Jump to content

Conway 26


Goddis77

Recommended Posts

Det er nok som Hydrox sier.

Har noen hull som må tettes pga at de ikke skal brukes lengre. Kosmetisk sett er det greit for de dekkes av topplanterne masten. Hullene må flyttes litt pga at dekksgjennomføringene ikke passer under masten.

Hvor lang levetid har sparkelen? Er litt rester igjen på noen tuber fra forrige eier. Bør jeg kjøpe ny, og hvordan er fremgangsmåten for sparklingen? Hullene som skal tettes dekkes nå av 10mm skruer.

Link to post
Share on other sites

Hvis disse hullene er under masten din på hyttetaket så er kansje ikke løsningen med gelcoatsparkel så god. Jeg regner med dere av og til tråkker oppå hyttetaket, ligger oppå der og soler dere osv. Er taket stivt så går det nok bra med sparkel, er det slik at det beveger og bøyer seg litt når dere går oppå der så vil sparkelen sprekke i kantene. Er hullene skjult av masten er det kansje like greit å bruke sika, den tåler i hvert fall litt bevegelse uten at det begynner å lekke. Gjør godt reint med smergel i hullene og vask med rødsprit eller aceton før du påfører sikaen, da fester den godt på underlaget.

 

Gelcoatsparkel er enkelt å jobbe med, den er to komponent og tørker rimelig fort, litt avhengig av temp. Her er det også viktig å gjøre rent, puss godt rent med smergel slik at sparkelen får feste. Sparkelen blandes med herder og påføres med en sparkelsje. Når den er tørket så pusser du slik at sparkelen blir plan med omgivelsene, akkurat som når du sparkler hjemme i huset før du maler. Til slutt pusser du med fint våtslipepapir, korngrad et stred mellom 600 og 1000. Har du da rett farge på sparkelen vil hullet være borte vekke. Er ikke vanskelig å få dette bra, men det er vanskelig å få det helt perfekt.

 

Hvis du har både herder og sparkel (stor og liten tube) i fra forige eier kan du gjerne bruke det, hvis det ikke har tørket i tuben da. Kommer den greit ut av tuben og det lukter glassfiber av det så bør det funke. Du kan jo blande litt på en bitte papp for å se at den herder.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar, men kan dette gjøres i all slags vær/temperatur? Her i Bergen er det vel ca 2 grader akkurat nå. Førerhuset er nå tett etter overhaling av kalesje, men det lekker fra taket (topplanternekabler og vhf kabel), samt vinduene forran. Ser ifm vinduene at det lureste her blir å demontere ihvertfall den nederste aluminiumsprofilen, for så å gjøre rent. Sette så på en ny pakning som går både ute og inne. Må bare finne en pakning som passer. Regner med at jeg også kommer til å tette med Sika eller lignende samtidig.

Link to post
Share on other sites

Uten at jeg skal være for sikker så tror jeg det bør være litt varmere i bergen før du evt. bruker gelcoatsparkel. Sikaen kan du sikkert bruke nå, men underlaget må være tørt. Kansje du kan sette en bitte duck-tape over hullene slik at det ikke kommer van inn, midlertidig selvfølgelig. Er vel ikke lenge før det blir litt mere kos å jobbe med båten utendørs...

Vet det er folk som bruker tapetkniv og skjærer ut gammel pakning i fra vinduene, lager en slags fuge. Deretter legges sika i fugen og strykes ut med såpevann på fingeren. Bruker du maskeringstape får du fine kanter på sikaen langs vinduet og det ser ut som orginal pakning. Hvis alu listen ligger helt inn til vinduet må nok listen bort.

Sikker på at vannet ikke finner veien inn under vindskjermen da? Det gjør det på min båt, skal fixe det når dagene begynner å bli varmere. Er ikke så glad i å jobbe utendørs når det er kald.....

Link to post
Share on other sites

Prøvde idag å demontere alu listene til vinduene i kabinen. Lettere sagt enn gjort. Fikk pokker meg ikke listen av. Måtte derfor finne på en midlertidig (permanent?) løsning. Vinduet står litt i spenn på sidene, men pakningene lekker, så her måtte der gjøres noe.

Rengjorde godt der jeg kom til med Aceton. Fylte så rammen med sika295 (UV bestandig), og fuktet en finger med såpe for å glatte det utover. Så egentlig ganske så fint ut når det var gjort, men ikke så lenge. Teipet opp kantene som ikke skulle få søl, men det viste seg at denne ikke var god nok. Hadde derfor fått litt på kantene. Prøvde å tørke dette, men da ble tingene bare verre. Ble ikke bedre av at jeg frøs som pokker, nå da solen hadde gått ned... Skal opp og fortsette på Torsdag, men hva kan jeg få dette vekk med? Aceton? Skrape det vekk? Tror ihvertfall at vinduene er mer tett nå enn før ihvertfall, og det er jo det viktigste!

