Pettern1972 Startet 27.August.2017 Del på Facebook Startet 27.August.2017 Har nettopp fått en Webasto HL32D. Denne hadde defekt dieselpumpe. ingen tikkelyd. Byttet dieselpumpe, og nå tikker den som bare det. Etter å ha startet den starter først vifta å gå noen sekunder før dieselpumpa starter. Den tikker i ca 1,5 minutt, for så å stoppe. Vifta stopper like etter. Så kan den stå rolig i noen minutter for så å starte opp igjen. Samme gjentar seg, gang etter gang. Men den vil ikke tenne. Har stått sånn i en drøy time nå, og vil tro at diesel har kommet dit den skal..... Noen måter å sjekke glødestift på, med f.eks et ohm-meter? Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
lippert Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Bare for å spørre. Du ser det komme diesel i filteret? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Pettern1972 Svart 27.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2017 Har ikke filter Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Grand Banks jr Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Hva slags slange/ rør går det fra pumpen og til tanken? I min båt (med Eber, ikke Webasto) hadde de brukt drivstoffslange med diameter 5-6 mm innvendig fra pumpe til tank. Det fungerte da jeg kjøpte båten. Men fungerte ikke etter at jeg hadde fylt tanken. Da hadde det kommet luft i slangen. Pumpen klarte ikke å skape nok vakuum når den var tom. Byttet derfor til slikt rør som er beregnet på dette bruket. Er kanskje 2 mm innvendig diameter. Da gikk pumpen et par minutter og fikk tak i dieselen. Da ble også pumpelyden mye mykere. Ikke så hard tikking. Deretter måtte jeg prøve noen ganger, og da tente den. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Ingar skrev 1 time siden: Sannsynligvis stopper den fordi flammevakten ikke detekterer flamme. Om det ikke ryker av eksosen får den antagelig ikke diesel, glødepluggen er veldig solid på Eberspächer/Webasto og ryker sjelden. Hvis det er flammevakta som er problemet skal varmeren tenne først. Hvis den tenner i den syklusen du beskriver bør du kjenne litt lukt av sur dieseleksos. Hvis ikke tyder det på at den ikke tenner i det hele tatt, da holder jeg en knapp på glødepluggen. Jeg har knotet mye med vår brenner som er av samme type. Feilen der har vært styreenhet, flammevakt, og eksos som har vært feil montert av forrige eier. Det siste medførte at sjøvann sprutet inn i eksosen og la seg som en vannlås. Varmeren fikk da ikke ut eksosen og stoppet. Flammevaktproblemet artet seg slik at varmeren så vidt tente, men stoppet før det kom varm luft. Jeg tok også ut glødepluggen og ohmet den, veldig fort gjort. Flammevakta er det værre å måle på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Hadde samme på min, men den startet. Kjente på eksosutløpet at det ble varmt og lyden endret seg , en mer brumende lyd når den varmet. Men så stoppet den etter ca. 2 min. Det ble til at jeg gjorde mange forsøk før den endelig ville brenne, men da hadde jeg motoren i gang for og være sikker på at det ble nok strøm til alle startforsøkene. Det oste lenge gråhvit røyk når den først ville gå så antar det var en del diesel i den. Hva som var galt vet jeg ikke , men nå går den greit. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.August.2017 Del på Facebook Svart 27.August.2017 Det kan ha vært så enkelt som sot på flammevakta slik at vakta ikke "så" flammen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pettern1972 Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Takk for gode råd. Den skal være veldig lite brukt, men har ligget i et uthus i noen år nå. Ingen ulyd i det hele tatt kjenner ingen varme i eksosutløpet,kan heller ikke se noe eksos, så det virker som om den ikke tenner. Får skru opp dævelskapet i morgen og rengjøre så godt jeg kan. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Koble av dieselslangen på brenneren. Finn eit par tynne kabler og koble til pumpa( ta av de orginale), hold den eine kabelen bort på ein batteri pol, og ta den andre kabelen og "tapp" på den andre batteripolen, slik at du pulser pumpa. Då så ser du om det kjem diesel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Du trenger ikke gjøre det så vanskelig. Det er bare å starte opp brenneren, og når pumpa begynner å "nikke" trekker du ut slangen som går inn på varmeren. Da skal det sprute godt. Dersom det går diesel i slangen kjenner du også at det pulserer i den. