Jump to content

Material valg : Bygge ankervinsj hylle nede i ankerbrønn baug.

Erik

Recommended Posts

Har ett vinter prosjekt på gang for å montere ankervinsj i baugen. Etter masse gode tips i en annen tråd her så tror jeg at valg av vinsj skal gå greit.

Men neste utfordring på listen er å få den montert på skuta. Jeg ser for meg å lage en hylle nede i ankerbrønnen, på tvers i bakkant, for å feste vinsjen på. Motordelen vil da sannsynligvis havne under denne hyllen, så en vanntett (men åpnebar ?) kasse under er også aktuelt å lage som del av dette.

Men det jeg lurer på er hva jeg skal bygge dette av, og også hvordan feste, da jeg helst ikke vil sku rett i skroget hvis det kan unngås..

Det blir jo både vekt og krefter involvert her.

Jeg tenker kanskje å lime lister i trekant langs veggene, slik at trekantformen er med å holde dette på plass, og så hylle hvilende/festet på listene.

Men hva bruker jeg til lister, hva bruker jeg til lim, og hva bygger jeg selve hylla/kassen av ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Tja, kommer du til kan du jo støpe fast noen ordentlige fester du kan kan bolte en kraftig syrefast plate til. For så å feste vinsjen i plata.  Tror ikke du trenger en vanntett kasse under. Min vinsj har stått i ankerbrønnen i 14 år nå uten problemer. Litt beskyttende spray i ny og ne er det den har fått. 

mvh Knut Erik

Jeg kommer greit til, men hvordan støper/fester jeg evt slike fester så det blir sterkt nok ? Snakker vi glassfiberstøp rett på skroget ? Vil det holde?

Vil ikke en trekant ramme som følger hele profilen i brønnen bli sterkere ?

Metall har jeg ikke tenkt på. Jeg har en kompis som er flink og har utstyr for Alu (bygger båt i dette). Vil en tykk Aluplate kunne bli sterkt nok, eller må det være syrefast?

Bildet ser ut å være likt som hos meg. Vet du noe mer om materialet  som er brukt eller annen info om byggemåte/konstruksjon?

Har du link til hvor du fant bildet ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev for 2 timer siden:

Jeg kommer greit til, men hvordan støper/fester jeg evt slike fester så det blir sterkt nok ? Snakker vi glassfiberstøp rett på skroget ? Vil det holde?

Vil ikke en trekant ramme som følger hele profilen i brønnen bli sterkere ?

Har du link til hvor du fant bildet ?

Glassfiberstøp rett på båt vil så absolutt bli sterkt nok når det er gjort riktig. Ikke er det vanskelig heller. En trekant som dekker hele brønnen kan bli stek den, men hvordan skal du komme til undersiden? Vanskelig å få den nedi i hullet kan det også bli.

Husk at du skal jo i utgangspunktet ikke bli hengende på ankervinsjen når du dregger. Kjettingen fester du på egnet måte i kryssholdet.

Bilde fant jeg med enkel googling - Hanse 312 2004
 http://www.luxuryatch.com/2005-hanse-hanse-312/

mvh Knut Erik