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med tec7. Har holdt på med sika en del og ble dyktig lei av at det var så klinete... Klarte alltid å få sika der det ikke skulle være og var noe klin. Måtte bruke tynner for å tørke det vekk, også på hendene(kunne selvfølgelig brukt engangshansker men de er alltid i "veien")

Så nå bruker jeg tec7 til alt mulig både over vannlinjen og til skroggjennomføringer. Lett å fjerne overflødig masse og ikke noe klin lenger. Slipper å være så redd for å "søle" litt...... Også fester det til vått underlag. Leste at noen brukte det under vann der en båt hadde kjørt på skjær for å tette et hull eller en sprekk. Har ikke prøvd det selv men det høres jo fantastiskt ut......Annbefales.

Link to post
Share on other sites

Har demontert vhf-antennen pga at den var knekt. Fikk en annen antenne i erstatning, men festene passet ikke. Har derfor gjernet dette, og skal nå sette opp nytt opplegg.

Denne stod på før:

 

vhf_plugg_1.jpg

 

 

Hvordan finner jeg en lignende plugg, bare for Glomex sitt opplegg i stedet?

Glomex antennen er en hann, mens den forrige antennen var en hunn som dere sikkert ser.

Link to post
Share on other sites

Tok meg en tur innom Maritim idag og snakket litt med dem ang antennen min. Viser seg at det mangler en del utstyr i den esken som jeg fikk som kompensasjon når antennen ble knekt. En festemutter til selve antennen, samt pluggen som en ser under festet. Førstnevnte gikk ikke an å få kjøpt løst. Nå skal en jo si at ny antenne pakke koster 400kr, men er irriterende å bare mangle denne strammemutteren.

Link to post
Share on other sites

Var også oppe i båten for å demontere veggene i kabinen idag. Stoffet er slitt og treverket under har råte flere steder ifm lekkasjer. Har derfor demontert veggene, og skal begynne på veggen i front om et par dager. Denne blir litt verre, da den har plugger som er lagt over skruefestene. Er også ganske trangt om plassen der fremme.

Kan samtidig se helt frem til tuppen av båten fremme i kabinen. Ser da en del dråper i taket. Snakker da om ca 20 dråper av det litt store slaget. Er dette kondens, eller snakker vi om en lekkasje? Festene for pullerten er der fremme, men dråpene er ikke akkurat der.

Link to post
Share on other sites

Når vi nå skal i gang med å bytte ut sideveggene i kabinen, trenger jeg kryssfinerplater til dette. Har snakket med en kamerat innen bransjen som siar at han har 3+4mm i vanlig, mens en må opp i 6mm for å få vannfast. De forrige er på 3mm. Kan jeg bruke vanlige?

Link to post
Share on other sites

med unntak av "forskalingsflak" finnes det ikke vannfast kryssfiner. Ikke ordentlig. Det som er vannfast, er limet, men treverket vil trekke vann. Nå for tiden har all kryssfiner vannfast lim, så da er det materialvalg som er det viktige. Kanskje er kryssfiner av gran den som trekker minst vann, men innvendig har jeg brukt meranti 4mm, for hvis det kommer vann på platene, vil trekket bli ødelagt anyway. Meranti fikk jeg absolutt billigst på neuman (med firmarabatt)

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som jobber på Optimera. Skal kjøpe platene hos han. Fikk tips om ikke å bruke merantiplater pga lukt. Han hadde brukt noen slike på kjøkkenet sitt i campingvognen, og disse luktet en del når de fikk fuktighet på seg ifølge han. Bruker derfor noe annet.

Link to post
Share on other sites

Hvis båten er tett og noenlunde tørr innvendig så burde det ikke være noe behov for vannfaste finerplater. Jeg skiftet takplater i min båt for to år siden, da de originale platene hang ned i buler pga en tidligere vannlekkasje når jeg kjøpte den. Ved demontering viste de gamle platene seg å være porøse sponplater! Jeg skiftet disse ut med 9mm bjerkefiner, beiset med hvit beis og vokset etterpå for å gjøre det lettere å holde rent. Det ble riktig lekkert, og holder seg så langt meget bra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har kjøpt inn merantiplater 3mm, skai og kontaktlim. Har skjært til og lagt en liten sidevegg for testing, og dette gikk forholdsvis greit. Eneste jeg ser er at skaien har en del stygge rynker i seg. Vi har brukt pensel for påføring av lim, men denne ble fort sugd ned i platen, så vi måtte legge på ganske mye. La limen både på platen og skaien. Ventet 10min, så satt dem sammen. Har vi brukt for mye lim? Er det derfor rynkene kommer? En del av dem har forsvunnet etterhvert, men ikke alle. Noen tips?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter lengre tids "dvale", har jeg begynt å mekke litt i båten igjen. Fylte opp vanntanken og hadde planer om å starte med litt rengjøring. Fikk da ingen respons av vannpumpen. Har målt 12v frem til pumpen, som er trykkfølsom. Kan der ligge noe der, eller er pumpen gåen?

Link to post
Share on other sites

Hvis den bar er helt død så kan det være trykkbryteren. Hvis sikringen ryker når du prøver å sterte den så har den satt seg fast. Min satt kubb og røk sikringen, lagrene var rustet fast. Overhalte den og nå funker den som bare nøkken. Kjøpte nye lagre til den på biltema, kostet meg 30 kroner å få den i drift igjen.

Skru den i atomer og se hva som er galt før du kjøper ny. Hvis du gidder da...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...