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Aner ikke om det er noe likhetstrekk, men pumpa på min wallas pumpet ikke. Bare tikket og løftet parafinen litt. Koblet fra begge ender og satte den rett ned i en kopp med parafin. Da gikk det 5 6 slag så stod spruten. Etter dette løftet den parafinen fint. Ny pumpe? Kanskje noe luft eller noe? Sjekk som komodo sier om den pumper diesel i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 (redigert) Da er apparaturen Demontert og rengjort etter beste evne. Nytt forstøvningsfilter, ny eksospakning og ny o-ring på flammevakt. har også skiftet slangen til ny 4 mm med filter. Diesel kommer fram, drypper faktisk litt ut av eksosutløpet. Ergo diesel er det nok av. Batterier er både nye og toppladet. Prøvd både uten med og uten lader stående på, og også med motor i gang. Vil fortsatt ikke antenne. Kan også legge til at om jeg tar av deksel på varmeren kjenner glødeplugg kald ut... Redigert 28.August.2017 av Pettern1972 (see edit history) Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Joltus Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Apparatets strømtrekk vil vel kunne indikere om glødepluggen er ok? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Du må ohme glødepluggen! Det er gjort på 10 sekunder når du først har den ute Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pettern1972 Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Komodo: husker du verdiene? Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Komodo Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 Det kommer litt an på om du har vanlig glødeplugg eller "pencil-type". Jeg hadde sistnevnte, og den skal ligge på ca 0,3 Ohm. Her har du et par sjekkpunkter for feil på flammevakt Ps: Tror manualen ligger i arkivet her. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pettern1972 Svart 28.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2017 Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Komodo Svart 28.August.2017 Del på Facebook Svart 28.August.2017 (redigert) På den skal du sjekke strømtrekket. Koble den rett på et batteri og mål strømmen med et tangamperemeter. Den skal trekke ca 22A. Redigert 28.August.2017 av Komodo Skriveleif (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pettern1972 Svart 31.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2017 Går det ann å sette 12 volt rett på gjødeplugg for å se om den virker? Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Komodo Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Ja, det er det de beskriver i utklippet jeg la inn over. Hvis du klemmer på et tankgamperemeter skal du ca kunne måle ca 20A. Men blir den rød og varmer godt skjønner du jo at den virker! Jeg vil tro at den mest sannsynlige feilen med en slik plugg er brudd. Kobler du den rett på et batteri blir den da ikke varm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Pettern1972 Svart 31.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2017 Den ble varm. Ingen problem med pluggen tydeligvis. Men flammevakta, den gir ingen utslag på ohm-meter. Vet at på ardic kan den måles, gir forskjellig måling ved lys kontra mørkt. Man kan også jumpe pluss og minus for å lure den for å se om den jukser. Her gir dem ingen utslag. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Ingar Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Flammevakt er normalt en fototransistor, altså at den "ser" lyset fra flammen, det er ikke en variabel motstand eller termobryter som reagerer på varme. Kan ikke sjekkes med motstandsmåling. Defekt/sotet flammevakt vil føre at at varmeren brenner en stund, iallfall ett minutt. Deretter stopper forbrenningen fordi flammevakten ikke registrerer at det brenner og drivstofftilførselen blir kuttet. Hos deg kommer jo ikke forbrenningen igang i det hele tatt, da er det ingen grunn til å tro at flammevakten er defekt. Ellers står det sikkert i manualen i Dokumentarkivet hvordan den sjekkes. I det hele tatt er manualene til Eberspächer/Webasto veldig detaljerte på feilsøkingsprosedyrer. Du skriver over at glødepluggen blir varm, men det er ikke sikkert at den blir varm nok dersom det er spenningsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 31.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2017 Glødepluggen blir ikke varm når den står ' brenneren. Når jeg tar den ut og tapper den mot batteri gløder den Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Ingar Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Ok, hvilken spenning måler du på pluggen når du starter varmeren? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 31.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2017 Glødepluggen blir ikke varm når den står i brenneren . Kontakta til Pluggen sitter i lokket, så lokket må stå på for at pluggen skal få spenning. Ergo jeg får ikke målt der. Ledningen ut fra "hjernen " som går til pluggen viser 13.8. Når jeg tar ut glødeplugg og tapper den direkte mot batteri gløder den Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.