Jump to content

Conway 26


Goddis77

Recommended Posts

  • 1 year later...

Har en del spørsmål som jeg lurer på:

 

1.

Som noen av dere sikkert vet har kjølen på min båt en litt rar fasong. Er en bue under som jeg ikke helt vet hva er til. Noen som har svar på dette?

 

conway_kjol_2.jpg

 

conway_kjol_3.jpg

 

conway_kjol_1.jpg

 

conway_kjol_4.jpg

 

ikke de helt beste bildene, men dere ser hva jeg mener.

 

Det jeg også lurte på er hva som vil skje hvis en:

  • skjærer av/kutter vekk denne buen?
  • Egenskaper på sjøen?
  • Svekking av kjøl?
  • Hva det ville kostet?
  • Lurt å gjøre?

Er ikke en operasjon som eventuelt ville bli gjort med det første, men er veldig nyskjerrig på denne kjølen...

 

 

2.

Har noen sprekker i skroget etter diverse tidligere monteringer, slik som f.eks denne

 

conway_sprekker_1.jpg

 

Har også noen lignende oppe ved topplanterne festet, samt nede på kabintaket hvor pulpiten er festet.

Er dette noe en kan fikse, evt. hva må en da gjøre?

 

 

3.

Noen som kjenner til noen engelske båtforum? Ønsker å finne ut litt mer om båten min, og det er ganske mangelfull info på nettet angående denne båttypen. Vet bare at den er engelsk, og har betegnelsen "riverboat" på noen salgssider i England.

 

 

Takker for alle svar

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette er en syrekjøl, jeg vil tro at båten er ganske retningsstabil i lav hastighet. VIl tro båten er bygget for fart 18-25knop. Ville ikke fjernet denne da det vil gå utover egenskapene.

 

Ellers synes jeg den er ganske lik Viking 28,Windy 27 CC i linjene. Klassiske, flotte linjer.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Syrekjøl sier du. Aldri hørt dette uttrykket før..hmmm

Båten er som du sier ganske stabil ved lav hastighet, men har litt problemer med at båten skjærer ganske mye til en av sidene hvis jeg f.eks tar igjen en bølge i 11-16 knop. Blir ekstra gale hvis jeg har mye flaps på. Dvs at fronten ligger lavt nede. Utenom dette tar den sjøen fint synes jeg. Tror jeg er litt for glad i flapsen egentlig.

Link to post
Share on other sites

red Styrekjøl

 

Hvis du kjører med flapsen, presser du baugen ned. Da opplever du att båten skjærer til siden.

Bruk av flaps ved last ombord, du retter opp for ujevnt med personer på SB eller BB side.

Eller at du ønsker båten fortere i plan.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Søk på engelske riverboats som Norman og spesiellt Birchwood 25 og 27 tom 1982 og du ville finne forklaringen til den kjølen.

 

Du får heller finne deg en annen båt en å herpe den kjølen. Den har sin misjon som du finner ut av.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Er klar over dette, men det ble en vane under begynnelsen av sjøsettingen. Skilte bare noen hundre omdr på plan eller ikke. Dette var før jeg fikk justert turtallet skikkelig. For å si det slik, vi lå på tur til Gulen i 10-12 knop hele veien, når vi egentlig kunne lagt på 15-16 knop. Hadde spart oss ihvertfall 1 time kjøring. Men hva gjør nå det når en er ute på tur :wink:

Link to post
Share on other sites

Takker for svar :)

 

Krisida Magni, søkte litt på Birchwood og fant en del båter. Men finner ikke forløpig noe som forklarer kjølen. Hvis en googler på "styrekjøl" får en faktisk frem noen linker til Targa båter og Sun.

Man lærer for hver dag

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fort oversatt fra en engelsk test vedr. stålkjølen på en Birchwood, 1978:

 

Stålkjølen gir tyngde og ballast, beskytter ved grunnberøring og hindrer avdrift i sterk vind.

 

Har hatt tilsvarende båt i 2 år og kan bekrefte ovenstående. Ikke rør kjølen! :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Har vært innpå den siden. Registrerte meg for å få litt flere bilder der.

 

Må søke litt mer på conway cruisers + ian driver tror jeg. Fant ikke noe forløpig.

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var oppe i båten idag og la merke til at tettingen jeg har gjort med sika i taket ikke har holdt.

 

topplanterne_vhfantenne_1.jpg

 

topplanterne_vhfantenne_2.jpg

 

1.

Taket heller litt på midten der hvor topplanternen er montert, og forrige eier har borret 2 hull her for gjennomgang av kabler. Her lekker det en del.

