Jump to content

webasto HL32D vil ikke starte etter bytte av dieselpumpe


Pettern1972

Recommended Posts

Har nettopp fått en Webasto HL32D. Denne hadde defekt dieselpumpe. ingen tikkelyd. Byttet dieselpumpe, og nå tikker den som bare det. Etter å ha startet  den starter først vifta å gå noen sekunder før dieselpumpa starter. Den tikker i ca 1,5 minutt, for så å stoppe. Vifta stopper like etter. Så kan den stå rolig i noen minutter for så å starte opp igjen. Samme gjentar seg, gang etter gang. Men den vil ikke tenne. Har stått sånn i en drøy time nå, og vil tro at diesel har kommet dit den skal..... Noen måter å sjekke glødestift på, med f.eks et ohm-meter? 

 

 

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Hva slags slange/ rør går det fra pumpen og til tanken? I min båt (med Eber, ikke Webasto) hadde de brukt drivstoffslange med diameter 5-6 mm innvendig fra pumpe til tank. Det fungerte da jeg kjøpte båten. Men fungerte ikke etter at jeg hadde fylt tanken. Da hadde det kommet luft i slangen. 

 

Pumpen klarte ikke å skape nok vakuum når den var tom. Byttet derfor til slikt rør som er beregnet på dette bruket. Er kanskje 2 mm innvendig diameter. Da gikk pumpen et par minutter og fikk tak i dieselen. Da ble også pumpelyden mye mykere. Ikke så hard tikking. Deretter måtte jeg prøve noen ganger, og da tente den. :-)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Ingar skrev 1 time siden:

Sannsynligvis stopper den fordi flammevakten ikke detekterer flamme.

Om det ikke ryker av eksosen får den antagelig ikke diesel, glødepluggen er veldig solid på Eberspächer/Webasto og ryker sjelden.

Hvis det er flammevakta som er problemet skal varmeren tenne først. Hvis den tenner i den syklusen du beskriver bør du kjenne litt lukt av sur dieseleksos. Hvis ikke tyder det på at den ikke tenner i det hele tatt, da holder jeg en knapp på glødepluggen. Jeg har knotet mye med vår brenner som er av samme type. Feilen der har vært styreenhet, flammevakt, og eksos som har vært feil montert av forrige eier. Det siste medførte at sjøvann sprutet inn i eksosen og la seg som en vannlås. Varmeren fikk da ikke ut eksosen og stoppet. Flammevaktproblemet artet seg slik at varmeren så vidt tente, men stoppet før det kom varm luft. Jeg tok også ut glødepluggen og ohmet den, veldig fort gjort. Flammevakta er det værre å måle på.

Link to post

Hadde samme på min, men den startet. Kjente på eksosutløpet at det ble varmt og lyden endret seg , en mer brumende lyd når den varmet. Men så stoppet den etter ca. 2 min. Det ble til at jeg gjorde mange forsøk før den endelig ville brenne, men da hadde jeg motoren i gang for og være sikker på at det ble nok strøm til alle startforsøkene. Det oste lenge gråhvit røyk når den først ville gå så antar det var en del diesel i den. Hva som var galt vet jeg ikke , men nå går den greit.

Link to post

Takk for gode råd. Den skal være veldig lite brukt, men har ligget i et uthus i noen år nå. Ingen ulyd i det hele tatt kjenner ingen varme i eksosutløpet,kan heller ikke se noe eksos, så det virker som om den ikke tenner. Får skru opp dævelskapet i morgen og rengjøre så godt jeg kan. 

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Koble av dieselslangen på brenneren.   Finn eit par tynne kabler og koble til pumpa( ta av de orginale), hold den eine kabelen bort på ein batteri pol, og ta den andre kabelen og "tapp" på den andre batteripolen, slik at du pulser pumpa.  Då så ser du om det kjem diesel. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Aner ikke om det er noe likhetstrekk, men pumpa på min wallas pumpet ikke. Bare tikket og løftet parafinen litt. 

 

Koblet fra begge ender og satte den rett ned i en kopp med parafin. Da gikk det 5 6 slag så stod spruten. 

 

Etter dette løftet den parafinen fint. 

 

Ny pumpe? Kanskje noe luft eller noe? Sjekk som komodo sier om den pumper diesel i det hele tatt. 

Link to post

Da er apparaturen Demontert og rengjort etter beste evne. Nytt forstøvningsfilter, ny eksospakning og ny o-ring på flammevakt. har også skiftet slangen til ny 4 mm  med filter. Diesel kommer fram, drypper faktisk litt ut av eksosutløpet. Ergo diesel er det nok av. Batterier er både nye og toppladet. Prøvd både uten med og uten lader stående på, og også med motor i gang. Vil fortsatt ikke antenne. Kan også legge til at om jeg tar av deksel på varmeren kjenner glødeplugg kald ut... 

Edited by Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Ja, det er det de beskriver i utklippet jeg la inn over. Hvis du klemmer på et tankgamperemeter skal du ca kunne måle ca 20A. Men blir den rød og varmer godt skjønner du jo at den virker! Jeg vil tro at den mest sannsynlige feilen med en slik plugg er brudd. Kobler du den rett på et batteri blir den da ikke varm. 

Link to post

Den ble varm. Ingen problem med pluggen tydeligvis. Men flammevakta, den gir ingen utslag på ohm-meter. Vet at på ardic kan den måles, gir forskjellig måling ved lys kontra mørkt. Man kan også jumpe pluss og minus for å lure den for å se om den jukser. Her gir dem ingen utslag.

20170831_172343.jpg

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Flammevakt er normalt en fototransistor, altså at den "ser" lyset fra flammen, det er ikke en variabel motstand eller termobryter som reagerer på varme. Kan ikke sjekkes med motstandsmåling.

 

Defekt/sotet flammevakt vil føre at at varmeren brenner en stund, iallfall ett minutt. Deretter stopper forbrenningen fordi flammevakten ikke registrerer at det brenner og drivstofftilførselen blir kuttet.

Hos deg kommer jo ikke forbrenningen igang i det hele tatt, da er det ingen grunn til å tro at flammevakten er defekt.

 

Ellers står det sikkert i manualen i Dokumentarkivet hvordan den sjekkes. I det hele tatt er manualene til Eberspächer/Webasto veldig detaljerte på feilsøkingsprosedyrer.

 

Du skriver over at glødepluggen blir varm, men det er ikke sikkert at den blir varm nok dersom det er spenningsfall.

Link to post

Glødepluggen blir ikke varm når den står i brenneren . Kontakta til Pluggen sitter i lokket, så lokket må stå på for at pluggen skal få spenning. Ergo jeg får ikke målt der. Ledningen ut fra "hjernen " som går til pluggen viser 13.8. Når jeg tar ut glødeplugg og tapper den direkte mot batteri gløder den 

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...