TomJ Startet 6.September.2017 Del på Facebook Startet 6.September.2017 Hei ! Jeg skal montere et bensinfilter med vannutskiller til en utenbordsmotor. Motoren er en 50Hk Yamaha. Tenkte å montere bensinfilteret i motorbrønnen, da det hadde vært lettvint å få tømt vannutskilleren der, dessuten er det lett å sjekke den ved å bare ta et blikk ned i motorbrønnen. Men så blir jeg litt usikker på om dette er bra, for filteret blir sittende ca 50cm høyere en bensintanken. Er det noen som har erfaring med dette ? Ser i manualen til filteret at de viser noen eksempler med bensinpumpe før filteret. Filteret er av typen 13173-01 Racor 320R-Rac-01 180 L/Time Utenbords, kjøpt hos maritim. Takker for alle svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Monterte mitt i motorbrønn. Funker fint det. Mitt er volvo penta sitt filter (tjuvegods fra min far) dette er 2ndre sessong, men aluminiumen har korrodert som om det er 20 år. Ikkje pent utvendig, men det funker. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Min og er montert i motorbrønn fra fabrikk. Gjerne smør skruene med alupasta slik at det ikke irrer så voldsomt i braketten for filteret. Noe jeg leste en gang, og har funket for meg:) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.September.2017 Del på Facebook Svart 6.September.2017 Sitat Men så blir jeg litt usikker på om dette er bra, for filteret blir sittende ca 50cm høyere en bensintanken. har 2 båter med filter, i begge er nok filteret ca 60 cm over tank Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 På min Askeladd er det teknisk rom i hekken der filteret er montert innvendig ca 40-50cm over tanktopp. det er nok normalt Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Jeg har lagt merke til at Anytech har bensinfilteret i motorbrønnen. Om det er produsenten som har montert det der eller forhandler vet jeg ikke. Jeg vil ikke har filteret i motorbrønnen. Greit at det er lett tilgjengelig, men det blir alt for utsatt for sjøsprøyt og korrosjon etter min mening. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Enig Komodo! virker som en litt "lettvindtløsning" ville hatt det innunder Motorbrønnen, men ikke sikkert det er noen egnede inspeksjonsluker eller teknisk rom på de båtene! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart 7.September.2017 Del på Facebook Svart 7.September.2017 Hei og Velkommen TomJ til galakens beste båtforum. Håper du får like mye glede av som jeg har hatt Ser at dette er din første tråd Det er en interessant problemstilling du tar opp men ikke sikker på om det finnes en fasit. I sjøvannsmiljø er jeg enig med Komodo i at filteret står korrosjonsutsatt i brønnen, men siden jeg antar at du har en "Mjøs-båt" og kanskje ikke ferdes i sjøvann i det hele tatt er dette ikke noe argument i ditt tilfelle... I prinsippet ønsker jeg for egen del å både ha drivstoffilter lett tilgjengelig, men samtidig ivareta sårt tiltrengte stuverom i båtene. For meg står det også høyt på lista å etterstrebe best mulig brannsikkerhet om bord. Når det gjelder momentet med monteringshøyden på filteret så har jeg fått beskjed fra Yamaha at F50 løfter bensinen 1.2m dersom jeg bruker 3/8" (ca10mm) bensinslange hele veien, ifm en arbeidsbåt jeg rigget for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.