeg det i min båt, felles jord fro begge batteribanker, og hovedbryter koblet på jord.

Link to post
Share on other sites

En annen måte å gjøre det på er å koble hovedbryteren på jord, slik har jeg det i min båt, felles jord fro begge batteribanker, og hovedbryter koblet på jord.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er kanskje enda enklere ja Jeg tror likevel jeg ville foretrukket en bryter til hvert batteri. Fordeler / ulemper med å ha hovedbryterne på jord?

Link to post
Share on other sites

Det er kanskje enda enklere ja Jeg tror likevel jeg ville foretrukket en bryter til hvert batteri. Fordeler / ulemper med å ha hovedbryterne på jord?

<{POST_SNAPBACK}>

For min del har jeg kun en jordkabel som går til alle tre batteriene, denne kabelen går også til alle sikringsbokser ombord, og alt utstyr (med unntak av toalett, wallas, og snart gassalarm).

Plussledninger har jeg derimot flere av, en til hver sikringsboks, en til toalett, osv, flere av de er koblet direkte fra batteriet (blir totalt sett færre kg med ledninger, osv)

 

Fordelen i mitt tilfelle er altså at det er kun en kabel å bryte kontakten på (altså jordinga til alt).

 

I mitt tilfelle er batteriene plassert ca midt i båten, det er en sikringsboks bak, et par lamper bak.

En sikringsboks, og en haug av lamper foran (i tillegg til wallas og toalett).

 

Mindre kabling=mindre vekt=færre potensielle feilkilder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...