Jump to content

Gammel CAV / Lucas vannutskiller "smuldrer" opp?


Walter_S

Recommended Posts

Min gammel CAV / Lucas vannutskiller "smuldrer" sakte opp!

 

Etter å gått over hele diesel-systemet, renset vannutskiller, tømte og renset tanken, teitet opp alle koblinger, byttet pakninger, skiver o.l. var jeg fremdeles ikke helt fornøyd. En følelse av å være avhengig av gammelt utstyr og en nagende usikkerhet (også kalt paranoia  :headbang:)  om alt er tett, er ikke god å bære!  :crazy:

 

Den 24 år gamle CAV-vannutskiller var spesiellt under oppsikt. Så ja at den var nokså ruglete i overflaten og spesiellt i kantene, hadde bittesmå knappenåls-groper nærmest som tæret inn i aluminium (tror jeg). Merkelig! Det foregår jo ikke noe mekanisk med eller i den som skulle tilsi en slik slitasje!  :nono:

BildeDessuten var aldri utsiden helt tørr, og det plaget meg!  :crazy:

 

Tok den fra hverandre og gikk den etter i sømmene. Tok noen bilder og forstørret disse opp 200%  – og da så jeg det!

Hele overflaten på koppen var nærmest tært i stykker – "pittet" som det heter så treffende på utenlandsk. I tillegg oppdaget jeg masse bittesmå sprekker i bunnen av koppen, inn mot senterskruens hun-del. Antageligvis resultat av mange års over-teiting.
 - Bilde

Men jeg mener også at selve godset har blitt svekket. Tydelig tæring på mange steder.

 

Kom til å tenke på galvansk tæring!?!?  :lol:

Selve vannutskilleren tror jeg er av aluminium, eller i hvert fall i lettmetall. Dieselrøret er kobber og rørflensen er av messing. Kan det være årsaken? Vannutskilleren har kontakt med tanken og tanken er jordet, og har dermed forbindelse med motoren. Er dette nok for å skape en svak galvansk strøm, eller MÅ det saltvann til? Legger ved noen bilder for å illustrere poenget.

 

Heiv den ut i dag og satte i en ny Lucas Agglomerator (gjennomsiktig vannutskiller og filter i ett), fjernet kobberrørene delvis - de nye slangeniplene ble koblet til nye dieselslanger, likeså forbindelsen mellom Lucas og tanken. Nå er det i hvert fall gummi mellom tanken og Lucas'en.

Ergo, har du en like gammel CAV, ta og se litt nærmere på den!

Hilsen,

Walter   :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg har forstått kan ikke galvanisk tæring oppstå med mindre objektet er i saltvann (det samme som en elektrolytt?). Derimot så er jo miljøet i en båt agressivt mot metaller, på grunn av luftfuktighet og saltinnhold i luften. Det er jo noe som heter saltvannsbestandig aluminium, hva slags aluminium er det i den gamle vannutskilleren montro???

 

Forøvrig, er innlegget ditt veldig bra.

Link to post
Share on other sites

Noe jeg synes er merkelig er at hvis man følger pilene på lokket vil dieselen gå gjennom filteret før den havner i oppsamleren.

Dette fører jo til at filteret får en unødvendig stor belastning.

Selv har jeg snudd strømmen. Dieseldyr og andre forurensinger later til å være bundet til vannet og samler seg derfor i glasset istedet for å tette filteret.

Fungerer helt utmerket. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Walter_S - Du er utrolig flink til å dokumentere det du gjør, og informere oss her på Baatplassen.no!! Keep up the good work!! Trådene dine gir glede ved lesing!

........forøvrig, er innlegget ditt veldig bra.

:blush: (blush) - og jeg som trodde at alle nå var *****lei all skriveri om vannutskiller. Takker :smiley: for det! ....skriver slik jeg selv gjerne vil lese (og LÆRE) av og om andres erfaringer. Det er jo, ved siden av det sosiale, derfor vi er medlemmer her - for å lære sammen!

 

Noe jeg synes er merkelig er at hvis man følger pilene på lokket vil dieselen gå gjennom filteret før den havner i oppsamleren. Dette fører jo til at filteret får en unødvendig stor belastning. Selv har jeg snudd strømmen. Dieseldyr og andre forurensinger later til å være bundet til vannet og samler seg derfor i glasset istedet for å tette filteret. Fungerer helt utmerket. :eek:

Det er merkelig, du skulle nevne det, Ingar. Tenkte akkurat det samme i går da jeg for første gang delte filteret opp i sine 3 deler og så inn- og uttak på lokket inne i fra! Var nesten skuffet at det IKKE var som jeg trodde - nemlig, at dieselen først skulle "falle" gjennom senterhullet i filter, helt ned i bunn av glasset (og dermed skille ut det tyngre vannet), for så å stige gjennom filteret på vei til motor.