Har sjekket ut flere typer kabelgjennomføringer for å se om de passer:

 

10220-30-31-32.jpg

 

10220-00-08-10-12.jpg

 

eller disse fra

Marineshop

men vet ikke om noen av disse ville holdt tett pga vinklingen i midten.

Den siste versjonen som er avbildet her (tatt fra maritim.no), får heller ikke plass under festebranketten til lanternen. Må da evt bøye platene til... Skruene som fester topplanternen er heller ikke gjennomgående, men det er et annet kapittel.

 

 

2.

VHF antennen har nå også begynt å lekke. Denne har en kappe som liksom skal holde dette tett, men det lekker en del inn i kabinen (blitt mer og mer i det siste). Bør denne byttes? Eller holder det å rengjøre dette? Kabelen går igjennom taket her også, istedet for å ta i bruk en slik f.eks:

 

9551-33.jpg

(tatt fra maritim.no)

 

 

3.

Der det har vært tidligere hull i taket, har jeg nå kjørt nedi en stor skrue for å dekke hullet, samt kjørt på med sika. Dette er et sted som ikke synes, men vet ikke om dette er riktige fremgangsmåten, eller om det bør gjøres en annen operasjon her?

 

 

Takker for alle innspill her :smiley:

Edited by Outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

10220-00-08-10-12.jpg

men vet ikke om noen av disse ville holdt tett pga vinklingen i midten.

Den nederste er i alle fall tett, jeg har montert en slik på en dykkelykt (cannister) og er i alle fall tett ned til 35 meter...

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg noen slike for testing, og de er nok sikkert best å bruke hvis jeg legger på litt ekstra gummi under festet for å holde det tett. Men disse passer ikke under platene. Blir for trangt i bredden.

Link to post
Share on other sites

Stilig!

Fikk nettopp mail fra en kar i England som har samme båt som meg. Har visst installert 2 stk volvo motorer på 125hk. Med dette marsjer han på 19 knop, og toppfart 26. Spennende å se utover hvordan hans båt ser ut, og ikke minst dele erfaringer. Bilder skal utveksles.

Link to post
Share on other sites

Hvor har du levert kalesjen din da..?? Har selv en kalesje og en havnekalesje som rimmen langs kanten begynner å bli stiv og sprekkete, resten ser bra ut. Jeg skulle ha fått sydd på ny rim rundt kanten som festehullene sitter i, da ville den være god som ny..

 

Vind sier du..? Her på nordmøre hvor jeg er nå blåser det så mye at det kan umulig være overskudd til blåsing nede i bergen... :wink:

For min del er jeg redd for snø, er redd presenningen min skal bli presset ned og deretter samle regnvann. Merkelig så fort det der skjer hvis det først setter i gang og jeg er vekkreist i enda litt over to uker....*sukk* Men men, båten står på land, ender ikke opp som ubåt i hvert fall...

Link to post
Share on other sites

Den blir levert inn til Helge Olsen Båtkalesjer. Han hører til ute på Algerøy/Sotra.

Og han hadde bestillingsstopp når jeg var i kontakt med han for en tid siden, han hadde så mye å gjøre at han ikke engang ville estimere når han kunne påta seg mere. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Har snakket med han i noen mnd'er, så planen var lagt.

Levert for overhaling idag (Lørdag), forventet ferdig på Torsdag.

Etter værmeldingen å dømme, er det meldt noen dager med kulde til, før regnet kommer rundt Onsdag.

Og ja, der lå noen kalesjer i bilen hans ja :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kalesjen ble levert på Lørdag, og hentes i morgen ferdig overhalt.

Været har vært eksemplarisk, så i morgen er det montering av kalesje igjen.

Skal bli DEILIG med tett kalesje!!!

Link to post
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skjønnte ikke helt hva du mente nå, har du hull du ikke skal bruke mer eller skal du ha kabelgjennomføringer der hvor hullene allerede er..??

Gamle hull som ikke skal brukes mer er vel en fordel å sparkle igjen. Hullet kan du tette med glassfibersparkel som inneholder armeringsfibrer. På toppen legger du gelcoat sparkel, pusser og polerer. Er hullene små så holder det sikkert med kun gelcoatsparkel.

Jeg får selv noen huller på badeplattformen min når jeg tar vekk ankervinsjen. Skal flytte den inn i maskinrommet siden den stjeler masse plass bak på badebryggen min. Problemet mitt blir å få sparklet hullene slik at det passer inn med antiskli støpingen i badeplattformen....

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...