Jump to content

Plassering av bensinfilter for utenbordsmotor?

TomJ

Recommended Posts

Hei !

Jeg skal montere et bensinfilter med vannutskiller til en utenbordsmotor. Motoren er en 50Hk Yamaha.

Tenkte å montere bensinfilteret i motorbrønnen, da det hadde vært lettvint å få tømt vannutskilleren der, dessuten er det lett å sjekke den ved å bare ta et blikk ned i motorbrønnen.

Men så blir jeg litt usikker på om dette er bra, for filteret blir sittende ca 50cm høyere en bensintanken.

Er det noen som har erfaring med dette ?

Ser i manualen til filteret at de viser noen eksempler med bensinpumpe før filteret.

Filteret er av typen 13173-01 Racor 320R-Rac-01 180 L/Time Utenbords, kjøpt hos maritim.

Takker for alle svar :-)

Sitat

Men så blir jeg litt usikker på om dette er bra, for filteret blir sittende ca 50cm høyere en bensintanken.

har 2 båter med filter, i begge er nok filteret ca 60 cm over tank

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har lagt merke til at Anytech har bensinfilteret i motorbrønnen. Om det er produsenten som har montert det der eller forhandler vet jeg ikke. Jeg vil ikke har filteret i motorbrønnen. Greit at det er lett tilgjengelig, men det blir alt for utsatt for sjøsprøyt og korrosjon etter min mening.

Hei og Velkommen TomJ til galakens beste båtforum. Håper du får like mye glede av som jeg har hatt :thumbsup:

Ser at dette er din første tråd :thumbsup:

Det er en interessant problemstilling du tar opp men ikke sikker på om det finnes en fasit.

I sjøvannsmiljø er jeg enig med Komodo i at filteret står korrosjonsutsatt i brønnen, men siden jeg antar at du har en "Mjøs-båt" og kanskje ikke ferdes i sjøvann i det hele tatt er dette ikke noe argument i ditt tilfelle...

I prinsippet ønsker jeg for egen del å både ha drivstoffilter lett tilgjengelig, men samtidig ivareta sårt tiltrengte stuverom i båtene.

For meg står det også høyt på lista å etterstrebe best mulig brannsikkerhet om bord.

Når det gjelder momentet med monteringshøyden på filteret så har jeg fått beskjed fra Yamaha at F50 løfter bensinen 1.2m dersom jeg bruker  3/8" (ca10mm) bensinslange hele veien, ifm en arbeidsbåt jeg rigget for noen år siden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...