Men så fant jeg en artikkel av Jon Winge om dette med dieselfilter og lign. Han kaller dette filter for en AGGLOMERATOR (flott ord! :eek:) og dette skulle vanligvis installeres etter en "vanlig" vannutskiller - (min gamle, oppspiste CAV, f.eks.) - som skulle skille ut de værste "guffe-gulpene"

Sitat: <<Vannutskilleren tar hånd om det meste av vannet, men rundt 10% følger med videre fordi dråpene er så små at de holdes svevende i dieseloljen. Riktig fine partikler følger også med, og de må fjernes før oljen sendes videre til dieselpumpen. Her kommer agglomerator inn. Det består av en innsats hvor fint filterpapir ligger som trekkpapir, omtrent lik belgen i et trekkspill. Dieseloljen kommer inn på toppen og presses ned gjennom papiret. Det vannet som følger med fra vannutskilleren er delvis emulgert med dieseloljen, og da kan det bare få passere, men det følger med noen ørsmå dråper, og de presses sammen til dråper som er store nok til at de kan renne ned i bunnen av filteret. Dette kalles for agglomerering. Et godt finfilter har altså en oppsamlingskopp i bunnen akkurat som vannutskilleren.>>   Sitat slutt.

 

Men, det er klart at med å snu strømmen, slik som du antyder, vil jo selvfølgelig det samme være tilfelle, ikke?

 

Grunnen til at jeg installerte dette filtreret, rett etter tanken, er at jeg nettopp har renset tanken og er rimelig sikkert på at det ikke blir så mye skitt i systemet mitt denne sommeren. Har nok tenkt å flytte denne Lucas'en næmere motoren til høsten, og sette enten et grov-filter eller en vanlig vannutskiller foran! Da tror jeg at jeg prøver ditt eksperiment!

 

:cool: (Nå stolt Senior-Medlem - med 3 gull-striper!):cool:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Sitat: <<Vannutskilleren tar hånd om det meste av vannet, men rundt 10% følger med videre fordi dråpene er så små at de holdes svevende i dieseloljen. Riktig fine partikler følger også med, og de må fjernes før oljen sendes videre til dieselpumpen. Her kommer agglomerator inn. Det består av en innsats hvor fint filterpapir ligger som trekkpapir, omtrent lik belgen i et trekkspill. Dieseloljen kommer inn på toppen og presses ned gjennom papiret. Det vannet som følger med fra vannutskilleren er delvis emulgert med dieseloljen, og da kan det bare få passere, men det følger med noen ørsmå dråper, og de presses sammen til dråper som er store nok til at de kan renne ned i bunnen av filteret. Dette kalles for agglomerering. Et godt finfilter har altså en oppsamlingskopp i bunnen akkurat som vannutskilleren.>>   Sitat slutt.

 

Men på hvilken side av filterpapiret stoppes disse ørsmå dråpene som agglomeres? Hvis en kobler en CAV filterholder i følge pilene, ligger møkka oppå filteret, og jeg trodde at disse ørsmå vanndråpene ble stoppet av filterpapiret før de passert til "den rene siden"??? Hvordan ender vannet opp nede i bunnen av showglasset da?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Kan det tenkes at den velkjente Lucas/CAV saken  egentlig ikke er en vannutskiller i det hele. Kanskje vi har vært ført bak lyset i årevis og at der skulle ha være montert et "klareglass" før CAV-uniten.

 

På Ford Cargo tidlig på 80-tallet var der orginalmontert et klareglass før dieselfilteret. Selve glassdelen var helt identisk med et vanlig syltetøyglass og inneholdt en enkel finmasket sil.

 

Skulle tro at en sådan sak burde være et utmerket supplement til Lucas/CAV-uniten.

 

Noen som har studert oppbyggingen av Raacor sitt konsept?

Link to post
Share on other sites

Noen som har studert oppbyggingen av Raacor sitt konsept?

Racor sin FG 230 (114lt/min) hadde vært drømmen! Bare så altfor dyr!!!! 1.110,- !! ....og Racor FG 500 (240lt/min) koster 2.220,- !!! Men kanskje det er tingen for å få fred i sjelen?  :wink: Tror at Lotus har en slik en..... :wink:

Min komplette Lucas kostet450,- + MVA

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Intr. det du har funnet ut Walter, har aldri hørt om det før.

Det forklarer jo saken, men noe sier meg at dette er mer teori enn praksis.... :wink:

 

Min erfaring er at 95% av forurensingene samler seg i glasset når man kjører strømmen "feil vei". Alternativet er at alt dette istedet havner i filteret. Da spørs det hvor lenge den agglomerator-effekten varer....

 

En annen fordel med å kjøre feil vei er at man da får en visuell kontroll på hva som kommer av forurensing fra tanken...

 

Mulig at det ideelle opplegget er å ha to filtere av denne typen, det første med strømmen "feil vei" og det nærmest motoren som foreskrevet av CAV.

Det siste filteret vil da i praksis aldri trengs å skiftes, det vil bare ta opp evnt forurensninger som oppstår når man bytter innsatsen i det første.

Samt ta evnt vann som skilles ut av den omtalte effekten i det første filteret.

Link to post
Share on other sites

Noe jeg synes er merkelig er at hvis man følger pilene på lokket vil dieselen gå gjennom filteret før den havner i oppsamleren. Dette fører jo til at filteret får en unødvendig stor belastning.

 :cheers: - Tydeligvis meget innbringende for Lucas / CAV / Delphi - eneste måten de får solgt flere filterinnsatser på!  :seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis meget innbringende for Lucas

Du sier noe... :cheers:

Glemte å nevne en ting. I min båt har jeg først CAV vannutskiller og deretter det omtalte CAV filteret (originalmontert på Volvo-motoren).

I løpet av 23år har det ikke vært en dråpe vann i glasset på filteret.

Så enten er vannutskilleren 100% effektiv ellers så er agglomerator-effekten en teori som ikke holder i praksis...

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg koblet cav'n "i revers", så får vi se hvordan det fungerer.

 

Originalt tror jeg motoren (MD21A) har to cav koblet i serie, men nå har jeg kjøpt et nytt Racor FG230 finfilter, og koblet de to cav'ene i parallell med hver sin kran, slik at jeg enkelt kan bytte filter når det ene går tett.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Jeg ble inspirert av denne diskusjonen til å endelig rense opp i vannutskilleren min. Kjøpte båten i september i fjor, og burde kanskje gjort det sist høst.

 

Utskilleren min er todelt, en sylinder med en kon oppi og et glass under. Det hele var godt fylt med slam og slikt. Det jeg lurer på er om det stemmer at det ikke skal være noe filter i den typen jeg har. Det har jo blitt skilt ut mye i den, og jeg har jo finfilter på motoren som var nesten som nytt da jeg skiftet det sist høst...

 

Et annet lite knep jeg ikke har fått brukt enda, er å montere et lite lommespeil bak glasset på utskilleren. Da er det lettere å inspisere den med lommelykt!

 

Etter jeg hadde renset det, så ble det en annen lyd på motoren, faktisk! Jeg har stilt ventiler, tettet en liten lekkasje ved injektoren og etterisolert endel. Men det ser ut som om rensingen har hatt mest å si på lyden. Har en mistanke om at jeg har fått dårlig overvintret diesel i påsken... Motoren ser ut til å sote mer - det kan vel komme av dårlig dieselkvalitet?

Link to post
Share on other sites

Jeg ble inspirert av denne diskusjonen til å endelig rense opp i vannutskilleren min.  - Det jeg lurer på er om det stemmer at det ikke skal være noe filter i den typen jeg har.

 

Et annet lite knep jeg ikke har fått brukt enda, er å montere et lite lommespeil bak glasset på utskilleren. Da er det lettere å inspisere den med lommelykt!

 Hei hschrde!

Artig at du ble inspirert til å rense også din vannutskiller!  :smash:

Vedr. "......ikke skal være noe filter i den typen jeg har" - Det er nok riktig. Det du har er en ren vannutskiller (uten filter) -  Maken til min gamle CAV  - bare med gjennomsiktig kopp under, noe jeg savnet på min.

Se også tråden - Vannutskiller i dieselsystem:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...639767;start=0- (da vil du få et inntrykk av mengden med "gørr" som samles der!)

Det jeg monterte som erstatning er en kombinert vannutskiller + finfilter.

 

Jeg tar meg friheten med å kopiere ditt smarte knep med speil bak glasset - Så enkelt og så effektivt!  :smash:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...